Jump to content

De zoon van een bevriend koppel heeft een 2e hands Yamaha MT 10 ABS op het oog.

Nu vragen ze aan me om eens mee te gaan kijken naar die motorfiets vanwege mijn " kennis ".

Voor mezelf heb ik een lijstje opgemaakt met zaken die we samen kunnen bekijken om een indruk te krijgen of hij een degelijke fiets aankoopt uitgegaan op het uiterlijke.

De fiets is van 2016 en heeft 38000 km gelopen.

De volgende zaken ,

- het motorblok moet koud zijn als Sander hem start.

Een warme motor start altijd wat gemakkelijker dan een koude om zo de toestand van de

batterij te weten.

Hij moet onmiddellijk starten ( koud ) en een warme motor kan ook gebreken verdoezelen.

- staat van de banden ( scheurtjes ) ,profieldiepte, is te zien aan de indicatoren op de banden.

- dikte van de remblokken , op het zicht.

- zijn de remschijven nog recht , glad.

Tijdens het remmen mogen er geen trillingen zijn want dan kunnen de remschijven krom zijn.

- pakken de remmen ineens of eerder sponzig.

- draaien de wielen rond zonder teveel wrijving.

Remblokken slepen altijd een klein beetje maar ze mogen het wiel niet echt hard afremmen

als er een slinger met de hand aan het wiel wordt gegeven want dan komen de remblokken

niet mooi los.

- ketting en tandwielen nog in goede staat.

- veert de vering goed terug.

- olie , koelwater lekkages

- lekken de vorkpoten , blijft er olie op de vorkpoten achter na het inveren.

- motoroliepeil.

- is het balhoofdlager nog in orde , kunnen we testen door het stuur traag van links naar rechts te draaien en andersom.

Er mag geen knikje zijn in het midden van de stuuruitslag, dat voel je.

- speling wiellagers , de wielen zelf met de handen van links naar rechts bewegen.

- werkt alle verlichting , remlicht , pinkers.

- hard gerammel , getik als de motorfiets draait.

- doorslippen van de koppeling , bij versnelling moet de snelheid evenredig stijgen met het

toerental.

- ontkoppelt de motor goed.

Als de motor in 1e versnelling staat en de koppeling ingeknepen mag de motorfiets niet

uit zichzelf rijden.

- onderhoudshistorie , zijn er facturen van onderhoud , is het onderhoudsboekje ingevuld ( als

er een boekje bij is ).

- algemene staat , valschade is dikwijls te zien aan krassen of barsten of verbogen rem of

koppelingshendel.

- rubbers voetsteunen niet versleten naargelang de km stand.

- binnenzijde benzinetank , roest.

- oxidatie, sporen van strooizout.

Dit zijn zowat zaken die ik kan bedenken en die we zelf kunnen bekijken , testen.

Als we dit al allemaal kunnen doen hebben we al een goede amateuristische controle gedaan.

Binnenin het blok kunnen we niet kijken , dat is altijd afwachten.

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gecontroleerd , wanneer is de luchtfilter vervangen , wanneer is de motorolie en oliefilter vervangen , wanneer is voor het laatst de remvloeistof vervangen bijv.

Daarom is een onderhoudshistorie nuttig of facturen.

En belangrijk , een toertje doen met de fiets.

Mijn voorstel is als je de fiets hebt om een ritje te doen kom achter de hoek gereden waar ik wacht en dan doen we deze check up in alle rust.

Als er iemand op je vingers staat te kijken vind ik het niet erg prettig vanwege bemoeienissen.

Featured Replies

Wat je schrijft is idd een grove algemene check die je doet bij aankoop. Let tevens op

• de stuuraanslagen (nokjes op de onderste kroonplaat), vertonen deze schade of zijn ingeslagen t.o.v. het frame? Ja -. grote kans op herstelde schade a.d. voorzijde
  • ketting, harde plekken erin? (bij lange stilstand). Kettingset gaat ong. 30 tot 35K mee, is dit de originele of al een vervangende set? Vervangende set, met originele tandwielen of imitatie (kan uitmaken voor de restlevensduur van je set)
  • Ouderdom van de banden (DOT code), geeft je een indicatie van de gereden km's (weinig km, is eerste set banden nog) en ouderdom van de banden irt het onderhoud
  • steenslag op de vorkpoten. Is dit veel, dan is er veel met de motor gereden. klopt dit met de aangegeven km's?
  • Onderhoud! Is een fiets die nog niet heel lang op de markt is, dus is onderhoud door dealer uitgevoerd? Zo niet, facturen van aangeschafte onderdelen? Niet aanwezig, dan ernstig twijfelen.. EDIT: lees net de de interval voor kleppen stellen 24.000 mile is, ofwel 38000 km. Is dit gedaan? Meestal verkopen eigenaren een fiets als er serieus onderhoud moet worden gepleegd. Zo niet, kun je ook verwachten dat er nog een grote beurt moet worden gegeven (met dito kosten)
  • Kent België ook een (soort van) kentekencheck (volgens mij niet, heb je gepersonaliseerde platen net als D)? Indien ja, wat is het aantal vorige eigenaren? Hoe lang staat die op naam van de huidige eigenaar? Veel eigenaren = eigenaardig bij een nieuwere fiets.
  • Waar komt die oorspronkelijk weg? België of ingevoerd? bij invoering wordt achterhalen van de historie moeilijker en dus voorzichtiger zijn en extra goed beoordelen. Tevens wordt de kans groter dat het dan een 'kneus' is geweest, die later is opgeknapt
  • let op de kieren in het plastic. Zijn deze gelijkmatig of te groot, te klein of scheef? geeft een indicatie op schade
  • Gebruik originele bouten., moeren e.d. Zijn er verschillende bouten, moeren e.d. gemonteerd t.o.v. elkaar (bijv. kuip, blokdelen e.d.)? Dan heb je te maken gehad met een beunhaas, en kun je grotere issues verwachten (ook bloktechnisch niet uit te sluiten) Zijn bouten aangepast? Titanium, veel imbus e.d. geldt hetzelfde voor..

