Jump to content

Motorolie (merken) wrijving bescherming test

De man achter het kanaal heet Piotr.

Hij test op consistente doch betrekkelijk eenvoudige wijze de wrijvingsbescherming van ALLE merken en types motorolie.

Voor filmpjes kijk hier:

https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA

Voor de individuele olie test resultaat scores:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

Voor de uitslag tabellen wat de merken betreft:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1J4yGGQQnIX7gZIfT3ga2qJatRfdmFgmaNPLqpmrxQnE/edit#gid=0

LET wel je telefoon/computer moet spreadsheets kunnen openen via de browser.

Featured Replies

Gebruik gewoon goede olie van bekende merken, en je motor loopt meer dan 250000 km en verder.

En hou je aan de voorschriften van de fabrikanten.

en al die testen brengen alleen maar verwarring onder vele motor rijders onder ons.

Ik neem altijd gebruikte olie, als deze het al zolang heeft volgehouden moet het wel goed spul zijn.

Weer zo'n goede grap:dont-know-emoji:

• Author

Omdat er leden zijn die keer op keer hun sterke mening vóór één specifiek product/merk op het forum delen (hetzij band, olie, filter, remblok) zonder verdere (test) onderbouwing, is het voor de nieuwsgierigen en vooral ook de nieuwkomers interessant (gok ik) om zich verder te kunnen verdiepen in mensen die testen, testen en nog eens testen en dit gratis met ons delen.

In dit geval dus motorolie en zijn belangrijkste taak wrijving/frictie tussen (werkende) onderdelen minimaliseren.

Naar de *klik* SAE *klik* en de *klik* API *klik* van de olie kijken is belangrijk evenals of deze geschikt is voor natte koppeling *klik* JASO MA2 *klik*(*)

Bij een ST1100 en ST1300 is het zonder meer verstandig om een Olie API te kiezen die het dichtst in de buurt van het motor bouwjaar komt en door Honda wordt genoemd.

Inmiddels is het API advies van Honda voor de ST1100 en ST1300 wel ingehaald door de tijd omdat de "oudste" erkende API op dit moment SJ is terwijl in het ST1100 en het ST1300 werkplaats handboek door Honda nog SF en/of SG wordt genoemd.

Wie bereid is om de knip te trekken en uit te zoeken komt ver met bijv. de opening post test uitslagen van Piotr die veel motorolie producten van uiteenlopende (bekende) merken heeft onderworpen aan een gestandaardiseerde en eerlijke olie wrijvingstest en die ervaring wéér met ons deelt.

*MA(2) kan (direct) effect hebben op de koppeling schakel beleving > direct(er)

Zo schakelt een ST1300 volgens Honda dus waarschijnlijk het beste (zoals Honda het graag wil) op een JASO MA

JASO MA Oil
Dynamic Friction Characteristic Index (DFI) ≥1.45 and <2.5
Static Friction Characteristic Index (SFI) ≥1.15 and <2.5
Stop Time Index (STI) ≥1.55 and <2.5

Wat in 2006 wéér werd opgesplitst in MA1 & MA2 en op basis van MA specificaties zou je dan vermoeden dat MA1 beter past dan MA2

JASO MA1 Oil JASO MA2 Oil
Dynamic Friction Characteristic Index (DFI) ≥1.45 and <1.8 ≥1.8 and <2.5
Static Friction Characteristic Index (SFI) ≥1.15 and <1.7 ≥1.7 and <2.5
Stop Time Index (STI) ≥1.55 and <1.9 ≥1.9 and <2.5

oliest1300001.thumb.jpg.abc2c8416b9311f103f75226e27b0e0b.jpg

Bij het kopen van goede ST1100/ST1300 motorolie dus in de gaten houden of de volgende gegevens aanwezig zijn:

Tenminste:

API SG

JASO MA

Een voorbeeld van goede olie voor een ST1100 op basis van de juiste Honda vereisten kan zijn:

[HEADING=2]Eurol Motorcycle 10W-40[/HEADING]

Semi-synthetische motorolie voor 4-takt motorfietsen

[HEADING=2]BESCHRIJVING[/HEADING]

Semi-synthetische motorolie voor viertakt motorfietsen. Motorcycle 10W-40 is geschikt voor tour-, race en crossmotoren.

Deze olie biedt uitstekende bescherming tegen slijtage, afzettingen, sludge en oxidatie.

Olieverdikking en olieverbruik worden tot een minimum beperkt.

De verfijnde formulering biedt uitstekende bescherming voor transmissies waar een API SF/SG of SL olie is voorgeschreven.

De olie bevat geen wrijvingsverlagers en kan worden ingezet in natte plaatkoppelingen waardoor kleven of slippen wordt voorkomen.

[HEADING=2]PERFORMANCE[/HEADING]

Approved

• JASO MA2

Performance level

• API SN
  • API SM
  • API SL
  • JASO MA

Edited by Tiesemans

Ik hou zelf eigenlijk wel van tests onder gecontroleerde omstandigheid helemaal van meerdere merken en type binnen dezelfde opstelling. Vaak beter dan data individueel van de fabrikant. Blijft een ideale lab opstelling en indicatief maar het vertaalt als het goed is gedaan meestal redelijk naar werkelijk gebruik. De lijst is vooral interessant voor hen die minder ervaren zijn met olie of hun machine. Tof zo een grote verzameling dus bedankt @Tiesemans. Zelf voornamelijk benieuwd of gebruikerservaring het weerspiegeld.

Als ik er trouwens over ga #ZELFnadenken zeggen jullie eigenlijk toch nagenoeg hetzelfde of zit ik er nou naast? Alleen de ene legt "goed" vast met testcijfers en de ander met merkvertrouwen en/of "loopt weer soepel, voelt weer lekkerrrr". Sluit me bij alle drie aan, dus met alle eens. :good:Lorre! Oeh ehrm,... *kuch* Gezien de frictie in dit olie topic even beredeneren.

Data is een min maxers beste indicatieve lijdraad. Maar denk dat als je een voertuig enigszins goed kent het gevoel vaak grofweg een reflectie van test waardes in de praktijk is. Kijk je naar de test is de ergste olie maar iets minder slecht dan wanneer je met gort droge krukas en koppeling rijdt. De beste glijdt als een paling in een emmer snot. Dat verschil voel en zie je echt wel terug met een vertrouwde motor en je ziet het anders wel bij wissels. De verhoogde frictie, minder vermogen achterwiel, temperatuur wordt hoger en je blok krijgt meer trilling. Ik geloof heilig dat als die witte parel van @elmo of die berm kanon van Freddy na vullen van het gouden goedje trilt als een trekker, opwarmt als alsof hij een fiat500 bergop sleept of na de kilometerbeurt zwarte drap met glitters tapt zij gerust de "slechte" olie links laten. Komt zo uiteindelijk ook terecht (neem aan zelfs al is) in de lijst die redelijk goed is zeg top 50%. Gezien de motor ervaring schat ik zelfs de 30%+ olie die "erg goed" tot zeer goed is. Haal jij of ik puur op cijfers de beste en ervaren zelf Trekker, Fiat en Glitter proberen we net zo hard een andere van de lijst.

Slechtste 10-15% olie van de lijst (6-8% ofzo ook hier leverbaar en misschien in gebruik) is zo te lezen echt behoorlijk bagger. Top 10% filter je er moeilijker uit op gevoel dan op cijfers maar een ervaren rijder herkent vaak wel de 50%+ kwaliteit. En die boven tot topsegment zijn de verschillen trouwens ook niet extreem groot. Alles "redelijk goed" en daarboven haalt een onderhouden Pan vast 2 ton op. Misschien Freddy's 2.5K. Die 50% olie was uiteindelijk toen de Pan uitkwam ongeveer topsegment kwaliteit.

Alle gekheid op een stokje dus (papegaai pun intended). Motor feedback en gevoel is altijd doorslag. Cijfers, merk of "goed" is bij olie is al snel vrijwel één pot nat. Ervaring maakt het appels met appels vergelijken. Of meer Goudrenetten met Elstars. En daar kan je beter heerlijke cider van maken.

Dus cheers mannen, op goede olie met lage frictie!Drinks

Edited by PandaBlack

Ik mis iets in deze uiteenzetting.

tijdens de ontwikkeling van een verbrandingsmotor wordt de olie vooraf meegenomen in de ontwikkel fase .

De keuzes van ferro en niet ferro materialen met een smeermiddel moeten wel goed samenwerken.

waarbij ik maar direct de opm maak dat frictie beslist niet alles is.

De laatste jaren zijn er flink meer pk's uit een klein blokje komen rollen en dat gaf hele specifieke problemen

zoals slippende koppelingen met een MA gespecificeerde motorolie

Dit is opgevangen met de MA 2 ( minder glad)

De API normen zijn geïnspireerd door milieu eisen wat in de praktijk betekend dat ze steeds dunner zijn geworden en ook gladder echter dit gaat met natte platen koppelingen niet werken.

