Jump to content
Hoi allemaal, ik heb een pan 1300 van 2004 met 94.000km. Ik heb de motor 2 jaar en heb van in het begin problemen met de elektronica. Regelmatig gaat de motor in storing. Dan blijven mijn richtingsaanwijzers en de lampjes van abs en motor branden ook als ik het contact af zet. Om dit voorlopig op te lossen moet ik dan mijn licht afzetten mijn batterij even loskoppelen (reset) en ik kan weer rijden weliswaar zonder licht, claxon, richtingsaanwijzers, schermbediening. Dus mijn motor heeft dan geen probleem zolang ik niet aan de bediening kom op het stuur. Van het moment dat ik aan één van deze knoppen kom valt hij weer in storing. Ben al een paar keer naar een hersteller geweest en die heeft al een paar keer draadjes gevonden die los waren. Laatste keer heeft hij een massakabel van de batterij naar het massapunt gelegd. Maar blijkbaar is dat het ook niet. Ik ben ook al bij een andere hersteller geweest en die zij mij dat mijn abs box stuk is. Ik weet het niet meer. Is er iemand die ook al zoiets gelijkaardigs aan de hand heeft gehad? Als dit zo blijft duren moet ik op zoek naar een andere motor.

Featured Replies

Achter de koplamp zitten een paar gele blokjes met groene draden.

Dit zijn massaverbindingen.

Ga daar eens zoeken.

Onder de achterzijde van de bovenste tank bevindt zich ook een verzameling massaverbindingen.

Kan geen kwaad om ook daar een kritsche blik te werpen.

Misschien eens laten uitlezen als dat niet is gebeurt? Kijken of er storingscodes zijn.

Klinkt als een puur electronica probleem vanaf de omschrijving. Massa probleem, slecht contact ergens of een draadbreuk is aannemelijk. Kan zelfs een kort sluiting zijn door 2 kabeltjes die tegen elkaar geschuurd hebben en door slijtage nu contact maken.

Dus

- Error code uitlezen

- Aansluitingen en stekkers controlere

- Doormeten op sluiting.

• 2 weeks later...

Houd vervolgens je poot stijf. Je rijdt hem niet naar buiten, voordat de problemen echt zijn opgelost. :Smile:

Met andere woorden, laat je niet met een kluitje in het riet sturen!!!

• 1 month later...
  • Author

Dirk,

Voorlopig werkt alles terug.

Er is een kabel van de min naar het massapunt van de motor gelegd.

Rechts achter de kuip zat ook een massapunt met roest dat hebben ze opgekuist en terug vet aangedaan.

De stekkers van de koplampen zaten ook niet goed vast.

Nu hoop ik dat ik nog veel km's kan doen zonder problemen.

Gisteren nog stuurverhogers gekocht. en een gearindicator.

Allemaal toch bedankt voor de feedback.

• 7 months later...
  • Author

Hoi allemaal,

Blijkbaar is het euvel i.v.m. de storing nog niet opgelost.

Begin dit jaar had ik terug hetzelfde probleem (januari).

Ik ben dan maak eens zelf aan de slag gegaan en op zoek gegaan naar de gele stekker.

Dit was dus de oorzaak alvast bedankt voor de gouden tip.

Bij het in en uittrekken van de stekker stelde ik vast dat de storing wegging.

Ik heb hem dan helemaal opgeschuurd en ingespoten met contactspray.

Stekker terug dichtgedaan en aan de buitenkant ingespoten met WD-40 voor het vocht.

Tot vorige week heeft hij perfect gewerkt en toen begon het terug.

Ik heb hem wel een paar keer met de hogedruk afgespoten als test.

Nu ben ik vandaag terug aan de slag gegaan met de gele stekker om te beginnen.

En ik constateer hetzelfde.

Wat ik nu zie is dat de stekker verbrand is (zie foto's) de vorige keer was dit ook wel een beetje.

De storing gaat deze keer ook weer weg bij het in en uittrekken van de stekker.

Weet er iemand van u wat ik nu kan doen om dit euvel voor goed op te lossen?

Heeft dit met vocht te maken of zit ik ergens met een kortsluiting.

Alvast bedankt voor de reacties.

20220524_112537.thumb.jpg.d6f85c6c25f54e63dd57615e9eac93b0.jpg

20220524_113031.thumb.jpg.5718e2f3eb2b3df0a47afb592c8ca350.jpg

20220524_113038.thumb.jpg.717ff7f9cc776d8198084359b6e5be28.jpg

• Moderators

Tot vorige week heeft hij perfect gewerkt en toen begon het terug.

Ik heb hem wel een paar keer met de hogedruk afgespoten als test.

Waarom met een hogedrukspuit je motor afspuiten , dit vraagt om problemen.

Maak de stekkers goed schoon (oxidatievrij) en vet de polen/contacten in met vaseline of contactspray.

Zo voorkom je een hoop ellende.

