Jump to content

Mijn vrouw Sylvia is voorig jaar onderuit gegaan in een bocht aan het einde van een toertochtje. Gelukkig geen ernstige verwondingen en minimale schade aan haar CB500.

Ze is daarna direct weer opgestapt en ondanks de pijntjes naar huis gereden. De week erna hebben we nog een tochtje gereden maar daarin heeft ze geen plezier gehad omdat ze door haar val enorm angstig is geworden om door bochten te rijden.

Volgend jaar willen we graag voor het eerst samen op de motor op vakantie omdat de kinderen niet meer gaan kamperen, maar zoals zij zich nu voelt op de motor zal ze daar weinig plezier aangaan beleven.

Wie heeft er tips voor haar om het lekkere gevoel van motorrijden en bochten nemen weer terug te krijgen (remedial teaching)

Groeten,

Hugo en Sylvia

Featured Replies

Hugo misschien heb ik een eye opener althans dat was het voor mij wel. En heb er heel veel baat bij. Gaf mij het stuurplezier weer helemaal terug.

Angst voor de bocht, verstijven van het bovenlichaam, onzeker de bocht in, te dichtbij kijken, als een krant de bocht door, daardoor het plezier in het rijden verminderen.

Ik ben het nu allemaal kwijt, gelukkig en weer blij rijdende.

Tegengesteld sturen ben ik erg blij van dat ik dat geleerd heb uiteindelijk.

http://www.moto-sportivo.nl/Mototalk/verhalen/Stuurtechnieken-%20het%20tegensturen.html

Goede tip. Ben zelf niets anders gewend. Door de motor onder je vandaan te duwen en zelf rechtop te blijven zitten is prettig rijden bij langzame en scherpe bochten.

Hugo, ik zou uren met je (vrouw) kunnen lu...en over bochttechnieken etc. Maar daar veranderd haar gevoel niet van. Een van mijn collega's is tevens rijinstructeur en rijangst-begeleider. Ik zal hem eens vragen wat nu een goede vervolgstap is. Zou eeuwig zonde zijn om je rijplezier blijvend te verliezen door een ongelukkige valpartij.

Ik kom erop terug. Als ik hem gesproken heb, bel ik je wel even.

• Author
Indivuduele begeleiding is inderdaad hetgeen ze op dit moment nodig heeft. Het liefst door iemand hier uit de buurt (Twente) omdat ze nog niet hele afstanden durft te rijden.

Komt vast goed. Ik ga hem even benaderen en je hoort van me. Hij zit hier trouwens in de buurt, dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.

Edit: contactgegevens zijn uitgewisseld.

Dat gaat helemaal goed komen. De dame heeft al de keuze gemaakt om haar angsten onder ogen te komen en kan ook niet mis gaan via Yvo. Top weer dit!
Ik noem dit een gouden kans. Hoeveel mensen stoppen definitief met rijden omdat ze niet de juiste hulp zijn gaan zoeken en hebben gekregen.

Nou een gouden kans is het zeker.

Ik heb 30 jaar geleden een ongeluk gehad maar die angst zit nog altijd in de weg als ik bepaalde bochten in ga.

Gelukkig begint het nu weer beter te worden sinds ik weer twee jaar rij.

Het slijt er wel uit, maar onder begeleiding van een professional is altijd beter.

Zet hem op Sylvia!!

Tijdens mijn motor lessen (alweer enige tijd geleden) ben ik heel lullig onderuit gegaan op een vlek olie die je niet meer zag omdat er een buitje overheen was geweest. De schrik zat er goed in bij mij. Mijn rijinstructeur heeft me de opvolgende les meegenomen naar een lege parkeerplaats en is begonnen om me gewoon in de 2de versnelling stationair de motor te laten lopen en ruime rondjes te laten draaien. Daarna vroeg hij; ga maar eens staan. Toen dat veilig genoeg aanvoelde, mocht ik een knie op de buddy doen, en later nog een knie. Zo bouwde hij zijn instructies op tot ik languit liggend op de motor over de parkeerplaats hobbelde. Daarna volgde het klassieke werk van noodstop maken, bocht links en bocht rechts en op het laatst een acht draaien. De les was bijna voorbij en hij vroeg me om hem maar te volgen. hobbel de hobbel naar de uitgang van de parkeerplaats.....links en recht kijken en vroemm de weg op, en ik volgde in hetzelfde tempo. en was verbaasd over mezelf omdat ik die angst niet meer voelde.

Nu wil ik echt niet zeggen dat dit de enige manier is maar voor mij heeft ie uitstekend gewerkt, en rijd alweer jaaaaren als een duveltje uit een doosje zonder wee gevoel in mijn buik als de motor scheef hangt in een bocht.

Volgens mij moet je er dus iets mee kunnen doen in 1 of 2 goede rijlessen.

Ik rij niet zo heel veel. 7000km/j maar af en toe doe ik die bijzondere dingen op een leeg industrieterreintje.

Kan geen kwaad om de basic's weer te onderhouden.

En in het begin is het vaak een beetje stroef. Maar gaandeweg gaat het steeds beter.