En zijn dus niet altijd geschikt voor motorfietsen zoals door de meeste gebruikt

En daar zit echter ook het addertje

De eisen die moderne oliën moet hebben ( ook voor motorfietsen) kun je een beetje buigen door ze het etiket NOT FOR HIGHWAY USE mee te geven

vaak bekend onder namen als zijnde racing oil etc en dan zien we de vertrouwde API SG SH weer terug

je kunt dan namelijk weer andere additieven in hogere concentraties gebruiken

denk oa aan zink en fosfor

niet slechter of beter maar anders geformuleerd

De test procedure is een vast gegeven ,zoals sheer testen en punt belastingen maar uiteindelijk is het de praktijk die bepaald of een product succes heeft of niet maar de commercie heeft wel een grote invloed.

sommige zijn voor voor andere tegen en vele scheppen verwarring (youtube)

want wat kun je met de data als je alle andere parameters niet weet of kent

tja dan blijft de richtlijn van de fabrikant de meest veilige oplossing tenzij het tegendeel bewezen wordt

en daar zit vaak het probleem,

we weten het niet

• Author

Van wat ik begrepen heb is JASOT903 ook specifiek in het leven geroepen in 1998 omdat tot die tijd eigenlijk de meeste motoren (ook de Pan dus) op auto motorolie liep die al dan niet was "aangepast" voor gebruik in motoren.

Maar omdat de commercie en de wetenschap niet stil stond kwamen de krachtige (synthetische) frictie verlagers en de mooie marketing en toen ging het fout met name voor de tweewielers met een natte koppeling?!

Ik las ook dat er buitenlandse Pan rijders zijn die bewust minerale motorolie gebruiken specifiek voor dieselmotoren omdat in deze motor oliën hoge(re) hoeveelheden zink wordt toegevoegd en deze kwa viscositeit beter aansluit bij de smering die de ST1100 het beste past en wat zink betreft ook een indicator zou zijn voor hogere compatibiliteit met de natte koppeling van de Pan.

Maar soort dingen vind je als leek vooral door te lezen, lezen, lezen OF het is je vak zoals bij Waffie of Lucky.

Die test is voor mij vooral van belang omdat ik er een indicatie door krijg wie vooral de commerciële labelplakkers zijn in olie land en wie vooral de ontwikkelaars zijn.

Als ik de tabellen goed bestudeer zie ik dat bijv. Fuchs, Motul, Redline maar ook (jaja) Kroon consistent lage waardes behalen.

Dat vind ik nuttige info.

Car oils have been used up to 1998 as the base for most motorcycle oils. But as the technology in cars evolved, the oils were modified to meet those modern needs. As a result, additives were added and friction modifiers were blended with the oil. Although these modifications were positive for use in cars, they were damaging to motorcycles. This was especially the case with motorcycle gearboxes and clutches. Unlike with cars, motorcycles don’t use a separate oil for the gearbox, causing the clutches to slip due to the friction modifiers. It also could attribute to gearbox pitting (localised corrosion and the formation of micro-cracks). Oil in motorcycles and scooters is required to run under more intense conditions than in cars because it has to endure hotter temperatures as well as higher engine speed and a greater power density. These circumstances subject the oil to significant operating stress.

In 1998 JASO T903 was introduced as the globally recognized standard for 4-stroke motorcycle oils. It defines the required performance levels for satisfactory lubrication of the different motorcycle designs.

JASO T903 consists of two performance categories:

• JASO MA: Oils for motorcycles with a wet clutch. These oils deliver the needed friction performance to prevent the clutch from slipping and are therefore non-friction modified. These oils can be used in 4-stroke motorcycle engines where there is one oil system in place for the engine, gearbox and clutch. MA oils are suitable for all applications.
  • JASO MB: Oils for motorcycles with an automatic transmission (scooters). These oils deliver the needed friction performance by added friction modifiers which provide fuel economy benefits. These type of oils are ranged as the lowest friction oils in 4-stroke motorcycle oils. MB oils should not be used when a MA oil is required as they could induce clutch slippage in motorcycles and should therefore only be used in scooters. The transmission in scooters is done by use of belts or chains and does therefore not require any oil.

Bronnen:

https://www.rymax-lubricants.com/updates/what-does-the-jaso-oil-specification-mean/

https://360.lubrizol.com/2016/Understanding-JASO-MA-and-MB-Specific-Performance-for-the-Right-Applications

https://www.whitedogbikes.com/whitedogblog/choosing-the-right-motorbike-oil-what-does-jaso-and-jaso-ma2-mean/

Zink verhaal

http://ozstoc.com/index.php?topic=10779.0

Edited by Tiesemans

[HEADING=3]@Tiesemans[/HEADING]

Mij auto heeft kroon olie al mijn motoren lopen ook op kroonolie en meer dan 40 jaar . elke motor die ik onderhanden heb krijgen ook kroon olie.

Wat bewijst dat. Dat deze olie gewoon weg goed is.

Maar iedereen is vrij te gebruiken wat hij of zij wil.

Mijn vraag is welke olie gebruik jij. en hoeveel ervaren heb jij met je merk olie. en kun je zelf wel een keuze maken.

Edited by Freddy S

@Freddy S. Bewijst toch alleen dat jij ondanks al die olie ontwikkeling bent vastgeroest aan 1 merk? Of in elk geval dat je voor elke werking het allemaal wel prima vind? Nergens zeg je slijtage vergeleken te hebben of meer levensduur te hebben ervaren met jouw keus. 0 bevestiging waarom het uberhaubt een goede keus is. Alleen; altijd kroon dus kroon, kroon is goed.

Auto? kroon.

Motor? kroon.

Trekker? kroon.

Koffie? Kroon.

Unknw

Snap me niet verkeerd. Kroon had ik in mn afgetrapte VW Golf diesel en dat was inderdaad prima. Mn 2takt dronk echter ipone want die was bij mijn AM blok echt één van de beste mengsmeringen en dat liet ie weten.

Verschil van mening waar jij jouw bekende zwarte prutje prima vind en Tiesemans juist het beste zoekt. Gaan er niet uitkomen. Gaat nergens over. Op dit moment is het alleen steeds tegen een deur schoppen om een reactie uit te lokken.

Reactie? Kroon. Rofl

Oke, ben niet vast geroest heb ook wel div andere merken gehad . geen goede ervaring mee slechter schakelen.

gebruik nu Putoline olie komt ook ............

je doet maar . over en uit.

• Author

LOL of ik zelf wel een keuze kan maken .. :clown: toet toet.

In mijn wereld is er zoiets als een goed geïnformeerde keuze maken op basis van onderzoek (filmpjes kijken, test resultaten vergelijken, specificaties analyseren en last but not least met sympathieke mega mijlenmakers en garagehouders praten op BBQ feestjes) en dan zelf uitproberen.

Eén iemand die hoog en laag beweert de waarheid in pacht te hebben .. voor zulke mensen ben ik allergisch.

Toen ik mijn eerste motor kocht wist ik NUL zaken aangaande motorfiets olie, koelvloeistoffen, banden, remblokjes etc.

Dan kan ik op een forum naar de predikers van de eigen kerk luisteren, veelal diegenen die zonder verdere inhoudelijke argumenten komen, terwijl ze steeds herhalen "er is geen betere" OF ik kan zo veel mogelijk zelf lezen, leren en (vooral) uitproberen.

Mijn nieuwsgierigheid heeft er voor gezorgd dat ik van probleemloze Castrol in de Deauville EN Pan bewust naar Putoline (Kroon idd) ben overgestapt en nu ben ik van plan om wéér iets anders te proberen.

Misschien een full synth of juist zo puur mogelijk mineraal.

Misschien een mega fout synth bij een motorblok uit de jaren 90, misschien niet.

Hoe dan ook:

1) Ik heb recentelijk mijn complete koppeling laten vervangen dus kan ik wellicht (nu deze nog amper is ingesleten) beter merken wat verschillende oliën (en hun MA1/2 gedrag) doen dan straks als de boel goed op elkaar ingewerkt is.

Praat ik dus over proberen op te merken of zaken soepeler/directer/stroever? schakelen met olie A of B of C?

2) Zie het ook als een luxe engine flush bij een blok wat véél gelopen heeft ..

Alle rotzooi die nu met die (jonger dan een jaar) Putoline mee naar buiten gaat zit er in ieder geval niet meer als opvolgende olie aan de bak mag.

Onderstaande word voor mij leidend. In ieder geval het advies om te gaan voor API SJ een zoveel mogelijk zonder additieven of API SH of hoger met additieven.

1538658614892.thumb.png.0710a4a0da3b472c795864de4d11a759.png

*edit* vlak voor ik een uiltje wil gaan knappen lees ik dit:

Goud leesvoer.

https://books.google.nl/books?id=vkYCvwxyvsIC&pg=PA12&lpg=PA12&dq=Viscosity+40%C2%B0C+ASTM+D+445+higher+or+lower&source=bl&ots=SvG1NMbyVo&sig=ACfU3U0Zzgxm_IGeaa999zUkXHmsE7GDPg&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjGlY2YmJbyAhUKjaQKHRmlBJoQ6AF6BAgTEAM#v=onepage&q=Viscosity%2040%C2%B0C%20ASTM%20D%20445%20higher%20or%20lower&f=false

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/advice/bike-maintenance/best-oil-for-my-motorcycle#21

https://www.machinerylubrication.com/Read/28956/lubricant-viscosity-index

https://bikerestart.com/motorcycle-engine-oil-grades-the-definitive-guide/

https://www.machinerylubrication.com/Read/30732/motorcycle-lubrication

Edited by Tiesemans

• Moderators

Er word in de tekst zelf al aangegeven dat dat het bepalen van viscositeit bijna niet te doen vanwege alle variabelen . In hoeverre de oliesamenstelling veranderd met de temperatuur evenals hoe de temperatuur van jouw blok zich houd onder last wisseling.

En het verschil van olie zal jij niet niet of nauwelijks merken. Want na elke olie verversing rijd een motor weer lekker zit ook tussen de oren. Want als jouw olie gewiseld zou zijn zonder dat jij het weet ben ik benieuwd of jij het wel merkt.

Maar ik persoonlojk maak mij daar niet zo druk om neem een gerenomeerk merk olie welke dan ook en kieper het erin en rijd met een smile........er rijden tenslotte genoeg pans en andere motoren rond met 2 ton plus aan kilometers zonder welk onderzoek dan ook.

• Author

Of mijn motor lekker(der) rijdt na een oliewissel is vooral emotie, toch?!

Emotie genoeg bij sommigen hier als het om de pappenheimertjes gaat.

Niemand wil de les gelezen worden?

Ik (spreek voor mezelf) wil niemand de les lezen.

Snappen waarom merk A liever dan merk B ... dat wil ik (leren) begrijpen, dat wil ik hier ook lezen.

Olie is olie .. Nou niet dus.. daar kom ik na enkele dagen lezen, lezen, lezen en nog eens lezen achter.

Ja er wordt gegoocheld met getallen in de productenbranche bij het leven ..

Soms duizelt het echt, moet ik het nog 4x lezen en nog eens.

Wil je wat je motorolie betreft kinematisch bij 40°C liever een waarde van 103.3 cSt of 100.8 mm²/s zien via testmethode ASTM D445?!

Wat betekent het eigenlijk ASTM D445? Je betaald er toch voor?

Staat immers nadrukkelijk bij de fysieke eigenschappen van dure motorolie A en dure motorolie B.

Inmiddels snap ik niet meer waarom het vandaag de dag zo gedemoniseerd wordt door de milieu maffia. Maar dat terzijde.

De Pan loopt op benzine, goede en slechte, yep .. Maar verdomd dat bijna iedereen 98 rijdt en het liefst van merk A of merk B.

Dat de Pan twee ton of meer rijdt op zo'n beetje elke "passende" olie is een feit en dat is (lees ik) vooral te danken aan de Japanse degelijkheid van de Honda techniek.

De perfecte olie? Vraag het en iedereen heeft z'n merk. Prima maar waarom dan? Merk trouw want nooit geen problemen?

Is niet genoeg voor mij.

Als olie zo passend eenvoudig was dan zou er niet zo'n enorm merken en soorten aanbod zijn.

Niet alleen vanwege de geografische ligging die dicteert dat motoren in hete landen andere motorolie (eigenschappen nodig heeft) dan olie die in Groenland een fiets in gaat.

Ik wil verder leren, er de kennis over verkrijgen, welk soort, welk type en uiteindelijk ook welk merk olie het beste aansluit bij mijn soort motorblok, natte koppeling, mijn fiets.

Er valt best véél te leren over viscositeit, additieven, variabelen onder stress, en het productie proces.

Daar valt weinig over te vinden op het forum gedeelte techniek van dit forum. Zonde eigenlijk.

Honda is er trouwens héél specifiek in en niets laat men in Japan aan het toeval over, zo lees ik ook.

Honda set the standard for motorcycle oil when it introduced GN4 way back in 1975.

