Jump to content

Ik ben me bewust van het feit dat het probleem niets, maar dan ook niets, met een Honda te maken heeft maar in de hoop dat er hier iemand is die een oplossing heeft zet ik het ook hier neer.

Onze RENAULT LAGUNA 1.8 16V GR.TOUR EXPR 2004 heeft sinds donderdag het volgende probleem.

Onder het rijden houd de motor plotseling in alsof men de benzinekraan dichtdraait. Soms zakt de snelheid dan terug naar 40 km/h om dan vervolgens weer met een klap weg te schieten alsof iemand de benzinekraan weer open zet. Dit blijft zich dan herhalen waarbij de snelheid waarnaar hij terug zakt varieert. Vooral op de snelweg een geen gezonde situatie.

De garage vond vrijdag na het uitlezen van het systeem GEEN storingen maar gaf aan dat de bougies wel eens de oorzaak zouden kunnen zijn. ( Een storing daaraan vind je namelijk in het systeem niet terug.) Deze zijn dus vervangen ( 103 euro ) en men heeft een proefrit gemaakt. "Meneer het probleem is opgelost." werd mij gezegd. Ik rijd richting huis maar na 3 kilometer ............ :mad: weer inhouden.

Ik dus terug.

De werkplaats-chef stapt bij me in en we gaan rijden. Er gebeurt niets, de motor is wel onrustig en loop niet mooi rond, maar hij houd niet echt in. En ja wat is dan het probleem ? Bobine zou je uit moeten lezen in het systeem, dus dat kan het volgens die meneer niet zijn.

Prima, maar wat is het nu wel ?

Wellicht dat er iemand van hier het probleem herkent en een oplossing heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken.

:ugeek:

Featured Replies

Zijn toch geen monteurs meer. Als de computer niets aangeeft is het niet kapot.

Ik neem aan dat het motormanagent lampje niet gebrand heeft.

Toch is het zo dat meerdere renaults van die generatie problemen geeft zonder foutcode's te geven.

Brandstofsysteem is vaak eerste verdachte maar ook de accu.

Dus ik zou beginnen met een accutest.

Een oorzaak zou kunnen zijn dat het ontluchtingsgaatje van je tankdop niet helemaal open meer is.

Hierdoor krijg je vacuum en is de brandstof toevoer niet juist.

Kijk daar eens naar.

Brandstof druk denk ik. Kan liggen aan de pomp of vervuiling in het brandstof systeem. Vaccuum in de tank geloof ik niet niet, dat gaat niet zo abrupt en is eenvoudig te elimineren door zonder tankdop te rijden.
  • Author

Portupan ik ga met je mee, temeer omdat mijn dop GEEN beluchtingsgat heeft. :p

Maar dan nog, het vacuum is dan de hele tijd aanwezig.

Accu is er nu uit en staat aan de Ctek. Kijken wat hij doet.

Waarom zou het de accu moeten zijn, de radio werkt bijvoorbeeld?
  • Author

Ja ......... bij mijn pan werkte de lichten ook maar het kastje van Cees kwam toch spanning te kort. Ik lees ook uit andere opmerkingen dat de accu wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Het feit dat de radio het doet wil niet altijd zeggen dat de spanning voor alles voldoende hoog is.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Luc, ik rij een Espace en die heeft de kuur bij een koude motor op, wat lijkt, 3 poten te rijden. Je voelt het hikken/inhouden/ van het blok.

Ook de garage kon niets vinden. Ik volg de ontwikkeling hier maar even.

• Author

Doe je goed Martijn. :) En inderdaad Marcel.!!

De garage , lees: de monteur van tegenwoordig, kan kennelijk alleen iets vinden als

de computer aangeeft wat er stuk is, zoals ook Wonka ook al aangaf.

Hoe zwaar had de ingenieur getafeld toen hij bedacht dat het een goed idee was

om het benzinefilter, in plaats van bij de motor, in de tank te plaatsen, de wiellagers

in de remschijven te integreren en het vernieuwen van koppelingsplaten dusdanig

problematisch te maken dat men als garage 1300 euro meent te moeten vragen.

Ik werd vrijdag verrast met een rekening van 103 euro voor het wisselen van

4 bougies en het uitlezen van de boordcomputer. En uiteindelijk heengezonden

met de boodschap: " Kijk het dit weekend even aan, en kom anders maandag terug! " .

Ik heb niet een heel wagenpark tot mijn beschikking maar er is wel iemand afhankelijk

van die auto. Dan is de geboden "oplossing " ver beneden het service niveau die Renault

claimt te hebben.

Een ding weet ik wel, mijn volgende auto komt beslist NIET uit het land van de naar

knoflook ruikende slakkeneters, en dat wist ik eigenlijk VOOR de aankoop van deze wagen

ook al, maar dan laat je je toch weer omlullen. :(

Ik was 90 euro kwijt. Goed ik weet dat als je een emmer water onder de kap gooit het erger wordt. Op naar een goede regenbui, en als het dan weer sputtert dan ga weer terug naar de garage. Al zou het prettig zijn als ik ze een kant op kan sturen. Dat zou niet de eerste keer zijn namelijk. Wel leuk wanneer je het als klant in een discussie met de Chef du werkplaats, het aan het rechte eind hebt :) :)

Helaas zijn er weinig andere merken die dezelfde ruimte bieden als een Grand Espace. Dus ik zit er nog wel eventjes aan.

@panfiets

De accu hoeft niet perse leeg te zijn maar kan niet het juiste vermogen leveren.

Als je bijvoorbeeld zo'n vw tsi hebt en de accu levert 11,7 volt geeft ie geen kik computer blokkeert dat terwijl verlichting, cpv en radio het wel doen.

Daarom geef ik aan met het eenvoudigste te beginnen.

Raar is dat de motor niet in veilige modus overgaat, zou dat wel het geval zijn dan zou ik meteen zeggen het is de luchtdebiet meter. Een heel klein sensortje dat op je luchtinlaat staat. Dit is erg vaak de oorzaak tegenwoordig (nieuwe motoren) van het inhouden van de motor dat terwijl er geen uitlezing voor bestaan op de comp.

Op deze sensor zit namelijk geen sensor die de comp aanspreekt hahaha daar is ie te klein voor. Het is een pietluttelig ding maar zorgt vaak voor een hoop ellende.

my 2 cents Luc....

De motor draait. Met draaiende motor moet het normaliter 13-14.5V zijn, is dit lager dan werkt de dynamo niet goed meer. Mag ik aannemen dat de boordspanning voldoende zal zijn bij 14V laadspanning?
Gasklep stekker is ook vaak een euvel bij deze. Luc heeft deze al losgemaakt en er wordt nu wel een foutmelding gegeven. Heb zelf dezelfde wagen gehad....accu kan idd het geval zijn, opnieuw gaskep inleren kan ook probleem oplossen.

Luc ook ik heb een laguna gehad en had hetzelfde probleem.

Nog max 40km per uur halen .

bij mij was de oorzaak een leiding (van luchtfilter naar motor) deze had een klein slipje waar die valse lucht nam.

Kijk deze maar eens ff allemaal na.

Ik ben ooit in het bezit geweest van een vw golf uit 1986, en ook deze had hetzelfde probleem als de vacuumleiding van het blok naar het luchtfilter eraf was.

Bij lage snelheden geen probleem, maar op de snelweg regelmatig terugvallen naar 0 kmh.

Ik zou het in de vacuumleiding zoeken.

Verzonden vanof mien eifeun

• Author

Voordat hier de indruk ontstaat dat er een helderziende onder ons is :p , even een update.

Afgelopen weekend was het dus gewoon drama met de auto, om de haverklap inhouden, niet weg komen bij een stoplicht etc. . Terug naar de Renault garage en daar aangegeven of het wellicht een optie zou zijn om met de computer in de auto een stukje te gaan rijden, zodat als het probleem zich voordoet dit gesignaleerd kan worden. Goed idee, maar chef - werkplaats wilde eerst toch even voelen wat het probleem nu precies was. Hij achter het stuur ik er naast. De hele ochtend had ik het probleem met de auto gehad en nu .................. helemaal niets. Tja en als hij het doet ........................................

Terug naar huis en de auto gisteren eens naar een NIET Renault garage gebracht. Zo één waar ook de chef - werkplaats nog smerige handen heeft. Vandaag heeft die man gereden MET DE COMPUTER IN DE AUTO. Op het moment dat de auto in ging houden zag de computer een probleem met de lambda-sonde ( met ook een "b" Dennis ) na de katalysator. Onderdeel is besteld en wordt morgen gemonteerd. Nu maar hopen dat dit inderdaad de oplossing is.

Kijk, dit is old skool werken aan een oplossing. Nu zit ik met het probleem alleen als de motor nog koud is. Luc, als dit de oplossing is voor jouw probleem dan stel ik mijn garage voor de auto vanuit de garage bij een koude start te gaan testen.