Jump to content

Hallo allemaal,

In mei ben ik weer eigenaar geworden van een ST1100. Nou heb ik daar wat probleempjes mee en ik vroeg mij af of iemand advies kan geven.

Motor lijkt de afgelopen jaren niet veel km te hebben gereden. Er zit een onderhoudssticker onder het zadel waarop staat dat hij bij 79000 km een beurt heeft gehad. Die is uitgevoerd in 2014 (km stand nu: 84000). Volgens de vorige eigenaar heeft hij vorig jaar ook nog groot onderhoud gehad waar ik idd ook het lijstje van heb gezien. Naast de standaard onderhouds dingen heeft hij ook op alle carburateurs een revisie set laten installeren.

Problemen waar ik nu tegen aan loop zijn:

Bij motor op de bok een beetje gas geven resulteert in niet lekker en soepel lopen. Lijkt ook een soort van tik uit de motor te komen. (net of de ontsteking niet lekker staat)

Na het starten van de week gooide de motor een beetje benzine aan de onderkant uit. Motor uit even wachten en weer proberen en het is niet weer gebeurt.

Nou was ik laatst genoodzaakt om e10 te tanken ipv e5 ik kreeg te horen dat dit toch wel voor rare problemen kan zorgen.

Mijn vraag is dan ook zou ik eerst kunnen proberen om het getankte e10 er uit te halen en er 10 liter e5 in te gooien met een carburateur cleaner toevoeging of is het verstandig om hem direct naar een motorzaak te brengen? Ik durf het zelf niet aan om te gaan sleutel aan de carbuarateur.

Groeten Rick

Featured Replies

• Author

Rick, heb je aangegeven in jouw profiel waar je woont?

Er zijn best wel forumleden in jouw buurt die jou willen helpen lijkt me.

Dat heb ik wel geprobeerd, maar wat moet ik dan aanzetten? Of moet het in de handtekening van je profiel staan?

edit: het moet nu te zien zijn denk ik

Weet niet hoe lang ie met E10 heeft stilgestaan dat is namelijk het voornaamste probleem. De rubbers houden niet van de bio-ethanol in E10 en met hoger water gehalte is langdurig stilstaan slecht voor o.a. de tank. Staat de motor echt langer stil dan kunnen er slijm en vlokken ontstaan in tank, leidingen en carbs. Rij je met regelmaat is E10 niet direct een ramp. Niet super goed (pun intended) maar zal niet direct schade veroorzaken.

Als de tank niet afgeladen vol zit lekker E5 en engine cleaner voor benzine motoren er in. Lekker de motor warm draaien op de bok en dan even een goed stuk rijden. Even alle troep eruit spoelen.

Een tank vol met E10 gaat deze problemen niet veroorzaken. Gewoon oprijden , of bijtanken, maar je hoeft het er zeker niet uit te halen.

Daarna bijna leeg rijden, Forté 1 en 2 er in, voltanken en weer leeg rijden. Kijk dan wat de motor doet. Het binnenste is dan in elk geval wel schoon.

Benzinelek? Kijk de benzinekraan maar eens na. Mogelijk scheurtje in het membraan.

Vervangend artikel: REPARATIE SET FCK-36

• Author
Oke, bedankt voor jullie reacties. Ik ga het eerst even proberen met nieuwe brandstof en reiniger. Wat betreft lekkage, ik ga de benzinekraan eens inspecteren. Maar het is sindsdien niet weer voorgekomen, dus dat wordt lastig te achterhalen.

Misschien ook een idee om de carburateurs eens te synchroniseren, gaat hij gegarandeerd beter van lopen, en de benzine gewoon vermengen bij de volgende tankbeurt met bv Shell V power !!

zijn de bougies ook al eens vervangen ?

E10 heeft op zichzelf geen water maar is n.l. hygroscopisch, wateraantrekkend, net als remvloeistof. dus af en toe een plonsje E10 doet je de das niet om, niet continu mee blijven karren.

Plus de calorische waarde van E10 is ook matig, E5 heeft,over het algemeen, en op de lange duur toch de voorkeur.

met name Vpower...

Boeken vol over geschreven.

• Author
Ik ga er mee bezig. Ik laat het weten. Bougies moet ik maar geloven dat ze gedaan zijn, maar ik zal ze ook nog eens bekijken.

Ik denk "kijk even waar hij woont", als dat wat dichterbij was geweest was het een optie geweest om even langs te komen, maar ik geloof dat wij van alle Nederlanders het verste uit elkaar wonen.........:pardon:

Allemachtig inderdaad, hoe krijgen jullie dat voor elkaar !

Uithuizen - Sas van Gent ... pfff ... eindje rijden ... :vroem: