Jump to content

Brothers in Arms, Brothers on Bikes

Onder dit moto zet ik mij jaarlijks in voor militaire veteranen en organiseer ik met (oud) collega's een motortourtocht vanuit alle windstreken naar een bepaalde locatie in het land om daar te overnachten en de volgende dag samen naar de veteranendag in Den Haag te rijden (Malieveld). Vanaf 2011 doen we dit en uiteindelijk zijn er dan een kleine 250 deelnemers.

Gisteren bereikte mij het bericht dat de oudste deelnemer aan de tourtocht van 2011 was overleden. Als routecoördinator kreeg ik een rouwkaartje van de familie met een aantal statements 'die mij raakten'.

Voor jullie een verhaal om na te lezen.

In de rouwkaart die ik kreeg, stond dat Joop zijn laatste rit wilde maken op de motor; de Amerikaanse vlag moest erbij zijn, want hij dankte zijn vrijheid aan de 'Yanken'. Ook werd in de kaart gewag gemaakt van de lol die hij had gehad aan onze veteranenrit. Hij was een van de deelnemers aan mijn route en heeft de hele rit op een toen gehuurde Harley meegereden. Het enige wat op mijn netvlies kleefde was een oude motorrijder met doorweekte kleding die het zichtbaar koud had en die mij trouw volgde. Van Vlissingen via Breda naar Vught, de Grebbeberg, door Wageningen langs Hotel de wereld en verder langs Hotel Hartenstein in Oosterbeek.....eindigend in het Veteranenbos op Landgoed Vrijland nabij Deelen/Schaarsbergen. De volgende dag was het weer niet beter......maar het plezier niet minder. Kijk naar de intocht, op 26 seconde schuift deze deelnemer door het beeld ( rijdend in de buiten rij).

https://www.youtube.com/watch?v=Zxe9MMjvTKg

Vandaag mijn bijdrage geleverd aan Joop's uitvaart en hem namens alle veteranen begeleid op zijn laatste reis. Hij had zelf voor het weer gezorgd; na een lange periode van regen scheen de zon vandaag weer. Van Zeist via Huis ter Heide naar Bilthoven. Daar mijn Eregroet gebracht......

Een waardig afscheid van een veteraan die negentig jaar mocht worden.

Brother in Arms, my Brother on a Bike..

PS. Mocht je ooit waardig afscheid willen nemen van iemand die motorrijder was....www.rouwharley.nl.

http://www.rouwharley.nl/Images/Harley1a.jpg

Een mooie bike en Fred van Essen is een toffe gozer.

Featured Replies

• Author

Ja was goed om te doen; geeft een goed gevoel. Het netwerk van kennissen heeft ook niet stil gezeten en inmiddels zijn er een hele hoop mooie foto's van deze veteraan tijdens de veteranenrit 2011 bovenwater gekomen. Foto's die van grote waarde voor hen zijn.

Ze hadden namelijk zelf een foto gemaakt van de intocht op het Malieveld die ze gebruikt hadden voor de rouwkaart. Laat nu net diagonaal tegenover hen aan de ander kant van het pad een fotografe gestaan hebben van de audiovisuele dienst defensie die in ons netwerk zit. Zij heeft twee foto's van elk 6Mb weten te achterhalen waarop Joop (de veteraan) met zijn motor staat, maar ook zijn zoon en twee schoondochters in beeld zijn die zwaaien naar pa terwijl hij komt binnen rijden.

Gaat om o.a. deze foto:

http://freebits.nl/images/2014/05/15/DSC_0009.jpg

De motorrijder is duidelijk, maar het gaat ook om de heer met pet (zoon) en camera die zwaait en de twee dames links daarnaast. die zichtbaar lol hebben dat pa komt binnenrijden. Een mooie herinnering voor hen.

Gewoon top om dat te kunnen geven.

Heel veel respect Rene.

Enkelen van ons weten inmiddels ook hoe het is om de laatste eer te bewijzen. Heel indrukwekkend

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk