Jump to content

Worden we voorgelogen of niet?

Als we de berichten van Obama, de EU, Rutte en Timmermans moeten geloven heeft Vladimir Putin zelf op de knop gedrukt van de raket die de MH17 neerhaalde. En ligt de schuld duidelijk niet bij de Oekraïne die de EU zo graag aan zich wil binden.

De Malaysian New Straits Times, de belangrijkste Engels krant van het land, schrijft toch iets anders.

Lees en huiver.

http://www.nst.com.my/node/20925

Featured Replies

Wat er exact gebeurt is, zullen we waarschijnlijk nimmer tot in detail te weten komen.

Wat we wel weten, is dat er iemand de knop heeft ingedrukt welke een vliegtuig vol onschuldige burgers heeft neergehaald.

In al die jaren dat de mensheid op deze aardkloot rondt loopt, heeft zij niets geleerd kennelijk.

Wie hoorde we toen er een Iraans vliegtuig werd neergehaald door USA? Zijn zelfs geen excuses aangeboden.

Helaas kreeg ik het nieuws dat er familie in zat van een collega van mij en dan komt het dichtbij.

Dus USA...klep!!

• Author
toen er een Iraans vliegtuig werd neergehaald door USA

Op de dag van de ramp heb ik het nieuws op CNN gevolgd.

Ik verbaasde mij toen al.

Bij herhaling werd uitgebreid stilgestaan bij de Korean Air die door de USSR werd neergeschoten (was zonder toestemming het Russische luchtruim ingevlogen, navigatiefoutje) en het neerhalen van de PanAm bij Lockerbie.

Geen enkel woord over het passagiersvliegtuig van Iran Air dat door de USS Vincennes uit de lucht werd geschoten. Dat was gerechtvaardigd (volgens officieel US onderzoek), want de kapitein van de kruiser voelde zich bedreigd. Die is dan ook vrijgesproken.

Verdrietig is altijd dat onschuldige burgers het slachtoffer zijn.

Heb wat moeite met de wijze waarop de Amerikanen hier worden afgeschilderd inzake het neerschieten van vlucht 655 van Iran Airlines in 1988.

Ja het was een grote misser, maar wel eentje die gebeurde in een toch iets complexer scenario dan het 'simpelweg uit de lucht schieten van een enig passagiersvliegtuig'; hoe droevig dat ook is. Er was veel meer aan de hand op dat moment in de CIC (Commando en Informatie Centrale) van de US Vincennes. Het is een casus die vooral is toe te schrijven falen in menselijk handelen en gebrekkige systeem ergonomie. Er is ook heel veel over gepubliceerd n.a.v. onderzoek. Kijk hier maar eens

Het is wel waar dat de US nooit officieel excuses heeft aangeboden. Wel hebben ze erkend het vliegtuig te hebben neergehaald. Maar wat de US verder deed was:

The United States government did not formally apologize to Iran.[11] In 1996, the United States and Iran reached a settlement at the International Court of Justice which included the statement "...the United States recognized the aerial incident of 3 July 1988 as a terrible human tragedy and expressed deep regret over the loss of lives caused by the incident...".[12] As part of the settlement, the United States did not admit legal liability but agreed to pay on an ex gratia basis US$61.8 million, amounting to $213,103.45 per passenger, in compensation to the families of the Iranian victims

Voorlopig is dat een betere afhandeling dan nabestaanden van vlucht MH017 mogelijk zullen krijgen, als ze hem al krijgen.

Verder kan men gerust aannemen dat een airliner die op ruim 10 kilometer hoogte geraakt wordt door een SAM-11 (of beter gezegd de fragmentatiebom met 70 kg High Explosive springstof die door de SA-11 daar naar toe is gebracht) volledig uit elkaar spat. Daar zorgt de drukcabine van de de airliner namelijk zelf voor en is geen enkel jachtvliegtuig meer voor nodig. Om dan nog gaten in de rondvliegende wrakstukken te schieten met een 30 mm boordkanon van enig jachtvliegtuig........is gewoon fantastisch, maar vooral onmogelijk.

Wat mij stoort is dat men al zaken aanneemt nog voor er ook maar enig afgerond rapport is. Is gewoon niet handig

• Author

Eensch.

Waarbij je voor het gemak uitgaat van de aanname dat de MH17 door een SAM-11 is neergehaald.

Of we ooit de echte waarheid te weten komen...... ik heb ernstige twijfels.

De politieke "waarheid" ligt al vast.

Sowieso een zooitje. Onze regering die graag praat met doe partijen. Mijn maat is oud commando, zijn zwager zat erin en was een van de slachtoffers. Met zijn ideeën kan ik veel beter mee leven.....dan is je probleem zo

Opgelost. Jep, soms is praten geen optie meer. Gewoon terugmeppen. Diplomatiek geouwehoer om anderen niet op hun tenen te staan, terwijl familie wachten op hun dierbaren om die te begraven of what ever. Vandaar dat me maat al in de startblokken staat.

@Rene: je fout toegeven is menselijker. Sommige mensen vinden of vonden dat veel belangrijker. Wie zijn schuld het ook was. Zodra onschuldigen de dood vinden, is bet te makkelijk om te zeggen dat dit nu eenmaal een bijkomstigheid is van de oorlog. Want gebeurd het andersom, poe,huilie huilie dan.

Klote oorlogen. Olie, geloof, stukkie land. Dat zijn echt redenen om kinderen zelf af te slachten.

Irak nu ook. Ze noemen Zichzelf nu IS.

Hersenloze mafketels. Kinderen,baby's zie met 50 graden in de bergen leefden, want krijgt IS ze te pakken, boem, leven over.

Hele zooitje dat oorlog maakt gewoon opruimen. Wordt er gewoon misselijk van als je die mensen ziet.

...soms is praten geen optie meer. Gewoon terugmeppen. ....

Waarna de "andere partij" weer terugmept, enz, enz.

Gevolg: generaties later "meppen" twee partijen elkaar nog steeds, en is de wederzijdse haat bij de kinderen met de paplepel binnen gegoten.

Das niet precies de bedoeling van mijn "meppen". Mijn meppen ging over het terugkrijgen van alle spullen nav de vliegramp. Wij zullen niet diegene haten die daar oorlog lopen te voeren.

Ik ben het wel eens met hetgeen je bedoeld. Zie midden oosten.....