Mijn eerste gedachte .. Wat is dan die G4?

https://prohondaoils.com/engine-oils/

Kom ik vervolgens prachtige artikelen tegen:

https://ballisticparts.com/honda-motorcycle-oil/

Korte discussie op het ST-owners forum:

https://www.st-owners.com/forums/threads/honda-g4-10w-30-oil.142826/

Met name die laatste reactie (Dec 22, 2014) pricess want ik wil dus nu dat taxi onderzoek vinden en gelezen hebben EN (nog interessanter .. onderzoek doen naar oliefilters want die opmerking: Now oil filters are a different animal) heeft mij nieuwsgierig gemaakt.

Dan de vervolg vraag: Honda brengt (zover ik heb kunnen achterhalen) onder eigen naam olie (filters? Welke fabrikant?) op de markt.

Zo ook een geprezen 10W-30 versie ..

Maar wat blijkt vervolgens na een aantal keren Googlen: deze is best wel lastig te vinden in NL in vergelijking met de gekende commerciële merken.

Een 10W-40 G4 krijg ik in NL niet gevonden.

https://www.motoronderdelencuijk.nl/a-36931826/motorolie-10w30/10w30-motorolie-honda-motorcycle-half-syntheet-jaso-ma-sl/#description

De gekozen service interval momenten zijn mede tot stand gekozen door de Honda techniek te laten lopen op merk A olie, merk B of hun eigen olie?!

De banden dat weten we, is bekend en al lang niet meer leverbaar of verstandig.

Op zulk gebied valt zeker winst te maken want ook wat oliën betreft zijn er nu inderdaad oliën die véél langer meegaan maar of dat dan tegen het zere been is van Honda? Of dat ze het wel prima vinden want dan verdient de onderhoud sector ook nog wat aan veroorzaakte schade en reparaties evenals vervangende onderdelen?!

Voor zulke nieuwsgierigheid stillen hier op het forum valt zeker iets te zeggen. Maar er lijkt weinig ruimte voor?!

Als je er aan begint komen de one liner reagluurders.

Ik ben zeker niet de eerste die weinig van Pan motoren, V4 blokken etc. wist maar plots wel zo'n motor in huis heeft.

Olie? Koelvloeistof? Oliefilter? Remvloeistof? Bandjes voor een 20+ jaar oude Pan?

Dat er hier leden zijn die inhoudelijk niet verder komen dan: merk a ... MERK A ... want: MERK AAAAAA JONGUH .....

Tja zegt vooral iets over die specifieke leden en ja daar stoor ik mij aan, is mijn goed recht.

Wie niet verder komt dan olie in motorblok gooien .. zal wel goed zijn .. want Pan twee ton en meer ..

Helemaal prima joh! Vooral leuk voor de bühne want wéér een inhoudsloze posting die telt voor de reactie score.

Doe ik het inderdaad net even anders en daar is ook zeker behoefte aan, net als het juiste soort olie in de fiets.

Meten is weten, proberen is leren.

cb68843_r1rt8hjcgyl74qgv.jpg.29717b2a426c398633b332ea8c31b848.jpgUntitled-1.jpg.19dcabb5928f29f944a6dc1117f1c777.jpg

(Probeer bovenstaande als Pan rijder maar eens te kopen in NL via een commerciële webshop lol)

HONDA set the standard for motorcycle oil when it introduced GN4 way back in 1975.

We selected the highest-quality base stocks and created an additive package specifically designed for the unique requirements of motorcycle and ATV engines.

Constant testing and development give today's GN4 even better shear resistance, viscosity stability and cleanliness to meet the requirements and stresses of a new era of engine technology.

• Genuine OEM Honda oil
  • HONDA set the standard for motorcycle oil when it introduced GN4 way back in 1975

Edited by Tiesemans

Beste Tiesemans,

Er is beslist niets mis met het vergaren van informatie maar het is zeer moeilijk deze informatie te interpreteren naar de praktijk waarmee jij en ik als motorrijder mee te maken willen hebben.

Op zoek gaan naar de verklaring waarom merk A of merk B kan rationeel of juist praktisch worden ingegeven.

Iedere gebruiker is tenslotte een klant, die in staat is om de brand verder bekendheid te geven

Reclame is daarbij een belangrijk instrument maar emotie speelt ook een zeer grote rol.

Voor veel producten vind je een merknaam zelfs terug in het produkt

iedereen kent een bacho terwijl de engelse verstelbare moersleutel toch echt de lading dekt.

