Jump to content

Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met het volgende probleem?

Ik heb vaak problemen met het opschakelen naar de 4e en 5e versnelling. Ik knijp de koppeling in, druk de versnellingspook omhoog en dan gebeurt er niks... Vervolgens haal ik de druk weer van de versnellingspook af, maar de koppeling hou ik in. Vervolgens probeer ik weer op te schakelen, en dan gaat hij zonder problemen naar de volgende versnelling.

Wat is vaak? Het gebeurt in 60% van de gevallen dat ik opschakel.

Ik ga er sowieso weer mee terug, maar ik vroeg mij af of iemand dit bekent voor kwam.

Featured Replies

Hai Rick,

ik heb laatst even het schakelpookje losgemaakt en geheel schoongemaakt. Dit maakte voor mij al een heel verschil.

Zie bijlage.

Schakelt bij mij weer als een zonnetje.

Zie bijlage.

Is klusje dat echt zo gebeurd is.

groet

Dennis

• Author
Ik heb de schakelpook gecontroleerd en die was zeker niet droog. Zou het dan de koppeling zijn? Als ik de motor op de bok in zijn 1 zet en met de koppeling het achterwiel probeer rond te draaien, gaat dat zeer moeilijk.

Zeer waarschijnlijk zit er allemaal smurrie in. Even goed reinigen en glad polijsten ....

Even leiding spoelen met schone vloeistof.

Nummers voor revisie koppeling slave.

pakking: 22862-MGJ-D00

rubberen ring cylinder: 22865-MJ-8003

rubberen ring 8x15x5: 91209-MB-003

rubberen ring 8x25x8: 91204-MB-0013

Metalen veer: niet vervangen.

Henk, als je de koppeling bedient dan ontspan je de veer toch. Alleen als de pen, tijdens het los laten van de handel, naar buiten komt wordt de veer ingedrukt. Waarom zou je de veer eigenlijk moeten vervangen?

Overigens mis ik op jouw plaatje de geleide rubber die in het blok zit. Die lijkt me dat je die ook mee mag vervangen?

Het kan het zijn. Ik zou het niet weten of je zonder veer er iets van zou merken....wat ik wel constateerde was dat de pen speling had in de ring. De pasmaat was zeker niet meer het zelfde als die met de vervangende ring.
  • Author

Sorry dat ik zo laat weer reageer.

Ik ben er afgelopen zaterdag mee terug geweest omdat ik nog garantie had, en de monteur kon het probleem niet vinden. Nadat hij er voor de tweede keer op had gereden en het probleem zich niet voor had gedaan, vroeg hij aan mij of het misschien mogelijk was dat nadat ik opschakel mijn voet niet weer ver genoeg naar beneden laat gaan.

Ik heb dit geprobeerd en zoals het nu lijkt was ik dus zelf het probleem.

Ik heb vorig jaar mijn slave cilinder gereviseerd.

Links op de foto staat de oude veer, rechts de nieuwe.

Ik zeg, net als Panman 1100, vervangen.

Deze veer zorgt er voor dat de zuiger tegen de pushrot

aan geduwd blijft en je dus tussen die twee geen speling krijgt.

Zou die speling namelijk wel ontstaan, zou je die eerst weg

moeten "pompen" om te kunnen ontkoppelen.

http://img829.imageshack.us/img829/1416/mjf7.jpg

:ugeek:

Luc ik geloof je direct. de werking van de veer in rust is duidelijk.

maar ik merk er na de schoonmaak niets van. mocht er al verschil in de veer zijn?? wie gaat er op korte termijn een revisie inclusief veer doen? ik zou dan wel voor de revisie eens willen rijden en dan ook na de revisie om een verschil te kunnen bemerken....?

Als het goed is merk je daar inderdaad weinig of niets van Martijn.

Maar dat is met je remblokken exact het zelfde.

Merk je dat namelijk wel dan ben je te laat !

Als je nu toch bezig bent zaken te vernieuwen, neem dan gelijk die

veer mee zou ik zeggen.

Voor die 5 euro hoef je het niet te laten lijkt me.

:ugeek:

Paar weken geleden al gedaan.