Jump to content
  • Administrators

[ATTACH]1552[/ATTACH]

Bovenstaand een Foto van de pulsjes die gemaakt worden door je ABS sensor

gemeten tussen massa en de blauwe draad moet ongeveer 4 volt zijn

ook nog een filmpje toegevoegd

kan je zien dat de pulsjes veranderen met de snelheid van het wiel

Featured Replies

Na veel zweet en tranen is het me nu toch gelukt om samen met Rex mijn ABS weer een nieuw leven in te blazen.

Twee jaar van ellende en constant problemen lijken nu verleden tijd.

Wat allemaal gedaan, eerst gewoon zonder na te denken de ABS pomp gesloopt en alles op foto gezet zodat alles weer juist kon worden teruggezet.

Daar zat probleem 1 al pomp van binnen vol met vuile olie? was gewoon nooit ververst in dat deel van de pomp.

Alles schoon en gangbaar gemaakt en hop weer in elkaar (plunjer zat vastgeroest). Probleem 1 weer opgelost.

Volgende probleem zekering kastje van ABS zat een slecht contact in (iets was afgebroken door trilling!!) Zwevende zekering gemaakt en probleem 2 ook opgelost.

Geen foutstoringen meer, maar nog steeds niet goed. ABS werd niet vrijgegeven na rijden.

Rex weer geraadpleegd en besloten om de sensoren proberen door te meten en het resultaat is hierboven te zien op de scope, ook met de voltmeter was het goed te doen. Achtersensor goed voorsensor kapot, bellen voor een sensor, maar in heel de wereld uitverkocht!!!

Wat nu sloperijen bellen en vandaag gelukkig een sensor gevonden sensor geplaatst en alles werkt. probleem 3 ook opgelost en alles werkt weer normaal.

Prijs van nieuwe sensor is absurd duur meer dan 400 euro, vanmiddag laat bericht gehad dat Honda er nog een had gevonden, gelukkig had ik net een goede gebruikte voor 75 euro.

Weer super blij met mijn Pan want wat erop zit moet ook werken!!

Groet,

Walter

Is er in de industrie geen vervangende sensor te koop?

Het lijkt een 10/12v gevoede sensor met een 4 volt signaal.

Heeft deze sensor maar 1 signaal (blokgolf gelijk aan de abs ring in het wiel)?

Verzonden jazeker vanaf mien iepet

• 10 months later...

hallo panrijders

ik heb een vragen over abs lamp op mijn st1100 begon knipperen tijdens het rijd ik hoop dat ik bij jullie antwoorden kan vinden ik heb geen ervaring met pan mvg

• Moderators

Nassim

De procedure voor het uitlezen en resetten van de ABS-controle unit.

Algemeen :

Het ABS waarschuwingslampje 1 (*) kan door het aantal keren dat het knippert een probleemcode in het ABS systeem weergeven.

Deze probleemcode wordt niet verwijderd door het uitzetten van het contactslot tijdens de het uitlezen van de probleemcode.

Ook kan het weergeven van de probleemcode niet worden gestart door het aanzetten van het contactslot.

Controleer de afstand van de sensor t.o.v de pulsring , deze ligt tussen de 0,70 - 1,2 mm.

Uitleesprocedure:

Stap 1. Draai het contactslot OFF.

Stap 2. Draai het contactslot ON terwijl men de ‘ABS/TCS indicator light switch’ ingedrukt houdt.

ABS waarschuwingslampen 1 en 2 moeten nu aan gaan.

Stap 3. Houdt de ‘ABS/TCS indicator light switch’ gedurende ongeveer 5 seconden ingedrukt.

De ABS waarschuwingslampen 1 en 2 moeten nu uitgaan.

Stap 4. Laat als de ABS waarschuwingslampen 1 en 2 uitgaan (einde stap 3), onmiddellijk (binnen één seconde) de ‘ABS/TCS indicator light switch’ los.

Stap 5.

U hoort een licht geratel.

De ABS-controle unit start nu met het weergeven van de probleemcode.

ABS waarschuwingslamp 1 geeft deze code aan middels een knippercode (ABS waarschuwingslamp 2 brandt niet).

Tel het aantal keren dat ABS waarschuwingslamp 1 knippert en vergelijk dat met onderstaande lijst.

Knipperen Storing

1 Fout in ‘front modulator crank angle sensor system’

2 Fout in ‘rear modulator crank angle sensor system’

3 Fout in ‘front modulator control motor system’

4 Fout in ‘rear modulator control motor system’

5 Fout in ‘front wheel speed sensor system’

6 Fout in ‘rear wheel speed sensor system’

7 Fout in ‘ABS power circuit’

8 Fout in ‘ABS control unit (ECU)’

Men doet er verstandig aan de uitgelezen code direct op te schrijven en de code te verwijderen nadat het probleem is opgelost.

Voor dit laatste gebruikt men stappen 6 en 7.

Resetten:

Stap 6. Druk nogmaals de ‘ABS/TCS indicator light switch’ in tijdens het weergeven van de foutcode (stap 5; dus terwijl ABS waarschuwingslamp 1 knippert)

Stap 7. ABS waarschuwingslampen 1 en 2 dienen nu weer constant te gaan branden en aan te blijven.

De probleemcode is nu uit het systeem verwijderd.

(*) ABS Led/Lampje 1 is links , Led/Lampje 2 is rechts , in ABS lamp op dashboard.

Edited by panman1100

Toch mooi he dat er hier zo'n berg ervaring zit op het forum.

Zonder die ervaring weet ik zeker dat er al een hoop forumleden / Pan rijders de moed hadden opgegeven en de motor hadden ingeruild ofwel een hele berg geld hadden afgegeven aan de dealer voor de onderzoekskosten en reparatie

• 1 month later...

dag pan mannen !

nu heb ik : 1 Fout in ‘front modulator crank angle sensor system’

heeft iemand tips om deze storing te verhelpen ......

als ik : ABS/TCS indicator light switch’ ingedrukt houd onder het rijden knipperen 1 en 2 niet meer . maar blijft 1 licht branden .

groeten johan haarhuis met een st 1100 uit 1995 uit venlo

• 1 year later...

Hoi,

Hoe is dit verhaal dan afgelopen? Ik heb een pan ( nieuw gekocht in 1992 abs ) en heb onder andere dit probleem ook. Recent heb ik de pomp volledig uit elkaar gehaald, alles gereinigd, er zat niks vast en geen vuil in de pomp.....vroeger lukte het wel eens om met een tik om de pomp te geven alles terug oké was voor enkele ritten, maar nu niet meer, vandaar de demontage. Bedrading oké , zekeringen oké, maar in feite heb ik geen front crank angle sensor in die pomp gevonden.... Is er nog expertise die hierover meer kan vertellen?

Alvast bedankt.

Bedankt voor de tip, maar de schakelaar werkt perfect, de contacten zijn nagekeken en de stekkers blinken nog, en werden reeds verschillende keren door de jaren heen met contactspray behandeld. In feite heeft het systeem, en de hele fiets een 5 tal jaar bijna geen kms gedaan, wegens omstandigheden, ik kom van gemiddeld 13000 / jaar. In die periode was de abs sensor voor defect, maar de prijs was te hoog vergeleken met het gebruik. Ondertussen 7 jaar geleden een nieuwe gekocht ( was defect na verv vd voorband bij een dealer) en dus in 2009 gemonteerd, waarbij alles direct oké was. Een paar jaar verder na weer een jaar beperkt rijden is het begonnen ( foutcode 1) en zoals ik zei met een tik op de pomp was het opgelost. Dus buiten het vervangen van de hele pomp, 2ehands aangeboden, die mogelijk even oud is als de mijne, met de mogelijkheid dat ze het ook laat afweten, moet er toch ergens een oplossing zijn. Er is ergens een schema en een treat over het abs 2 van de st1100, en daar staat een sensor op de pomp getekend, die ook te verwijderen en te vervangen is, maar in ons systeem is dit niet zo meen ik? Zodus?

Edited by Ozzy

• 1 year later...

Hoi, met Joop,

Ik heb ook een storing in mijn ABS maar weet iemand of kan iemand mij dan verwijzen naar Rex als dat mogelijk is?

En heeft iemand een schema van het ABS systeem, ik weet zelf niet eens waar de ABS-pomp zit! Dus voordat ik ergens

aan ga beginnen wil ik wel weten of dat geen probleem geeft in hoe of wat met demontage.

Ik wacht inspanning op jullie reactie, en zoja alvast beren bedank!

Oke, dank voor dit bericht, maar nu kom ik nog niet verder, hoe kom ik dan in contact met webster of hoe gaat dit dan als je hulp

vraagt aan een ander pan-lid. Ook kan ik bepaalde bijlage waar zoal foto's ofzo in staan niet openen.

Hoop hier antwoord op te krijgen.

• 5 weeks later...
Zou best wel de ABS pomp(en) willen demonteren maar er zit toch ook remolie in de leidingen die aangesloten zijn, dus wat gebeurt er als ik de pomp demonteer! Als ik een de- en montage schema had durf ik het wel aan, maar tocht Rex heeft véél meer ervaring dan ik, niks dus, wacht wel op Rex.