Jump to content

ST1100-blauw-04.jpeg.6be9a2a41273ccd9c0b6fa8d32e622ba.jpeg

Oef die is ruw. Zie echter zeker wel wat zaken die ik zo over zou nemen. Spiegeldeflectors, stuur gewichten, hogere ruitje. Eventueel kuip deflectors.

Gaan dingen los weg @Nosegear of alleen de hele fiets en mits dat laatste wat is een indicatie prijs voor het geheel?

Hier idem, maar dan voor m'n maat die ook ST1100 heeft in blauwe kleur. Hij is geestdriftig op zoek naar zoiets, spiegel en kuipdeflectors.

• Replies 54
  • Views 2.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

• Author
Inderdaad, maar ik ga er vanuit dat ze in geheel verkocht wordt of iemand anders ze al heeft gereserveerd. Het lijkt of iedereen ze willen. o_O
  • Author
Inderdaad dat denk ik ook. Maar het is dan niet origineel, en ik vraag me af of Honda aftermarket-parts-afdeling daar blij mee zullen zijn.

@PeetST88 die Honda afdeling heeft al zoveel geld laten liggen (gelet op het grote aantal modificaties) hehehe

Ze mogen er niet blij mee zijn maar tegenhouden?! Pssss.

Ik ken er die succesvol valbeugels verkopen, heldere glaasjes, navi beugels, RVS remzuigers, RVS bodykit schroeven, enz.

Naar mijn weten is er nog geen brief van de Honda advocaat op de mat gevallen.

Besides ik juich het alleen maar toe .. Des te meer win-win voor ons als eigenaren. ;-)

• Author
Ik ga nu misschien beetje offtopic, maar ik denk dat Honda motorfietsen-afdeling soms echt niet doorhebben dat ze soms de plank misslaan wat de modellen-gamma van de motoren betreft. Bijvoorbeeld met een gat tussen de lichtere fietsen en de nieuwe Goldwing, dan heb ik over een sport-touring. Ik ben er vrij van zeker dat een nieuwe Pan ST.... (invulling laat ik aan jullie over) in lichte Goldwing-sausje heel goed zullen verkopen! :)

Zie Pan graag geüpdate maar niet met Goldwing stats of styling (lopend model, ander segment en echt een eigen beestje).

Zou zelf erg graag een nieuwe ST zien in de geest van de *kuch* Kawasaki H2 SX touring.

Een volle Sport Touring het liefst. Daar staat de afkorting ST ook voor. MAAR, die achteruitrij functie van de Goldwing die mag er absoluut wel op van mij hahaha.

Maar inderdaad beetje offopic, bijna z'n eigen waard.

@Tiesemans als je een handjevol verkoopt mag je heel blij zijn.

Hoeveel tijd en moeite daar tegenover staat wil je niet weten.

En dan nog de tijd om te printen.

Alles is te doen, maar massaproductie....thuis op een zolderkamertje...

Model voor de winddeflectors is er, niet perfect maar ik heb daarop nooit meer iets gehoord.

Ooit zal ik nog wel een poging wagen voor de kuipdeflectors,cmaar dat zal altijd een bouwpakket worden. Ik ken niet veel mensen met een 3d printer die dat formaat in een stuk kunnen printen.

Kawasaki-H2-SX-SE-essai-11.jpg.e87f4f4b33e5f1b56f99205a6251930f.jpg

Weer een beetje off topic, maar ik vind de Kawasaki H2 SX Touring iets te veel Sports en te weinig Tourer. Mijn vrouw gaat zo niet achterop zitten...

Vandaar het "in de geest van" @DuinPan. Niet 1:1 overnemen.

Ideaal is ST zitposities en comfort, Honda bouwkwaliteit met H2's prestaties. Lekker een frisse styling vanaf de Honda stallen. Goldwing is een beetje oudbollig voor een ST. Puur mening. En ik ben nog wel dol op Goldwings.

Heren, houdt aub op met dromen...

Honda is helemaal niet geïnteresseerd in de EU. Te veel regels, te weinig verkopen.. groeimarkt is al jaren Azië (ASEAN regio), met veel meer afzet (in het kleine segment).. Komt volgend jaar wss wel een cb1100x aan, een soort Yamaha tracer, met het AT blok, dat overigens ook dit jaar in een 1100 rebel is geschroefd..

