Jump to content

Brandstofverbruik ST1100 (USA)

Broer is onderhand helemaal gek van zijn nieuwe aanwinst, deze ST lijkt zijn aankoopbedrag zeker waard te zijn.

Echter... helaas is het brandstofverbruik nogal hoog, mijn (oude) 1100 liep 1:18 en bij rustig rijden haalde ik tot 1:20, deze US-Import haalt slechts een gemiddelde van 1:16 :eek: en dit bij rustig rijgedrag, da's voor een student minder leuk aangezien alle centjes meetellen.

Ik heb direct na aanschaf een flesje Forte 1 toegevoegd aan de verse benzine, de motor draait stationair netjes en trekt bij alle toerentallen goed op, de reminrichting heb ik gereviseerd dus er blijft niets hangen, bandendruk is ok.. wat kan de oorzaak zijn van dit (te) hoge verbruik?? Iemand een idee?

Featured Replies

Ik zou bij de basis beginnen :

Beurt , kleppen controle , bougies , luchtfilter , olie+filter enz.

Remmen heb je al gedaan moet dan goed zijn.

Evt. compressie meten.

( weet nooit hoeveel Km deze "Buitenlander" heeft gelopen.

Zitten er ook slangen aan die retour naar 't luchtfilter lopen ?

( vanwege mileu eisen , bij deze dan doekje doorheen halen)

Eefje schijnt goed te zijn in Carb-tuning .

Zou je goed 'n keer kunnen vergelijken bij 'n Toerrit ,

mijne loopt tijdens een Toerrit 1:18 tot 1:20 ligt aan rijstijl.

maar bij veel korte/koude sportive ritten is 1:16 haalbaar.

( maar dit is niet wenselijk )

-

• Author

De tellerstand is nu 53.ooo miles, zeg maar 75.000 km

Na aankoop heb ik direct een (controle)beurt uitgevoerd, dus olie, lucht(filter)s en bougie's zijn nieuw, helaas is er geen verdere onderhoudshistorie aanwezig, dus kleppen stellen moet zeker gebeuren, dit wil ik combineren met een nieuwe distributieriem.

Het complete milieupakket zit er nog op, ik zal mijn neus daar eens even insteken, hoewel ik net als Portupan het idee heb dat de oorzaak bij de carburateurs ligt.

Dan kan ik je niet adviseren , ik heb alleen "Basis Kennis."

En vind dat je bij deze motoren erg veel los moet schroeven ,

om ergens bij te kunnen komen.

't "Mobile Klus Team" heeft erg veel kennis.

Succes.

• Administrators

Carbtune uitvoeren

Kleppen stellen....

Ja shims opmeten en nieuwe bestellen bedoel je kleppen stellen is er niet bij de usa uitvoering staat er om bekend iets meer te gebruiken komt door het extra systeem wat erop zit kost je ook een beetje vermogen

Dus eraf halen is een optie

Misschien een idee gezien de geringe opkomst naar de technische dag in Almelo te komen

Een carbtune is zo gedaan

Verstuurd van mijn C6603

PRE

Ik vind 1/16 toch niet over dreven, zelfs goed.

Mijn vorige en huidige pans hebben altijd een verbruik gehad van 6.2 a'6.8 l/ als woon werkverkeer.

Als je lange ritten gaat rijden kan dit wel een litertje minder zijn, en dan moet je ook rekening houden met winter of zomer, dit kan ook weer één liter verschil maken.

• Author

Helaas heeft PRE het verschrikkelijk druk momenteel.. :( onze verkeersregelaarsgroep draait overuren.. en tegen de tijd dat de 3e wisseldag plaatsvind is mijn ega uitgerekend...

Kon je maar ergens tijd kopen :confused:

Ik ben tussendoor broer een spoedcursus ST1100 demonteren&opbouwen aan het geven, misschien kan hij dan zelf die kant uitkomen

• 3 months later...

Ik heb vorige week met mijn vrouw een tocht gereden van 600 km, eindelijk na mijn carbtune (door eefje) een wat langere tocht dan alleen hier in de omgeving.

Tijdens deze tocht een verbazingwekkende 1:24 gereden!!! Wel redelijk als een oude l$l gereden, maar toch. Het is zeker mogelijk.

Verzonden jazeker vanaf mien iepet

Zou je goed 'n keer kunnen vergelijken bij 'n Toerrit ,

mijne loopt tijdens een Toerrit 1:18 tot 1:20 ligt aan rijstijl.

maar bij veel korte/koude sportive ritten is 1:16 haalbaar.

geldt ook veur de miene !

Ik heb wel eens vaker gehoord dat de ST1100 zuinig kan rijden. Ik heb het zelf (nog) niet mogen ervaren haha. Op zowel die van mijn als die van mijn pa komt het met woon/werk verkeer ook niet boven de 1:14 op een afstand van 7 km naar het werk toe. Ook tijdens toerritjes zitten we iets zuiniger, maar ook zo rond die verbruiksgegevens met "normaal" rijgedrag. Nou rij ik wel iets sportiever dan senior, maar ben verder wel een rustige rijder. Bij die van mijn pa is afgelopen maand tijdens een beurtje de bougies, vloeistoffen en filters vervangen met origineel spul maar ook dat heeft geen merkbaar verschil opgeleverd. Zou het dan, zoals ik hier lees, het afstellen (en reinigen) van de carbs zijn wat mee kan tellen? (Niet dat de lol van het rijden er minder om is overigens, maar toch..) In dat geval is dat wel eens het proberen waard.
Die choke gebruik ik eigenlijk nooit, hij staat helemaal naar voren geschoven (dus niet in gebruik) en ook merk ik het niet aan het stationair toerental wat hoger draait. Ach, ik zal het e.e.a. wat hier beschreven staat nog wel eens laten uitvoeren en daarna bekijken wat het verbruik doet. Een soort checklist om na te lopen is wel handig met dit soort dingen, dus van alleen het lezen van dit topic wordt je altijd weer wijzer Good
haha lopen? Die pan is om te rijden, niet om in de tuin te laten staan! Met pekel en gladheid blijft hij binnen, maar voor de rest is hij er voor mijn gemak. Soms rij je gelijk naar huis, maar hij wordt elke week wel iets verder uitgelaten dan die 7 km :vroem:
  • 4 weeks later...
Echter... helaas is het brandstofverbruik nogal hoog, mijn (oude) 1100 liep 1:18 en bij rustig rijden haalde ik tot 1:20, deze US-Import haalt slechts een gemiddelde van 1:16 :eek: en dit bij rustig rijgedrag, da's voor een student minder leuk aangezien alle centjes meetellen.

Het is heel raar, maar de praktijk heeft uitgewezen, bij mij dus, dat het zelfs per Pan kan variëren. Ik had een Pan die liep ook 1:18, en toen ik een nieuwe kreeg reed hij 1:17? Beide ST1100.

Nou weet ik niet meer of het DBS erbij kwam of niet. Het kan inderdaad liggen aan de extra's? Zwaarder geworden?

Maar de suggestie m.b.t. de emissie eisen is ook een hele goede! Ook weet ik dat de ST1100 in Duitsland ook iets geknepen waren t.a.v. de Pan's in NL.

De pan uit uit Duitsland werd geknepen om de pan onder de honderd pk te krijgen namelijk 98 pk ,dit was omdat er in Duitsland een verbod op motoren van 100 pk was.BMW maakte toen ook geen motoren van 100 pk.

Tijdens de eerste distributieriem wisseldag in Almelo kreeg ik te horen dat ik ook een 'amerikaan' had. Maar deze jongen rijdt gemiddeld 1 op 19 dus aan zijn etnische afkomst kan het volgens mij niet liggen. Ik neig er ook naar om eerst de kleppen en de rest van een standaard beurt te geven.

