Jump to content

Ik volg deze Pan rijder op YouTube. Gisteren plaatste hij dit filmpje.

De glimmende kant blijft boven bij dit geweld.

Geniet ervan en voorzichtig met het na doen!

Featured Replies

Hij kan dit gisteren geplaatst hebben, ik meen het al lange tijd geleden eens gezien te hebben. Hoe dan ook, het blijft mooi om te zien hoe hij die 'racers' inpakt!

Met het juiste rubber is er belachelijk veel mogelijk.

dat, in combinatie met de juiste skills (en ervaring) van de berijder.

Je kan zo ongelooflijk gummen met goed rubber er onder…

Bezuinig NOOIT op goed rubber. Essentieel voor de glimmende kant…

Als het dezelfde maker is dan klopt het wel dat men eerder filmpjes heeft gezien .. Hij is er al een tijdje fan van ... Filmpjes maken terwijl hij op het circuit raced.

Vet gaaf! Bij welke rijschool heeft hij gelest? Dan wil ik daar ook wel een paar lesjes volgen :vroem:.

Op het laatst in het filmpje bij de "bekende Pan wobble": Volgens mij helpen keggen dus echt. Ik heb daar geen last van (nee, ook niet als ik +200 km/uur rij compleet met topkoffer etc).

Ik weet overigens niet zeker of uitsluitend de keggen er voor zorgen dat er geen “Wobble” voelbaar is.

Zelf heb ik de illustere afwijking nooit ervaren, bij geen enkele snelheid, zelfs (ver) boven de 200km/h.

Het ruitje, de bandenspanning, de (tegen-)wind(-richting), de banden zelf, het gewicht en de zitpositie, de toestand van de voorvering (al dan niet Hyperpro), wel of geen (welk type?) topkoffer, alles heeft invloed op een evt “wobble”.

Beinvloeden en zeker zorgvuldig uitvogelen van al deze parameters kunnen leiden tot oplossing….

@COLUMBO1963 das zo te zien een valbeugel voor de koffers.......dat als je een schuiver maakt ze niet gelijk over het circuit vliegen.

Ik vraag me af of die beugeltjes bij een schuiver op het circuit de koffers afdoende beschermen…

(Eigenlijk weet ik het antwoord al wel…)

De koffers misschien wel. Ik ben benieuwd wat dat bij een goede schuiver met het frame eronder zal doen.

Impact moet toch ergens heen er er zit geen demper tussen. (Of er moet een rubber tussen Beugel en frame zitten)

Ik weet overigens niet zeker of uitsluitend de keggen er voor zorgen dat er geen “Wobble” voelbaar is.

Zelf heb ik de illustere afwijking nooit ervaren, bij geen enkele snelheid, zelfs (ver) boven de 200km/h.

Het ruitje, de bandenspanning, de (tegen-)wind(-richting), de banden zelf, het gewicht en de zitpositie, de toestand van de voorvering (al dan niet Hyperpro), wel of geen (welk type?) topkoffer, alles heeft invloed op een evt “wobble”.

Beinvloeden en zeker zorgvuldig uitvogelen van al deze parameters kunnen leiden tot oplossing….

Nou Jan ik woon dicht bij de grens nog geen 10 km .

Bij 160 + had ik altijd last van die speed Wobble met mijn st1300 , en die van mij was van 2009 en met 180+ was het niet fijn rijden. en 225 hellemaal niet.

heb met div andere honda s gereden nooit geen problemen gehad.

nee Honda kan nog ,wel wat leren van Suzuki gsx 1100 w met dik 300 op de teller strak over de Duitse auto baan.

maar verder is de st1300 een prima stuurmachine, jan voor de de dijkjes en binnen wegen .maar niet voor hoge snelheid.

Edited by Freddy S

Beste @Freddy S,

Heb mijn Pan niet meer, anders had je er mee de Duitse autobahn opgemogen.

Dan had je kunnen ervaren dat ook een Pan niet altijd last heeft van de wobble.

Ik heb er “tot het gaatje” mee gereden, zo hard als de lepel gieten kan.

Ik had er een tinted shorty of een extra hoge ruit op zitten. Geen keggen.

Niet één keer een wobbeltje mogen evaren. Vandaar de lijst van factoren van invloed.

Geloof wat je wilt, maar scheer niet alle Pannen (1300) over één kam. Er zijn er meer.

En dan bedoel ik dat er meerdere zijn die geen wobble hebben met hogere snelheid.

En die dijkjes en binnenwegen? Ook daar hobbelde mijn Pan probleemloos over heen…

uh ......ik heb tot nu toe max 140 km per uur gereden met me pan op de teller....... niet dat ik sneller wil ........maar 200 wow... niks voor mij........

in me jongen jaren deed ik wel eens 290 KmH max 310 op de digitale teller ...dus echte kmh rond de 270 schat ik........

maar goed daar reed ik dan wel de supersports voor zoals k1 .. R1... enz...

gelukkig heb ik die tijd gehad en overleeft :angel:...........

Is op de Pan 1300 niet zo’n “Big Deal”. Maar let wel op, je kan een aap leren gasgeven….

De ware kunst is om m netjes te “ankeren” en snelheid te reguleren.

Je kunt een auto er immers makkelijk uit accelereren, maar nooit er uit remmen….

En daar komt dan vaak de “au” vandaan en daar helpen ook geen valbeugeltjes meer aan…

(Gelukkig niet uit eigen ervaring wat betreft vallen, wel de nodige bijeengeraapt…)

Die 140 doet een Pan echt op z'n sloffen [uSER=3555]@PurplePan1100[/uSER] en 200km/u is volgens mij ook best te doen. Helemaal solo. Is een reden dat ze jaren en jaren als de zware dienstfiets gebruikt zijn. Die 1100 heeft plenty power en ligt als een huis op de weg. Mist alleen een 6e versnelling imo.

Wij rijden tussen 19:00 en 06:00 regelmatig zijn tweetjes met 140 op de teller. Bij inhalen tikt de 150+ ook wel eens aan. (Ja iets te hard maar heb een hekel aan in een dode hoek hangen. Is verreweg de gevaarlijkste rij positie samen met bumperkleven). Mijn meissie is gelukkig echt een topper die weet dat zodra we rollen elke beweging eerst gemeld en goedgekeurd moet worden en boven de 130 helemaal niet meer geschoven wordt.

De maximum op Panda over langere afstand met die vaste passagier is 170 geweest, wel bij de buren. Reed super soepel. Lijnvast en stabiel. Plenty power en toeren over. Uiteraard wat Jan aangeeft wel snelheid ankeren na het oplopen en delicaat regelen van acceleratie en afremmen. En met een zware fiets verder vooruitkijken dan je ooit hebt gedaan hahaha.