Jump to content

Na de expert om aanvullende informatie gevraagd te hebben ben ik bij deze benieuwd wie er geïnteresseerd zouden zijn in een techniek dag spuiten en in welke vorm.

Jullie raden het misschien al. Ik heb Mike6728 gevraagd wat er allemaal nodig zou zijn voor het spuiten van verschillende onderdelen. Zelf vind ik het allemaal erg interessant en zou het gaaf vinden om te kunnen.

Zijn antwoord hierin was erg volledig en duidelijk en ik zal proberen het goed te vertalen in dit topic. (copy...paste...;))

Er zijn twee vormen waarin een dag als deze gegoten kan worden:

1. Iedereen neemt wat mee (of men deelt in materialen) en gaat testen in spuit technieken op onbeduidende materialen. Hierbij kan je vooral ook leren van (elkaars) fouten.

2. Iedereen zorgt voor zijn eigen specifieke materialen (m.u.v. hetgeen algemeen gedeeld kan worden) en kan zelf, of door Mike6728, bepaalde onderdelen laten spuiten.

Voordeel van het eerste is dat je veel ervaring op kan doen. De uitdaging is echter wel dat je het in het eggie zelf moet doen.

Voordeel van de tweede optie is dat alles gelijk, met of zonder hulp, goed gebeurt. Nadeel hierin is dat er een beperking is in het aantal onderdelen dat gespoten kan worden. Dit gezien ook Mike6728 maar twee (rechter) handen heeft.

Benodigdheden:

- schuurpapier 400 (gezamenlijk)

- schuurpapier 800 (gezamenlijk)

- schuurpapier 1500 (gezamenlijk)

- commandant (gezamenlijk)

- metaal: gewone primer (specifiek)

- kunststof: kunststofhechtprimer (specifiek)

- aluminium: epoxy primer (specifiek)

- filler: dikke primer om oneffenheden weg te werken (gezamenlijk)

- 2K blanke lak (specifiek)

Zoals je ziet in de bovenstaande lijst kunnen veel materialen gezamenlijk aangeschaft worden omdat iedereen die nodig zal hebben. De specifieke materialen zijn afhankelijk van het onderdeel wat je gespoten wil hebben.

Wanneer er voor de eerste optie als spuitclinic gekozen wordt kan er voor 1 primer en lak gekozen worden. Bij de tweede variant dient ieder zijn eigen specifieke primer en kleur (na kleurmeting is aanbevolen) aan te schaffen. De 2K lak is moeilijk verkrijgbaar en kan op aanvraag in benodigde hoeveelheden besteld worden.

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is om een beeld te krijgen bij een spuitclinic.

Om vervuiling in dit topic tegen te gaan en het voor mezelf overzichtelijk te houden wil ik jullie vragen alleen te reageren met een voorkeur voor optie 1 of 2 en om hierbij aan te geven wat je dan graag zou willen spuiten en of je eventueel iets voor deze techniek dag kan betekenen m.b.t. de benodigde materialen.

Klein overzichtje:

1. Webster met een tankcover om op te testen (1)

2. Dennis (1)

3. Panpatje met diverse onderdelen voor op de motor (2)

4. Panerik (1)

5. Eddy DM (1)

6. Elmo met een spiegelkap (2)

7. Jos (2)

8. Panfiets (2)

9. Schoonvader van Webster (2)

10. Dikkie (2)

11. Teletubbie (2)

13. Bingobeast (1)

14. Pan American (1)

• Replies 57
  • Views 9.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oefenen op materialen of gelijk voor het echte werk? 20 members have voted

1. 1. Oefenen op materialen of gelijk voor het echte werk?

• Ik wil graag veel oefenen
    • Ik ga gelijk voor het eggie

Please sign in or register to vote in this poll.

Featured Replies

Mooi verwoord Eef, maar expert is toch iets teveel credits. Een hobbyist met iets meer dan gemiddelde kennis en techniek komt meer in de buurt.

Heb al eerder ergens aangegeven dat de echte profs veel investeren in nieuwe technieken en bijbehorende kennis. Mezelf dan expert noemen doet die mensen tekort.

Ben benieuwd hoeveel animo er is en waar de voorkeur naar uitgaat.

Ik heb wel een voorkeur maar zal die nog even voor me houden om niemand te beïnvloeden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Ik koos voor optie 1, zonder te weten of ik er wel bij kan zijn; heb geen te spuiten onderdelen maar wél enkele testobjecten.

Geen probleem hoor. Er is ook nog geen datum geprikt. is alleen eerst even een inventarisatie of er animo voor is, zo ja hoeveel en in welke vorm. Bij voldoende animo zal een datum worden geprikt of meerdere indien nodig.

Dit zal, ivm planning op mijn werk, altijd minimaal 2 maanden verder zijn.

Voor het 'leren' kun je ook beter objecten gebruiken die je niet meer nodig hebt. Dan blijft iedereen ook lachen en vrolijk als het mis mocht gaan. is ook leuk als er verschillende materialen zijn, kunststof, metaal, etc. De voorbewerking is nl. anders en kan dus weer leerzaam zijn voor een ander.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Optie 2 voor mij. Het p-achterstuk moet nog in kleur worden gespoten.

Als datum en tijd bekend zijn en het komt uit met mijn rooster dan wil ik er graag bij zijn..

Al is het alleen maar om in de weg te lopen hahahahaha

Wat dachten jullie hier van; saampjes de voorwerpen hooghouden op het moment dat er gespoten gaat worden?
Graag zou ik de kunst willen afkijken voordat ik het in praktijk ga proberen te brengen, dus wil ik alleen komen om te beppen en te kijken en vragen te stellen :)
Gaan we saampjes in de weg lopen. Wel zo gezellig. ;)

Je kunt beter niet in de weg lopen Carlo. Allereerst zien anderen dan niets en dan wordt je vast aangesproken en krijgt je er een kleurtje van....

Als ik ook de airbrush mee neem, wordt er heel veel mogelijk. En Met de kleinste nozzle 0,2 mm spuiten, kunnen we zelfs wat op nageltjes.

Maar of dit teveel wordt van het goede..?

Ligt er natuurlijk ook aan hoe we uiteindelijk e.e.a. gaan invullen. Zoals eerder gezegd, dit topic dient alleen nog maar om een indruk te krijgen van de interesse en voorkeur.

Kan dus maar zo zijn dat er bij veel animo meerdere clinics komen en dan b.v. een voor hen die graag zelf willen leren spuiten op 'oude' objecten en een voor hen die liever toekijken en delen laten spuiten waarbij het resultaat er wel direct toe doet.

In alle gevallen zal het zo zijn dat de te spuiten delen los meegenomen dienen te worden en men ook de voorbereidingen (schuren etc.) onder toezicht en met adviezen zelf zal moeten doen. Als dat nl. op de dag zelf nog gedemonteerd moet worden en ik alle voorbereidingen zelf moet gaan doen, komen we niet veel verder als 2 à hooguit 3 objecten.

(Bovendien is schuren echt ku.. werk:P:D

Maar uiteindelijk belangrijker als het spuiten zelf).

• Author

Ik heb in het eerste bericht een klein overzichtje gemaakt van alle gegeven voorkeuren.

P.s.: waar gaan we heen dan Ozzy?