Jump to content

Hoi,

Mijn PAN werd de laatste tijd behoorlijk heet, waarop ik de stoute schoenen aan trok en ben begonnen aan het verwijderen van thermostaathuis en heb de thermostaat vervangen.

Ook merkte ik dat het 6 mm slanjeje aan de onderzijde van thermostaat huis lekte en wilde deze ook vervangen, maar die liep onder de carburateurs langs op het blok en heb het slangetje voor de helft vervangen (met koppelstuk)

Motor blijft ondanks thermostaat vervanging heet worden, maar wat mij opviel is dat de radeateur koud bleef en dus ook niet ging blazen.

Mijn vermoeden is dat de waterpomp stuk is, en heb via internet een 2e hands waterpomp op de kop weten te tikken.

Ik wil nu de waterpomp en alle slangen gaan vervangen (slangen al via cmsnl.com besteld alleen nog pakking van waterpomp bestellen)

Omdat de boel dan toch open ligt wil ik gelijk de distributie snaar vervangen (want voor de waterpomp moet toch de boel los)

En ik wil gelijk de koppeling vervangen (heb al een complete koppeling met platen liggen) en de slave cilinder van de koppeling wil ik graag reviseren (revisie set al aanwezig)

Al met al een grootte klus, waar ik niet mijn hand voor omdraai, maar de distributie en koppeling loshalen... vindt ik nog wat tricky.

Zoals jullie weten woon ik in Aalsmeer, dus het kan bij mij in de garage of ik kan de PAN op een karretje (van Loneryder) laden en daar komen waar gewenst is.

Ter voorbereiding zal ik alle kappen verwijderen en de radiateur maar carburateurs heb ik nog nooit verwijderd.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Gerry

Featured Replies

Hoelang willen jullie nog blijven wachten ?
  • Author
Klinkt goed, alleen weet ik niet of ik goed ter been ben op 14 juni, ik wordt de 12e geopereerd aan mijn linker knie (buiten meniscus verwijderd) ook ik heb onderhoud nodig, maar ja wat wil je na 52 jaar goed lopen :-)
  • Author
He jammer.... ik dacht dat jullie van alle markten thuis zijn een Artroscopie van de knie kan toch nooit moeilijker zijn als een PAN uit elkaar halen :)

Ozzy met z'n leren-man... Rex met z'n endoscoop...

Dan ben ik benieuwd waar Eefje d'r carbtune slangetjes op aan gaat sluiten.....:D:D

Ikke kom ook kijken dan!!:mrgreen:

Dan zal zo'n klus dag een week of zes a zeven na de 12 juni plaatsvinden denk ik.

Miniscusoperatie vergt een week of zes herstel..

Laat maar horen hoor

• Author

Nou dat hoop ik toch niet, ik wil met herstel ongeveer 2 weken over doen, dan moet ik toch weer een goede schop kunnen uitdelen :) Maar ik merk het wel.

Eerst maar eens onder het mes, en dan zien we wel.

• 2 weeks later...
  • Author

Inmiddels geopereed, had een rugge prik, en heb mee kunnen kijken met de renovatie beurt van de knie.

Aan linkerbeen is de binnen meniscus geheel verwijderd, en aan de buitenkant is de meniscus gedeeltelijk vervangen.

Operatie viel me toch een klein beetje tegen, nadat de ruggeprik was uitgewerkt heb ik toch redelijk veel pijn.

Maar nu kan de gerenoveerde knie weer jaren mee, aldus dokter Krips.

Dus nu met celobex, tramedol en paracetemol om de pijn onder controle te houden en de 17e juni beginnen met fysio.

Voorlopig 2 weken met krukken lopen, en de 27 ste juni terug naar de cirurg voor controle.

Herstel gaat volgens zijn zeggen 4 tot 6 weken duren.... dusss ... niet de 2 weken zoals ik had gehoopt.

Dus de Pan moet helaas zielig in de garage blijven staan, wellicht de 3e wisseldag of een technische dag in de buurt van Aalsmeer.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn herstel.

• 2 weeks later...
  • Author

Herstel gaat voorspoedig, gebruik geen zware pijnstillers meer.

2x per week fysio, en mijn therapeute Teunje doet haar uiterste best om knie weer soepel en gangbaar te krijgen.

Kan de knie goed buigen en strekken, alleen zijwaartse bewegingen gaat nog ff niet lekker.

