Jump to content

Koplamp doorlussen = Flinke klus.

Koplamp doorlussen = Flinke klus

Ik dacht ik heb 'n avond tijd om weer eens wat aan mijn motor te doen.

Ik heb begrepen dat als je s'avonds rijdt en de koplamp scheid ermee uit,

je een flink probleem hebt , die je niet effe langs de vluchtstrook kan vervangen.

Ook vanwege mijn eigen veiligheid wil ik graag goed/veel licht.

( goed gezien worden - dubbel dimlicht. )

Dus ik dacht en had hier ergens gelezen :

"ik zal mijn avond eens goed besteden en m'n koplamp eens even doorlussen"

Ik heb een gedeelte van de Ruit+ kuip gedemonteerd maar ik kon er niet tussen met mijn handen.

Is er een goede How to - youtube film van ?

want het zal toch niet zo zijn dat het hele dashboard er uit moet voor een lamp te vervangen ?

Ik zal bij eerst volgende bijeenkomst die ik kan bijwonen ,

eens goed opletten wie dit ook heeft en dan bekijken hoe dit is gefixt.

Hou 'm rechtop tussen die twee witte lijnen

Groetjes Fred.

Featured Replies

• Author

Hmm. Van onderaf ... Dan moet ik het nog eens opnieuw goed bekijken .

van boven + opzij krijg ik er nog geen vinger tussen ;-)

Hoi Marcel,

In jouw onderschrift staat dat je een 1999 ST1100 hebt.... Die hebben al standaard een relais voor het dimlicht....

Vooral voor modellen zonder relais (van voor bouwjaar "moet ik even opzoeken") is het zeer verstandig om er een relais bij te monteren om problemen met de lichtschakelaar aan het stuur te voorkomen.

Vooral het aan- en uitzetten van doorgeluste koplampen geeft de schakelaar op zijn donder...

Grootlicht heeft altijd standaard een relais gehad.

Groet,

PanPan

• Author

Okee dus alleen een relais tussen dimlicht

en NIET 2 relaitjes voor dim + Groot licht.

Bedankt voor het meedenken : Ozzy , MiniBenz+ PanPan

Fred, als je een abs uitvoering heb, zit de abs module inderdaad in de weg , vanaf boven gezien. Deze module effe losmaken ( niet de bekabeling ) en een beetje opzij leggen. Bij geen abs kan je er redelijk makkelijk bij van boven af. Wil je anders wel helpen. Ik woon in katwijk.

In nood trek je de stekker van de dimlicht die stuk is los van de voet van de lamp en verplaats je naar de tweede lamp.

Bij een benzinepomp heb je meer licht om daar de lamp te vervangen.

Fred,

Je bent ook in Leiden van harte welkom om het doorlussen in orde te maken. ..

(Is maar klein ritje op de Pan....)

Laat maar even weten.......

Groet, PanPan

De witte is een y split. 1 x male stekker naar 2 x female stekker.

Stukje zwarte tape om de orginele stekker en het verloopdraadje bijeen te houden

http://i118.photobucket.com/albums/o85/fieldhouses/20131014_211435_zps242f9f32.jpg

• Author

Ik ga het gewoon nog een keer proberen ,

ABS blok verwijderen/opzij leggen en van boven+onder

Moet eerst nog een relais halen.

( wordt dus volgend weekend of de week daarna.)

@Panfiets : knap dat jij daar foto kan maken , ik kon er de eerste keer met m'n vinger niet eens tussen.

• Author

vanavond begonnen met het "doorlussen"

Nog even bij de sloop een stekker van de koplamp gehaald.

het schema van Hansepansje was mij niet helemaal duidelijk ,

en ik had ook geen diode dus ik heb het Relais als volgt aangesloten :

- de draad van 't dimlicht (+) naar de Relais-spoel en andere kant naar massa.

- dikke plus draad van Accu naar Relais en andere aansluiting met dubbele draad naar allebei de lampen...

Dus Geen dikke draad massa gebruikt ??? NEE .

( groot licht van beide lampen had ook al massa , neem aan dat dat goed zit )

Alles getest en werkt prima , 15 Ampere gezekerd.