Over 2020 heeft Honda 1265 nieuwe motoren verkocht in NL, en ca. 11000 in D. Vergelijk dit is met bijv. (alleen) India waar 3 miljoen (!!) 125cc motorscooters werden verkocht... Waar praten we dan over..

Tel daarbij op dat het gros van de verkochte motoren (in z’n algemeenheid) een 2 cilinder is, tussen de 600 en 1000cc dus de ST was een goed concept, maar dit komt nooit weer terug..

Ook is Honda zijn tijd meestal té ver vooruit.. Kijk maar naar de introductie van de NC 700 destijds... Toen verguist (kleine lichte motor voor weinig geld) en nu bouwen alle fabrikanten zo’n type..

Of vroeger de Honda spacy 250 scooter... En kijk later het succes van de burgman en de Tmax...

Maar laten we het aub on topic blijven..

@kcools ik snap de emotie en het sentiment maar tegelijkertijd heeft on demand industrieel 3D printen een vlucht genomen.

Als ik iemand kan vinden die zo'n kuipverbreder kan vertalen naar een grafisch bestand dan is bijv. *dit* bedrijf er vast wel toe in staat en tegen een gunstige prijs?

@Oooosterling ik vrees dat je gelijk hebt.

Tegelijkertijd wil ik blijven geloven dat wanneer Honda met een fantastische opvolger zou komen, die alle pluspunten van de ST1100 en ST1300 succesvol vangt zonder de bekende nadelen, het een enorm internationaal succesnummer zou kunnen worden zoals de ST1100 destijds.

Een Honda ST fiets met een perfecte V4 .. Wie wil dat nou niet?!

Edited by Tiesemans

Topic loopt al even naast de rails. Denk eigenlijk dat het vanaf deze post wel een eigen topic mag worden. Bijvoorbeeld "ST en de toekomst" in Koffiecorner. Is dat mogelijk beste @Nosegear? Of anders misschien opschonen vanaf deflectors(?)

Uitgaand van eigen koffiecorner topic;

Juist nooit ophouden met dromen en hopen. Zonder dromen geen ambities of doel. Zonder hoop geen vooruitzicht of streven. Dat jij op 2 wielen rijdt @Oooosterling begon ook met de droom van en de hoop die droom waar te maken.

De lijfspreuk van Honda is zelfs "The power of dreams" Wink:

Verkoop cijfers zijn niet de enige factor om een machine te bouwen. Wereldleider en concurentiepositie plus de bezetting van de diverse marktsegmenten is minstens zo belangrijk. Anders zou de Goldwing ook al lang niet meer gemaakt worden. Het oosten is wel de grootste afzetmarkt maar Honda heeft jaren gebouwd aan hun marktdeel in Amerika en Europa. Het zijn 2 redelijke lagen van de meerlaags Honda taart en zij staan niet bekend graag te delen. Met de H2SE en andere sport tour pogingen ziet Honda nu ook een punt van hun op de schotel van de concurent liggen. Historisch gezien laten ze nooit lang de concurent daarvan smullen, is Honda te gretig voor.

Extra gretig om dat stuk terug te claimen.

Honda is al een tijd bezig met een Euro 5 norm geschikte V4 bezig. 2013 niet gelukt. Maar meerdere patenten uit 2013 zijn begin dit jaar weer uit de mottenballen getrokken, ververst en andere zijn nieuw geregistreerd. Geruchten gaan in de wandelgangen rond over een v4 met 1100cc. Formaat van mijn geliefde fiets. Schat dat deze eerste versie in een VFR zal komen. Het iets meer sport dan touring broertje van de ST, ofwel een Pan light. En als RC/SC iets leert is dat slechts 1 stap verwijderd.

Ik droom en hoop voorlopig verder. Maar eerst koffie :Biggrin

Edited by PandaBlack

• Administrators

Vergelijk dit is met bijv. (alleen) India waar 3 miljoen (!!) 125cc motorscooters werden verkocht... Waar praten we dan over..

Tel daarbij op dat het gros van de verkochte motoren (in z’n algemeenheid) een 2 cilinder is

Daarom hoor je op straat in India ook altijd : Tuc Tuc, Tuc Tuc, Tuc Tuc, Tuc Tuc, Tuc Tuc. :rolleyes:

@Tiesemans definieer gunstige prijs...

Ik heb even gekeken met het 3d model van de wind deflectors die ik heb gemaakt.

