Jump to content

Hallo techneuten,

Even een vraagje;

Omdat mijn compressor(tje) de geest gegeven had (oude ziekenhuiscompressor, 4ltr vat) heb ik mijzelf een nieuwe aangeschaft. Omdat ik er niet intensief gebruik van maak, wilde ik niet teveel uitgeven en was op pad gegaan voor de Ferm CRM1042 bij de Gamma voor 89 euri (met 25% korting....) in de aanbieding..

Daar aangekomen bleek deze op te zijn en mocht ik van de verkoper de duurdere Metabo Classic Air 255 meenemen voor hetzelfde geld (normaal 159 euri). Ondanks wat gesputter bij de kassa van de kassière werd deze ook voor 89 euri van mij.

Thuis aangekomen toch nog even de twee compressoren vergeleken en wat blijkt... De Metabo is een Olie gesmeerde compressor en de Ferm is een olievrije.......

Vandaar even mijn vraag..

Wat zou jullie voorkeur hebben.. De olievrije Ferm met 161ltr/min of de Metabo met 240ltr/min en olie gesmeerd....

Metabo is in mijn ogen het "betere" merk, maar ook met Ferm heb ik in het verleden goede ervaringen gehad.

Verder lees ik dat er bij een olie gesmeerde compressor wordt aangeraden om een olie- en waterafscheider te plaatsen..

Dussss.... medepanners... brand los.....:D:D

Ga ik de Metabo voor de Ferm omruilen of niet......o_O

Featured Replies

Ik zou voor de Metabo gaan, deze is ook te gebruiken voor bijvoorbeeld perslucht gereedschap.

De olie afscheider zorgt ervoor dat de olie die mede ontstaat door het samenpersen van lucht en condens niet in de luchtslang komt. Een compressor moet je eens in de zoveel tijd aftappen, neem dit goedje tussen de vingers en je zult versteld staan wat voor een drap(olieachtig) eruit komt.

Wanneer je bv een luchtsleutel toepast zit hierbij vaak een oliepotje die je aan luchtsleutel schroeft. Deze zorgt ervoor dat je luchtsleutel gesmeerd wordt.

Ik kan mij vergissen hoor (niet kwaad bedoeld hoor Rex :))

• Author

Heren,

Dank voor de reacties...

De Metabo blijft lekker hier dus. Achteraf blijkt dat de verkoopmeneer zich toch vergist had.. De aanbiedingsprijs was 119 euro... Da's dus een mazzeltje...

Ik heb even naar zo'n olie en waterafscheider gekeken, maar ik schrik een beetje van de prijzen van die dingen.. Of ik moet nog even beter zoeken.. als iemand een tip heeft... graag..

Ik begrijp dat de hoeveelheid water en olie die er eventueel met de lucht meekomt niet groot is, dus bij het oppompen van banden en/of schoonblazen van dingen zal ik daar geen last van hebben.

Wel heb ik gelezen dat bij eventuele verfwerkzaamheden (spuiten) het wel noodzakelijk is om zo'n afscheider er tussen te zetten..

groet,

PanPan