Jump to content

Heren even het volgende als mijn pan koud is en ik start hem ligt het toerental op 1800 / 1900 toeren waarna het toerental dan oploopt richting de 2200 toeren, dit loopt dan langzaam terug naar ongeveer 900 toeren maar dat duurt best wel lang vindt ik soms wel ben ik 3 km verder of ongeveer 5 minuten.

Nu is mijn vraag kan ik dit toerental niet lager afstellen als ik de motor start, naar mijn idee zou 1200 toeren meer dan genoeg moeten zijn! Waardoor het wegrijden wat minder belastend is voor de koppeling denk ik? En ik met wat minder lawaai de straat kan uitrijden

Om de pan stilstaand stationair draaiend op temperatuur te laten komen is geen optie, meestal rij ik s'nachts rond 3 uur weg en daar zouden mijn buren niet blij van worden

Featured Replies

Ik weet niet veel van de 1300 maar wat is het toerental bij een warme motor?

Tussen de 900 a'1100 mag je hem afstellen dat ie op temperatuur is.

Bij mijn st 1300 is ook de Wax-sensor vervangen, ook omdat hij de zelfde problemen had.

Nu draait hij terug normaal.;)

En stationair als je de dynamo niet wil vervangen kost maar 1400 euro

Rare zin Rex. Wat bedoel je hier mee?

Rex bedoelt dat de motor dan sneller aan zijn emissie-eisen voldoet.

Als je pan stationair afgesteld staat op 900 toeren, staat ie waarschijnlijk iets te bonken.

Het lage stationaire toerental heeft ook gevolgen voor het wegrijden.

Als je motor 150 toeren per minuut hoger staat afgesteld, dus 1050, pak ie net wat lekkerder op met wegrijden.

Afhankelijk van de buitentemperatuur loopt de motor altijd wat hoger stationair.

Zomers is dat korter als in de winter

De tijd dat is teruggaat naar zijn normale stationair toerental is dus temperatuurafhankelijk. maar 5 minuten lijkt me iets te ruim gegrepen..

Ik zou me er geen zorgen om maken..

Ik weet niet wat zo'n wax sensor kost maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.

Kan het iets te maken hebben met het luchtfilter? Wanneer is die voor het laatst vervangen/ schoongemaakt?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk