Jump to content

Beste leden en mede pan rijders

Het is voor mij helaas alweer een tijd geleden dat ik online ben geweest maar sinds mijn ontmoeting met een aantal trouwe leden, die mij heel erg hebben geholpen met het repareren en onderhouden van mijn motor, werkt alles zo perfect dat ik mijn besje bijna dagelijks kan gebruiken zonder dat ie mij ook maar 1 x teleur heeft moeten te stellen. Nogmaals mijn dank hiervoor( diegene weten vast wel wie ik bedoel)

Momenteel zit ik met een ander probleem of eigenlijk een vraag.

Voor wat extra beleving en met name adrenaline spiegel verhoging heb ik 3 weken terug een crosser als 2e motor gekocht. Een KTM 380 sx , kortom een echt 2 takt beest.

Ik wil graag fanatiek beginnen met crossen op crossbanen maar zit met het probleem dat ik niet in het bezit ben van een auto en of aanhanger. Nu heb ik wel gekeken naar de aanschaf hiervan maar kom tot de conclusie dat ik afgezien van dit eigenlijk geen auto nodig heb, aangezien mijn normale wegmotor het altijd prima doet. Aanschaf en maandelijkse kosten zijn mij iets te hoog voor waar ik het voor wil gebruiken.

Ik heb wel eens gezien en gehoord van een aanhanger(tje) voor een st1100.

Als ik op internet zoek, kan ik hier eigenlijk heel weinig over vinden.

Wie kan mij helpen met wat algemene informatie over een aanhanger achter de pan?

Mensen met ervaring die een aanhanger gebruiken?

Kan je überhaupt een 1 persoons motoraanhanger achter een st 1100 maken? Ook qua gewicht en dergelijke...

Is de montage van de trekhaak en bekabeling een klus die redelijkerwijs geklaard kan worden of moet de halve motor hiervoor omgebouwd worden?

Stomme vragen zijn er niet hoor ik wel eens, nou dit kunnen er eventueel een paar zijn en dan hoor ik het ook graag maar de drang is mij te hoog om het niet gewoon toch te vragen.

Wie helpt mij?

Alvast bedankt....

Groet jesper

Featured Replies

ik zou eerst kijken of dat wel kan ?

denk aan gewicht want je neemt niet alleen de KTM mee

maar ook je uitrusting en brandstof en gereedschap

m.a.w je hebt een beste aanhanger nodig

Even de zoekfunctie gebruiken was makkelijker geweest;

http://st1100-1300.eu/index.php?threads/aanhanger-achter-de-motor.1846/#post-32850

Is een recent topic.

Maar even uitgelicht;

Totaal toegestane massa van een aanhangwagen achter een motorfiets is minder of gelijk aan de helft van het ledig gewicht van het trekkende voertuig. (Dus de helft van het gewicht vermeld op je kentekenbewijs)

De totaal toegestane lengte van de aanhangwagen, gemeten vanaf de achteras van de trekkende motorfiets, is 2,50 meter.

Dus tenzij je KTM een minibike is, ben ik bang dat je die nooit op legale wijze achter je Pan kunt hangen...

Met de lengte zal het nog wel gaan lukken, maar de hoogte van 1 meter gaat een probleem worden.

Dat wordt dus lucht uit de bandjes, stuur omlaag klappen en frame diagonaal in de lengte en vertikaal in de hoogte.:mrgreen:

Of je ziet wel eens van die fietsjes met een achterwiel die aan het frame van de ouders gekoppeld is,

Moet je alleen je voorwiel onder de arm meenemen :lol :lol :lol

[ATTACH]1604[/ATTACH]

En dit dan op de trekhaak van je Pan. Verboden zal het niet zijn. Mits niet te hoog en niet te lang.

Hoezo niet verboden? Hoe los je dat dan op met verlichting en kentekenplaat?

Daarnaast is het ledig gewicht van een Pan +/- 300 kg (hoog aangehouden) De helft daarvan is dus 150 kg, en dus het maximum te trekken gewicht. Weet natuurlijk niet hoeveel die KTM weegt, maar zal toch snel op dat gewicht zitten.

Daarnaast wordt nog altijd niet aan de max. afmetingen voldaan.

Gaat dus gewoon niet op legale wijze.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Wat zou het probleem met het kenteken en verlichting volgens jou zijn?

KTM 690 Enduro heeft een gewicht van 139kg, en dat is dan meteen de zwaarste.

Wielbasis voor de 380 is 1481mm. En de buddyhoogte is 925mm. Met ingetrokken voorpoten kan je misschien onder de 1 meter blijven.

www.motorbikes.be/en/KTM_SX_380_2000

Ik denk dat je er nog wel eens ver gaat komen met dit systeem.

Je moet de achterzijde voorzien van verlichting en kenteken die gelijk zijn en werken met die van het trekkende voertuig. En dat is niet onmogelijk, maar wel lastig te bevestigen achterop een motor.

Wielbasis zegt nog niets over de totale lengte. En het is max. 2,5 meter vanaf de as van de trekkende motorfiets, dus de eerste +/- 50 cm ben je al kwijt tot het achterspatbord. Tel daar nog een disseltje bij en je houdt al niet veel over. Daarnaast heb je dan nog slechts 11 kg over voor de constructie, dus bevestiging, lichtbak etc.

Als je de wielen, stuur en voorvork demonteert en met overige constructie onder de 11 kg blijft, dan kan het.

Maar volgens mij ga je met zo'n ding naar de crossbaan om te crossen en niet om eerst een paar uur te sleutelen voor je kan beginnen en een paar uur voor je weer naar huis kunt.

Daarnaast, om dat te kunnen doen heb je ook weer extra spullen nodig. Gereedschap, bokje etc.

Maar je hebt gelijk, het kàn wel.

So, Be my guest....

maar ik zie het in de praktijk nog steeds niet gebeuren.

Heb het even opgezocht, ledig gewicht ST1100; 283 kg

Dus Max. Trekgwicht 141,5 kg.

Je houdt dus slechts 2,5 kg over voor de constuctie....

Schiet me nog ff wat te binnen. In de getoonde constuctie op de foto, met de motorfiets in een steun erachter, betreft het een 1-wielige aanhangwagen, dus volgens de wetgeving en logischerwijze, alleen over zijn horizontale as mag draaien. Om een bocht te maken moet je inkantelen in tegenstelling tot een auto. Moet je even voorstellen wat een kracht er voor nodig is om dit te doen en wat dat betekent voor het stuurgedrag van de trekkende motorfiets. Om nog niet te spreken van de torsie dit dit uitoeffent op de constuctie.

Je zou de voorband kunnen verwijderen dat maakt de afstand korter, mocht je lengte over hebben.

Verlichting is eenvoudig te lossen.

Het inkantelen is juist wat bij het rijden op twee wielen het sturen mogelijk maakt. Vandaar ook de karren met een enkel wiel. Dit systeem lijkt me niet veel anders.

Het gewicht van de 380 is om en nabij de 100 kg. Hij houdt dus genoeg gewicht over om een stevige klem te gebruiken.

Een goldwing is dan iets zwaarder dan een Pan, maar kan toch een voertuig bedwingen die 2 a 3 keer zwaarder is.

http://www.motorfreaks.nl/old_images/21556.jpg

Mag dit? Snorfiets.

http://www.tourmaster.nl/files/3719/products/8340145/1-910_mst1_wegenwacht.jpg

http://www.tourmaster.nl/nl/8340145/scootmaster-trailer

http://www.tourmaster.nl/files/3719/products/8340145/8-500_scooter-trailer_8.jpg

Blijkbaar gelden er andere regels voor bromfietsen.

Edit:

Artikel 5.18.27

Aanhangwagens achter tweewielige bromfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:

a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 mtr;

b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 mtr;

c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;

d. de afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 mtr.

Nou, ben benieuwd wie dit in de praktijk gaat toepassen.

Tot die tijd geloof ik niet dat iemand er echt zin in heeft om zoveel moeite te doen en/of zo rond te rijden.

Een wie het doet, bij deze de uitnodiging om even langs te rijden. Geef dan graag toe.

Een wie het doet, bij deze de uitnodiging om even langs te rijden. Geef dan graag toe.

Hoe moeten we deze opmerking precies lezen Yvo? Hij is tweeledig uitlegbaar ;)

Het enige wat we nodig hebben is zo'n trekhaakklem, er is vast wel een Pan in ons midden die voorzien is van een trekhaak. Ik heb geen van beide.

TS, aan jou om hier verder mee te gaan, mocht je het zien zitten dit uit te proberen. Technisch kan het iig.

Dat ik graag bereid ben toe te geven dat het, ook in de praktijk, haalbaar is. (Op welke wijze kun jij het nog meer uitleggen? Ik zie hem ff niet). En dan wel zo dat het vooral veilig is en dus aan alle eisen voldoet uiteraard.

Kijk nl. even in het andere topic aan welke eisen allemaal voldaan moet worden. Hier hebben we er nl. wat zaakjes uitgelicht maar er zijn er wel een aantal meer. En google ook daarnaast nog even verder, want ook in het andere topic staan nog niet àlle eisen.

Maar vraag me eerlijk gezegd wel een beetje af waar dit nog over gaat.

De vraag van Jesper was nl. of het mogelijk was om ZIJN KTM achter ZIJN ST1100 te vervoeren.

De conclusie mag wat mij part zijn dat het kan en mag, mits aan alle eisen wordt voldaan.

Maar inmiddels zijn we al aanbeland bij allerlei creatieve oplossingen achter de een totaal andere motorfiets.

Maar ik zie het nog steeds niet gebeuren dat Jesper nu een oplossing heeft. In elk geval geen die snel en of simpel te realiseren is.

Maar laat me graag het tegendeel bewijzen zoals gezegd.

In sommige gevallen vind ik de Nederlandse (c.q. Europese) wetgeving wat van de te voorzichtige kant. Daar ging het uitstapje naar de GL over en al zoekende kwam ik oplossingen bij brommers tegen. Je hebt gelijk die waren OT.

Het is aan de TS (Jeroen in dit geval) om te bekijken wat hij hier verder mee wil. Zou het voor mij gelden dan kon ik hier wel wat mee, en anders toch maar een auto erbij kopen.

• Author

Ik wil iedereen bedanken voor alle reacties die gegeven zijn.

Helaas valt dit voor mij dus niet in praktijk te brengen, ik zal op zoek moeten gaan naar een andere oplossing.

Toch maar een auto kopen ben ik bang :-(

• 3 weeks later...

MMMM dat plaatje van die wing die een dik koekblik trekt zegt mij al genoeg.

waarom denk je dat ze in japan de wig inzetten voor de wegenwacht.

A.. je kan genoeg spullen meenemen

B.. genoeg vermogen om zo'n koekblik te trekken.

Ik zou mijn licht eens opsteken bij Oethie.. Die heeft ook zo'n trekgeval achter zijn Pan.

Misschien dat hij je wat meer kan vertellen.

Ik blijf bij mijn standpunt dat de nederlandse wetgeving wel errug voorzichtig is hoor op dit gebied..

ehm,...dat is/was in Zweden.

Kan zijn dat de NL wetgeving wat voorzichtig is, maar helaas heb je er toch mee te maken.

Maar voor je gevoel zou je eens het max. trekgewicht en kogeldruk kunnen opvragen bij de fabrikant van de trekhaak voor de Pan. Weet je gelijk of die meer zou kunnen hebben als wat de wet voorschrijft.

Als ik echter naar de bevestigingspunten/mogelijkheden op een motorfiets kijk, zou ik daar geen 400 of meer kilo of 50 kg kogeldruk aan durven hangen.

Als ik dat al zou willen, want alle redenen om motor te rijden worden wat mij persoonlijk betreft teniet gedaan door een aanhangwagen te gaan slepen.