Jump to content

KNMV wil RDW keuring na plaatsen aftermarket uitlaat !!

KNMV wil extra RDW-keuring motorfiets na montage andere uitlaat.

Op nieuwsmotor.nl zie ik staan dat de KNMV wilde plannen heeft:

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/26374-knmv-wil-extra-rdw-keuring-motorfiets-na-montage-andere-uitlaat

Terecht wordt al opgemerkt dat de meeste aftermarket uitlaten alvoldoen aan de wettelijke voorschriften, en het dus alleen maar meer kosten genereert. Het probleem is die bestuurder die er voor kiest om de uitlaat te modificeren waardoor deze anders presteert.

Het zal toch niet zo zijn dat ze voor de keuring een dbkiller tijdelijk met heel veel tegenzin weer even terugplaatsen?

Ik ben absoluut niet voor hele luide motorfietsen, maar ik ben ook niet voor onnodige kosten die gemaakt moeten worden als je een nieuwe uitlaat op je oude motorfiets moet zetten. Zijn er nog originele uitlaten verkrijgbaar voor onze fietsen? Dus per definitie altijd een keuring.

Als ik bij een auto een andere uitlaat wil, ga je langs de eerste de beste kwikfit en schroef je eronder wat je maar wil. Als het gasdicht is is het in orde.

Klinkt dan ook als meten met 2 maten. En dan willen ze ook nog een APK.

Misschien zie ik het niet helemaal juist, maar ik vind dit wel heel erg ver gaan.

Featured Replies

Wat een onzin !

Ik ben absoluut tegen te luid geluid maar we hebben hier al een prima systeem voor: het e-keurmerk.

Combineer dit met fatsoenlijke handhaving en we hebben een oplossing.

Zoals recent in een ander topic gepost: ons land heeft geen behoefte aan meer regels, wel aan betere opvoeding door ouders en meer en betere handhaving.

Het is maar een hele kleine passage uit een artikel dat geïnterpreteerd is op onsmakelijke manier via nieuwsmotor.nl

Geluid en alles wat daarom heen speelt is HOT.

Daar gaan wij niets aan veranderen.

ik ben echter van mening dat de meeste motorrijders helemaal niet van zo'n herrie pijp genieten echter in tegenstelling tot biijv auto's behoort een uitlaat tot het esthetische van de motorfiets.

dit geeft mogelijkheden bij de keuze als het om aftermarket gaat.

het zicht is daarbij meer bepalend dan de sound.

Dat zegende

Ik denk dat de oplossing niet bij de rijder gezocht moet worden maar bij de fabrikant cq handel en het loslaten van een patent op het uitlaat design zou daarbij zeker kunnen helpen.

immers originele uitlaat systemen van de fabrikant zijn gewoon weg erg duur en staan voor een motorfiets op leeftijd tot geen enkele verhouding.

Deze wijzeging geeft mogelijkheden om een exact kopie te maken (incl die handige uitsparing voor de achteras bij de st 1100)

Een betaalbare oplossing is feitelijk wat we wensen en dan voorzie ik dat de meeste voor een origineel geluid gaan.

maar dan nog........ de term overlast is erg suggestief

Ik heb een "herriepijp". Zit een DB killer in en die blijft er ook in. Onder de 3500rpm is ie stiller dan origineel. Daarboven is het iets luider maar prima onder de norm. Hoog toerental rij ik eigenlijk alleen op de snelweg.

Kom regelmatig autos tegen met nagenoeg open sportpijpen rijden en de nieuwe BMW M is een stuk luider dan mijn ST met brulpijp..... zie dit als een stukje ouderwetse motor discriminatie. Zijn toch de rebellen van vervoer met een status die sinds de jaren 30 niet anders is.

Laat ze lekker met een geluidsmeter langs de weg zitten. Autos, bussen vrachtwagens en motoren controleren. Overschreid je de geluidslimiet DAN een herkeuring kan ik mij nog wel in vinden. Maar op voorhand alle motorrijders benadelen en over één kam scheren gaat nergens over.

Is volgens mij een kwestie van extra cash vangen en mensen uit hun hobby duwen met slecht geanalyseerde rekenmodelletjes over CO2 reductie.

Ik heb de KNMV net deze mail gestuurd:

Goedendag,

Op jullie site las ik in een artikel over geluidsoverlast dat jullie pleiten voor een verplichte RDW-keuring na het monteren van een aftermarket uitlaat.

https://knmv.nl/2021/juli/bericht-uit-den-haag-geluidsoverlast-onder-motorrijders-onze-visie/

Ik ben hier enorm van geschrokken.

Laat ik voorop stellen dat ik ook tegen te luid geluid ben en op al mijn motoren originele uitlaten heb zitten.

Ik vraag me echter af welk probleem jullie denken op te lossen met deze RDW-keuring ?

Aftermarket uitlaten zijn alleen legaal als ze voldoen aan de wettelijke eisen en dat wordt bevestigd via een e-keurmerk.

Controle hierop is simpel, daar is geen RDW-keuring voor nodig.

Iemand die echt herrie wil maken zorgt wel dat hij op een keuring verschijnt met een goedgekeurde uitlaat en monteert daarna vrolijk weer een andere of trekt de dB-killer er weer uit.

We hebben in dit land niet meer regels nodig, wel meer en betere handhaving.

Gewoon teams van politie die af en toe op dijkweggetjes staan met een laser om snelheid te meten en verdachte motoren even naar de kant halen en controleren op e-keur en aanwezigheid dB-killer indien van toepassing.

Mij lijkt het pleiten voor een RDW-keuring geen oplossing voor het probleem van te luide uitlaten maar wel zorgen voor onnodige rompslomp en kosten voor motorrijders.

Graag verneem ik jullie uitleg.

Als ik wat hoor, zal ik dat melden.

Tja, koop eens originele uitlaat (voor zover nog verkrijgbaar) van een ST1100..?

Keer je spaarpot maar om, terwijl er uitstekende alternatieven zijn, voor een schijntje v.d. prijs die Honda vraagt.

Waarschijnlijk een flinke financiële aderlating omdat het een milieu delict zou kunnen zijn (+ € 4000,-)

maar het kan ook de opstap zijn naar een jaarlijks terug kerend festijn ( apk)

En dat juist een instituut als KNMV hiermee naar voren moet komen.

dat vind ik wel vreemd.

Ze had ook kunnen kiezen om de handel onder druk te zetten namens hun klanten

wie of wat heeft er een groot belang bij.

het blijft een zeer lastige kwestie.

de oplossing die vaak werkt

Brussel lost het wel op en al die andere lapzwansen wijzen ernaar omdat ze er zelf niet graag de vingers aan willen branden

of wel.. steek je kop in het zand en doe net alsof er niets aan de hand is..

De motorrijders zijn al jaren de nieuwe melkkoe.

Koop maar eens een paar zomerhandschoenen met hoofdknokkelbescherming dan ben je gemiddeld 50 euro kwijt.

En die maken ze evengoed in een laagloon land waar de mensen werken voor een appel en een hard gekookt ei.

Wat mij betreft gewoon net als vroeger met het Puchje ... rollerbank controle en erna met DB meter vol gas.

Kwam je Puch met Davinci of Leovince boven het toegestane aantal DB dan had je een probleem en mocht je later op het bureau langskomen met de originele terug gemonteerd incl. achterlaten van de aftermarket.

Spreekt de KNMV namens alle motorrijders of enkel voor hun leden...hoeveel of weinig dat ook moge zijn. Krijg een gevoel van ze willen even in de schijnwerpers staan.

Het is al eerder gezegd, handhaving van reeds bestaande regels (db norm op kenteken ) is de enigste juiste wijze.

Al het andere zijn weer meer regeltjes en nog minder handhaving.

Inhoudsloos geblèr van de KNMV om aandacht.

Waarop zou de RDW dan moeten keuren?

Uitlaten hoeven volgens de wetgeving geen E merkteken te hebben.

Ze moeten alleen voldoen aan de geluideisen, die zijn wel wettelijk vastgelegd.

En die norm kent nog een behoorlijke (meet-) marge.

Zelfs al las en flans je zelf een uitlaat in elkaar, het is toegestaan, zolang bij maar aan de wettelijke eisen voldoet.

Beste,

Het gebler zit hem ook in de antwoorden die de boodschap over stemmen.

je kunt simpel stellen dat het probleem bij de handhaving zit, maar het begint bij diegene die welles en wetens over de grens gaat en daarmee bewust een keuze heeft gemaakt.

Vele gokken nog steeds op de geringe pakkans .

De gevolgen van een regime daar waar de overheid van mening is dat iedereen een boef is!) kan ook uitlopen op een soort van tunnelvisie.

waarbij de macht zich naar het hoofd stijgt en heel soms de hemel en aarde bewogen moet worden om alsnog je recht te krijgen maar wel tegen een zeer hoge prijs.

Zaken waarbij het woord overlast valt liggen in het het huidige tijdsbeeld zeer moeilijk, en de recente ontwikkelingen laten zien dat de doorslag gevende factor inmiddels bij de rechtspraak is gaan liggen.