Succes

Groet

Ton

De etnische afkomst kan best wat uitmaken. Ik weet niet of je de 1e eigenaar bent van het apparaat in NL, maar misschien heeft de vorige bezitter aanpassingen uitgevoerd?

Maar aan jouw reactie kan men stellen dat er toch wat aan de hand is ;)

van een ander forum:

het emissie systeem is niets anders dan zuivere lucht toevoegen aan de uitlaatgassen om de normen te verlagen en doet niets aan het verbruik .

Hoe werkt het .

Onder de carburator bij de st1100 zitten twee vacuumgestuurde kleppen .

Deze kleppen openen zich als de motor draait en er vacuum word gecreerd .

Deze kleppen zijn verbonden met de carburator voor de aanzuig van verse zuivere lucht en zuigt deze lucht net onder het luchtfilter .

Aan de andere zijde zijn deze kleppen verbonden met de uitlaat .

Door de stoming van de uitlaatgassen word er een vacuum gecreeerd die de verse lucht mee aanzuigt .

Gans het systeem kan probleemloos worden verwijderd .

Het zorgt voor meer problemen als plezier .

Als je dit systeem verwijderd krijg je sterker vacuum op je benzinekraan wat de werking hiervan al verbeterd .

Wat is er verder nog anders :

• De carburator van een us model heeft andere sproeiermaten .
  • Ook heeft deze carburator een extra aansluiting voor het emissiesysteem .
  • Tevens kan je bij de us modellen niet aan de regelschroef , deze is afgedekt .

Ik heb bij mijn st1100 us model van '93 gans het emissiesysteem weggehaald .

Hierdoor creeer je veel meer plaats onder de carbs .

Tevens heb ik de us carb eraf gehaald en er een eu model opgezet .

Je kan dan ineens de inlaatrubbers controleren , ik heb ze toen moeten vervangen , deze waren steenhard .

Na deze ingreep trekt de pan veel beter onderin en draait stationair ook veel beter .

Ook als ik nu het gas opendraai neemt de motor veel beter op .

Wat betreft het verbruik , dit is nauwlijks merkbaar tegenover vroeger , zit rond de 1/20

Ook het 'ploffen ' is de uitlaat is nu verdwenen als ik het gas loslaat .

Dit ploffen komt omdat er bij het emissiesysteem zuivere lucht word toegevoegd aan de onverbrande gassen in de uitlaat en deze gaan dan alsnog ontbranden waardoor deze 'ploffen'

Als je wat kan sleutelen , haal er dit gerust helemaal af en koop ergens een Europese carb en zet er deze op , dan is het verschil echt merkbaar .

ik spreek vanuit eigen ervaring , en dit is me zeer goed bevallen .

Natuurlijk met het plaatsen van de andere carb , terug gesyncroniseerd en afgesteld .

Voor de plaats waar de pijpjes van het emissiesysteem tegen de uitlaat zijn geschroefd heb ik in alu dichte flensjes gemaakt en met pakking de zaak afgedicht .

Aldus het andere forum waar iets stond ;)

Ik heb zelf een ex-Amerikaanse ST1100 uit '93 en voordat ik, na de tweede defecte brandstof pomp, er een auto brandstof pomp (Airtex E8371/HFP-360) in bouwde zat ik tussen de 1:19 en 1:20 met woon-werk verkeer.

Met deze auto pomp ging het verbruik richting de 1:15, waarbij hij duidelijk veel te rijk liep (hij stonk een beetje) en ik bij koude motor geen choke meer nodig had.

Ik heb nu op de plaats van de vacuum gestuurde brandstof kraan een druk regelaar gemonteerd waarmee m'n verbruik is afgenomen tot rond 1:18.

• 2 months later...

is inmiddels december , is de oorzaak al verholpen ?

het is natuurlijk ook leuk om te lezen als er een probleem was en een oplossing

dat je dat dan ook weer te weten komt.

Dat maakt een probleem juist interessant.