Als je deze in wit laat maken van het materiaal PA12 betaal je € 54,08 en heb je het object binnen 7 werkdagen in huis.

Als het het graag in zwart of andere kleur wil, moeten ze het printmateriaal vermengen met een kleur en duurt het een week langer.

1628425496319.png.890db8f4a35aa5365aad3d047a571db2.png

En dan wil ik ook wel even extra vermelden dat dit de prijs is voor 1 exemplaar, dus als je graag links en rechts wil laten maken verdubbeld de prijs naar € 108,16 voor een setje spiegeldeflectors.

Ik ben ineens heel benieuwd of ze het formaat kuipdeflectors kunnen produceren.

Gekieteld door @PandaBlack maar eens gaan neuzelen naar Honda en z'n V4 avonturen.

Toch best het een en ander gevonden:

Om te beginnen zijn wij niet de enigen die over de ST1100 en een eventuele opvolging speculeren.

Dit is een vermakelijk draadje bij de buren aan de andere kant van de oceaan.

https://www.st-owners.com/forums/threads/a-little-history.161436/

Ten tweede iets meer specifiek aangaande Honda en z'n V4 pareltjes:

Dit wist ik niet maar blijkbaar heeft die ramp in Fukushima niet alleen grote gevolgen gehad voor de Japanse natuur en de stille oceaan.

The engine is already in Honda R&D but the Fukushima disaster had such a massive effect on Honda – adding years to the development of new models including the Fireblade – that it will probably be a long time before it can be built at a price anyone can afford.

https://www.visordown.com/news/general/honda%E2%80%99s-v4-fireblade-why-it-unlikely%E2%80%A6

Het VFR-motorplatform, inclusief Crossrunner, is niet aangepast aan de Euro 5-normen.

De motor zal in 2021 nog steeds te koop zijn binnen de grenzen van de EU-wetgeving, maar er zullen geen substantiële wijzigingen meer worden aangebracht.

Met het verdwijnen van de Honda VFR 800 F lopen we het risico een motor te verliezen die zowel qua techniek en verschijning motorgeschiedenis heeft geschreven.

De Honda VFR 800 F is een referentiemodel.

Maar dat blijkt niet meer uit de huidige verkoopresultaten.

Het segment heeft zijn populariteit verloren en wordt beconcurreert door crossovers als de BMW S1000XR en de Ducati Multistrada V4.

Met het verdwijnen van de VFR 800 verdwijnt de V4 (de RC231 V-S telt niet echt mee) uit het Honda-menu, voor het eerst sinds 1982.

Of niet?

https://www.motor.nl/nieuws/gerucht-een-nieuw-honda-v4-motorblok-in-2023/

Honda are planning to unleash two new sportsbikes with a heavily updated CBR1000RR Fireblade and an all-new RVF1000 V4, which will draw much of its inspiration from the RC213V-S MotoGP replica.

In terms of the future of the Fireblade we do not want to make something that is as extreme as some bikes, like the Yamaha R1M for example.

The performance and concept [for the Fireblade] is not aimed at track riders; that’s not the purpose of the bike.

The concept is to have a usable road bike. Tetsuo Suzuki Head of Honda’s Research and Design Department which also runs the Honda Racing Corporation

https://www.motorcyclenews.com/news/2015/december/honda-plan-superbike-double/

Gewoon omdat het er is .. Voor de liefhebbers van vroegere Honda V4 blokken:

https://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/moto_long.html

@kcools

Wat zou een gloednieuw ongebruikt setje spiegeldeflectoren nu op dit moment doen als het beschikbaar zou komen op Marktplaats denk je?

Wat kost een net setje tweedehands gemiddeld?!

Gelet op prijzen die tot stand komen door vraag en aanbod vind ik de genoemde prijzen helemaal niet zo maf voor gloednieuw.

Wat kost een valbeugelkap nieuw per stuk?!

Ben reuze benieuwd wat er gebeurd als je met deze prijs gaat shoppen bij de directe concurrentie EN wat er gebeurd als je zo'n partij weet te overtuigen een exclusieve verkoop afspraak te accepteren en je dus voor elke ST1100 eigenaar het aanspreek punt zou kunnen worden voor de fel begeerde deflectoren, gloed nieuw, weliswaar net even anders (hoekiger) dan het origineel om Honda te omzeilen?!

Hoe dan ook wat je graag kosten wat het kost wil hebben kost vaker niet dan wel teveel.

Edited by Tiesemans

• Author

Heren, houdt aub op met dromen...

Honda is helemaal niet geïnteresseerd in de EU. Te veel regels, te weinig verkopen.. groeimarkt is al jaren Azië (ASEAN regio), met veel meer afzet (in het kleine segment).. Komt volgend jaar wss wel een cb1100x aan, een soort Yamaha tracer, met het AT blok, dat overigens ook dit jaar in een 1100 rebel is geschroefd..

Over 2020 heeft Honda 1265 nieuwe motoren verkocht in NL, en ca. 11000 in D. Vergelijk dit is met bijv. (alleen) India waar 3 miljoen (!!) 125cc motorscooters werden verkocht... Waar praten we dan over..

Tel daarbij op dat het gros van de verkochte motoren (in z’n algemeenheid) een 2 cilinder is, tussen de 600 en 1000cc dus de ST was een goed concept, maar dit komt nooit weer terug..

Ook is Honda zijn tijd meestal té ver vooruit.. Kijk maar naar de introductie van de NC 700 destijds... Toen verguist (kleine lichte motor voor weinig geld) en nu bouwen alle fabrikanten zo’n type..

Of vroeger de Honda spacy 250 scooter... En kijk later het succes van de burgman en de Tmax...

Maar laten we het aub on topic blijven..

Of als ze iets vergelijkbaars gaan produceren dan is dat toch ook te importeren maar Pan European is ook niet voor niets een speciale benoeming voor Europese markt.

Honda's patenten. (Japan's patentbureau)

1628450451168.png.70dec52a7a7feb58670ce6b7c38fea94.png

This Honda patent was registered in Japan and the United States in 2013, but now (2021) it has also been deposited in Europe.

After a long time because perhaps the Japanese company has not shelved that project, in addition to protecting it also in our continent.

1628451752260.thumb.png.e9c7ba449982ba7299bd07933ce89fbb.png

This is a schematic of the V4 engine with an angle between the cylinders apparently of 90 ° and the object of the patent relates to the deactivation / activation of the rear cylinders.

It is used for example on some engines Harley-Davidson, Indian and also on the last V4 Ducati, as well as in the automotive field.

This system works only at the lowest revs also in order not to negatively affect the catalysts

The concept introduced by Honda surpasses all that because changes the usual circulation of gases, but above all because it has the goal of running the engine even at higher revs having the cylinders fully or partially active depending on the power demand coming from the accelerator.

1628451521535.png.b7c888f683c281cd8d3329b043c8cb21.png

The drawings show the circulation of fresh gases on the intake and exhaust gases when the rear cylinder bank is deactivated. This last recirculates air after the circuit has been opened by an electronically operated valve.

In this way, emissions are also kept under control.

Hoop is er dus zeker. V4 90° zo te zien longitudinal(?). Alleen is dan de ST straks misschien af en toe een V2 90°. En dus de helft van de CC's op het moment dat meer simpelweg niet nodig is.

@PeetST88 die Honda afdeling heeft al zoveel geld laten liggen (gelet op het grote aantal modificaties) hehehe

Ze mogen er niet blij mee zijn maar tegenhouden?! Pssss.

Ik ken er die succesvol valbeugels verkopen, heldere glaasjes, navi beugels, RVS remzuigers, RVS bodykit schroeven, enz.

Naar mijn weten is er nog geen brief van de Honda advocaat op de mat gevallen.

Besides ik juich het alleen maar toe .. Des te meer win-win voor ons als eigenaren. ;)

en echt alles zit er bij mij op @Tiesemans ;-)

Aanvullende schematics op vorige post met de 2021 V4 patent bijlagen

1628515351392.png.99ff595ec891e4c2b5a842d459f7264e.png

Bovenaanzicht, cilinderbanken

1628515445615.png.b49bdaba63dd90f18d7bb2126fbd1426.png

Werking van activeren en deactiveren op basis van throttle control.

(Let op: Geen powercurve. Piek per cilinder. Die 50% dip is switch laag cc - hoog cc. Outputcurve is dus gewoon een stabiele conventionele curve /`)

Edited by PandaBlack

• Author

Mooi om te zien.

Trouwens, Yamaha is nog goed bezig met een nog lopende FJR in Sport Touring-gamma. Dat zou Honda ook moeten doen. Wel vraag ik me af hoe het zit met de verkopen van de FJR nu.