Jump to content

Van de week heb ik een lampje vervangen. Toen ik de ruit en het boven deel van het dashboard gedemonteerd had zag ik drie draden die niet met elkaar verbonden waren. Na deze weer met elkaar verbonden te hebben begon het ABS lampje te branden.

Met behulp van Henk zijn schema over het uitlezen van ABS storingen kwam er code 1 uit.

fout in de front modulator cranck angle sensor system.

Na wat ingelezen te hebben op deze storing kwam ik er achter dat deze voor kan komen wanneer er problemen met de wiellagers zijn. Laat er nou net afgelopen zomer in Almelo nieuwe lagers geplaatst zijn omdat de oude er (bijna) niet meer in zaten. Ik dacht 1 en 1 is hopelijk de oplossing en hoef ik alleen te resetten.

Zo gezegd zo gedaan.

Als ik de motor start dan blijft het ABS lampje branden.

Dus ik denk 1 het probleem is niet opgelost of 2 er is nog een ander probleem.

Nogmaals de storingstest doen.

Hierbij brand het lampje eerst 3 sec. waarna hij dan de foutcode aangeeft d.m.v. knipperen.

Het lampje brand 3 sec. maar nu dus geen knipperend lampje.

Dus ik denk weer geen foutcode maar mijn ABS lampje blijft wel branden.

Herkend iemand dit of heeft het ook gehad?

groet,

Edo

Featured Replies

• Author

OK, ik dacht dat ie meteen uit zou gaan na het starten als de fout is hersteld. :)

Ik mag straks weer naar het werk toe, zo'n 21 km. zal zien of het lampje dan uit gaat.

Dan hoop ik dat dit alleen is na het resetten van de foutcode?

M.a.w. gaat het lampje normaal wel uit na het starten, net als het olielampje.

Iedere keer na het starten blijft het lampje branden totdat je in beweging komt.

De ABS unit 'weet' pas bij het draaien van de krans in het voorwiel of de werking correct is.

• Author

Zojuist relaxed naar m'n werk getourd. Weer is zo lekker dat ik mooi binnendoor ben gegaan en daarbij bijna 60 km heb afgetikt i.p.v. de gebruikelijke 21 :-) :-)

Maar in ieder geval, het ABS lampje blijft branden tijdens het rijden.

Dus ik denk dat er ergens anders iets niet helemaal goed zit, maar wat?

Als je wiellagers zo erg kapot zijn geweest, zal de sensor zijn beschadigt door de ring.

Toedeledokie, Frans

Het uitproberen kost niets, maar als je de sensor plaatst zie dat ie dan proper is en zet hem op de juiste afstand.

En dat is 0,5 mm van de pulsring. Doe dit best met een voelerplaatje.

• Author

vanmiddag maar weer eens verder gekeken.

Ik had de boutjes losgedraaid, maar de sensor blijft aan de remklauw bevestigd zitten, voor zover mogelijk goed schoongemaakt.

na terugplaatsen even gemeten en de afstand was netjes 0,5 mm boven de pulsring. Achter heb ik hetzelfde gedaan en net zo.

Remmen gecontroleerd en deze lopen niet vast, en lossen mooi.

Heb het geheel weer teruggebracht in de oude staat (systeem losgekoppeld) omdat verdere kennis bij mij ontbreekt en ik mij er dan ook niet aan waag.