Jump to content

Ik had nog een stille hoop dat omdat ik niet direct (elke keer) koelvloeistof onder de motor zag.

Maar niets is helaas minder waar, hij raakt zijn vloeistof kwijt.

Nu heb ik alle kappen verwijderd en kan het lek niet direct zien, ik heb hem net even warm gereden en stationair laten draaien.

Er drupt koelvloeistof vanaf het blok op de collector, dit verdampt natuurlijk meteen, vandaar dat ik het ook soms niet zag.

Toen ik op de grond lag om te kijken werd de motor steeds heter (de fan sloeg niet aan). Toen ik de motor uit zette (hij zat tegen het rood aan), kwam er een hoop meer koelvloeistof in het reservoir dan erin zat. (Kan dit logisch zijn?)

Nu ben ik bang dat ik ergens onder de cabarateurs moet zijn, maar heb bijvoorbeeld het luchtfilterhuis nog nooit verwijderd. Is het eventueel vervangen van de knietjes en slangen op die plek goed te doen? Of moet je daar een ervaren sleutelaar voor zijn? Moeten alle caberateurs eraf?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Op de foto hangt er een druppel koelvloestof aan het blok, deze drupt dan op het uitlaatsysteem.

IMG_3100.jpg.7416c4bc815cf8649afcf2147da62b20.jpg

Featured Replies

Zelf vervangen is goed te doen maar daarvoor moeten de carburateurs er wel uit.

Met het werkplaatshandboek zie je waar wat zit.

Ik had ook geen ervaring maar het is uiteindelijk wel gelukt. De carburateurs terugplaatsen was het lastigste.

Kleine tip; vervang ook gelijk de rubber stukken van de brandstof inlaat tussen de carburateurs en het blok.

• Author

pff vandaag de stoute schoenen maar aan gedaan en gewapend met een bezemsteel de boel eruit gefrot.

1629368923461.png.63e1c7a77611b858a13f534205e79b2d.png

Die zijn er uit

1629368980895.thumb.png.2012d558c338a0945bc12b3688bb9bf9.png

Dat moet goed schoon

1629369015441.thumb.png.e4e89c8638e65fcc1fc6aa0b776dc8ea.png

En dat moet vervangen

Nu wachtten op onderdelen.

• 2 weeks later...

Ik lees nu dat de ventilator niet aansloeg…

Is dit al opgelost?

Mogelijk is de thermoschakelaar ( links op de radiator) defect.

even het draadje van de schakelaar afhalen en op n blank deel houden.

de ventilator moet dan met ingschakeld contact gaan draaien.

• Author

Bedankt voor de tip @Portupan het probleem met de fan was 2 ledig

1 - zekering stuk

2- de ring om de ventilator was op een kant wat gedeukt en raakte de bladen (dit zal mogelijk ook de reden zijn van het doorslaan van de zekering)

Dit was beide makkelijk te verhelpen.

Ik heb nog niet gecontroleerd of de thermo schakelaar het wel doet, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar geen probleem.

Wel ontdekt dat er al eerder iemand fanatiek bezig is geweest op de probleem plekken, overal staan stipjes van een markeerstift :D

@pmponer

“Wel ontdekt dat er al eerder iemand fanatiek bezig is geweest op de probleem plekken, overal staan stipjes van een markeerstift :D”

Of heeft gedaan alsof, om het op de rekening te kunnen zetten. We hebben net even teveel negatieve ervaringen gezien met dit soort acties. (Wat niet wil zeggen dat dit bij jou ook zo was natuurlijk)

Neem meteen de slangetjes mee van de thermostaat naar het koelvloeistofreservoir EN het slangetje van de thermostaat naar de dikkere aluminiumbuis aan de linkervoorzijde van je motor. (Aan deze buis zit uiteindelijk de dikke onderslang van je radiator.) je carbs liggen er nu toch af.

B1B2187F-921F-4F2A-A0A6-8D13E9E269D0.jpeg.0c5c8cbb183a82384e5bb488d3c4c284.jpeg

• Author
Weet je toevallig welke slang ik daarvoor moet hebben 8mm binnen diameter?
  • Author

@pmponer

“Wel ontdekt dat er al eerder iemand fanatiek bezig is geweest op de probleem plekken, overal staan stipjes van een markeerstift :D”

Of heeft gedaan alsof, om het op de rekening te kunnen zetten. We hebben net even teveel negatieve ervaringen gezien met dit soort acties. (Wat niet wil zeggen dat dit bij jou ook zo was natuurlijk)

nou de carbs zijn er wel af geweest, want uit een van de inlaatrubbers was een hapje :D (opgekruld) dus het inzetten zal wel meer moeite gaan kostten dan eruit halen.

• Author
Henk, Ik had dat inderdaad gelezen dat wordt dus de zuurvrije vaseline. Maar goed eerst moet de douane mijn knietjes vrijgeven
  • 3 weeks later...
  • Author

Heeft iemand een idee hoe ik achter de aanhaalmomenten van de knietjes kom?

Ze staan niet in mijn haynes manual, ik kan zo 1,2,3 niets vinden

• Author

Zo de boel zit weer in elkaar en de eerste testrit zit erop.

Geen druppen onder de motor gezien, de fan slaat weer goed aan en hij rijdt weer lekker

Heb ook gelijk het luchtfilter en de olie maar vervangen, daar knapt het oude beestje weer van op :D

Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.