Jump to content

Featured Replies

Ik denk het wel, je moet alleen zorgen dat de verlichting achter de motor het doet bv met een lichtbalk en een witte nummerplaat.

ik heb wel eens auto’s gezien met een aanhanger op één wiel, in principe is dit toch hetzelfde.

het lijkt mij een ideaal systeem en het zal de eerste keer wel even wennen zijn met dit achter de auto.

Met de balk en plaat van @Henk2511 zal het vast de weg op mogen. Vraag is of je het wil.

Met een goedkope dirtbike zou ik het nog wel durven met dat ding. Met een 300kg aan Pan vertrouw ik het toch niet. Balhoofd in een rare hoek meeslepen,.... Ziet er voor mij uit als licht Meccano en dat donderde bij mij vroeger ook in elkaar bij echte belasting. Zeker rotatie.

Ken de stats voor draaggewicht niet en of garantie inclusief de motor kosten is. Maar ik zou zelf Panda er niet opzetten.

Ik denk dat je de boel kunt laten zakken en dan de motor er in rijden, ik heb ook zo’n klem voor op de aanhanger en de eerste keer de motor er in zetten en dan los laten is best griezelig, of niet @wim walraven ?

als de beugel het gewicht van de Pan mag hebben, dan zal ik mijn fiets er rustig in durven zetten, alleen achter uit rijden zal iets minder gaan denk ik !!

stel je voor dat dit systeem goed en betrouwbaar is dan kun je de motor meenemen zonder dat je een plekkie voor de aanhanger moet zoeken !!

@PandaBlack ik zou het wel aandurven!!

ps ik zou Panda er wel in durven zetten hoor !! Yahoo:

• Author

Je kan hem inderdaad laten zakken

Zie Link.

Ik denk in Nl dat je verlichting mee moet werken met auto.

In principe heeft je motor een kenteken en ben je daardoor traceerbaar als je te hard rijdt....

de 2e vraag die bij mij opkomt, als je een voertuig sleept moet vaak het cardan of aandrijfas lossgekoppeld worden.

Zou dit voor de pan dan ook moeten? Is de motor in neutraal zetten voldoende?

Hoe zou het gaan met de kogeldruk met het Pannetje erop?

Stel: Het pannetje weegt 300 kg.

Gewichtsverdeling voor/achter is 50/50 ofwel gelijk verdeeld, niet onaannemelijk. Dat levert op het voorwiel een druk op van 150 kg.

Omdat het voorwiel volledig ondersteund wordt door de trekhaak, zal de kogeldruk 150 kg zijn.

In de schatting zitten een aantal aannames, maar meer dan 75 kg zal het zeker zijn.

Erin zetten, ja ik die Pan van jou @Henk2511. Stilstaand al met zweetklamme handjes ernaast om met hart en ziel jouw zilveren schoonheid te beschermen als die ook maar dreigt om te vallen. :oops:

Ben natuurlijk benieuwd naar de ervaring met de drager in combinatie met een ST. Ik ga het alleen niet als eerste proberen. Tot die tijd voor mij toch liever een bewezen mototrailer.

Als ...als dit zou mogen dan wéét ik het niet of ik het zou doen om volgende reden, wat is met verre reizen van bv een paar duizend km want uw achterwiel loopt méé en de slijttage van je band slijt ook , hoe reageert de vracht achter je auto in de bergen , en ga zo maar door , ik denk niet dat het een goed idee is ??
  • Author

Stel: Het pannetje weegt 300 kg.

Gewichtsverdeling voor/achter is 50/50 ofwel gelijk verdeeld, niet onaannemelijk. Dat levert op het voorwiel een druk op van 150 kg.

Omdat het voorwiel volledig ondersteund wordt door de trekhaak, zal de kogeldruk 150 kg zijn.

In de schatting zitten een aantal aannames, maar meer dan 75 kg zal het zeker zijn.

Omdat de pan schuin achterover hangt zal de gewichts verdeling wel in de buurt komen of zij. wat wettelijk mag.

Anders wel een mooie uitvinding.

Ik zou op dit model zeker geen pan opzetten, een lichte motor wel,

maar enkel met een van max 80 Km p/u mee rijden.

Het gewicht op de bol zal wel meevallen, (ik schat aan die hellingsgraad +/- max 40Kg.

Slijtage van je band zal bijna niets zijn, een band slijt dat die belast word door optrekken en door op af te remmen.

