Jump to content

wederom een leeglopende achter band..

We vragen ons allemaal wel eens af wat het meest vervelende is dat ons als bikers onderweg kan overkomen.

Ik roep dan de lekke band.

En ondanks alle nood reparaties blijft het een vervelende situatie die het vertrouwen een deukje geeft

Ik rij al ruim 25 jaar op de motorfiets en heb in al die jaren nog maar 3 keer een lekke band mogen ervaren .

Troost is wel dat dit nooit onderweg is gebeurt (of misschien toch wel) maar dat ik altijd ben thuisgekomen.

En ondanks alle hulpmiddelen die mij ter beschikking staan wordt ik er niet vrolijker van.

Maar sinds ik een andere motorfiets en daar nog net geen 3000 km mee heb gereden heeft het noodlot nu al 2 keer toegeslagen

Is het een vloek of is het gewoon een test om mijn reparatie skills op peil te houden

Vandaag dus toch maar de tijd gevonden om deze leeglopende kwelgeest te onder zoeken

Het onderzoek was er een van demontage en lampje erbij en de oorzaak werd al snel duidelijk.

Een staal splinter bestaande uit formaat kleiner dan klein maar voldoende groot voor een drukverlies van ruim 2 bar op 1 week

Voorlopig is het gaatje weer vakkundig dichtgemaakt (hoop ik tenminste)

reden te meer om bij de eerst volgende bandenset direkt een TPMS systeem te monteren

ik ga me dus verwennen:)

Featured Replies

TPMS gaat de lekke band niet voorkomen vrees ik. Je merkt het wellicht eerder.

Zelf op mijn FJR wel baat gehad van mijn ' spijkervanger'. Een rubber flap die t.h.v. de middenbok is geplaatst en de door de voorband opgeworpen voorwerpen vangt voor zij in de achterband slaan.

Sinds de plaatsing dit voorjaar (inmiddels 15.000 km) zijn op de voorzijde van deze flap drie inslagen te zien.

Tyre Pressure Management System. Meet permanent je bandenspanning en geeft dit door via een display of via je navigatie (Garmin), duur systeem. Het komt zijn naam ook maar gedeeltelijk na, want vaak moet je de bandenspanning nog steeds zelf op peil brengen. Het maneged dus zelf verder niets.

edit: drie antwoorden binnen één minuut, waar vind je dat.

Leuk spul!

Buurman heeft het...druk in de band zie je echt oplopen met zelfs 0.5 bar....

Let wel ff op! Alleen op metalen ventielen en laat die dingen erop zitten als je je band laat balanceren. staat nergens genoteerd, hoorde ik.

Maar is wel degelijk van belang werd mij verteld.