Jump to content

Is er behoefte aan een specifiek EHBO-cursus voor motorrijders?

Als oud-voorzitter van een EHBO-vereniging viel mijn oog op een berichtje op het FJR-forum.

Lees hier dit bericht

Mij dunkt dat dit voor motorrijders best handig is. Ooit was mijn eerste aanwezigheid als motorrijder bij een ernstig verkeersongeluk voor mij aanleiding om mijn EHBO-diploma te halen; de door mijn baas geleverde ZHKH opleiding was toentertijd volstrekt onvoldoende.

Ook de leden hier lopen best wel een grote kans om bij een ongeval uit te komen. De Westlandride die wij op 19/20 juli hebben begeleid kenden enige valpartijen onder de renners. In dit geval met beperkt letsel (schaafwonden) maar had ook anders gekund. Ook als we zelf aan het toeren zijn in een groep kan er wat gebeuren. Mijn idee: nuttig!

http://www.noordhollandsdagblad.nl/profile/uwkrantenid_nl_blog_id_index_php_idpage_user_3432e713afdcfe46123c986bb636b440/article11367901.ece/ALTERNATES/w580/motor%20tegen%20vangrail.%20foto%20eric%20molenaar.jpg

Ik wil met de vereniging waar ik voorzitter van was wel eens overleggen of iets dergelijks voor ons is op te zetten gedurende de wintermaanden bijvoorbeeld. Of anders met de organisator gemeld in de PDF onderzoeken wat mogelijk is.

Maar eerst eens peilen of er behoefte aan is. Als je zou willen mee doen, meldt het dan in dit bericht.

Featured Replies

Ik vindt dit een goed initiatief René.

Ben zelf al een aantal jaren in het bezit van een EHBO diploma en heb gelukkig nog niet van de opgedane kennis gebruik hoeven te maken.

Maar was wel heel blij dat ik bij mijn ongeval ben geholpen door een EHBOer die ter plekke was.

Dus mensen....meld je aan.

Rene,

ik doe mee.

Is het mogelijk dat er ook aandacht aan kinder EHBO komt?

Dan gaat het puur over verslikken etc etc.

Sla je dan op het ruggetje of heimlichen we dan. Ik zeg het even grof, dat is zo te googlen, maar het gaat mij om de zaken die niet vanzelf sprekend zijn, zoals baby oppakken, vasthouden etc.

Daarnaast zou wil ik mij verantwoordelijk maken als het gaat om het gedrag van de kinderen. Hoe benader je een kind, hoe bevraag je een kind etc etc.

Dat is toch iets dat een grote rol kan spelen.

Of gaat het hier over ehbo met name gericht op de mensen die als begeleider aan de gang zijn, tijdens wielerrondes etc?

Ik heb al meer dan 30 jaar EHBO en in die tijd heb ik ook vaak gevraagd (en gekregen) tijdens de herhalingslessen om aandacht voor het omgaan met letsels bij brommer- en motorrijders. Bij deze 'slachtoffers' tref je vaak specifiek letsel aan. Ook heel vaak nekletsel door het extra gewicht van de helm.

Helaas maar eigenlijk gelukkig heb ik met mijn EHBO kennis een motorrijder kunnen helpen die voor mijn neus op de A1 in de bocht richting A9 onderuit ging en over de vangrail schoot. Hij was helemaal de kluts kwijt en (hersenschudding) en klaagde over tintelingen in de armen en benen. Dankzij het geleerde heb ik de man op de juiste manier kunnen helpen door alleen gerust te stellen en zijn nek te fixeren tot de ambulance (gelukkig snel) kwam. In dit geval wilden omstanders zijn helm afdoen maar laat je door die mensen nooit gek maken.

Ik zeg dus DOEN! Je hoeft het niet nodig te hebben maar als het nodg is weet je in ieder geval wat je moet doen. Goed initiatief!

• 3 weeks later...
Als oud-voorzitter van een EHBO-vereniging viel mijn oog op een berichtje op het FJR-forum.

Lees hier dit bericht

Ik wil met de vereniging waar ik voorzitter van was wel eens overleggen of iets dergelijks voor ons is op te zetten gedurende de wintermaanden bijvoorbeeld. Of anders met de organisator gemeld in de PDF onderzoeken wat mogelijk is.

Maar eerst eens peilen of er behoefte aan is. Als je zou willen mee doen, meldt het dan in dit bericht.

Goed dat bericht van het fjr forum wil bij mij niet openen, maar het onderwerp is interessant genoeg.

Mocht het via de vereniging niet lukken, wil ik ook best eens wat verder in de stof duiken. Ik ben zelf instructeur EHBO en reanimatie en heb in mijn herhalingslessen zowiezo al een klein stukje motor/scooter gerelateerd zitten.

keep me posted!

Goed idee! Hier doe ik graag aan mee. Heb destijds (8/9 jaar terug ofzo) eens ehbo-cursus van het rode kruis gevolgd en was weinig onder de indruk. Later nog een cursus gevolgd bij duikbond IDD die al veel nuttige was. Maar die kennis is nu ook al stoffig op zijn best.

Wat toegepaste kennis op dit gebied is erg welkom.

Ik heb ook interesse Rene, heb ooit bij de KNMV wel een cursusdag ,die door 2 ambulancebroeders werd gegeven, gevolgd maar moet eerlijk zeggen dat de stof wel vervaagd is.

We hebben toen wel een soort 1e hulp kaart meegekregen.......die heb ik nog steeds, mocht je daar iets over willen weten dan laat het maar weten,goed?

Groetjes,

Anke ;)

Ik heb ook interesse.....ooit een EHBO cursus gevolgd, maar niet bijgehouden.

Prima gelegenheid om dit weer bij te werken

..

Morgen weer mijn BHV verhercertificering bij EMS risico in Oosterhout, maar dat is vrij generiek.

Wat verdieping richting motor specifieke situaties is altijd welkom. Ik heb mij ooit aangemeld voor de BHV bij ons op kantoor nadat ik me ooit heel erg hulpeloos heb staan voelen toen ik bij een vers ongeval in de eiffel aankwam (heb 112 gebeld, en m'n motor voor de bocht dwars op de weg gezet met knippers aan om in ieder geval de situatie wat veiliger te maken).

Mijn verlof zit er vandaag op. Ga van de week eens rondneuzen om e.e.a. op poten te zetten.

thunderstreak , dat is nu eens iets wat zeer nuttig is en elke motorrijder zeker kan gebruiken:):)

• 2 weeks later...
  • Author
Hem wil even niet lukken. Verzuip momenteel in het werk. Er schijnt iets aan de hand te zijn in deze wereld en iedereen gilt om 'defensie'. Ben op een 'day to day' basis in overleg met mijn directeur bezig prio's te stellen.