Jump to content

Vandaag hadden we te Woerden een techniek dag.

Ons alle wel bekende MKT-lid Henk (panman 1100) wilde zijn zeer behulpzame en bekwame handen laten wapperen en mij helpen met mijn remmen.

Jaja..... remmen zei ik toch Henk.......

Nou als je Henk zijn gang laat gaan gebeuren er dus veel meer dingen.

Zo ook vandaag, zodra we begonnen wilde hij meteen "even"kijken naar mijn onrustige rijgedrag.

Dat even heeft bijna de halve dag geduurd. :rolleyes:

Zodra het achterwiel los ging had Henk zoiets van hier klopt iets niet.

Het achterwiel had speling die er niet hoorde te zijn.

Onderzoek leerde heel erg veel vuil en speling op de rubbers in het achterwiel.

Helaas na een aantal telefoontjes geen rubbers te pakken kunnen krijgen en besloten de boel goed schoon te maken en in elkaar te zetten, tevens werden de 2 laatste lagers die nog niet vervangen waren in het achterwiel ook nog vervangen.

Daarna de boel lekker in het vet gezet en het achterwiel er weer in, de speling is al een stuk minder.

Ook werd tussen neus en lippen door de cardanolie nog ff vervangen.....

Vervolgens met de remmerij begonnen, eerst de achterkant gedaan en daarna de voorkant.

Tijdens de klus aan de voorkant kwam Jonne (de buurjongen) langs op zijn ST001 en ja natuurlijk kon Henk het niet laten en werd ook deze motor aan een onderzoek onderworpen.

Met als gevolg dat daar ook het een en ander aan gedaan werd, even tussendoor.... (zie foto:p)

Jonne kon al snel zijn weg weer vervolgen op zijn ST001 met een brede grijns op zijn gezicht hij reed weer als een nieuwe.

Uiteindelijk ook mijn Pan is verder in orde gemaakt zodat hij weer remt als een nieuwe.

Zondag ff een(proef-)ritje maken en kijken hoe het rijgedrag nu is.

Maar waarschijnlijk ga ik maandag toch ff rubbers bestellen voor in het achterwiel zodat de speling nog verder verdwijnt.

Henk onzettend bedankt voor de hulp, de gezelligheid en het heerlijke ouwehoeren.......

Je bent een TOP-vent.

Groeten Marco.

Featured Replies

• Moderators

Ja gisteren bezig geweest met de pan van Marco.

Zoals vermeld kwam ik voor de remmen.

Maar deze motor vertoond al een tijd lang een kwispelend gedrag ( niet van blijdschap) maar gewoon door ruimte op diverse delen zoals;

Lagers, achterwielrubbers en delen die in het verleden niet erg netjes behandeld zijn geweest tijdens het vervangen van de oude lagers.

Na grondige reiniging en het nodige opknap werk, alles weer voorzien van het juiste vet, de boel weer gemonteerd.

Helaas had ik geen rubbers bij mij,worden nog vervangen,

Maar er is veel speling weg, dus heb ik het vertrouwen erindat straks alles weer is zoals het hoort.

Oja, de remmen zijn voor en achter vervangen en de vloeistof ook.

En als dan buiten in het heerlijke zonnetje aan het werk bent, wat een straf, dan kan het gebeuren dat een toekomstige panrijder even langs komt met een probleem aan zijn st001.

Nadat Marco en ik deze storing verholpen hadden, alles afgemaakt en de boel getest.

Wat is het toch mooi als je dan zo,n pan na het inremwerk vol in zijn remmen ziet en hoort gaan.

Het geeft elke keer nog steeds voldoening als je een motor daarna zo mooi zoevend hoort remmen.

Veiligheid staat voorop en dat kan je alleen bereiken als je regelmatig goed onderhoud verricht met de juiste materialen en er de tijd voor wilt nemen.

Marco veel rijplezier weer met de pan.