Jump to content

Beste mede panners, ik heb een terugkomend probleem met mijn koppeling van de st 1300.

Het probleem begon met het verliezen van druk met als gevolg dat hij helemaal niet meer koppelde. Na een tijdje knijpen, druk opbouwen, kon ik weer verder.

Ik heb de koppeling al een aantal keer ontlucht maar het probleem bleef, vooral als er vaak gekoppeld moest worden. OP lange stukken blijft hij het doen dus als er weinig gekoppeld dient te worden.

Ik heb de hoofdcylinder bij de handel al vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem. Om bij de slave cylinder te komen moet je volgens het wphb de motor uitbouwen, en daar zit ik nu net niet op te wachten.

Dus mijn vraag is wie er ervaring heeft met koppelingen en/of het demonteren van de slave cylinder. Alle reacties zijn welkom

Featured Replies

• Administrators

Dan zal waarschijnlijk de slave lekken

deze zit aan de achterzijde van het blok

ik heb het voor elkaar gekregen om hem zonder blok uitbouw los te krijgen

maar het is even werk om er bij te komen

de lucht komt waarschijnlijk door het lekken van lucht langs het rubber van de slave zuiger

ik zal even een plaatje erbij zoeken

• Author
Ik had dit plaatje ook al gevonden. Maar wat moet er gedemonteerd worden om er bij te kunnen? Ik heb net even onder de motor gelegen maar ik zie nergens lekkage.
  • Author
Ok, de mijne staat nu op 167000 km. Hij heeft bij 164000 bij motoport een beurt gehad en daar is toen ook de koppelingsvloeistof vervangen. Toch bijzonder.
  • 5 weeks later...
  • Author
Bijna 100 % zeker dat het nu is opgelost. Eindelijk tijd gehad om er mee aan de gang te gaan. Ik was van de week al even bij de dealer.langs gereden en die hadden hem voor mij ontlucht. Maar na een paar kilometer hetzelfde probleem. Vanmorgen nog maar eens uit elkaar gehaald. En wat bleek? Ik durf het bijna niet te zeggen......... het cupje om de piston in de hoofdcylinder zat verkeerd om. :(. Nu zorgeloos naar Duitsland!;)
  • 2 weeks later...
  • Author
Ik had stille hoop dat het probleem was opgelost, echter het probleem is terug. Het treedt op als ik ongeveer 3 kwartier aan het rijden ben. Ik heb net weer onder de motor gekeken en idd er zitten sporen van vocht onder de slave cylinder. Daar zit dus het probleem. Wie o wie heeft dit al eerder aan de hand gehad en hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik heb geen zon om het blok er onder vandaan te halen. Dat moge duidelijk zijn..tips zijn welkom
  • Administrators

Slave revisie uitvoeren

Slave is qua uiterlijk hetzelfde als van een 1100 zit alleen op een vervelende plaats

Maak het je makkelijk

Haal je tank eraf en de binnentank eruit

Scheelt je in het gemak

Let erop dat er een.lange ontluchter op zit deze zit met een extra boutje vast

Verstuurd van mijn C6603

• Author
Na veel geklo##t is de slave er eindelijk uit en dat is geen overbodige luxe. Zonder het blok er uit te halen gelukkig. Het makkelijkts ging dit on hem op zijn kant te leggen. Onderdelen zijn inmiddels besteld en woensdag binnen.
  • Author
Met het nodige gevloek, haha. Het is echt een pittig klusje want er zit te weinig ruimte on lekker te sleutelen. Eerst geprobeerd om met de motor staand op de bok dit te doen maar dan lig je in een onmogelijke houding. Ik heb ook het linker kuipdeel eraf gehaald omdat het ontluchtingsnippeltje vast zit met een beugel. Ik kon met een dopsleutel er niet tussen laat staan met een ringsleut. Vandaar de kuip links los halen en het beugeltje waar het koelvloeistof reservoir opzit ook. Dit is alleen nodig om de slag te kunnen maken met een passende sleutel. Daarna motor op zijn kant en dan een combinatie van vloeken etteren slangen opzij leggen, schakel mechaniek los halen. Vervolgens met een steeksleutel de banjo bout loshalen waar de onluchtingsnippel en de toevoer leiding opzit. Dan pas is de slave los. Deze zit slechts met 3 boutjes vast. Het is gewoon het gepiel en het gebrek aan ruimte wat het klusje lastig maakt. Rustig blijven en gezellig met zijn 2en sleutelen heeft bij mij geholpen. Morgen spullen binnen en dan weer opbouwen.....