Jump to content

Hallo mede-panners,

Na een kapotte voorvork kering 2 jaar geleden heeft mijn pan bijna 2 jaar stil gestaan (er kwamen bij het sleutelen nog meer dingetjes tevoorschijn die waren veroorzaakt bij mijn aanrijding).

Nu heb ik de motor inmiddels weer volledig opgebouwd en zelfs een rvs uitlaat gemonteerd. Echter, na het starten bleek hij op 3 cilinders te lopen.

Heeft iemand een suggestie waar dit aan kan liggen? Kan dit door een bougie komen?

Graag had ik advies om de oorzaak te zoeken. Ik heb dit probleem nog niet eerder gehad en hij liep altijd super.

Alvast heel erg bedankt.

Featured Replies

• Author
@Portupan Zou zo'n sproeier vanzelf weer open gaan of zal ik de carb uit elkaar moeten halen? Straks ga ik eerst even naar de vonkentrekkers kijken. Als daar niets mee is, zal ik de carb eens nakijken....

Niet waarschijnlijk dat de sproeier vanzelf open gaat. Forte kan helpen.

carbs reinigen kan bij een oudere motor zeker helpen.

Vers benzinefilter is aan te raden.

Hangt af wat voor benzine er in zat toen ie lang werd weg gezet.

Langer dan een jaar en met E10 zou ik er zelf verse benzine met forte erin doen en een nieuwe benzine filter. Bougies even eruit en schoonmaken en starten. Loopt ie dan goed opwarmen en een stukje rijden met Engine cleaner. Loopt ie nog niet goed dan kom je richting de bobine of bekabeling van de verdeler.

Sterkte. Hou ons op de hoogte.

gewoon een bogie , kan niets anders zijn als hij ervoor wel ging

Dat vind ik te kort door de bocht.

Naar mijn mening is het juist veel waarschijnlijker dat er een sproeier verstopt zit.

Juist een bougie gaat niet zomaar kapot van 2 jaar stilstaan.

Een sproeier kan echter prima verstopt raken van 2 jaar in dezelfde benzine staan, zeker als dat E10 is.

Mijn advies ?

Alle oude benzine uit de tank en carburateurs halen.

Je kan dan de gok nemen en met verse Euro 98 (dus E5) en carburateurreiniger (of petroleum) kijken of het dan wel weer werkt.

Je kan geluk hebben maar ik heb laatst aan een motor gewerkt die 7 jaar had stilgestaan (dus met benzine waar niet eens Ethanol in zat !) en met één van de sproeiers ben ik een half uur met een koperdraadje bezig geweest om de boel weer open te krijgen en toen was de sproeier al in de ultrasoonreiniger geweest - zo vast zat de verstopping dus !

Als de motor dan toch niet goed loopt zou ik de carburateurs uit elkaar halen en ik verwacht dat je dan wat verstopping tegenkomt.

Overigens zijn de bougies bij een Pan goed te controleren omdat je er makkelijk bij kan.

Je kan dus vrij snel uitsluiten dat het aan een bougie ligt.

Ik verwacht het niet, maar aangezien het vrij makkelijk te controleren is, zou je die stap wel kunnen nemen.

Succes !

Mijn 1100 had ook twee jaar stil gestaan en daar zat echt de hele boel verstopt en vervuild in de carburateurs.

@Lucky Luc kan daar over meepraten, want hij heeft ze uit elkaar gehaald en gereinigd.

Luc gaf aan, dat hij zelden zulke vuile carburateurs had gezien. :confused:

@Maartenjvanaken RVS uitlaten staan nog wel eens op marktplaats, je kunt ook combineren met origineel maar het mooiste is een complete RVS set te monteren, dat zijn dan de bochten, collector en de uitlaatpijpen.

je gaat wel achteruitlopen wat dat gaat kosten !!

onder mijn fiets zit ook een complete RVS set, met motad uitlaatpijpen.

@Maartenjvanaken

Je zou hier eens kunnen kijken:

https://delkevic.fr/s/Honda/ST1100%20PAN%20EUROPEAN%20/1997?product_id=83437

Let wel! Er zijn leden die het materiaal daadwerkelijk uit Frankrijk geleverd kregen, maar er zijn blijkbaar ook leden die het materiaal uit het Verenigd Koninkrijk (met bijbehorende extra kosten) opgestuurd kregen.

Vóóraf informeren valt aan te raden!

Meten is weten.

Standaard kijk ik altijd eerst naar de vonken, omdat dat doodsimpel is.

If not

Sap controleren.

Jaren stilstaan geeft gumvorming in de benzine dikke kans dat er een sproeier of filter dichtzit.

Oh je bobine is goed! Je brommer heeft een "waste spark" ( geloof dat ze het zo noemen ) ontsteking,

dus als 3 cilinders het doen dan is de bobine heel.

@marccc Is het zo een heftig proces dat ze van vorm verschieten? :oops:

Geintje ofc. Maar t triggerde mijn OCD. Die "na" zijn een ander type dan de eerste die je gelinkt hebt. Neem met gerust hart aan dat die met halve inhoud van een frietkot ook net zo schoon is geworden hoor.

het zijn van verschillende motoren , ik wou gewoon laten zien hoe nieuw ze er terug kunnen uitzien door een beetje liefde en een goed product .elke carburator is terug in orde te krijgen . met wat dichtingen , o-ringen en soms al eens een nieuwe sproeier .. maar in 99 % is het gewoon reinigen en niets meer