De verkoop van olie gaat vooral gepaard met naamsbekendheid.

neem een benzine station en je verkoop ook de olie.

mede daardoor is castrol (BP) voor de motorfiets branche de marktleider in nederland

In Spanje is het weer Repsol (inderdaad benzine stations)

maar onderschat ook niet de mentale kracht van een motogp op de dagelijke motorrijder als hij zijn keuzes maakt.

De zaken die jij noemt en meer van wilt weten spelen voor de meeste motorrijders geen enkele rol.

Jou persistente houding roept zelfs voor een aantal weerstand op .

onwetendheid of desinteresse.. wat maakt het uit

Het is zoals het is.....

Als het vergaren van al die kennis jouw kan helpen bij een overwogen keus.. so be it

en mogelijk trek je er een aantal mee om in de wereld van wetenschap te duiken die smeertechniek heet.

Ik vrees echter dat al die data je uiteindelijke keuze moeilijker maakt.

De verkrijgbaarheid van een product is een afweging tussen vraag en aanbod.

echter de totale verkoop van alle merken blijft gelijk.

Honda lijkt misschien groot, maar niet in Nederland en draagt de verkrijgbaarheid van hun hele gamma niet echt bij aan meer omzet maar eerder aan versnippering

Om deze zelfde reden heeft de lokale supermarkt ook niet alle soorten pasta zoals je die wel vindt in italie

wij Nederlanders eten nu eenmaal minder pasta.

Nee is dus ook een antwoord

En online maakt het dan wel mogelijk om de hele wereld in je vestzak te stoppen.... wat is de zin ervan

tig duizenden hits op ieder woord wat je intikt en dan begint de filtering..

probeer selectief te zijn in je zoektocht naar vragen..

hier nog wat lees voer

Oil bible new version.pdf

• Author

@waffie dank voor die PDF, heerlijk leesvoer oprecht!

Zoals ik het zie? Was ik hier niet over begonnen? Had ik nu bijv. die oil bible new version pdf niet haha.

De emotie waar jij aan raakt is deels DE reden dat ik probeer (PROBEER) om inzicht te krijgen in wat vooral merk marketing is (gebaseerd op mooie praatjes en halve waarheden) en wat daadwerkelijk deugt en betrouwbaar, blijkt met dank vooral aan bewezen kwaliteiten, waarbij de cijfertjes kunnen snappen helpt..

ENDUS dat ik iets in mijn motor stop welk daadwerkelijk goed is voor mijn motorblok en koppeling.

De heilige graal wat olie betreft ontdekken is niet mijn doel.

Snappen waarom "dit wel" en "dat niet" .. des te meer.

Inmiddels heb ik (dankzij het nodige leeswerk) helder dat de motorblokken van vroeger in veel gevallen niet meer de motorblokken van vandaag zijn.

Voor nieuwe motoren is vol synthetisch de norm, de oudjes van vóór en na WW2 hebben bij enkele merken hun eigen unieke oldskool olie.

Sterker nog spoedig (als het aan de linkse kerk ligt) rijden we allemaal elektrisch en dan wat?

Gaat daar nog wel olie in en dan met of zonder Molybdeen sulfide?

Juist omdat ik een wereld ben ingestapt waar ik niet mee ben opgegroeid (geen jarenlange motor eigenaar en geen werk/studie richting gerelateerd aan het onderwerp) maakt dat ik mijn best probeer te doen om met de vergaarde kennis mezelf verder te helpen.

Ook ter meerdere eer en glorie van dit forum ...

Mede leden proberen te enthousiasmeren om hetzelfde te doen in plaats van de grootste roeptoeter blind achterna te lopen vind ik een goede zaak.

Er komen elke week leden bij en (steeds vaker) ook jonge(re) leden die ook pas een eerste motor hebben gekocht en dan gelijk een youngtimer die aantrekkelijk bleek in de aanschaf want véél voor weinig,, maar tegelijkertijd ook (vaker dan niet) op zijn laatste benen loopt.

De vragen liegen er niet om, ook zij hebben vaak weinig kaas gegeten van deze fiets en z'n techniek en in het verlengde het onderhoud, dus ook de vloeistoffen.

Mooi zou ik het dan vinden wanneer zij uiteindelijk niet simpelweg Kroon of Castrol in hun Pan gooien omdat dat is wat de rest doet, maar omdat ze er bewust voor kiezen en zelf snappen waarom.

Ik heb sinds gisteren Fuchs in huis ... vier liter Fuchs Silkolene Comp 4 10W-40 XP, juist ja een vol synthetisch ...