Er zijn professionele partijen die dit voor jouw kunnen checken, wellicht een optie om in te schakelen? Die doen het zonder de roze bril van de toekomstig eigenaar die je in je nek staat te hijgen.. Gaat toch meestal om een redelijk bedrag wat je uitgeeft, een prof. rekent hier meestal een klein bedrag voor, maar kan je een hoop ellende besparen..

Rij ermee naar een yamaha dealer, en vraag om zijn mening. Meestal kunnen die je heel veel tips en trics geven over het model en hun specifieke probleempjes of terugroep acties (als deze er zijn geweest).

overigens, google leert ook al iets..

problems MT 10

review MT 10

• Author

Het is hier niet zo gebruikelijk in België om een prof " in te huren " voor een nazicht van je fiets.

Hij staat bij een dealer yamaha mt10 abs bj 2016 zeer goede staa + opties | Moto's Dirk Van Mol

Ik heb mijn Pan er ook gekocht in 2016 en ben er zeer tevreden over maar dat bewijst niets.

Mooie fiets zo te zien op de foto's maar het zijn geen detail foto's.

Leuk zo een MT. Les gehad op het kleine broertje.

Met jouw lijst en aanvulling van Oooosterling kom je een eind.

Mijn tip zou zijn; Neem naar inspectie van voertuigen een zaklampje en spiegeltje op telescoop mee (1euro bij de Action). Moeilijk te checken plaatsen zijn zo makkelijker na te zien. Bij regen hoef je dan ook bij een buiten inspecie niet over de natte grond te kruipen voor de onderkant.

Sterkte met de check en aanschaf. Doe even een foto als ie gekocht is. Zien we graag :)

Zoals Mister Vogezen al zei: het motorblok kun je niet in kijken, maar het blok mag bij een koude start niet rammelen (distributieketting). En als je je vinger door de uitlaatdemper haalt, mag er niet (al te)veel roet aan je vinger blijven zitten (olieverbruik).

@Mister Vogezen, ik daartegen heb bij Dirk Van Mol zo géén goede ervaring , ik wou voor m'n NC een kofferset kopen die hij aanbied , op foto en tijdens ons telefonisch gesprek alles 100% en nieuw zegde hij tot ik eraan kwam, paste niet en was alles behalve nieuw heb dus niet gekocht , persoon kwam me niet eerlijk over sorry .!

Dus zéker goed opletten als je voor een kennis méé gaat .

Zou vooral inzetten op het willen hebben van een volledige onderhoudsgeschiedenis en/of deze klopt.

Met name de eerste duizend kilometer beurt en daarna is zéér van belang bij deze straaljager.

Na de aanschaf gelijk verse specs relevante kwalitatieve motorolie erin en een nieuw olie filter!

(Zou elke koper eigenlijk gelijk na het kopen van een motor moeten doen, ongeacht leeftijd van de fiets of de olie reeds aanwezig.)

Edited by Tiesemans

in tegenstelling tot nederland heb je wel recht op een langere tijd garantie ( ik dacht min 1 jaar en soms nog 2)

ga kijken en volg je gevoel...

hier een art wat ik ooit heb geschreven voor het clubblad van de tcn (transalpclub nederland

veel zaken waar je mogelijk iets aan hebt worden beschreven alles in logische stappen

Algemene motorfietsinspectie bij aankoop.doc

Edited by waffie

Vergeet vooral niet het chassis nr te controleren !

Ook model jaar en daadwerkelijk bouwjaar kan verschillen.

Een kennis rijd ook een M10. Geweldige motor....op brandstof verbruik na :(

In grote trekken:

Uiterlijke staat

Banden

Remmen

Tank (je wilt blank metaal zien en geen roest die kan loskomen en vanalles verstoppen)

Koppeling( niet bij stilstand te testen maar tijdens testrit)

Kilometerstand versus uiterlijk motor ( is het zadel ferm versleten en handvaten aan vervanging toezijn kan er gesjoemeld zijn met de kilometerstand.

is de olie schoon?

Ctle verlichting

Ctle ketting en tanden

Zijn de lagers nog goed( opbokken en torderen)

Als je bij n dealer koopt heb je in Belgie 1 jaar garantie.

Mijn Super Tenere heeft twee weken zo'n groot onderhoud op 40K km gehad: kostte ongeveer € 750,- Goed om daar rekening mee te houden bij de aankoop en het onderhandelen over de prijs. Kleppen stellen is dan een van de dingen die moeten gebeuren.

Mijn Yamaha is ook van 2016 en had 35K km. Daar kunnen met gemak nog 200k km bij. Het is een betrouwbaar merk. Persoonlijk zou ik bij aankoop niet heel uitgebreid gaan controleren: je ziet altijd iets over het hoofd en het zal uitgerekend dat dingetje zijn dat dan stuk gaat. :jin: