Jump to content

Riempies, kuipframe, stebeltje en slave

Zo afgelopen 2 dagen distributieriemen vervangen bij Luc en onder regie van Luc. Horspan die aan het klussen is geslagen alsof die nooit anders gedaan heeft. Gelijk de slave vervangen bij Cees, die echt aan vervanging toe was.

Tussen de 20 en 30 minuten alles vervangen van de riem en dan het meeste werk....tupperware terugzetten. Inmiddels zijn Horspan, ad1993 (die had om een of andere reden een nieuwe radiateur nodig :) en ondergetekende voorzien van nieuwe riempies incl de rest wat er bij de vervanging van de riem hoort. )

Ff veer voor Cees, die bezig was met nieuwe kuipframe samen met Ad en de stebel eraan heeft gehangen. Die was echt super bezig met het klussen aan de motors.

Samen met Luc gaan nog "even" een aantal zaken in orde maken dan kan ik ook weer lekker rijden. Tot nu toe, naast vervangen van de riem, op mijn pannetje.

Carburateur is eruit, knietjes van de waterslangen los gehaald,blok onder de carb schoongemaakt en nieuwe slangen aangesloten, voorvorken eruit gehaald ivm nieuwe glijbussen montage en de voorvork voorzien van versie olie (gaat andere olie in dan de olie van hyperpro), nieuwe remblokken achter (ecb), remolie verversen achter.

Verder een mooi stukkie electronica in een kastje ontvangen van cees voor me runninglights. Bijna klaar dus.....

Dus nog ff te gaan en dan is die ook echt klaar!! Tralalalalalalala

Luc, soms ben je wel aardig, dus thanks voor je hulp zover! Ook thanks voor L die ons voorzien heeft van de nodige versnaperingen. En die veel aardiger en leuker is dan jou. Kusje knuf!!

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/e9u4ehej.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/eja3eha6.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/8etepuzu.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/agurasu9.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/behesy9a.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/ma5u2a9a.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/tatujy4u.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/setape6u.jpg

Some people need a high five, with a chair., in their face....by Tapatalk

Featured Replies

...........en dit alles om je banden te wisselen??

Ja waren twee top dagen, Luc zonder jou was dit alles niet mogelijk geweest, en niet te vergeten El voor de koffie, broodjes en soep en weer koffie en ....nogmaals BEDANKT!

De bijgeluiden ( gerommel uit het blok ) bij lage toeren zijn geheel verdwenen. De koppeling (slave )die ook maar gelijk werd aangepakt is ook weer 100% .

Overigens zat er behoorlijk veel spelling op de spanner en de riem was behoorlijk slap. Dit veroorzaakte het gerommel.

En Dennis jij roept wat over mij, maar neem me petje voor je af, hoe jij de motor aan het reviseren bent ! Super Man .

Ad was erg leuk om met je te sleutelen aan je motor, en je stebel houden we even contact over !

gr cees

Lekker bezig mannen! En dus ook speling op het geheel net als ik. Het is dus wel noodzakelijk om bij de oudere pan's en/of km de riem en andere onderdelen die daar zitten te vervangen.

grt. Douwe

Luc, El, Dennis en Cees

Bedankt voor de assistentie en hulp, was weer hard nodig.

De radiator was aan de onderzijde voor 80 % reeds weggerot.

Even snel een andere gehaald.

Ozzy nog bedankt voor het navragen bij Bor.

Ad

Graag gedaan mannen. We hadden prachtig weer en het was dus

alles behalve een straf om op de naar buiten verplaatste motorlift

heerlijk te klussen.

Prachtig om die glimmende gezichten te zien als het klusje en/of

de klusjes weer voor elkaar waren.

Mijn rug vond het allemaal wat minder, maar die heeft vandaag dan

ook een dagje vrij gekregen, zodat deze morgen weer rustig aan

de bak kan.

:ugeek:

Nou luc, dat glimmen was vandaag zeker aanwezig:):) . Man , elke dag via A44, rijnsburg naar katwijk. Elke dag hetzelfde ritueel, temperatuur loopt langzaam op binnen de bebouwde kom en langzaam rijden met stoplichten, en daarbij het bekende irritante bijgeluid en gebrom. Nou vandaag NIET MEER !!. Heerlijk alleen maar het gefluit van de pan en een boterzachte koppeling. Dus buiten het noodzakelijke onderhoud ( vervanging riem etc ) een bijkomend voordeel waar ik niet op gerekend had. ( wel een beetje gehoopt:D).

Nog een paar foto's van afgelopen weekend !

[ATTACH]1414[/ATTACH] Lekker buiten , met mooi weer.[ATTACH]1416[/ATTACH] Diversen kappen eraf.

[ATTACH]1417[/ATTACH] Dennis aan het werk, onder toeziend oog van de chef monteur ( no nick)

[ATTACH]1418[/ATTACH] Ook de slave werd gereinigd, was nodig. Kopeling voelt weer als nieuw

[ATTACH]1419[/ATTACH] Hier nog de oude riem [ATTACH]1420[/ATTACH] Top, de nieuwe zit erin.

[ATTACH]1421[/ATTACH] Dennis, effe aan extra zuurstof[ATTACH]1422[/ATTACH] Gelijk hitte schild gespoten.

[ATTACH]1423[/ATTACH] Dennis pakt het goed aan, dan maar (bijna) alles!

• Author

Mijn rug vond het allemaal wat minder, maar die heeft vandaag dan

ook een dagje vrij gekregen, zodat deze morgen weer rustig aan

de bak kan.

Als je wilt kan ik met mijn knalgele dries roelvink speedo aan, jouw ruggetje weer soepel maken. Beetje olijfolie erbij en je bent als nieuw als ik klaar ben met je!

Kon niet zo snel die specifieke foto vinden van de zwembroek, maar deze kleur is het:

[ATTACH]1425[/ATTACH]

Ik las in dit topic dat Dennis ook zijn slangen vervangen heeft en dat is ook mijn plan. Dus nu ben ik op zoek naar slangen voor mijn koelsysteem.

Ik heb hier wel eens iets van gelezen op het forum in een ander topic maar die kan ik helaas niet (meer) vinden. Op MSP kom ik alleen onderdelen voor een pan uit 1995 of later tegen en ik weet niet of dit op een 91 er past. Maar indien dit wel kan, welke slangen heb ik dan nodig? Want er staan er wel heel veel...:) en ik wil in principe alleen de bovenste (boven het blok) vervangen.

Of is het misschien slim om gewoon even langs een motorzaak te rijden?

Groet

Ton

Het beste is om de Bypass tube ook te vervangen.

Ik denk dat dit nummer 95005-55001-20M is maar

ben daar niet zeker van. Dit slangetje dat op een nippel

onderaan je thermostaathuis wordt geschoven is, vooral

bij oudere machines, nogal eens uitgedroogd is mijn ervaring.

• Author

Hai,

hierbij een lijst met tekeningen wat ik vervangen heb, samen en onder regie met/van Luc. Hoop geleerd kan ik je wel zeggen!

Tip: Smeer alle tuutjes, waar een slang over heen komt, in met filmlaagje multiple purpose grease2, en hou de slang onder heet water. Dan glijdt de slang zo over de tuutjes heen. Tip van Luc en met pijn in me hart, moet ik toegeven dat hij gelijk heeft...dat ging een stuk makkelijker.

Maar goed, hem de kans gegeven hierop te komen, omdat ik ervoor koos om bewust te lopen klooien met die nieuwe slangen. Anders was die er niet opgekomen :mrgreen:

Gebruik nieuwe slangenklemmen.

Gooi je rubberen matje die onder je carb zit in een emmer met een warm sopje.

Maak foto's van alles, voor je iets losmaakt.

Neem een simpele thermostaat. Nummer staat op de tekening. Kost 10 euro ofzo, verkrijgbaar bij Brezan of welke automaterialenzaak dan ook en is binnen 1 minuut vervangen. Hou er wel rekening mee dat je het thermostaathuis moet schoonmaken/polijsten, van binnen en buiten. Dit neemt wat meer tijd in beslag, maar het is dan ook meteen netjes en dus beter.

Maak de knietjes goed schoon. Van binnen en buiten en waar het rubber komt.

Schuif de nieuwe slang erom heen Leg de slang op de juist weg naar het thermostaathuis. Als dit gebeurd is, draai de slangenklemmen aan op het knietjes. Trek dan de slang vanaf de plek waar het thermostaathuis zit naar je toe. Hiermee creëer je meer ruimte om de slangen om de tuutjes van het thermostaathuis te schuiven.

Als je dat gedaan heb, kun de je knietjes naar de plaats trekken waar je ze vastmaakt op het blok. Vergeet niet het nieuwe rubber onder het knietje te doen.

Scheelt je veel geklooi op de vierkante cm om de 2 slangen op het thermostaathuis te monteren als je thermostaathuis naar je toe kan trekken.

Ik heb dus alle slangen incl alle rubbers vervangen, zoals van de knietjes en het thermostaathuis.

Heb ook de insulators van de carburateur vervangen. Die waren helemaal verdroogd bij mij.

Kans dat er een stukje vanaf breekt of scheurt is aanwezig en heb ze daarom vervangen.

De bestaande klemmen van de insulators kun je hergebruiken.

Je hoeft bij het los nemen van je carb alleen de bovenste klem los te maken, doe een papieren prop in de cilinders en plak deze af met simpele afplaktape.

Geen ducktape! Dat deed ik, zonder even te vragen aan Luc welke tape ik moest gebruiken. Duck tape laat namelijk resten achter op hetgeen je af plakt. Of dit nu je voorvork is of je cilinder.

Edit: Zie opmerking Piet (Pheufk hieronder, dus bij deze het originele Honda nummer)

klik hier voor dit artikel nummer 95005-55001-20M

Denk dat deze ook vervangen kan worden, als die niet meer geleverd kan worden door een benzine slang, met een diameter van 5 of 6. Want de slang schijnt een binnendiameter te hebben van 5.5mm????.

Msp is denk ik de goedkoopste...maar bestel op tijd! en hou rekening met wachttijd van 2-3 weken.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Groet

Dennis

Mooie beschrijving luc !! Koppelingsdeksel glimt bijna net zo als die van mij ;).

Is het niet makkelijk om even de kleppen te checken nu hij er nog uit licht ?

gr cees

Ja glimmen doet tie. ! Hahaha alleen schoongemaakt en niet de intentie om hem te polijsten hoor.

Klepspeling controleren zou idd nu makkelijk zijn,

Duidelijk verhaal Luc!

Nu snap ik nog beter wat je me gistermiddag al hebt laten zien.

Ga je dit blok ook nog zo mooi 'kleuren' als je met andere blokken hebt gedaan?

Groets, Hans