En als milieu vervuilend persoon ben je dan het haasje.

De strijd is verloren, en nu is het zaak om te leren omgaan met de ruimte die er mogelijk nog is

Zero tolerantie is de nieuwe regel

en dan heeft gezeik over wel of geen E keur geen enkele waarde meer.

De verkoop van herriepijpen zou je ook kunnen verbieden en eigen brouwsels mogen er van mij helemaal uit.

Iedere motorfiets heeft een ingeslagen typegoedkeuring voor herrie ... het zou inderdaad een taak kunnen zijn van de rdw en in het kader van die gevraagde handhaving nemen we ook maar direct een roetdeeltjes teller meting mee

De motorfiets staat nu toch binnen

checken we direct of er geen gestolen onderdelen op die fiets zitten( bonnen overleggen) en of de eigenaar geen zaken open heeft staan die het daglicht toch niet konden verdragen

Gelijk even een blaas testje op drank of andere geest verruimende middelen. en of ze hun jaarlijkse rijproef hebben uitgevoerd

(kunnen we ze direct doorsturen naar het CBR voor een opfris momentje als daar iets mis is)

Het zou zo maar kunnen....immers respect moet je afdwingen en misschien is repressie daar wel het antwoord op.

Er zijn landen waar dit prima werkt....

Edited by waffie

En al die ge-chip-tunede Mercedessen, Audi's en BMWs dan? Wilt u 'm met of zonder 'geblaf' tijdens het schakelen? Sommige van die 'patserbakken' kun je 5 kilometer verder nog horen (waarmee ik niet wil zeggen dat er geen 'normale' Audi, BMW of Mercedes rijders zijn...). Als ergens een E-keurmerk opstaat moet het voldoende zijn.

Edited by RRR

• Moderators

@MofkaP is dat E-keur dan alleen voor bv duitsland van toepassing?.

Ik ben voorstander keurmerk of niet dat als het aan de eisen voldoet dan zou het goed moeten zijn. Immers bij de apk kijken ze ook alleen naar de remvertraging en niet naar de staat van schijven en blokken.

Ik heb inmiddels een uitgebreide reactie van de KNMV ontvangen.

Die begrijp ik nog niet helemaal, dus ik wil dat antwoord en de nu geldende wetgeving zelf nog even wat nauwkeuriger uitzoeken voordat ik hier weer verder ga.

@elmo Het E merkteken is geen keurmerk. Het betekent dat het product voldoet aan de de Europese eisen m.b.t. productie en toegepaste materialen. Het cijfer achter de E geeft aan het land waar het product is gemaakt of goedkeuring heeft verkregen. Dat kan dus ook een product uit China, Myanmar, Bangladesh, Ecuador, Tonga, of een ander land zijn.

Voor sommige producten zijn wel extra (wettelijke) separate eisen gesteld. Bijvoorbeeld voor helmen, elektrische producten, lichten en verlichtingsarmaturen, kinderzitjes, kleding (brandveiligheid), enz. Die producten krijgen een aparte lettercode en / of cijfercode als keurmerk. Die code staat ook in of met een label in het product vermeld. Producten zonder zo'n vereiste code mogen in de EU niet verkocht worden.

Voor een uitlaat geldt dat alles niet. Je kunt en mag er alles onder schroeven, zolang je maar voldoet aan de wettelijke bepaalde geluidnormen voor de motorfiets. Dat kan ook een uitlaat zonder E merkteken zijn, gemaakt in de Democratische Republiek Congo.

Het E merkteken zegt dus niets, maar dan ook totaal niets, over het geproduceerde geluid.

Vandaar mijn opmerking dat de KNMV kakelt als een kip zonder kop.

• Moderators

bedankt voor de snelle reacties. Mijn voorkeur heeft om mijn uitlaat te laten zitten en hier dan een db-killer bij te zoeken. Ik had bijvoorbeeld deze tekst gevonden via google:

Sehr geehrter Herr Polizist / Sehr geehrte Frau Polizistin

Nach Europäischem Gesetz gilt in alle Mitgliedstaten die Zulassung des Fahrzeuges und die Zulassungsregeln wie sie im Zulassungsland des Fahrzeuges gelten.

Eine E-Marke für den Auspuff ist Holland nicht gesetzmäßig vorgeschrieben.

Deswegen ist gemäß Europäisches Recht in Bezug auf freien Reisen und Verkehr ein Auspuff ohne E-Marke auch in Deutschland zugelassen für in Holland gekennzeichnete Motorräder.

