Jump to content

Beste mede Panners,

Ik ben weer een ervaring rijker geworden de afgelopen tijd. Vorig jaar in juni een Pan gekocht van een particulier in Apeldoorn. Tijdens het onderhandelen heb ik hem gevraagd waar hij het onderhoud liet doen. Een vriend van hem die vaker onderhoud aan verschillende motoren uitvoerde vertelde hij. En nu komt het....op de distributiewissel dag van jongstleden hebben diverse mensen mij geadviseerd om de achterband te vernieuwen, je kent het wel een platte kant in de band. Diverse onderdelen geregeld via Panman en Ozzy wis een een goedkoop adres voor een achterband. Ik heb toen zelf de achterband verwijderd en stuitte op eigenaardigheden die ik niet kon verklaren. De meenemen namelijk maakte contact met de boutjes waarachter de dempingsrubbers zitten. Foto's gestuurd naar Ozzy en Eefje. Er werd geconstateerd dat de vertanding van de meenemer defect was. Ook was het mij opgevallen dat er Geen goed vet was gebruikt. Eerst samen opzoek naar een andere meenemer en tevens een andere cardan. Bij het verwijderen van de cardan kwam ik tot de conclusie dat 1 onderdeel ontbrak, namelijk de bus waar je de o-ring overheen schuift. Dit was dus gewoon weggelaten! Ook had ik het gevoel dat het lager niet ver genoeg in het achterwiel bleek te zitten, dit gevoel werd door Eefje en Ozzy bevestigd. Er is namelijk ongeveer 3 a 4 mm afgesleten van de velg! Vandaar dat wij dus dachten dat het lager er niet ver genoeg in zat. En hoppa er moet een ander achterwiel in. Mijn vakantiegeld zit zoals je kunt begrijpen deels in mijn Pan.

Bekijk de foto's en huiver....[ATTACH]1692[/ATTACH]

Featured Replies

Het dikke lager (aan de binnenzijde van de velg) stak zeker 4 mm uit.

Zie hier de rand op de velg :

http://img.tapatalk.com/d/14/05/31/guvy4ede.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/05/31/2a2yda5y.jpg

Poehhh wat een tafereel! Lijkt wel of ze met een kwast met van dat witte ketting vet hebben lopen strijken aan de binnenkant. Wat een scherpe metalen randen zijn er zichtbaar, smeet op smeet dat vreet wordt wel gezicht binnen metaal industrie. Je bent er

Maar weer zoet mee of eigenlijk zuur mee.

Wel weer heel erg mooi hoe je bijgestaan wordt door een stel toppers!!!!

Robin doet al het werk zelf hoor, wij regelen alleen maar een bandje voor hem.

Oké tussendoor even een setje lagers erin persen......

En via via een goede velg gevonden.

Mijn rug en gezondheid staan niet toe dat ik al weer volop bezig ben .... Helaas ...

Ik heb daar in de tijd een potje vet voorgekocht, was wel zéér prijzig.

Het was Moly lithuin met 60% Molybdeen er in, en koste 82€ voor 1 kg.

Dit waar velen er van af zien en niet kopen wegens te duur.

Eerlijk gezegd, ik was er ook ff niet goed van, al heb je er ook maar weinig van nodig.

Maar telkens dat het wiel er uit gaat, word de overbrenging proper gemaakt en er terug nieuw vet aangedaan.

Er word dikwijls gewoon vet aangedaan of vet met 5 a' 20; 30 Molybdeem er in, dat er eigenlijk niet voor geschikt is al zeggen ze van wel.

Na verloop van tijd met het niet voorgeschreven vet te gebruiken, zal je de rekening gepresenteerd krijgen, en dan is het te laat.

Ik heb ook nog een achterwiel als je er nog niet 1 hebt.. Voor een zeer zacht prijsje.. Band en schijf zit er nog op

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

• Author
Gelukkig moest de achterband vernieuwd worden, anders had ik er langer mee rondgereden met alle gevolgen van dien. Als het goed is, is mijn velg morgen klaar. Meteen maar andere remblokken achter op monteren en aanstaand weekend een stukje toeren, met ons mams:)
  • Author

Bedankt allemaal voor jullie reacties. En voor ik vergeet, de verkoper heeft aangegeven dat bij hem in de vier jaar dat hij heeft gereden, nog nooit de cardan, meenemer etc. is los geweest???????? Raar hé. Ondanks dit alles ben ik blij dat ik rij:)

Vriendelijke groet,

R. Jansen

• Author

Even een update,

Vandaag even gereden met de nieuwe achterband, cardan, velg :) wereld van verschil. Nu kan ik zonder moeite een bocht nemen, eerder was het alsof je de Pan om moest gooien om door een bocht te gaan. Dit is nu gelukkig verleden tijd.

Ozzy en Eefje nog bedankt voor de hulp:)