Jump to content

Stationair draaien bij koude motor

Goedendag Forumleden,

Mijn ST1300 draait bij koude motor (bij warme dagen) erg slecht stationair.

Verschijnselen:

- Stationair toerental dusdanig laag dat de motor telkens afslaat.

- Bij langzaam rijden 'bokt' de motor

- Motor reageert traag op gasgeven, wat vervelend is als je bijvoorbeeld op een rotonde langzaam achter je voorganger rijdt. Motor reageert vervolgens bij oppakken te fors, waardoor je onmiddelijk weer gas moet loslaten.

Iets met een sensor?

Ik merk dat tijdens deze warme dagen de motor niet met een verhoogd toerental blijft draaien totdat de juiste bedrijfstemperatuur is bereikt.

Featured Replies

Dat zou kunnen duiden op een defect in het mengsel controle systeem

En het zou de O2 sensor kunnen zijn maar ook een defecte vacuumslang

tja...wat zou je daar nu aan kunnen doen............

Of vervuilde injectoren, niet goed gesynchroniseerde gasklephuizen en mogelijk (ook nog) een defecte waxsensor aangezien 'ie pas stationair blijft lopen als 'ie op temperatuur is. Zou beginnen met een flesje Forte erin te kiepen, tank leegrijden en daarna gasklephuizen synchroniseren. Hoe lang zit de benzine er al in? Oude E10 benzine kan ook voor problemen zorgen.

Edited by RRR

• Author

Probleem kan mss iets te maken hebben met het tanken van E10 in het algemeen?

Heb laatste keren E10 in Belgie getankt.

• Author

Heb mijn laatste bijvulling van ongeveer 10ltr ook E5 gedaan.

Moet dit mengsel maar eerst eens helemaal oprijden en dan nog eens E5 voltanken. Dan nog maar eens zien of de problemen blijven bestaan.

En dan zal ik zeker ook een 'spoeling' overwegen met bijv. Forte.

Ik heb deze bike sind vorige maand, en sindsdien een 3-tal E10 tankbeurten gedaan. Hiervoor ST1100 gereden.

De brandstof geschiedenis van deze motor is niet bij mij bekend.

Wat ik wel gemerkt heb is dat dit 'koude start probleem' in het begin niet bestond en de motor voor het bereiken van de bedrijfstemperatuur keurig met vehoogd toerental draaide en zonder problemen van en op het gas ging.

Bedankt zover voor de reacties.

Edited by Rein dH

De 1300 kan beter met E10 omgaan dan de oudere 1100. Heeft een andere samenstelling en vulkanisatie proces van het rubber. Nieuwe rubbers zullen op een 1100 ook minder snel aangetast worden.

E10's grootste probleem is stil staan. Trekt over tijd water aan wat corosie kan veroorzaken. Staat ie echt lang stil kan de vloeistof gaan scheiden. De emulgator breekt af en de bio ethanol gaat bezinken en wolken / vlokken. Lijkt een beetje op algen in een aquarium. Rijdt de motor vrolijk een keer rond op een slokje E10 is dat dus echt niet direct een probleem. Langdurig gebruik of stil staan verandert dat.

Volle tank E5 en heerlijke motor cleaner zoals Forte erbij. Flink stuk rijden om op bedrijfs temperatuur te reinigen. Kleppen en alles zo schoon mogelijk zoekt makkelijker naar het defect.

• Author

De benzine lijkt me het probleem niet. Motor liep eerder goed. Draait het blok wel goed als het op bedrijfstemperatuur is?

Yep, als ie warm is draait deze zonder problemen.

• Author

Via een dealer aangeschaft.

Snap niet wat hier eventueel iets zou moeten uitmaken, aangezien het euvel zich in begin nog niet manifesteerde.

Pas nadat ikzelf de nodige km's ermee heb gereden en enkele tankbeurten komt dit pas voor.

• Author

Ja, snap wat je bedoeld.

Zit nog in garantie.

Maar moet dan wel weten of dit idd een mechanisch defect is of mogelijk een oorzaak van verkeerde brandstof.

Ja, maar volgens mij moet de 1300 op zich E10 kunnen hebben volgens de E10 check. Weet niet hoelang garantie loopt maar misschien wel poging waard hier beroep op te doen.
  • Author

Thanks Eric R.

Hou deze optie zeker open. Heb nog een aantal maandjes garantie.

Eerst maar even 'spoelen' met E5 en een additief.

Kwaliteit van de getankte E10 bij een zelftank in een Belgisch dorpje in de Voerstreek trek ik een beetje in twijfel.

• Author

Gelukkig geen last van gehad. Even iets verderop - maar ook gelijk 50 meter lager - in Valkenburg heb je de beelden van gezien.

Dus ook geen waterschade aan de ST1300

Gewoon onder garantie terug gaan naar de dealer. Lijk idd op n waxsensor.

kan ook liggen aan de vacuumslange en t 5-voudig t-stuk op het gasklephuis.

dan gaat de MAP sensorvreemd doen.

als er geen storingen zin (FI) lamp, lijkt de gasklepsensor in orde.

Martin.

• Author

Thanks Eric R.

Hou deze optie zeker open. Heb nog een aantal maandjes garantie.

Eerst maar even 'spoelen' met E5 en een additief.

Kwaliteit van de getankte E10 bij een zelftank in een Belgisch dorpje in de Voerstreek trek ik een beetje in twijfel.

Ik heb gisteren de tank met 'verdachte brandstof' aangevuld met een juiste dosering reiniger leeggereden.

Heb nu een volle tank schone E5.

Wil nu even kijken wat dit me komende dagen oplevert. Wil in elk geval deze mogelijke oorzaak uitsluiten.

Als het nog niet is opgelost, ga ik voor de optie garantie (i.v.m. mogelijk slangetjes en/of waxsensor).