Jump to content

Hallo mede Panners,

Naar alle waarschijnlijkheid moet ik er toch aan gaan geloven. De koppeling dient op korte termijn (waarschijnlijk) vervangen te worden.

Ik loop nu tegen het volgende probleem aan. Als ik volgas ga in de 3e en 4e versnelling schieten de toeren bij 5000 enorm snel omhoog maar qua snelheid valt de motor stil. Wanneer ik geleidelijk gas geef dan klimt de motor rustig voorbij de 5000 toeren incl snelheid die daar bij hoort. Daarnaast merk ik steeds vaker op dat als ik terugschakel naar 1/2 dat de koppeling tikt. Bij de schakelpook voel je dan tikken. Dit was tijdens mijn recentelijk rit veel meer voelbaar dan de afgelopen 700 km. Motor heeft ongeveer 95k km's gereden met een onbekende onderhoudshistorie. Recentelijk de motor helemaal open gehad om de algehele onderhoudstoestand te bekijken en dit zag er redelijk tot goed uit.

Nu verwacht ik dat het probleem door de volgende 3 dingen kan komen.

1: Te veel motorolie of verkeerde motorolie Putoline super DX4. Recentelijk olie ververst.

2: Koppelingsveren dienen vervangen te worden

3: Koppeling zelf dient vervangen te worden. Als ik dit ga bestellen moet ik dan ook de stalen tussenplaten mee vervangen of zijn de koppelingsplaten voldoende?

Maar om nou meteen een nieuwe koppeling en toebehoren te bestellen hoor ik graag van jullie of er nog andere mogelijkheden zijn die dit kunnen veroorzaken die ik over het hoofd zie.

Featured Replies

Je eerste diagnose is te veel toeren in vergelijk met je snelheid= slippende koppeling

Je controleert eerste de werking van je koppeling op de hendel ofwel werkt deze wel goed.

Daarna zul je toch naar de koppeling moeten kijken.

Vaak als ze al heeft door geslipt, is door de warmte die hierbij ontstaat de boel verbrand of heel heet geworden wat kan leiden tot kromme platen en dan met name de stalen platen.

Als deze de boosdoener zijn zal alles volgens Honda vervangen moeten worden ofwel

gevoerde platen

stalen platen

mogelijk een nieuwe borgmoer voor de kooi

en de veren vernieuwen

bijkomende zaken

motorolie en oliefilter om daarmee de vervuiling van de koppeling (loslatende delen) af te voeren

ik wil je graag het pret pakket leveren tegen concurrerende prijs

(ofwel geheel ontzorgen)

je mag ook langskomen en dan doe ik dit samen met je.....

succes is dan verzekerd

• Moderators

1 Vraagje was dit ook al voor olie wissel??

2 zou eerst de koppelingvloeistof en de slavecilinder aanpakken(revisieset erin) klusje van niks.

3 dan kijken wat deze doet........

4 verder kijken waneer nodig

Ik zou stomverbaasd zijn als de koppelingsvloeistof of de slavecilinder hier de oorzaak van zijn.

Ook de motorolie zou gewoon goed moeten zijn, genoemde olie is specifiek voor motorfietsen.

Ik denk ook echt dat het je koppelingsplaten zijn.

Is ook geen probleem, het zijn slijtagedelen dus vroeg of laat moeten ze een keer vervangen worden.

Zoals @waffie ook al schreef is mijn ervaring ook dat als ze eenmaal aan het slippen gaan, het probleem alleen maar erger wordt en niet meer te herstellen is met dezelfde platen.

• Author

@elmo Het lastige is dat ik voor de wissel weinig kilometers gemaakt heb. Tijdens mijn rondje Amersfoort/Den Haag/Leiden heb ik qua kleven bij hoge toeren niets gemerkt. Verkoper vertelde dat de koppeling kleefde dus daar extra op gereden tijdens proefrit en 1e echte rit maar geen hinder aan ondervonden. Na de koop eigenlijk direct alle vloeistoffen vervangen en 1e inspectie hoe alles er aan toe was. Kan ook zijn dat ik toen niet in 1x de gashendel open draaide maar geleidelijker deed. Tijdje geen motor gereden en 1e motor met meer dan 35kw vermogen (a2 rijbewijs).

Koppelingsvloeistof heb ik toen direct meegenomen.

