Jump to content

Olievermeerdering (wordt ik rijk?)

Vanmorgen kwam motormaat met z'n ST1300 op de koffie, uiteraard moet ik dan even een controlerondje lopen en zag tot mijn grote verbazing dat het oliepeil hoger stond dan op het moment dat ik hem voor het laatst had bijgevuld.

Bij de 'aflevering' heb ik de olie exact tot het max streepje op het peilglas bijgevuld en daar stond hij de volgende ochtend nog op.

De ST stond vanmorgen zelfs iets naar links geleund...

Maakt deze ST zelf olie aan en worden wij rijk of zou het ergens anders door komen... raadsel van de dag... :confused:

Featured Replies

Heb je de motor even laten draaien na het vullen van de olie?

Meestal vul je niet gelijk tot het streepje, maar iets er onder. Dan de motor laten draaien en kijken hoe hoog de olie staat/ zit/ ligt/ niks doet...zeg maar

• Author
Heb ik gedaan, het nieuwe oliefilter moest ook nog vollopen.. misschien heeft hij bij het navullen toch iets scheef gestaan...

Wordt ook tegelijkertijd het niveau van de koelvloeistof minder?

Dan zou er sprake kunnen zijn van een lekke koppakking.

Groeten, Richard.

Als er te veel olie in zit bij koude motor en hij staat op zijn dubbele poot.

Aflaten voor je hem naar de klo.en rijd.

Of zoals Richard vermeld een lekkende koppakking, al is die kans klein, maar het kan.

Je kunt bij een ST1300 niet anders "peilen" dan naar het peilglas te kijken.

Gewoon na het vervangen van het oliefilter en het aftappen van de olie 3,9 ltr 10W-40 olie erin doen, even laten lopen en dan naar je peilglas kijken.

Moet goed zijn want een Honda gebruikt geen olie en maakt er geen olie bij.:cool:

Vanmorgen kwam motormaat met z'n ST1300 op de koffie, uiteraard moet ik dan even een controlerondje lopen en zag tot mijn grote verbazing dat het oliepeil hoger stond dan op het moment dat ik hem voor het laatst had bijgevuld.

Bij de 'aflevering' heb ik de olie exact tot het max streepje op het peilglas bijgevuld en daar stond hij de volgende ochtend nog op.

De ST stond vanmorgen zelfs iets naar links geleund...

Maakt deze ST zelf olie aan en worden wij rijk of zou het ergens anders door komen... raadsel van de dag... :confused:

Als de motor naar links geleund staat (op de zijstandaard staat), is het peil volgens mij altijd hoger. De enige correcte manier van peilen, is met de motor op de middenbok. Verder moet je bij het afvullen je realiseren dat het blok vaak koud is en mogelijke de filter (nog) niet gevuld is. Doordat bijgevulde (koude) olie nog niet onder in het carter is aangekomen en ook het filter mogelijk niet is gevuld is het oliepeil na bijvulling altijd onbetrouwbaar. Maak na het vullen van je motorolie een proefrit. Het blok warmt dan op, wordt rondgepomptin het systeem en de olie wordt door opwarmen van de motor 'dunner'. Zet je motor daarna een minuut of 15 op de middenbok en peil dan de motorolie. Vul bij waar nodig (oliepeil tussen de peilpunten stellen in het kijkglas). Bij een motor is het volume dat je moet bijvullen tussen de twee peilpunten vaak niet meer dan 1/4 liter.

Wil jevoor een rit je motorolie peilen dan is het slim om na elke rit je motor op de middenbok te plaatsen. Ga je de volgende dag/week/maand* rijden dan lees je altijd het juiste oliepeil af in het kijkglas.

*= doorhalen wat niet van toepassing is.

Honda, Je kunt er toch een lange dunne metaal pin in doen, alleen om de olie te controleren, dat bedoel ik met ' als een auto peilen' ...het is geen peilen inderdaad...

Daarin was mijn bewoording wat ongelukkig

Wil niet vervelend doen maar hier heb je geen kaas van gegeten!

1Verwijder het rechter klepje.

2)Verwijder het rechter sierdeksel.

3)Draai de olievuldop los.

En vervolgens zie je dat je nergens iets in kunt steken!:ugeek:

Ja , ik begon mij toch ook al vragen te stellen met een lange pin.

Die krijg je er nooit in, hoop en al een paar centimeter via de olie vuldop.( En waar komt ie dan nog terecht ? )

Gewoon de pan op de midden bok en net vullen tot onder het bovenste streepje van het peilglas.

Bij het verversen van de olie +/- 3,7l zonder filter en +/- 3,9l met de oliefilter en niks meer.

gewoon de richtlijnen van honda volgen

- 3,7 liter olie gebruiken

- motor 5 minuten laten draaien

- dan 10 minuten laten rusten en dan bijvullen tot maximum

zeker nooit teveel olie erin , liever net onder de lijn

marccc

• 4 months later...
  • Author

Uiteraard 'peilen' we alleen op de middenbok :-) Iets naar links geleund komt door een oneffenheid in mijn bestrating waardoor de ST op de bok iets naar links stond.

Wonder boven wonder is het niet weer voorgekomen, na diverse latere controle's stond hij gewoon keurig op peil. Raar maar waar...

(Er was geen alcohol in het spel, we drinken allebei niet)