Jump to content

Hallo , ben sinds 15 maart 2021 eigenaar van

Honda pan 1100. Sinds dien 7000 km mee gereden. Wat mij opvalt dat hij behoorlijk windgevoelig is.

Voorheen 100000 km gereden op een Suzuki met kuip. Toen had ik nooit last van wind. Nu ben ik af en toe zelf bang ( zit vooral tussen de oren ).

Zit het in de banden of het voorraam , geen idee.

Featured Replies

Zegt mij zo niets, weinig last van de wind. Ja sterke zijwind, maar dan wil iedere motor enigzins verplaatsen. Wel af en toe last van de bekende st1300 wiebel, maar dan zit ik al boven de 170 km/uur.

Maar ik heb geen 1100, maar de 1300.

Ik moet zeggen dat, van alles wat ik tot nog toe gereden heb, de ST1100 wel het meest gevoelig is voor zijwind. Niet echt gek natuurlijk, van opzij is 'ie net zo aërodynamisch als een baksteen. Zeker met de hoge topkoffer.

@Mart Vredenburg zou je eens een duidelijke foto van je ruit kunnen nemen?!

Tevens maak eens een (proef)rit zonder de beide koffers en vertel hier hoe je dat hebt ervaren!?

Last but not least .. tijdens het rijden op de snelweg? dat er windgevoeligheid is ... hoe gedraagt je fiets zich dan zoal? Trillen? Schudden?

Ik ben slecht in geheugen

weet niet of er een foto heeft gestaan van de 1100 van @Mart Vredenburg ?

zit er een top koffer achterop, die willen ook nog wel eens trekken

als je het niet gewend bent

succes

:biker:

Ik heb een st1100 met topkoffer. Ik heb nergens last van, behalve als het serieus hard waait, windkracht 8 of zo, met name als je vrachtwagens inhaalt. Daar buiten ligt hij als een blok beton op de weg. Misschien is er iets niet goed met je banden(spanning) of je balhoofdlager?

Ik denk dat we het moeten houden op klimaat verandering... het waait gewoon vaker en harder en de wind komt altijd van de zijkanten.

en al die open ruimte geeft wind natuurlijk ook vrij spel.....

maar misschien komt het ook door het hoge zwaartepunt van een st

en ten opzichte van vele andere motoren voelt een pan dan al erg snel erg zwaar en dan heb je ook sneller last van de wind .

een beetje zoals een natte dweil..

maar het blijven persoonlijke meningen ( dat is vooral wat ik schrijf)

ik vond de 1100 windgevoeliger dan de 1300 vooral bij een windkracht boven de 8 Bft. ik reed toen WW zonder topkoffer en als het stormde dan was de 1100 op de snelweg geen pretje, het is zelf tijdens een ZWter storm zo erg geweest dat ik de snelweg verlaten heb en binnendoor verder gereden ben. wat wel help als je toch tijdens een storm moet rijden is de zijkoffers verwijderen.
  • Moderators

- Vering... comfortabele vering geeft wat meer negatieve invloed bij (zij) wind;

- Wat voor ruitje heb je...?

- Bandenspanning...

- Soort banden...

- Topkoffer...

Tip : Je stuur niet krampachtig vasthouden , Go with the Flow.

Rekening houden met het (vracht)verkeer en geluidswallen .

En snelheid aanpassen naar de weersomstandigheden , beter wat later thuis dan helemaal niet.

Nog een advies: hou je been aan de kant waar de zijwind vandaan komt iets van de kuipdelen af, dan wordt je been een soort vleugel. Dit heeft een positief aerodynamisch effect tegen zijwind dat ik niet kan verklaren maar het werkt wel. Ik heb dat een keer van een andere motorrijder geleerd :vroem:

Ik heb overigens één van de grootste ruiten, een Bullster van 51 cm (voorste motor op de foto).

20210619_182404TDTWaffie.jpg.ab4c63547f488e8bcdf85f816b28d240.jpg

Edited by DuinPan

Op de motor heb je vrijwel bijna altijd een last van, het is eenmaal geen rijdende blik op de 4 wielen. Met topkoffer voel ik wel wat meer wind dan zonder, maar met Pan vind ik windgevoeligheid enorm meevallen tov de vorige motoren o.a. Deauville en Bandit 1250.

Alleen als je stilstaat heb je geen last vd wind... maar vergelijken is de beste manier... dus met een winderige dag eens ruilen met andere 1100 en kijken of die beter rijd... Windgevoelig is ook een container begrip en heeft geen vaste waards alleen gevoel van... check balhoofdlager en achterbruglager zijn de 1e controles en ook de wiellagers... als die correct zijn tja.... dan komt Waffie om de bocht met bandenkeuze.

ik heb heel veel profijt gehad door andere banden te kiezen op mijn Pan 1300.... en ook daar zijn de balhoofdlagers toch vervangen en maakte groot verschil. Zo ook de 4 achterwiel lagers.... bij 180 geen zwaffelen....

Ik heb om m'n 1300 meer last van zijwind dan op m'n 1100. Die lag als een blok op de weg. Alleen bij veel zijwind moest je een beetje 'tegenhangen'. De 1100 was bij snelle autobahnritten niet van z'n rechte lijn af te krijgen. De 1300 is daarentegen een stuk wispelturiger.

Edited by RRR

Daar heb ik op mijn 1300 geen last van. De motor begin maart met code geel opgehaald is Spijk bij Eemshaven.

Heel veel wind en regen/ hagelbuien gehad. Alleen een beetje tegen de wind in- hangen.

Panman1100 adviseert om het stuur niet krampachtig vast te houden: probeer dat zeker eens uit op een plek waar je de ruimte hebt. Als de wind de ST1100 uit balans duwt zorgt gehele geometrie van de 1100 zorgt ervoor dat het voorwiel vanzelf van de rijlijn afgaat (naar links als de wind van rechts komt). Hierdoor komt de motor schuiner te liggen tegen de windrichting in en stuurt dan vanzelf weer een stukje terug.

Als je het stuur echter (al dan niet krampachtig) vasthoudt dan werk je dit effect tegen en ben je hard aan het werk om de motorfiets op de juiste weghelft of rijstrook te houden.

Succes!

Edited by Pangerard

Het klinkt misschien gek, maar een motor bestuur je niet met het stuur.

Een uitzondering is straatje keren, maar werken met balans is de sleutel.

Menigeen heeft tijdens de rijvaardigeidstrainingen “loshandje” achtjes gereden.

Bij voldoende animo kunnen we in het volgend voorjaar weer enkele dagen organiseren.

Rijvaardigheid opbouwen met dergelijke “zware” fietsen geeft een hoop zelfvertrouwen..

Vaardigheid draagt meer bij aan veiligheid dan gewicht toevoegen…

Hou de glimmende kant boven en blijven oefenen!! :vroem::vroem:

Mart, wat voor mij niet duidelijk is is wat jij onder windgevoelig verstaat. Is dat bv het passeren/inhalen van een (tegemoetkomende) vrachtauto, of een windvlaag van opzij, of is het juist wind van voren waardoor je het gevoel krijgt dat de motor wat gaat zoeken?

Het passeren/inhalen van een vrachtauto op een 80Km weg of een auto-snelweg gaat beter als je ruim voor het passeren/inhalen een versnelling terugschakelt en dan beduidend gas bij geeft tijdens het passeren/inhalen, hierdoor genereer je meer kinetische/voorwaartse kracht waardoor de motor beter in het spoor blijft, hou wel goed contact met jou motor door de motor wat tussen je knieën te klemmen en de hakken van jou voeten tegen de zijkant boven de stepjes te houden. Bij een windvlaag werkt het zeker om de knie wat naar buiten te steken aan de kan waar de wind vandaan komt zoals Duinpan ook al zegt. In al deze gevallen is het belangrijk om de motor ontspannen vast te houden met de handen en niet te knijpen in het stuur. Gaat de motor zoeken bij wind van voren dan zal het miss wat met banden, wiellagers, balhoofdlager, vering of belading te maken hebben.

Inderdaad, dat is niet eens zo gek. Motor rij je grotendeels met de heupen en de stuur. Naarmate je vaker rijdt met je eigen fiets, dan word je ook steeds meer 1 met apparaat onder je zich. :vroem:

Vanuit mijn ervaring laat ik de motor beetje meedeinen door de wind, gecombineerd met tegenhangen en dan is het prima te doen.

Edited by PeetST88