@waffie bedankt voor het aanbod. Zou ik hierover via een PB meer informatie kunnen krijgen? Ben benieuwd naar de kosten van dit pretpakket. Oliefilter is minder dan 900 km oud. Weet niet of het gebruikelijk is om dit soort zaken nogmaals te gebruiken maar oogt zonde om iets "nieuws" te vervangen. Lijkt mij ook leuk om eventueel samen te sleutelen. Probeer zoveel mogelijk aan deze motor zelf te doen.

Het filter moet bij zo'n ingreep sowieso vervangen worden. De olie die erin zit is immers vervuild met slijtagemateriaal van de koppelingsplaten. Nieuw filter zijn de kosten niet. Enne, bij Waffie ben je echt wel op het juiste adres.
  • Moderators

@TiTaTovenaar01 ok dus er was in feite al wat aan de hand? Maar niet echt geconstateerd tijdens proefrit dat kan als je normaal rijd kan je nog erg lang doorrijden hiermee.....

Maar geef anders [uSER=819]@sleutelaar[/uSER] een pb zit in Amersfoort of @webster (al is die nu op vakantie).

Keuze te over suc6

Aha, nieuwe informatie: er was al wat aan de hand (koppeling kleefde) - dat kan olie zijn maar waarschijnlijk een vuile / versleten slave cilinder.

In dat geval in ieder geval dat zeker nakijken en koppelingsvloeistof verversen zoals @elmo al aangaf !

@TiTaTovenaar01 Altijd jammer als leden niet hun plaatsnaam bij hun avatar hebben staan

dus wat is ver om hulp te krijgen ?

misschien een optie om zaterdag gewoon langs “ gezellig samenzijn “ in Sprundel te gaan

krijg je in ieder geval advies en uitleg

alle andere opties op deskundige blijft dan ook nog open

succes

:biker:

@Tiesemans dat moet je dan wel toevallig weten

en hij kan dan lopend

nu gelukkig plaatsnaam erbij

dus al met al. Appeltje eitje

• Author
@Tiesemans en @Henry W ik heb inderdaad recentelijk mijn plaatsnaam er bij gezet. Denk dat sleutelaar in Amersfoort een beter alternatief is gezien de kilometers naar Sprundel. Het is natuurlijk wel een mooie rit maar als er dan toch iets mis is met de koppeling wil je daar ook niet te veel km's mee maken.
Thomas, ik wil eventueel ook wel helpen met een diagnose (ik ga niet aan andermans motor sleutelen), als ik niet werk (fulltime thuis sinds maart 2020) of slaap ben ik meestal wel in mijn garage bezig aan één van mijn motoren. Ik woon in Schothorst-Zuid. Kopje koffie is altijd gezellig.
  • 1 month later...
  • Author

Het heeft even op zich laten wachten maar hierbij een update.

Na bij @waffie de spullen gehaald om de koppeling te vervangen. Had ik eerst het idee om hier zelf aan te beginnen maar wegens planning van de bevriende monteur zou dit dan pas in de herfst gedaan kunnen worden. In plaats van hier op te wachten [uSER=819]@sleutelaar[/uSER] benaderd of hij iets voor mij kon betekenen. Gelukkig had hij nog ruimte in zijn planning. Maandag de motor afgeleverd en na een gezellig babbeltje weer naar huis. Woensdag zou ik gaan helpen maar wegens een nieuwe opdracht op werk zat de planning vol. Gelukkig geen probleem voor sleutelaar. Woensdag middag stond de motor alweer klaar om opgehaald te worden. Slave cylinder zag er nog goed uit, pakking bij de uitlaat gelukkig ook. Helaas moest de koppelingspakking ook vervangen worden. Gelukkig was dit nog op voorraad bij sleutelaar dus dit meteen meegenomen.

De motor schakelt en rijdt weer ontzettend soepel. Vandaag wel putoline fuel inject & valve cleaner in de benzine gegooid in de hoop dat 1 carburateur weer prettig meedraait bij lage toeren. Het viel sleutelaar op dat de motor veel stil gestaan heeft bij 1 van de vorige eigenaren en dat waarschijnlijk 1 carburateur vervuild geraakt is.

Omdat ik de motor zonder onderhoudshistorie gekocht heb en toch al op leeftijd is, was het fijn dat een ervaren monteur ook nog snel een blik op de algehele kwaliteit van de fiets heeft kunnen werpen. Gelukkig merkte hij op dat een aantal zaken aangepakt zijn door de vorige eigenaren dat mij toch enigszins gerustgesteld heeft.

Voor iedereen die twijfelt of het de rit naar Amersfoort waard is om de fiets door sleutelaar onderhanden te laten nemen. Dit is het zeker waard!

Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.