De kabelschoentjes kunnen een kabeltje op den duur helemaal slopen, een combinatie van aanhoudend te hard knijpen en verzuring door verschillende metalen en als die kabel dan nog met een strandje vast zit dan wordt het contact in deze stekker door weerstand heet. Wat zeker heet is, dat zijn blauwe vonkjes. Vonkjes zijn hoogspanning en deze lopen daarom over metaal heen, aan de buitenkant. Dat is de reden waarom er vaak brand en smelt sporen aan stekkers te zien zijn. Niet kortsluiting in de stekker. Bruin verbrand bij hogere weerstand in gebrekkig contact en meteen weggesmolten bij overspringende vonken. Schoonmaken helpt dus niet maar je moet de kabelschoentjes aan de achterkant van de stekker controleren en misschien zie je dan dat de kabel er slecht aan zit. Zelf ben ik gaan denken dat er ook contacten zijn in stekkers die niet in elkaar schuiven maar onbedoeld over elkaar heen. Pas heb ik nog aangeraden om alle stekkers en ook de achterkanten van de, losgehaalde, zekeringkastjes te bekijken en wat zachtjes aan de draden te trekken. Het zal wel aan de omstandigheden van het gebruik liggen of je daar even flink wat tijd in moet steken. Contactreiniger is het spuitbusje dat ik er voor gebruik. Ingevette stekkers worden gezien maar vet biedt volgens mij geen bescherming en wanneer dat werd toegepast dan zou ik inderdaad de spuit gebruiken en natuurlijk wat peut.
  • Moderators

Ingevette stekkers worden vandaag de dag nog steeds gedaan door veel gerenomeerde merken in zowel auto, motorindustrie en nog velen meer. Invetten heeft geen zin....

Fabrikanten die miljoenen produceren zullen daar vast wel overnagedacht hebben. Contactspray is leuk maar na gebruik ook weer conserveren.

• Author

Zoals jullie kunnen zien op de foto verbind deze stekker de 14 draden massa met elkaar.

Ik zou niet weten waar ik zo een stekker kan vinden.

@elmo Dikkere kabeltjes gebruiken van goed koper, het hele uitstekende draadje solderen en een robot die te hard knijpt in de hoek zetten. In plaats daarvan krijgen we kabeltjes die je bijna niet kunt strippen want dan gaan ze doormidden. Ze zullen er best over nagedacht hebben. Wie zegt het eerst dat de maximale gebruikstermijn wordt overschreden? Een jaar geleden gehoord bij de balie van Media Markt: "De economische levensduur van een Dyson stofzuiger is drie jaar, dus de levenslange garantie is drie jaar." De koper heeft gewoon de stofzuiger gekocht. Worden ze zo gemaakt dat ze na drie jaar geen levenslange garantie meer kunnen geven en de consument denkt niet eens dat er zwakke punten in het systeem ingebouwd zullen zitten.

Je schrijft dat we moeten conserveren na beschermen maar levert als enig bewijs, dat ze miljoenen produceren en het daarom niet doen? Een stekker is en blijft een stekker. Daarom ligt er van alles bloot. Gebruikers moeten op een bepaald moment of regelmatig alles bij na lopen. Er wordt wel eens vet en vaseline op blootliggende contacten gesmeerd, daar moet ik om lachen, of lach ik dan om het lachen? Speciaal contact polen vet deed bij mij helemaal niets en misschien houdt het vocht wel gevangen. Je kan niet eerst wat slecht aan elkaar maken en daarna iets er overheen smeren.

@TCE Wat is er mis met deze stekker, dat je die moet vervangen, dan?

Ik ben verder gaan lezen over de connector @Lucky Luc jij hebt gelijk, namelijk het is hier geen stekker. En het blijkt dat de zelfde symptomen voorkomen bij het volgende: onder de kap zit een koperen strip, dus de connector kan uit elkaar. Dit koper kan groen uitgeslagen zijn en ik zie het nog niet helemaal voor me maar dan gaat de stroom naar de verkeerde plaats lopen. Dat verklaart dan dat je aan de buitenkant niets opvallends ziet maar dat er daar toch brandsporen te zien zijn. De oplossing zal zijn dat dit koper voorzichtig schoongemaakt wordt, met fijn schuurpapier bijvoorbeeld, en daarna beschermd met lichte olie zoals dun vettig maken met vaseline.

bron: https://www.st-owners.com/forums/threads/lights-stay-on-when-ignition-switch-in-off-bike-wont-start.98008/

Ik verzin er zelf bij dat er een bepaalde begin spanning moest zijn om het daar via de corrosie te laten kortsluiten, bijvoorbeeld het moment dat het gaat vonken. Daarom kreeg jij weer opnieuw motorstoring wanneer je bepaalde instrumenten gebruikte. Het nieuwe is in ieder geval dat de connector uit elkaar lijkt te kunnen en dat er één of meerdere koperen plaatjes in zitten.