Jump to content

193 Nederlanders omgekomen bij vliegramp

• Moderators

193 Nederlanders omgekomen in rampvliegtuig

http://www.limburger.nl/g/t.gif

Zeker 193 Nederlanders zaten in het vliegtuig van Malaysia Airlines dat donderdag uit de lucht zou zijn geschoten in Oekraïne.

Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Malaysia Airlines spreekt vooralsnog van 192 omgekomen Nederlanders.

In totaal zijn 298 mensen om het leven gekomen.

Niemand in het toestel heeft de ramp overleefd.

De '193ste Nederlander' had waarschijnlijk een dubbele nationaliteit. Volgens Buitenlandse Zaken zou dat voor meer passagiers kunnen gelden. Het aantal omgekomen Nederlanders loopt misschien dus nog op.

Diep triest !!!

Dat ze rusten in vrede.

[ATTACH]1889[/ATTACH]

Featured Replies

Tja , hier zijn gewoon geen woorden voor, zielig gewoon.

Henk het zou over een vrouw gaan die een dubbele nationaliteit heeft,

en die zou in Brasschaat wonen in B.

Inderdaad te triest voor woorden. Nu begint het zgn. spel van balletje kaatsen......dat de schuldigen gevat ,mogen worden en passend berecht.

Nosegear 23JUL2014: irrelevant verhaal inzake airlines, oorlogsgebieden en percentages verwijderd.

Doet niets af aan de triestheid nu voor familie-vrienden-bekenden van de slachtoffers. Hier vlakbij een kompleet gezin weg: pa-ma- 4 kinderen.

Zappa

natuurlijk ook vanuit belgie bieden wij onze oprechte deelneming aan de familieleden en het nederlandse volk.

dat zulke dingen nog kunnen gebeuren !!!!! schande

marccc

Ja, dat was een sterk staaltje in de Veiligheidsraad; een pakkende speech die in de hele wereld is gehoord.

Hoop alleen dat de politiek zich nog even bezint op het sturen van een politiemacht onder VN-mandaat naar Oekraïne als bescherming van de onderzoekers daar. Ik vrees dat dit met het oog op de aanwezige rebellerende separatisten die zich aan geen enkele conventie houden een maatje te klein zal zijn. Denk dat er iets robuusters heen moet. De separatisten tonen mij net iets teveel gelijkenis met tuig dat ik op de Balkan ben tegengekomen.

Overigens kleeft er een groot risico aan deze voorgenomen VN-missie: we worden wel weer betrokken bij een (lokaal) conflict en VN-missies worden altijd gekenmerkt door vreselijk lange besluitvormingsprocedures die je nu niet direct slagvaardig maken in het veld. Daaraan zijn zeker risico's verbonden.

Tot slot ben ik trots op hetgeen wij vanuit defensie samen met andere overheidsdiensten hebben kunnen doen voor de nabestaanden en we komende twee dagen nog gaan doen. Alle stoffelijk resten zullen op eenzelfde wijze en met hetzelfde eerbetoon voor het komend weekend naar Nederlands worden gebracht. Van daar zal een begin gemaakt worden met iets wat voor nabestaanden van enorm belang is; identificatie en het vrijgeven van de stoffelijk resten zodat men op een waardige wijze afscheid kan nemen en het rouwproces zijn weg kan vinden.

Hoewel ik gisteren door het werk niet veel heb meegekregen (voorval in de Oekraïne heeft mijn totale agenda omgegooid en ben er vanuit het werk op meerdere manieren bij betrokken) had ik op mijn motor toen ik 's avonds naar huis reed een enorm kippenvelmoment toen ik ter hoogte van knooppunt Everdingen rond zeven uur een gigantische vlag (dik 20 bij 5 meter) aan een bouwkraan zag wapperen en de kop van de immense stoet lijkwagens tegenkwam. Erg indrukwekkend allemaal.

Ben vanaf zes uur al weer bezig en het zal ook vanavond weer laat worden.

• Administrators

Die separatisten kennen God noch gebod en laten zich door niets of niemand sturen - ook niet door Putin, dus een bescheiden VN detachement zal waarschijnlijk weinig uithalen denk ik ook. Voordeel(tje) is dan weer dat de rampplek erg afgelegen ligt en de interesse ervoor reeds tanende is. De bruikbare spullen zijn al geroofd en belangrijke ongevalssporen moedwillig vernietigd; er zijn berichten dat er kettingzagen op wrakdelen zijn ingezet.

(Noemde Frans Timmermans die rovers nou inderdaad 'sick fucks' in New York?? Ik meende dat te horen! Ik ben beslist geen aanganger van het PvdA-gedachtengoed, maar hun heer Timmermans is fors in mijn achting gestegen).

Wij boffen met z'n allen zonder dat we het beseffen: we wonen in een deel van de wereld waar dát soort excessen nagenoeg ondenkbaar zijn geworden. Ben het wél met de Hoop Scheffer eens dat Defensie maar weer eens rap op niveau gebracht moet worden. Putin en z'n vriendjes zijn dringend aan een carbtune toe . . met die 2 roestige F16's en de lekke torpedotobbe die wij nog hebben slaan we geen deuk meer in een lauw pakje boter.

..... de deuk in het pakje boter (en meer) komt er nog wel, Marcel, maar het zou dan wel eens zomaar de laatste keer kunnen zijn, omdat het dan gebeurt op de wilskracht van het personeel. Dat niveau hebben we inmiddels helaas al wel bereikt, Marcel. Inderdaad.

Beste meneer Poetin,

Mag ik Vladimir zeggen? Fijn. Ik vroeg me even af, heb je iets meegekregen van onze nationale

dag van rouw voor de slachtoffers van de terroristische aanslag (laten we het maar gewoon

noemen zoals het is) op de MH17?

Nee? Oh, dan heb je echt iets gemist hoor. Het was niet alleen indrukwekkend, het was zoveel

meer dan dat. Het was overweldigend. Dat verdriet een bevolking zo dicht bij elkaar kan brengen.

Ik wist het niet. Maar vandaag voelde ik het. Van mijn kleinste teen tot aan mijn kruin.

Verbondenheid. Trots. Verdriet. En dankbaarheid.

Dankbaar, dat onze Minister President op wie zoveel kritiek was de laatste dagen, liet zien waar

zijn prioriteit al die tijd had gelegen: bij het terugbrengen van de slachtoffers.

Dankbaar, voor ons Koninklijk paar, dat niet bang was om emoties te tonen. Om gewoon mens te

zijn. En verdriet te hebben.

Dankbaar, voor het krachtige en oprechte optreden van onze minister van Buitenlandse Zaken,

Frans Timmermans, die niet alleen in één speech het collectieve verdriet en de woede wist over

te brengen, maar ook vandaag liet zien hoe zeer hij begaan was met het verdriet en de machteloosheid

van de nabestaanden.

Dankbaar, voor de man met de trompet. De dragers. De erehaag. De mannen en vrouwen van

Defensie en politie en al die andere medewerkers die uren lang in de brandende zon een loodzware

taak hadden te verrichten. En dan heb ik het nog niet eens over het emotionele aspect daarvan.

Niet gezien Vladimir? Hè, wat jammer. Je had er zoveel van kunnen leren.

Bijvoorbeeld hoe de media met respect zo’n dag invullen. En dan heb ik het niet alleen over een

aangepaste programmering, nee ook over hoe je met respect er voor kunt kiezen om de nabestaanden

niet in beeld te brengen.

Je had kunnen zien hoe een vader, een moeder, een brandweerman, een dochter, een leraar, een

marktkoopman en nog duizenden anderen langs de route stonden om de laatste eer te betuigen aan

het zwarte lint van rouwauto’s waarin de eerste 40 stoffelijke overschotten werden vervoerd.

Voorafgaand aan deze rit stond het hele land ook even letterlijk stil. Het was maar één minuut, maar

het was oorverdovend. Het zei eigenlijk alles. Hier in Nederland was het vandaag rond de 28 graden,

maar er was geen één Nederlander te vinden zonder kippenvel.

Mooi ook om te zien dat de buitenlandse pers aan onze zijde stond. CNN zond non-stop uit en maakte

dat de verbondenheid tot ver buiten onze landsgrenzen te voelen was. Nog mooier om te zien dat ook

de dorpsbewoners in het getroffen gebied in de Oekraïne een eigen herdenking hielden voor alle 298

slachtoffers.

Maar goed, dat heb jij allemaal gemist dus. Waarom eigenlijk? Oh wacht, ik lees het net. Je had een feestje

samen met de hoge heren van de FIFA. Vieren dat er wordt gestart met de bouw van de stadions van het

WK in 2018. Ja, dat moet ook gebeuren natuurlijk.

En je had nog wat grondtroepen aan te sturen richting de Oekraïense grens, las ik ook. Jeetje. Je had het

gewoon veel te druk om ook nog eens stil te staan bij 298 mensen, die je verder ook niet eens kent. Kan

gebeuren.

Jammer, maar vooral dan voor jou Vladimir. Dat je dit niet hebt kunnen ervaren. Want de kracht, liefde

en verbondenheid die wij met elkaar voelden vandaag is iets waar je alleen maar jaloers op kunt zijn. Ondanks het verdriet.

Het gaat aan jou voorbij. Met een reden.

Vertel me eens, wat is timing op zijn Russisch?

groet,

Feetje

Een ramp waarbij mensen het leven laten is altijd betreurenswaardig.

Onafhankelijk van de schuldvraag.

Nu het zo dichtbij is, wordt het heel aangrijpend en smartelijk.

De eerste gedachten van medeleven gaan vanzelfsprekend uit naar de nabestaanden.

Respect voor de slachtoffers en gedenken in een periode van rouw is dan ook een vereiste.

Dan ga je als PM geen biertje drinken op een terrasje.

http://www.geenstijl.nl/archives/images/bevestigd534.jpg

Het ergste vind ik nog dat de slachtoffers (en hun nagedachtenis) nu misbruikt worden in en voor een politieke propaganda-oorlog.

Het eerste wat in een conflict sneuvelt, dat is de waarheid.

Inderdaad Mofkap de waarheid sneuvelt inderdaad als eerste, ook zonder conflict.

Ik zie namelijk een leeg flesje cola en NERGENS een biertje.

Kennelijk moet je het met de waarheid niet zo nauw nemen.

:ugeek:

Rutte mag voor mij best een biertje drinken.

Maar als Poetin daags na de ramp een sportwedstrijd bijwoont en zich kennelijk vermaakt, dan wordt dat in de landelijke pers breed uitgemeten als ongehoord en respectloos.

Gelden voor Rutte andere normen en maten?

Of is dit nu juist een flagrant voorbeeld van eenzijdige mediale propagandavoering?

Sepp Blatter heeft zich de woede op de hals gehaald van veel twitteraars vanwege een tweet waarin hij zijn medeleven betuigt na de vliegtuigramp in Mali. Vooral Nederlanders vragen zich af waarom de FIFA-voorzitter nu wél iets van zich laat horen en na de crash in Oekraïne niet.

http://static2.hln.be/static/photo/2014/4/8/7/20140725191147/media_xll_6939697.jpg

Het vliegtuig van Air Algérie stortte donderdag neer in het noorden van het Afrikaanse land. De 78-jarige Blatter twitterde vandaag dat hij meeleeft met de nabestaanden van de 116 slachtoffers. "En niks over de MH17?", vraagt een boze twitteraar zich af. "Wat ben jij een loser. Je denkt alleen maar aan het Russische geld." Anderen maken Blatter uit voor 'een corrupte hufter', 'een boosaardige man zonder ziel' en een 'zieke geest'.

Het WK wordt in 2018 in Rusland gehouden. De FIFA-voorzitter kwam woensdag in opspraak omdat hij samen met de Russische president Vladimir Poetin vierde dat de eerste steen van het WK-stadion in Samara was gelegd. Via de officiële account van de FIFA werd een vrolijke foto verspreid van deze ceremonie.

Als het gaat over respectvol en respectloos dan is er toch een wereld van verschil wanneer je deze twee heren vergelijkt met een zich met een colaatje ontspannende PM die voor een ramp als deze onmiddellijk terugkeerde van zijn vakantieverlof in Zuid-Duitsland! En meer zeg ik er niet over.

Beste heren en dames

Ongeacht onze menings verschillen laat deze misdadige daad ook onze verbondenheid zien.

ongevraagd en onverwacht worden mensen uit het leven gerukt

zonder afscheid, zonder een laatste woord..

En dat verdriet hebben we allemaal gevoeld.. werkelijk een dag van nationale rouw

Ik ben erg blij dat vooralsnog alle aandacht naar de nabestaanden uit gaat.

Zij zullen tenslotte verder moeten leven met dit verlies terwijl ik en vele andere binnen enkele dagen ons reguliere leven weer oppakken.

Ik zie uit naar de dag waarop gerechtigheid zal plaatsvinden

Zonder hiermee iemand persoonlijk te willen aanspreken;

Meningsverschillen of niet, gevoelsmatig ben ik persoonlijk van mening dat dit topic toch voornamelijk bedoeld Is om onze gevoelens van medeleven, ontzetting etc. te uiten en dan is het mijns inziens ongepast om er irrelevante posts in te plaatsen. Meningen, van welke aard dan ook, moet een mag je kunnen ventileren, maar denk er dan wel even over na in welk topic je dit doet. Open desnoods een apart topic. Let in elk geval een beetje op de geest van het topic en dat zal in het ene geval belangrijker zijn als het andere, realiseer ik mij ook.

Mij interesseert in dit kader de schuldvraag, of wat een ander wel of niet doet, geen kak. Niet onbelangrijk, maar van later zorg.

Het gaat mij om het leed wat velen hiermee is aangedaan en leef intens mee met op gezette momenten een brok in m'n strot. Moge de aandacht op dit moment dan ook vooral richting de getroffenen gaan.