Jump to content
Goedenavond allen; ik heb sinds vorig jaar Delkevic dempers op de 1100 gemonteerd ipv de originele dempers. Nu lees je de laatste tijd veel over geluidscontroles in Duitsland heeft iemand hier al ervaring mee? De dempkers hebben nl. geen E-keur en zijn wel -wat- luider dan de originele..

Featured Replies

Oesje ,

als ze je controleren en je hebt pech mag je niet verder rijden.

Takelen is dan de boodschap of ter plaatse de originele dempers eronder.

En een boete krijg je ook.

Er staan een hele hoop filmpjes op het net over zo'n zaken in Duitsland.

Het probleem met aftermarket dempers is dat veel van die uitlaten geen E-merk hebben. @kcools heeft juist een topic geopend over de plannen van Den Haag om een verplichte keuring te laten plaats vinden na het monteren van een aftermarket dempers. Logischer zou zijn dat de dempers die je kunt kopen de keuring ondergaan en zo het E-merk mogen voeren.

Ik ben bang dat Erwin (@Mister Vogezen) gelijk heeft als het gaat om de handhaving in Duitsland.

Als je zo maar wat rondrijdt, waarschijnlijk geen probleem, maar als je in een gerichte controle terecht komt, heb je waarschijnlijk wel iets uit te leggen. :Smile:

Edited by PanEuRoel

Yes, risico heb je daar met nagenoeg alle verkrijgbare vervangings pijpen en dempers. Hier ook trouwens maar bij de oosterburen zijn ze wat strenger. Neem aan ook in BE @Wulfert blijven gebaseerd op de EU richtlijn.

Originele zijn nagenoeg niet meer te krijgen en als je ze al nieuw kan vinden (heb voor ik m'n delkies kocht gezocht) kosten ze een ton. Nou ja geen ton meer zo rond de 2000 euro. De meeste pijpen die nu voor de ST1100 te koop zijn hier hebben geen E. Motards zijn volgens mij een van de uitzonderingen en die zijn ook weer duurder dan Delkevics.

"Helaas" was er door de crisis geen E keur op voorraad bij diverse leveranciers en waren er lever problemen toen ik er een nodig had. Panda is met minimaal 120km per dag een werkpaard die nooit stil staat. Qua geluid zit ik ver onder elke Harley en buikschuiver die nieuw bij de dealer staat. Zal wel los lopen en anders "Ich hab es nicht gewust".

Ik hou die ST met heel veel iefde en passie bij. Is echt m'n schatje en vertroetel m met goede onderdelen. Blijf onder de geluidsnorm en ben geen racer. Een mieren n**ker die dan toch z'n boekje er om trekt vind anders vast wel wat anders. Voor een keur schroef ik er wel een half rotte pijp van de sloop onder en m'n glanzende RVS weer terug als ie een stempel heeft.

Hier in België , als je gewoon doet zal er wel geen probleem zijn , denk ik.

Maar in de Ardennen worden de controles ook opgeschroefd vanwege zo'n zaken en overdreven snelheid wordt ook meer en meer gemeten.

Onlangs zijn we met onze club gecontroleerd op papieren .

Gewoon langs de kant van de weg en had niets te maken met overdreven snelheid of lawaai.

Politie op de motor was ook in de buurt voor als je een stop signaal zou negeren.

10 Km verder stonden diezelfde agenten er weer tot ze zagen dat wij het waren en verder mochten rijden :)

sorry guys, maar

E-KEUR ZEGT HELEMAAL NIETS...

Heerlijk misverstand van de gemiddelde Nederlander, dat als iets maar een E-keur heeft ,deze automatisch goed is. E-keur geeft alleen aan wáár in europa iets gekeurd is (naar richtlijnen), niet of het voldoet aan de specifieke wetgeving, geldende in een lidstaat.

In Duitsland is het zo, dat je moet aantonen dat o.a. een demper voor jouw motor is ontworpen. Alle relevante vervangensdelen (non-origineel) zijn voorzien van een nummer, waarbij je het op je kentekenbewijs vermeld moet zijn, óf je moet een Algemeine BetriebsErlaubnis (kortweg ABE) bij je hebben.

In het ABE document staat vermeld dat demper XXX met kenmerk YYY is toegelaten voor een specifiek model (los van de geluidsnorm, wat actueel een thema is). Het niet kunnen aantonen kán inderdaad leiden tot het niet verder rijden, inbeslagname en naderhand moeten aantonen dat het wél voldoet (meestal binnen 4 weken) bij een Tüv/Dekra/GTU keuringsstation, met bijbehorende attesten en/of officiele geluidsmetingen...

Voorbeeld van een ABE, welke enkel voor een flip-up spoiler van MRA is:

ABE MRA spoiler

Anderzijds, ik rijdt al meer dan 20 jaar in D (met meer dan een dozijn motorfietsen), nog nooit een massale controle meegemaakt óf een controle waarbij ze dit controleren. Als ook al het andere origineel is, zal je 99% van de tijd mogen doorrijden. Als echter je hoofdleverancier voor je motorfiets Aliexpress is, gaan ze álles nakijken. hendels, kuipruiten, banden (REIFENFREIGABE!!), uitlaten, knipperlichten, LED of Xenonverlichting gemonteerd in een traditionele behuizing e.d. kan allemaal leiden tot stillegging van je motorfiets..

Kortom, rest origineel? Niet te veel zorgen maken. Aliexpress bike of veel non originele aanpassingen? Dan loop je bij een controle een grotere kans..

Grüße aus Deutschland,

Oooosterling...

Wél als ik dit hier allemaal zo léés hoeveel problemen en mankementen sommige hebben met hun Pan, dan begrijp ik het niet waarom er niemand géén ja géén énkel reactie heeft gegeven om mijn Pan te kopen !

Ik durf(de) zelf één jaar garantie geven als er iets zou aan gekomen zou zijn mijn motor is en was perfekt 200% in orde en alles origineel geen doorgeroeste achterbrug of uitlaten gewoon niets ik heb eigelijk spijt dat hij nu naar een dealer is gegaan voor export !

Dit wou ik toch even hier kwijt ?

Wél als ik dit hier allemaal zo léés hoeveel problemen en mankementen sommige hebben met hun Pan, dan begrijp ik het niet waarom er niemand géén ja géén énkel reactie heeft gegeven om mijn Pan te kopen !

Ik durf(de) zelf één jaar garantie geven als er iets zou aan gekomen zou zijn mijn motor is en was perfekt 200% in orde en alles origineel geen doorgeroeste achterbrug of uitlaten gewoon niets ik heb eigelijk spijt dat hij nu naar een dealer is gegaan voor export !

Dit wou ik toch even hier kwijt ?

Tsja @Max, ik heb je moto nooit te koop zien staan hier of ergens anders. Ik vermoed ook dat je van NL bent dus de drempel om naar daar te bollen zou ook wat hoger geweest zijn. Maar met wat ik nu allemaal heb meegemaakt en geleerd zou ik toch al 2x nadenken. Al zegt dat niets over het feit dat bij een volgende aankoop niets met motor kan mis zijn. Het is en blijft 2de hands.

En zelf zit ik ook nog niet zo héél lang op dit forum natuurlijk