Jump to content

Featured Replies

Geweldige innovatie en kan haast niet anders dan dat dit overlevingskansen enorm vergroot na een ongeval. Kennen allemaal vast de verhalen van ongelukkige glijer en rijder onzichtbaar in de berm met hoog gras. Doorgeven van g-kracht is ook super waardevol. Nu nog het onmogelijke wensen..... dat ze deze techniek prijzen voor toegankelijkheid en niet verdiensten.

Economisch komt het wel uit. Scherp prijzen betekent meer mensen die het direct aanschaffen en hoe vaker het een redding blijkt ook blijven aanschaffen. Hoge prijs laten veel het terzijde en 30% die het nodig had zal dan volgens hun eigen cijfers sowieso nooit meer klant worden.

Ja de ontwikkeling en productie kosten moeten eruit gehaald worden maar vaak komt daar nog een premium bovenop. Zeker als er een merk sticker op geplaatst wordt gaan winstmarges onevenredig omhoog. Ik hoop op toegankelijk laag geprijsd.

Ben wel benieuwd hoe de gegevens bij 112 komen. Om dat daar hoofdzakelijk alleen telefonie binnen komt en de gesprekken daar worden door gezet naar de gevraagde hulpdienst.

Of zou het moetenbinnen komen als een ecall melding.

Heel veel helmen zijn onveilig schrijven ze.

Welke helmen zijn dat ?

Noem dan namen , type helm zodat de rijder weet welke volgens hen niet veilig zijn en deze niet moet kopen.

Wat zijn de criteria van een onveilige helm ?

Hebben ze een boel helmen getest en die in een database gezet of komt de info van een onveilige helm van andere websites ?

Allemaal vaag , onveilig .... .

Ik denk als je een helm koopt in de Aldi en Lidle voor 69€ dat dit zéker géén goede helmen zijn , kan ook niet voor dit geld ?

https://billyscrashhelmets.co.uk/all-about-the-sharp-crash-helmet-safety-scheme/

https://billyscrashhelmets.co.uk/ece-22-05-regulation-22-testing-crash-helmets/

https://billyscrashhelmets.co.uk/a-guide-to-ece-22-06-approval-of-motorcycle-helmets-and-visors/

Als je wilt weten hoe het zit? Bekijk even de bijgevoegde linkjes.

De rest is bangmakerij van de verkoper om zijn waar te slijten! Voorbeelden zijn daar van genoeg :vroem:

En waar baseer jij dat op @Max, moet een helm dan duur zijn om goed bevonden te worden, ik heb ook een helm van de Lidl en hij bevalt me zeer goed, pasvorm is perfect, heeft pinlock, en komt goed uit de test.

en het mooiste is, hij was nog niet eens €69 !! Yahoo:

en als de Lidl de helmen aanbied, dan liggen ze er ook niet lang, zijn zó allemaal verkocht !!

ik heb ook een scorpion, maar die heb ik nooit op !!

Edited by Henk2511

Ik weet nogal zo niet, heb ook al eens een helm vanuit de Aldi gepast etc...ik vindt al als je ze vast néémt dat je het verschil al direkt voelt, voelt aan als goedkope klastiek als je dan bv een duurdere helm vast neemt van eender welk merk dan weet ik het wél?

Mischien heeft dat met de samenstelling te doen van de buitenschaal of weet ik veel, ik blijf toch liever bij een bekend merk, ik wil daarmee zeggen , ieder zijn ding en wil niemand daarmee kwetsen ieder koopt wat hij wil hoe duur of hoe goedkoop hij ook mag wezen .

MAAR...ik zou toch eens graag testen zien van goedkope helmen hetzij dan al niet van den Aldi tot de duurdere !

Ik geloof niet dat een helm die bij een ongeluk zelf de hulpdiensten gaat bellen het aantal dodelijke verkeersslachtoffer met 30% terug zal brengen. Jan, Billy heeft de goedkope helmen van de Aldi/Lidl nog niet getest. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij op zijn hoofd zet maar als de Aldi/Lidl helmen echt zo goed zouden zijn dan reed iedereen ermee.

Ik denk dat er heel veel rijden met een helm van de Lidl, gezien de aantallen die verkocht worden, maar ik denk ook dat er heel veel zijn die er niet voor uit durven komen, alléén al om hoe er gereageerd wordt op deze helmen !!

ik weet wel dat ik de Lidl helm boven mijn dure scorpion helm verkies !!

@panpeter, Hoop niet dat ik dat suggereerde.. Had het in ieder geval niet zo bedoeld.

Wel staat er enorm veel zinnige info op de site van Billy. Betrouwbaarder dan aannames!

Iedereen moet gewoon zelf weten wat en hoe hij zich al dan niet inpakt op de brommert.

Al telt een gewaarschuwd mens voor twee. Ik heb er genoeg van straat geplukt helaas.

De eerste zin die klinkt als “Had ik maar….” Belooft meestal niet veel goed.

De prijs die iemand betaalt voor “ondeugdelijk, goedkoop en gemakzucht” is echter vaak een hoge.

Inderdaad Jan, ik heb tot 2 keer toe een lelijke klapper gemaakt, jammer genoeg beide keren door toedoen van een niet oplettende automobilist, en gezien de staat van de helm beide keren was ik blij dat ik een kwalitatief goede helm op had. Ik weet niet of de goedkope merken slecht zijn maar mij zul je er niet mee zien rijden.

@panpeter als de helm de alarm diensten waarschuwt zodra je het asfalt ontmoet gaat brengt dit de responsetijd al enorm omlaag. Bij nood en zeker hoofdletsel telt elke seconden (bij elke reanimatie cursus uitgebreid aan de orde) Dood en zwaar gewond scheelt soms slechts een ogenblik. Het duurt gemiddeld 7 minuten voor omstanders reageren en (meestal met wilde paniek) de telefoniste hebben ingelicht. Die omstander weet meestal niets over de impact en krachten en de helft van de tijd het adres niet waar het is gebeurt. Als dit systeem direct en zonder emotie de GPS locatie en een letselschatting doorgeeft gaat de overlevingskans exponentieel omhoog.

Logica dicteert dat 30% wat hoog zal zijn maar ook dat dit nog best redelijk zou kunnen kloppen. (Valt na te rekenen maar ben te lui voor de wiskunde)

@Mister Vogezen. Zal neem ik aan vast ook een sensor aan de binnenkant zitten die meet met hoeveel impact de kalabas de helm raakt. Maar erg goede vraag. Als iemand wat minder commerciele info vind graag linken! Ben nu wel erg benieuwd naar de interne werking en acceleratie meters van het systeem.

Naar ik begreep in mijn omgeving worden véél Lidl helmen gekocht door brommer/scooterrijders.

Ik ken niemand in mijn motorrij omgeving die een Lidl helm draagt. (Op Henk hier op het forum na).

Zitten dit soort sensors niet al in bepaalde autos.

Klinkt leuk, elke seconde telt enz enz. Ik rij 90% van mijn tijd in de Eifel en Ardennen of soortgelijke omgevingen en het duurt met of zonder sensor een eeuwigheid alvorens hulpdiensten arriveren.

Zinvol...voor mij niet.

Met zo'n sensor op je onveilige helm maakt dat hem ineens veilig, of hoe zie ik dat? Ben niet mee.

Het ware handig indien de sensor mij zou kunnen verwittigen als er een lid Panrijder mij kruist of in de omtrek is zo kan ik al van een eind voordien beginnen zwaaien of even omrijden om hem/haar staande houden voor een babbel, niet:)

Huh? Waarom zou ik een sensor in mijn helm willen hebben? Mijn smartwatch kan ook zelfstandig hulpdiensten bellen als ik een klapper maak. En dan hoef ik niet perse op mijn brommertje te zitten. Als ik thuis van de trap af stuiter (dus zonder helm op) dan kan mijn horloge cq polscomputer ook zelfstandig de hulpdiensten inschakelen. Handig zo'n multifunctioneel device :).

Toegegeven, niet iedereen heeft een zogenaamd slim horloge. Maar als je 'm hebt dan hoef je geen andere gadgets te kopen.

Met zo'n sensor op je onveilige helm maakt dat hem ineens veilig, of hoe zie ik dat?.......

Het maakt de helm niet veiliger. Het maakt de responstijd korter en geeft door hoe weinig de slechte helmet nou echt heeft geholpen. Snelle response = hogere overlevingkans. Zelfs met een badmuts op is de sensor "levensreddend"

@Ieniemienie de horloge meet de pols G aan acceleratie en deceleratie en niet de die van het hoofd waar letsel tot hersenbeschadiging kan leiden. Denk zelf dat er een sensor inzit die naast G krachten ook het aantal Newton meters aan interactie tussen schedel en helm toont.

Als je de Smartwatch om het hoofd draagt komt dit dichter in de buurt van de werking. Maar dan is de tijd zo lastig te lezen.

@PandaBlack: Dan heb ik het artikel verkeerd geïnterpreteerd of in ieder geval niet goed gelezen. Ik meen begrepen te hebben dat de helm na een crash de hulpdiensten waarschuwde met de gegevens erbij. Dan nog hopen dat de centralist de gegevens doorgeeft aan de hulpdiensten die ter plaatse komen. Mijn ervaring is dat doktoren zelf nog willen constateren welke schade in welke mate opgetreden is. Dus die CT- en/of MRI scan word(t)/en toch gemaakt. Maar dat is wat ik vermoed hè. En voor alle PBM geldt: je hoopt ze nooit nodig te hebben en als je ze wel nodig hebt hoop je dat ze hun werk goed doen.

@Ieniemienie echt verkeerd gelezen heb je het niet hoor. Vind de smartphone opmerking erg goed zelfs want inderdaad op basis niveau werken ze hetzelfde. Ik heb een Samsung die dit ook kan.

De ziekenhuis evaluatie met MRI/CAT etc vind hoe dan ook plaats. Puur hoofd impact is indicatief. Zegt ook niet super veel over ander (intern) letsel. Uitgaande dat dit naar de nooddiensten word doorgegeven zegt het met de data of het een 1G booboo is of een 9G klap met kans op schedelbasis fractuur. Ze weten beter welk materieel moet uitrukken (ambu of heli) en met hoeveel bombarie. En of er een Sesamstraat pleister nodig is of dat er een hersenchirurg moet worden wakker gemaakt.