De zoon van een bevriend koppel heeft een 2e hands Yamaha MT 10 ABS op het oog.
Nu vragen ze aan me om eens mee te gaan kijken naar die motorfiets vanwege mijn " kennis ".
Voor mezelf heb ik een lijstje opgemaakt met zaken die we samen kunnen bekijken om een indruk te krijgen of hij een degelijke fiets aankoopt uitgegaan op het uiterlijke.
De fiets is van 2016 en heeft 38000 km gelopen.
De volgende zaken ,
- het motorblok moet koud zijn als Sander hem start.
Een warme motor start altijd wat gemakkelijker dan een koude om zo de toestand van de
batterij te weten.
Hij moet onmiddellijk starten ( koud ) en een warme motor kan ook gebreken verdoezelen.
- staat van de banden ( scheurtjes ) ,profieldiepte, is te zien aan de indicatoren op de banden.
- dikte van de remblokken , op het zicht.
- zijn de remschijven nog recht , glad.
Tijdens het remmen mogen er geen trillingen zijn want dan kunnen de remschijven krom zijn.
- pakken de remmen ineens of eerder sponzig.
- draaien de wielen rond zonder teveel wrijving.
Remblokken slepen altijd een klein beetje maar ze mogen het wiel niet echt hard afremmen
als er een slinger met de hand aan het wiel wordt gegeven want dan komen de remblokken
niet mooi los.
- ketting en tandwielen nog in goede staat.
- veert de vering goed terug.
- olie , koelwater lekkages
- lekken de vorkpoten , blijft er olie op de vorkpoten achter na het inveren.
- motoroliepeil.
- is het balhoofdlager nog in orde , kunnen we testen door het stuur traag van links naar rechts te draaien en andersom.
Er mag geen knikje zijn in het midden van de stuuruitslag, dat voel je.
- speling wiellagers , de wielen zelf met de handen van links naar rechts bewegen.
- werkt alle verlichting , remlicht , pinkers.
- hard gerammel , getik als de motorfiets draait.
- doorslippen van de koppeling , bij versnelling moet de snelheid evenredig stijgen met het
toerental.
- ontkoppelt de motor goed.
Als de motor in 1e versnelling staat en de koppeling ingeknepen mag de motorfiets niet
uit zichzelf rijden.
- onderhoudshistorie , zijn er facturen van onderhoud , is het onderhoudsboekje ingevuld ( als
er een boekje bij is ).
- algemene staat , valschade is dikwijls te zien aan krassen of barsten of verbogen rem of
koppelingshendel.
- rubbers voetsteunen niet versleten naargelang de km stand.
- binnenzijde benzinetank , roest.
- oxidatie, sporen van strooizout.
Dit zijn zowat zaken die ik kan bedenken en die we zelf kunnen bekijken , testen.
Als we dit al allemaal kunnen doen hebben we al een goede amateuristische controle gedaan.
Binnenin het blok kunnen we niet kijken , dat is altijd afwachten.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd , wanneer is de luchtfilter vervangen , wanneer is de motorolie en oliefilter vervangen , wanneer is voor het laatst de remvloeistof vervangen bijv.
Daarom is een onderhoudshistorie nuttig of facturen.
En belangrijk , een toertje doen met de fiets.
Mijn voorstel is als je de fiets hebt om een ritje te doen kom achter de hoek gereden waar ik wacht en dan doen we deze check up in alle rust.
Als er iemand op je vingers staat te kijken vind ik het niet erg prettig vanwege bemoeienissen.
koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.
De zoon van een bevriend koppel heeft een 2e hands Yamaha MT 10 ABS op het oog.
Nu vragen ze aan me om eens mee te gaan kijken naar die motorfiets vanwege mijn " kennis ".
Voor mezelf heb ik een lijstje opgemaakt met zaken die we samen kunnen bekijken om een indruk te krijgen of hij een degelijke fiets aankoopt uitgegaan op het uiterlijke.
De fiets is van 2016 en heeft 38000 km gelopen.
De volgende zaken ,
- het motorblok moet koud zijn als Sander hem start.
Een warme motor start altijd wat gemakkelijker dan een koude om zo de toestand van de
batterij te weten.
Hij moet onmiddellijk starten ( koud ) en een warme motor kan ook gebreken verdoezelen.
- staat van de banden ( scheurtjes ) ,profieldiepte, is te zien aan de indicatoren op de banden.
- dikte van de remblokken , op het zicht.
- zijn de remschijven nog recht , glad.
Tijdens het remmen mogen er geen trillingen zijn want dan kunnen de remschijven krom zijn.
- pakken de remmen ineens of eerder sponzig.
- draaien de wielen rond zonder teveel wrijving.
Remblokken slepen altijd een klein beetje maar ze mogen het wiel niet echt hard afremmen
als er een slinger met de hand aan het wiel wordt gegeven want dan komen de remblokken
niet mooi los.
- ketting en tandwielen nog in goede staat.
- veert de vering goed terug.
- olie , koelwater lekkages
- lekken de vorkpoten , blijft er olie op de vorkpoten achter na het inveren.
- motoroliepeil.
- is het balhoofdlager nog in orde , kunnen we testen door het stuur traag van links naar rechts te draaien en andersom.
Er mag geen knikje zijn in het midden van de stuuruitslag, dat voel je.
- speling wiellagers , de wielen zelf met de handen van links naar rechts bewegen.
- werkt alle verlichting , remlicht , pinkers.
- hard gerammel , getik als de motorfiets draait.
- doorslippen van de koppeling , bij versnelling moet de snelheid evenredig stijgen met het
toerental.
- ontkoppelt de motor goed.
Als de motor in 1e versnelling staat en de koppeling ingeknepen mag de motorfiets niet
uit zichzelf rijden.
- onderhoudshistorie , zijn er facturen van onderhoud , is het onderhoudsboekje ingevuld ( als
er een boekje bij is ).
- algemene staat , valschade is dikwijls te zien aan krassen of barsten of verbogen rem of
koppelingshendel.
- rubbers voetsteunen niet versleten naargelang de km stand.
- binnenzijde benzinetank , roest.
- oxidatie, sporen van strooizout.
Dit zijn zowat zaken die ik kan bedenken en die we zelf kunnen bekijken , testen.
Als we dit al allemaal kunnen doen hebben we al een goede amateuristische controle gedaan.
Binnenin het blok kunnen we niet kijken , dat is altijd afwachten.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd , wanneer is de luchtfilter vervangen , wanneer is de motorolie en oliefilter vervangen , wanneer is voor het laatst de remvloeistof vervangen bijv.
Daarom is een onderhoudshistorie nuttig of facturen.
En belangrijk , een toertje doen met de fiets.
Mijn voorstel is als je de fiets hebt om een ritje te doen kom achter de hoek gereden waar ik wacht en dan doen we deze check up in alle rust.
Als er iemand op je vingers staat te kijken vind ik het niet erg prettig vanwege bemoeienissen.