Jump to content

Ben ook mijn voorremmen aan het reviseren en jawel, ook bij mij dezelfde vervorming van de bouten.

Helaas dus morgen geen rit maken en wachten op mijn nieuwe bouten.

Bout is simpelweg vervormd en heeft niet meer de eigenschappen die hij behoort te hebben mbt breekpunt.

Ik zou zeggen, draai ze eens los van je eigen remklauw en bekijk ze gewoon ff. Bestel anders nieuwe bouten als ze vervormd zijn (90107 mt3 003). Onderstaande link is van Luc waar alles duidelijk in staat beschreven.

Foto is van de bouten van mijn remklauw die ik er vandaag uitgedraaid heb. Dus voor mijn nieuwe bout--> momentsleutel

http://st1100-1300.eu/index.php?threads/Foutje--%21--Bedankt-%3F%21.2139/

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/03/84f4d37c364d32930aeb80b05e3127fb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Featured Replies

Inderdaad opgerekt Dennis. Ik heb ze ook vast gezet met moment sleutel. Dan merk je pas dat je soms iets op gevoel te vast zet . Zeker met deze bouten.

Op gevoel zou ik ze zeker nog iets aandraaien, en dan krijg je dit:confused:

Inderdaad een overrekte bout, maar ik geloof ook dat hier sprake is van het gebruik van een onjuiste bout.

Als ik even tel hoeveel gangen de bout eigenlijk in de schroefdraad gaat, dan zijn dat er een stuk of 10 tot 11 van de in totaal 20.

Dat houdt in dat de helft van de schroefdraad niet gebruikt wordt en daar eigenlijk ook dikker materiaal gebruikt had kunnen worden zoals in de borst direct onder de kop van de bout. Als zeg maar de bovenste 10 gangen ook even dik zouden zijn als deze borst, dan is de kans dat de bout gaat vervormen ook vele malen minder.

Geen idee wat het verschil in dikte is gemeten in de windingen t.o.v. van de borst maar zo op het oog kan het wel eens 10-20% verschil uitmaken.

Kortom, misschien gebruikt mijnheer Honda hier wel een verkeerd boutje.

Laat onverlet welk belang er is om hiervoor toch een momentsleutel te gebruiken, misschien is het juist wel extra belangrijk.

Jouw verhaal zou zo maar kunnen kloppen Thunderstreak.

Echter indien er een dikkere - anders gevormde- bout gebruikt

zou zijn, zou daar ook weer , zij het een ander, aanhaalmoment

bij horen. Dan geldt ook daar weer voor dat je die niet ( veel )

strakker aan moet halen.

:ugeek:

• Author

Bij het gebruik over een dikkere bout, praat je dan over een ontwerpfout? Want waar ik benieuwd naar ben is of er meer panners zijn die hetzelfde hebben, mits er geen gebruik is gemaakt van een momentsleutel. Dan sta ik volledig achter het idee dat men een verkeerde bout gebruikt heeft. Misschien had

men ook gebruik kunnen maken van een harder soort staal om dit te voorkomen??

De reden waarom ik dit onderken als ontwerpfout heeft te maken met mijn luchtvaartachtergrond. In de luchtvaart wordt in het ontwerp elke boutverbinding doorberekend en zijn met name schroefdraden zwakke punten die men zoveel als mogelijk wil voorkomen vandaar dat men op een bout zoveel mogelijk borst wil laten staan en echt minimaal draad gebruikt, Daarmee wordt uiteindelijk de maximale sterkte gehaald
  • 1 month later...
Vandaag carter plug vast gezet na olie wissel met moment sleutel. Volgens Honda bijbel op 28 NM. Schrok er een beetje van. Voorheen op gevoel gedaan, pff veel te vast dus. 28 Nm is niet zo veel. En ja, hij is gewoon dicht. Voor mijn dus een reden om altijd maar de moment sleutel te gebruiken.
  • 1 month later...

Waffie maakt me bij maan bandenwissel ook attent op de borgbouten van mijn vooras.

Niet zozeer de draad, maar de inbus.

Eigenlijk heb ik maar één advies van mijn kant.

Vervang alle bouten door RVS exemplaren.

Da's net effe wat sterker en persoonlijk vind ik het nog mooier ook.

na zovele jaren motorrijden nooit zo een uitgerekte bouten gezien.

vermoedelijk uit schrik altijd zo hard mogelljk aangetrokken ( omdat het de rem is )

Ik heb het inderdaad al vaker gezien,

het lijkt zo simpel ..een bout of een moer maar er zit heel wat technische kennis achter

een bout die eenmaal opgerekt is houdt nooit meer de juiste grip en je kunt zelfs twijfels hebben over de schroefdraad waar deze bout in heeft gezeten.

Hierbij een lijst met alg aangenomen waardes waarbij we meestal de 8.8 boutsterkte aanhouden.

bouten/moeren dienen bij montage schoon te zijn omdat de wrijving invloed uitoefent op het uiteindelijke aanhaal moment.

Ook de wijze waarop dit aanzetten gebeurt heeft invloed

Waarden zijn gebasseerd op max 80 % van max waarde van de bout waarbij rekening gehouden wordt met een max rekgrens van 0.2 %

we hebben uiteraard de de lijst van honda maar je zult zien dat deze niet veel afwijkt van deze.

ps: ik ben geen voorstander van rvs zoals A 2 of A 4 kwaliteit .. ze is wel sterker maar staat minder rek toe .

In de praktijk zie je juist bij deze bouten meer vervorming bij te vast zetten (zelfs al met gewoon gereedschap)

waarbij deze vaker breken bij stress en trilling .

Door hun hardheid ook lastiger uit te boren indien ze afbreken

dit komt vooral omdat door het opwarmen bij het boren de oppervlakte nog harder wordt

daarom moet je bij het uitboren van roest vast staal nooit opnieuw aanzetten maar direct doorboren.

we vergeten ook wel eens de galvanische werking die metalen op elkaar uitoefenen

de juiste bout of moer voor de juiste klus

Aanhaalmomenten0908.pdf

• Author

Die zou ik met 2 vingers binnen dan no time breken. Als ik bouten of moeren moest aandraaien, moest dat echt met momentsleutel van Nick. Denk niet dat je de goden moet gaan verzoeken.

Veiligheid staat voorop bij een ieder, dus daar hoort, naar mijn mening, een momentsleutel bij. Zou jammer zijn dat we goed zichtbaar zijn en vervolgens een smakkert maken.