Dus nog even niet aan een Pan sleutelen, maar trainen en fietsen, niet verkeerd natuurlijk met dit weer.

En als bonus de hele avond voetbal op TV, nou ik vermaak me best thuis.

Vrijdag 27ste op controle bij de chirurg, ik hou jullie op de hoogte.

Dank voor alle beterschap wensen.

groet,

Gerry

• Author

Het gaat prima met de knie, loop nu zonder krukken, en ga dus morgen weer aan het werk.

En ja, heb best genoten van de WK, heb veel gelezen dus ben helemaal tot rust gekomen.

Nu nog 1 keer per week therapie, alleen maar voor het verbeteren van de zij stabiliteit van de knie.

Buigen en strekken gaat prima, dus nog even en dan kan ik ook weer op de knieën zitten.

Kan niet wachten om de Pan weer in orde te maken.

Henk, welke pakkingen moet ik hebben voor toegang deksel tot distributie snaar?

En welke pakking voor koppelingshuis deksel?

• 1 month later...
  • Author

Gisteren 23 augustus kamen de MKT leden Webster (Rex) en Panman1100 (Henk) wel even het klusje van de heette Pan klaren.

Gister middag om half twaalf kwam Rex met zijn nieuwe voiture voorgereden, de heldere metallic blauwe kleur glom in het zonnetje op de oprit van de karperstraat in Aalsmeer.

Een halfuurtje later kwam Henk aangerende, en zoals een notoire motor rijder betaamd, had Henk dat ene buitje wat op deze zaterdag is gevallen gevonden of had het buitje hem gevonden.

Ik had moeten weten dat deze regenbui de voorbode zou zijn van het even de distributie snaar vervangen en de waterpomp.

Na dat Henk zijn pak uit had en concludeerde dat zijn pak prima droog was gebleven aan de binnen kant zijn we eerst maar even gaan lunchen.

Rex kon niet wachten om te beginnen, en nadat hij in een record tempo zijn 4 broodjes had weg gewerkt is hij al vast begonnen in de garage om de Pan te bewerken.

Henk is de gezelligheid zelve, en moet onder het eten veel vertellen, maar goed na de broodjes naar de garage om de distributie en de "kapotte" waterpomp te vervangen.

Ik had al wat voorwerk gedaan en had het kuipwerk en radiateur al verwijderd en konden dus gelijk de distributie doen.

Rex had de deksel rechter probleemloos kunnen verwijderen, maar bij de linker deksel wilde een boutje niet mee werken.

Maar wat boorwerk en een linkse tap en Rex kreeg deze met veel moeite los.

Toen de distributie kap en waterpomp losgeschroefd en na het verwijderen zeiden de mannen dat de waterpomp niet stuk was, dus de hete Pan een andere oorzaak moest hebben.

"Ik trek wel even de linker kop" hoorde ik Rex zeggen, maar dat even was niet erg makkelijk, er werkte weer "een" en de zes boutjes niet mee, en deze kwam met de boorhamer niet los.

Intussen was een vriend aan komen waaien, Hans, en Henk en Hans reden even naar zijn huis voor een dopje 12 om de kop te kunnen trekken.

Met het dopje 12 van Hans had Rex de bout er met veel moeite uit en kom de kop worden getrokken.

En de buien van 's middag bevestigden het euvel, een of eigenlijk twee kleinen scheurtjes in de kop.

Hans zij dat hij nog een blok voor een ST1100 had liggen, en dat ik deze kon overnemen.

Dus met Hans naar zijn schuur gereden om het blok op te halen, en intussen gingen Henk en Rex verder met het demonteren van het motorblok.

Toen wij terug kwamen met het blok lag het oude motorblok volledig los en konden we met vereende krachten het blok er onder uit trekken.

Dat ff had dus ies langer geduurd dan gedacht, nu ligt mijn garage vloer bezaaid met Pan onderdelen en een ander motorblok.

Nu maar eerst het frame poetsen en bijwerken met zwarte verf, het motorblok schoon poetsen en gereed maken voor de inbouw.

En omdat we dat toch bezig zijn gelijk maar de kabelboom vervangen (de oude zaten een paar probleempjes in)

Rond 6 uur gingen de mannen weer, en reden de avond zon tegemoet, de hagelbui van 's middag voorspelde niet veel goeds, en helaas is dit ook zo..... een overleden Pan European ST1100 blok heeft na 217000 na veel mooie kilometers het leven moeten geven

Dus wordt vervolg