• Administrators

Er is nog een ander mogelijk probleem . . De uitgaande as (hoofdas) van de versnellingsbak wordt niet zelden (mede) gesmeerd door spatsmering. Door de neushoge stand van de motor zal de olie naar de achterzijde van de bak zakken, en via het cardan zal de uitgaande as draaien zolang het achterwiel draait. De spatsmering wordt echter meestal door de secundaire- of hulpas verzorgd (ligt typisch onderin de bak), en die as draait niet als de motor niet draait. Ook de reguliere oliecirculatie is er niet, want de motor staat uit en de oliepomp staat dus stil.

Ik denk dus een gerede kans bestaat dat de lagers van de uitgaande as (en dat zijn er wel een paar) stuklopen na een aantal kilometers op deze manier slepen.

Bij vrachtauto's staat dit niet zelden in het boekje: bij gesleept worden bij meer dan x kilometer (doorgaans niet veel meer dan 10) moet de cardanas losgenomen worden, juist om deze schade te voorkomen. Bij onze Pannekes is dat niet echt een optie.

Daar heb je een punt @Nosegear , ik had niet aan de cardan gedacht, bij een kettingfiets zal het geen probleem zijn.

@Windvanger wat je zegt over het kenteken gaat niet altijd op, wie zegt dat jou eigen motor er achter hangt.

in NL moet alles wat achter de auto hangt een witte kentekenplaat voeren.

Omdat de Pan schuin achterover hangt zal de gewichts verdeling wel in de buurt komen of zij. wat wettelijk mag.

Het achteroverhangen gaat pas significant meewerken als het zeaartepunt van de motor dicht boven de achteras komt.

reken maar gauw op n hoek van 45-60 graden tov normale stand.

• Author

@Nosegear

Bedankt, dit is voor mij al een reden om het verder niet te overwegen.

@marcpan ik deel de mening qua kogeldruk ook een hellingshoek van een paar graden zie je de druk aan 1 kan snel afnemen of toenemen.

@Henk2511

Eens als het een aanhanger is omdat je anders niet te identificeren bent.

Ook een voertuig (aanhanger zwaarder dan 750kg) heeft een eigen kenteken en deze is ook gewoon geel.

Zou een uitzondering kunnen zijn omdat het motorvoertuig die nu als aanhanger erachter hangt al een eigen kenteken heeft.

afijn, mooie oplossing maar zoals ik het zie niet geschikt voor de Pan.

ben nog wel benieuwd of het uberhaupt toegestaan is.

Ik denk dat in NL dit niet mag, maar kan het niet vinden in de wegenverkeerswet.

Ik hoop dat iemand op dit forum die kennis wel bezit en uitleg kan geven.

ben nog wel benieuwd of het uberhaupt toegestaan is.

Ik denk dat in NL dit niet mag, maar kan het niet vinden in de wegenverkeerswet.

Ik hoop dat iemand op dit forum die kennis wel bezit en uitleg kan geven.

Ook niets exact over kunnen vinden. Schat zelf; witte plaat en gekoppelde verlichting mag het en telt de combinatie als aanhanger, eigen plaat mag niet want dat is slepen en een motor mag je niet slepen.

Maar schatting is onvoldoende dus zal morgen eens rond appen.

• Author

Ik heb Niels Hoogma ( ooit ook veel op tv geweest) agent verkeerspolitie een berichtje gestuurd en hij is zo vriendelijk geweest om een reactie te geven:

Wel leuk. Maar uit het blote hoofd; nee. Je sleept zo een motor en dat zou niet mogen. Ook als het wordt gezien als lading steekt het meer uit als een meter. Dat mag ook niet.

Dus er blijft weinig ruimte over ben ik bang.

'Een motor mag je niet slepen': op deze foto heb ik zojuist met mijn nieuwe tweedehands rode Silverwing mijn oude defecte grijze Silverwing met kromme kleppen (compressie nul) van de motorgarage naar huis gesleept. Heel langzaam rijden natuurlijk. Het was wel spannend, vooral in de bochten. Als ervaringsdeskundige zeg ik: niet doen, geen goed idee. Beter regel je een auto met trekhaak en een aanhangertje...

201609101047HaarlemNieuwsleeptoud.JPG.e630cc3e4a72785c4c47b12cafe95a46.JPG

• Moderators

Daar heb je een punt @Nosegear , ik had niet aan de cardan gedacht, bij een kettingfiets zal het geen probleem zijn.

@Windvanger wat je zegt over het kenteken gaat niet altijd op, wie zegt dat jou eigen motor er achter hangt.

in NL moet alles wat achter de auto hangt een witte kentekenplaat voeren.

Marcel, heb je helemaal gelijk in en voor wat betreft de hierbovenstaande opmerking, je uitgaande as heeft er geen idee van of er een stukje verder een cardan of een tandwiel met ketting zit hoor, dus als je dit met een kettingfiets overweegt moet je wél de ketting eraf halen!