Op basis van de viscositeit (de waardes in vergelijking met Kroon en Castrol en Motul) en de JASO duiding durf ik het aan.

Wie mijn reacties in het andere topic gelezen heeft (ST1300 welke olie) zou denken dat ik vooral eerst een zo puur (additieven vrije) mogelijke minerale olie zou zoeken met 10W-40 eigenschappen om in de Pan te doen.

Deze bijna maagdelijke minerale oliën zijn er maar helaas wel in het buitenland, exclusief geprijsd en 4 liter van zulke olie importeren is nogal duur.

Dus ga ik eerst maar eens experimenten met het andere uiterste .. De Silkolene van Fuchs ... De oude Britse Pan garde (las ik hier en daar) is best te spreken over Silkolene, zoals men hier zweert bij semi synthetische Kroon en Castrol.

Overigens staat er ook 4 liter Eurol Motorcycle 10W-40 klaar.

Voor het geval de vol syntheet laat merken niet thuis te horen in de motor ondanks dat de specificaties dit nadrukkelijk wel beamen ...

Dure engine flush, maar hey ik betaal al jaren flink leergeld en dat bevalt mij tot op heden prima. Ik ga prima vooruit.

Je kunt pas je mening geven over een product als je het zelf hebt gebruikt.

Uiteraard neem ik fluitend de bij Gert bestelde 4 liter Kroon Expulsa mee naar huis als de TDT in oktober doorgang vindt en niet geprikte leden welkom blijken.

Dan weet ik ondertussen ook wéér meer over het juiste olie filter. ;)

Last but not least .. Om een idee te geven van mijn nieuwsgierigheid ... Nu ben ik mij aan het verdiepen in een combinatie die veel geprezen wordt door eigenaren op het ST-Owners forum > Full (SHELL) synth Rotella T6 + Purolator One L14610 filter (belangrijk dat het filter de juiste filter druk mogelijk maakt). Hier wil men niet verder kijken dan K&N olie filters.

Tevens ... hier bij ons komt Shell motor olie zover ik heb kunnen observeren op het forum er niet eens aan te pas terwijl ze er overzees helemaal wild van zijn ...

Deze site bleek ook nuttig:

https://www.olieonline.nl

Edited by Tiesemans

beste,

het zijn nooit de vragen maar de antwoorden die uitdagend kunnen zijn.

ga vooral zo door

heb ik ook wat te schrijven......

aangaande je nieuwe zoek tocht---- het ultieme oliefilter

(ik heb deze zelf ook ooit aangeschaft en gewoon in nederland te verkrijgen)

https://kandpengineering.com/

Edited by waffie

• Author

@panman1100 wat mij betreft een van de minder geslaagde media ondernemingen van Eric.

Al is het soort filmpje zeker wel een beproefd views score recept want het aantal soortgelijke filmpjes op Youtube is groot.

Als ik mezelf mag verbeteren:

Van het grootste belang schijnt vooral het filter materiaal te zijn.

Een effectief filter is voorzien van kwalitatief hoogwaardig en rijkelijk aanwezig filter materiaal, welk aansluit bij het soort gebruikte motorolie (ivm doorvoer).

En het filter wordt bij elke oliewissel vervangen.

Wat ook helpt: Een kwalitatief stevig (hogere) druk bestendig omhulsel.

Proberen is leren, dus heb nu een nieuw Honda OEM in huis en een grotere (maar véél gebruikt door ST1100 rijders in Amerika) Purolator ONE PL14610.

Ook heb ik DIY magneten in huis om rondom het filterhuis te bevestigen. (Experimentje).

De volgende twee filters die op de plank komen te staan zijn van FRAM PH6017A (schijnt ook de Honda filters te produceren?) en Bosch 3323 (laatstgenoemde is inmiddels eigenaar van Purolator).

Voor nog meer werkend (met de ST1100/ST1300) filter materiaal, het volgende lijstje:

http://www.st-riders.net/index.php?topic=3582.0

Of filters het ei van Columbus zijn?! Volgens deze Russische vlogger zeker niet.

https://jalopnik.com/heres-what-happens-when-you-try-to-clean-engine-oil-usi-1847365170

Jammer dat er geen Frantz filter bestaat voor de ST1100 gelet op de mooie duurzame oplossing die @waffie aandroeg met de K&P oplossing.

https://www.frantzfilters.com/science/

https://www.frantzfilters.com/faq/

Edited by Tiesemans