:) Stond er zelf van te kijken dat alles meteen werkte volgens planning :)

. . ALLE AANGEBODEN HULP BIJ DEZE BEDANKT !

Top Fredje1!

Die diode zorgt ervoor dat het dimlicht dimt als je je grootlicht aan zet. Terecht dat je bij gebrek aan diode deze aansluiting naar massa hebt gemaakt.

Groets, Hans

• Author

Ha ha , ik ben niet zo'n techneut hoor ,

er stond een schema op het ( Hella ) relais ( Brezan ) wat ik WEL snapte.

vandaar dat ik voor deze simpelere oplossing koos.

@ Hansepansje :

Ik begrijp van jou dus dat bij Groot-licht : het Grootte + Dimlicht samen tegelijk brand ?

dat is dus 50+55 watt en dat nu dus 2 X = 210 Watt voor alleen de koplamp ?

GEEFT INDERDAAD WEL LEKKER HEEL VEEL LICHT ...

Hoort dat zo , of heb ik dat alleen , kan het kwaad i.v.m. meer warmte ontwikkeling ?

Komt meer bij kijken dan wat ik van te voren had bedacht .

Ik ben erg precies en huiverig dat iets niet gaat ,

de boel "open" ligt en ik niet verder kan.

( beetje onzeker ;) )

- -

Bij mij werkt het ook prima. Hetzelfde aangesloten als jou. De warmte ontwikkeling zal geen probleem zijn. Hooguit het stroom verbruik. Ik gebruik zo wie zo groot licht zelden , meer af en toe om even bij te lichten.
  • 7 months later...

Bij mijn 1100 had ik ook gewoon het bovenste draadje van de linker koplampstekker doorgelust naar de loze bovenste stekker aan de rechterkant.

Echt een fluitje van een cent.

Het meeste werk is et verwijderen van de bovenste kuipdelen en het abs gebeuren ( als je abs hebt) en anders is het wel heeeeeel erg makkelijk

en voor wie het niet genoeg is

we hebben nog een aantal H 4 lampen over (specials) 110/90 watt in wit en in gold

maar werkt alleen als je echt glas hebt en geen polycarbonaat lens

Als je dan beide dimlichten aan hebt gaat er 15 Ampere door je bedrading. Is die daarop gedimensioneerd? Dan maar hopen dat je dimlicht uitgeschakeld wordt bij groot licht, anders kun je zekeringen gaan vervangen. :-)

Groets, Hans

Kan zit een 20A zekering in; is dus goed voor 240Watt. De draadjes zullen het dan iig ook wel houden lijkt me. Verder branden dimlicht en groot licht nooit gezamenlijk. Dat gebeurt slechts tegelijkertijd, als je het passeerlicht indrukt om te seinen.
  • 3 weeks later...

Ik wil ook mijn koplamp gaan doorlussen. Mijn st1100 is van 2000, maar ik ben er bijna zeker van dat mijn dimlicht geen relais heeft (ik hoor hem niet en bij grootlicht wel) en dus wil ik het op de veilige manier gaan doen. Nou zou ik het graag doen via het schema van Hansepansje en ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik moet gaan bestellen.

Schermafbeelding2015-01-18om21_36_07.thumb.png.20f4eaababa4642a3e75cba06a5f2bab.png

Nou doe ik niet vaak wat in elektrotechniek, dus heb ik wat onduidelijkheden.

Wat voor diode dien ik te gebruiken? En hoe breed moeten de schuifstekkers zijn die op het relais worden aangesloten? Raden jullie verder nog wat aan om ook mee te bestellen?

Schermafbeelding2015-01-18om21_36_07.thumb.png.6038eb6c1fb75da7f97b88dd1c1eb9bd.png

Hoi Rick,

Door die diode hoeft slechts de stroom die nodig is voor het aansturen van het relais en da's niet zoveel.

Zelf had ik nog een 1N4007 liggen, die kan 1 Ampere aan, en dat is meer dan zat. 'k Heb net even gemeten aan een relais dat ik heb liggen en dat neemt 150 mA.

Toen gelijk maar even de breedte van de pootjes gemeten: 6,5 mm.

Succes met doorlussen!

Groets, Hans