Jump to content

Wordt toch een beetje te gek dit.

De afgelopen weken zijn er al meerdere ongevallen geweest met auto's van rijkswaterstaat en pijl/actiewagens aangereden.

Laat iedereen nu eens op gaan letten.

Featured Replies

• Author

ja dat las ik vanmorgen ook.

Men heeft mij helaas ook een keer in mn takelwagen over het hooft gezien en dat liep nog goed af voor mij en mijn passagier.

http://img.tapatalk.com/d/14/08/10/pyqaty3u.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/08/10/qutamege.jpg

Ik neem aan als ik zeg "kijk aub uit" dat ik voor alle hulp- en semihulpverleners spreek.

Gr William

Ergste wat er is. Maar dat geeft een agent niet het recht om iemand aan te vliegen of vanuit emotie reageren. Als agent wordt er van je verwacht dat je een pro bent, in welke situatie dan ook.

Als het andersom is, en ik ga los vanuit emotie tegen een agent....om wat voor reden dan ook, ben ik zwaar de klos. Laat me duidelijk zijn, die vent met zijn mobiel had je zijn rijbewijs moeten afnemen en poging tot doodslag moeten aanzeggen. Die agent is misschien wel vader of echtgenoot. En dat wordt wel eens vergeten. Ben blij dat de beste man weer zijn baan kan uitoefenen! Of het nu telefoons, kranten, mp3 of zelf gps apparatuur is......hou je ogen op de weg!

• Author
Ik ken agent Kats een beetje en ik weet daarom niet of het op waarheid berust of het verhaal wat smeuïger is gemaakt maar in de kern is het een goed verhaal.

Hulpverleners zijn soms net mensen Dennis. En onder alle omstandigheden je emoties de baas blijven is onmenselijk en dus in mijn ogen onmogelijk.

De agent in deze gaat in het moment over de suiker wat wellicht niet netjes is maar gezien omstandigheden wel begrijpelijk. Ik moet de eerste nog leren kennen die rustig kan blijven direct na het moment dat hij de dood in de ogen keek.

Wat ik wel professioneel vind is dat hij zich dit zelf kort erop realiseerde en zich bij de dader verontschuldigd.

Volgens mij niks mis mee.

Ik kan de reactie van iemand, agent of burger, in zo'n situatie meer dan begrijpen. Het bloot verwijzen naar een mening "Als agent wordt er van je verwacht dat je een pro bent, in welke situatie dan ook" is gewoon niet realistisch en laat onverlet dat een agent of ook enige andere professionals, zoals recentelijk een ambulancebroeder die een omstander mepte omdat hij hem ook na herhaalde waarschuwingen bleef hinderen in het verzorgen van zijn slachtoffer , gevoelens en emoties heeft. Zoals Yvo stelt 'het zijn soms net mensen'. Het zijn reacties die ik bij mijzelf en bij collega's heel goed herken als ik eerlijk ben.

De professionaliteit toont zich hier in de reacties van de collega en de man van Rijkswaterstaat die juist de diender behouden van het maken van deze fout. Ik zou het niet durven om de emotionele reactie van Kats op deze wijze te diskwalificeren. Het feit dat hij zichzelf achteraf realiseert wat 'zijn fout' is, is gewoon Goed!

Ben het helemaal eens met ivo. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is nu eenmaal zo, dat als ik vanuit betrekking reageer in mijn werk, en ik ben zelf hulpverlener, dan trek ik aan het kortste end. Als pro en daar blijf ik bij, andere keuzes maken, ook al

Is je emotionele keuze te begrijpen.

Feit dat de agent zijn excuus maakt, maakt hem een pro.

Maakt hem een echte vent zelfs!

Begrijp me niet verkeerd, het gaat om de context: je kop

VerlieZen als pro, kan je je kop kosten. Want men kijkt tegenwoordig niet naar de oorzaak, maar alleen naar het handelen.

En natuurlijk begrijp ik die agent, heb hetzelfde meegemaakt met mijn vrouw die diender is. Zij is helaas niet meer in staat haar functie als agente uit te voeren........dus geloof mij dat ik echt weet waar ik het over heb. Probeer eens de context te zien ipv zwart/wit te lezen.

Want nogmaals, ik sta 100% achter yvo en zelfs achter het stuk van rene. En dat zegt wat. Maar ik blijf erbij. Jij bent de pro en jij hebt dan geen keus je daar naar te gedragen. Feit dat de agent zijn excuus maakt, onderbouwt mijn mening hierin. Dit maakt hem nogmaals een pro.

En deze man mag van geluk spreken. Ik gun hem dat ook. Er zijn zat dienders, hulpverleners in welke vorm dan ook die er slechter vanaf zijn gekomen helaas.

Door debielen die vervolgens wegkomen met alles.....en ik weet echt hoe dat voelt.

Het blog van deze agent volg ik nu al een tijdje.

Of het allemaal een exacte geschiedschrijving is, of hier en daar "lekkerder leesbaar" is gemaakt weet ik niet.

Maar hij schrijft leuk, en op een manier dat ik meeleef in de geschetste situaties.

Het heeft mijn beeld van agenten bijgesteld in ieder geval.

(en ik had al een enorm respect voor de functie)

Of dat het nou aangedikt is of niet.

Steeds meer randdebielen zitten te bellen, appen, sms'en of zelfs hun administratie te doen tijdens het rijden.

Ik weet dat de politie niet al deze prutsers kan pakken maar het is toch wel heel wenselijk.

Meeste telefoons worden geleverd met "oortjes" kan je gewoon voor je blijven kijken als je gebeld wordt. Gewoon gebruiken dus.

Net als die deurmagneten in de linker deur, graag deze magneet naar rechts verplaatsen zodat je RECHTS kan rijden en niet midden of links van je weghelft.

Snap nog steeds niet dat onnodig links rijden toegestaan wordt en rechts inhalen zwaarder wordt bestraft. Heb het niet over rechts inhalen met 200km/u of weet ik veel wat. Hoe vaak komt het niet voor dat op een driebaans weg men 90 rijdt op de middelste baan. De rechterbaan eigenlijk zo goed als leeg is....en als je dan met de toegestane snelheid of zelfs langzamer rechts inhaalt,de auto's automatisch met groot licht gaan seinen. Dit moet automatisch gaan want ik denk niet dat de gemiddelde "ik rij graag langzamer dan de toegestane snelheid op de middelste baan, omdat als ik rechts ga rijden, ik wordt opgegeten door een dinosaurus" expres gaan seinen. Zou wel heel stom zijn. Ik durf te stellen als een ieder gewoon rechts rijdt, mits mogelijk, de mensen niet 73939km van te voren gaan voorsorteren, de files qua lengte zullen afnemen. Ik zou, hypothetisch gezien, op de motor soms meer dan een km op de rechterbaan kunnen blijven rijden zonder de max snelheid te overschrijden en daarbij tig duizend (jep zoveel) kunnen inhalen. Overdreven maar hypothetisch gezien zou het kunnen.

Klojoos.

Dennis,

Met 40k per kaar kan ik je niets dan gelijk geven.

Ik heb daarnaast 2* in 5 weken een motor ( dezelfde) total- loss gereden door onoplettende automobilisten.

Wat zong Normaal ook al weer: wee de man die de snelheid van de motor niet kent.

Martin

In de zomer daarom dubbel

genieten van mijn stebel. Haal ik je in en je zit met je laptop, krant, telefoon, de leesmap, flatscreen of what ever achter je stuur en je raam is open. Ik stop netjes dan naast de beste man of vrouw, want oh jee, je wenkbrauw opmaken en je haar doen, föhnen en nog eens een kleurspoeling geven tijdens het autorijden is doodgewoon geworden en druk dan voor een seconde of 3 triljoen (weer zoveel) op me toeterknoppie. Vinden ze niet fijn. Gaan ze klagen. Leuk gesprek wordt het dan:

Oh sorry, stoor ik je tijdens krant lezen waardoor je me niet zag? Met wie was je aan het bellen dat je opeens naar links ging? Waarom moest je naast je mayo ook ketchup op Je broodje doen, waardoor je me Niet zag.

En dan nog gewoon net doen of je een debiel bent....moet je daar voor toeteren.

Ik zeg nieuwe gadget aan de motor. Een brandblusser! Die gewoon ff indrukken als je langs rijdt. Maar zal wel tegen de wet zijn

Met 55k per jaar aan zakelijke, en daarbovenop nog zo'n 20k privé kilometers kom ik vaak rare situaties tegen.

Ik rij nu ongeveer vier jaar motor, en heb een stuk of twee "zwarte raaf" momenten gehad.

Met de auto slechts één keer, maar dat was dan ook gelijk genoeg..

Over het algemeen vindt ik dat ik netjes rij, al moet ik bekennen dat ik 1 a twee keer per jaar me zo extreem irriteer aan het gedrag van medeweggebruikers dat ik er dan rechts langs ga.

Ongeveer vijf jaar geleden mijn laatste "administratieve sanctie" gehad. (afkloppen)

Eén keer per jaar, meestal na de winter, neem ik twee uurtjes rijles op de motor. Even weer de puntjes op de i zetten.

Met de auto doe ik om het jaar een Prodrive safety training. Ik leer elke keer weer bij, of gedrag wat er ingeslopen is wordt mij afgeleerd.

Een mens is nimmer te oud om te leren.

@ Dennis over die brandblusser indrukken,

Al zou het mogen, waarschijnlijk heeft die schijndood het niet eens door.

Vaak als je rechts inhaalt (ja ik niet hoor maar mijn vriend:mrgreen: ) zie je ze ook denken... hé kan je daar ook rijden? Was dat niet voor trucks?

Als ex pro bestuurder van een calimiteiten voertuig (mooi woord is dat) is ervaring alleen niet genoeg maar helpt wel

de een rijd 50.000 km en de ander rijdt er 360.000 per jaar en weer een ander slechts 4000 km.

wat maakt iemand een goede chauffeur?

Die gene die nooit geen brokken maakt of juist diegene die meer vergevensgezind is naar de ander toe.

we maken ons allemaal wel eens schuldig aan verkeersagressie en of vergissingen.

Waarom iemand een bepaalde handeling doet is altijd giswerk, we kunnen hooguit verwachten dat iemand een bepaalde handeling zou kunnen doen en daar probeer je als bestuurder op te anticiperen.

en dan nog kun je gewoon pech hebben.

Ik ben er van overtuigd dat veel pechgevallen(zo noem ik deze maar) samenhangen met onze beperkingen als mens en dan bedoel ik of we alle signalen die we ontvangen ook in een juist perspectief kunnen plaatsen en daarop de juiste beslissingen nemen.

Maar daar zal thunderstreak vast wel wat meer over kunnen schrijven.

Gelukkig zijn onze wegen nog redelijk veilig ondanks dat er altijd slachtoffers vallen.

en we zullen ook altijd klagen over een ander

Maar we kunnen ook vaker naar ons eigen gedrag kijken en daar van leren

In mijn bescheiden opinie is het maken van fouten beduidend anders als bewust (b.v. telefoneren achter het stuur) gedrag aannemen waarvan bij voorbaat mag worden aangenomen dat dit onaanvaardbare risico's met zich mee brengt...
................

Ik ben er van overtuigd dat veel pechgevallen(zo noem ik deze maar) samenhangen met onze beperkingen als mens en dan bedoel ik of we alle signalen die we ontvangen ook in een juist perspectief kunnen plaatsen en daarop de juiste beslissingen nemen.

Maar daar zal Thunderstreak vast wel wat meer over kunnen schrijven...............

De mens is in het verwerken van informatie en het daarop handelen helaas niet veel beter dan een één bits computer... We zijn slechts in staat om één zaak per seconde actief en bewust te volgen. Alles wat we meer willen doen zal ten koste gaan van andere processen. Hooguit dat actieve training het afhandelen van bepaalde processen kan automatiseren waardoor men (beperkt) aandacht vrij heeft voor het volgen/bewaken van andere processen.

Tijdens besturen van voertuigen gebeurt een heleboel min of meer geautomatiseerd (bijvoorbeeld het bedienen van het voertuig), maar het proces van het rijden (op je rijstrook blijven, niet tegen anderen botsen, weten waar je heen moet, sturen etc) vergt alle aandacht en laat bijzonder weinig ruimte voor andere activiteiten. Wil je toch andere dingen daarnaast doen, dan heeft dat een prijs (het kost je aandacht). Aandacht die je dan niet meer aan andere zaken kunt besteden.

Wil je het niet geloven? Pak je verzekeringspolis en probeer de tekst daarvan te lezen terwijl je tegelijkertijd in een bericht op facebook of hier op het forum typt wat je vandaag allemaal gedaan hebt.

Foutloos allemaal natuurlijk!;)

Voor wat betreft SMS-en blijft deze leuk

Dit soort campagnes zou dus op zijn plaats zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=S_-6EoNhitg