Abteilung Rechtsberatung des Holländischen Motorrad Tour Verbandes (LOOT).

[automerge]1626508083[/automerge]

Dit komt van het MF forum af btw

@elmo Zo komt mijn tekst toch overal terecht. :)

Hier wat beter Deutsch:

Laut Europäisches Gesetz gelten in alle Mitgliedstaten die Zulassung des Fahrzeuges und die Zulassungsregeln wie sie im Zulassungsland des Fahrzeuges gelten. Eine E-Marke für den Auspuff ist in den Niederlanden nicht gesetzmäßig vorgeschrieben. Deswegen ist gemäß Europäischem Recht in Bezug auf freien Reisen und Verkehr ein Auspuff ohne E-Marke auch in Deutschland zugelassen für in den Niederlanden gekennzeichnete Motorräder.

Edited by MofkaP

en toch...rij als Belg of Nederlander maar ééns door Duitsland en ze houden u tegen om éénder welke controle, je mag hem laten staan als je géén keur kan aantonen, ik had dr.Jekill & Hyde uitlaten met ABE en heel de rampetan , te luid volgens de heren, mocht hem laten staan en laten takelen !

Op mijne nieuwe doe ik niets meer ik laat hem zoals hij af de fabriek komt .

@Tiesemans rollenbank ... Ow dan mogen ze gelijk testen of hij niet harder gaat dan 220 :Biggrin .... Vind dat RDW gedoe ook geld klopperij... Dat geld kunnen motorrijders beter besteden aan hun motor onderhoud..

Beste is idd handhaven ... Op strategische punten controlles houden daar waar veel mensen wonen en er veel gereden word. Dan voertuig inspectie door handhaver plus DB meting,

Verbaliseren en dan deze punten binnen 3 weken aantoonbaar veranderd te hebben , denk aan slechte banden , remblokken, ....

Mmmmm lijkt nu ik dit zo schrijf denk ik dat een RDW keuring misschien niet zo gek is ... Lijkt me goedkoper dan als de handhaver gaat toezien...

Maar goed .... Blijft een beetje gevoelig onderwerp voor mensen die hun motor zelf goed onderhouden... Ik vind dat zelf dat de verantwoordelijkheid bij de motorrijder ligt .......

Anders moeten ze veilige kleding ook verplicht gaan stellen..... Die ik overigens altijd draag .........

Van doorwaai kleding tot aan jeans met kevlar .... Heb voor alle seizoenen in de kast hangen !!

Edited by blackpan1100

Leuk die stukjes tekst die je dan die duitse agent laat zien....hij lacht erom en zal tegen je zeggen dat jouw advokaat dat dan.maar regelt. Nu laat je die motorfiets staan en wordt afgevoerd naar een depot...waar je 3 maanden later hem mag ophalen.

en wederom bla bla bla

hoeveel geluid mag het maken= staat op het type goedkeuringsplaatje

en dus een deel van de homologatie type goedkeuring.

dit is niet in alle landen zo

de wettelijke min profieldiepte is slechts 1 mm ( voertuigeis) in Nederland, echter duitsland kent 1.6 mm en beoordeeld dit als een verkeers overtreding en geen voertuigeis en daar ga je al...

dit is ook met geluid

je hoeft nergens in europa een type goedgekeurde uitlaat hebben maar in duitsland moet deze dan 10 db minder geluid produceren als wat de fabrikant eronder schroeft

(dit is in de praktijk nooit haalbaar)

Jan heeft de enige juiste visie.... je moet het gezeik gewoon voorkomen en je zaakjes op orde hebben en dat heet in de volksmond .. je verantwoordelijkheid nemen

vandaag een toertje gemaakt langs de waal en wederom kwam ik de a-sociale tegen.. herrie, afsnijden, geen voorrang geven, etc

niet veel maar voor de beeldvorming waren het er al weer meer dan genoeg

Inderdaad, bla bla bla.

Er zijn meer landen in Europa waar alleen voertuigonderdelen voorzien van een E merkteken als vervangingsonderdelen mogen worden geplaatst.

In Duitsland moet je voor de kleinste wijziging een TÜV goedkeuring hebben. Dat geldt ook voor b.v. banden, niet elk merk of type band mag op elke motorfiets worden gebruikt. Een band moet voor die specifieke motorfiets zijn goedgekeurd.

Wat in het ene land als voertuigeis geldt, dat kan in het andere land een verkeersregels zijn. Bandenprofiel is daar een voorbeeld van.

Dat geldt b.v. ook voor een verplichte reservebril, een verbanddoos, een veiligheidshesje en een brandblusser (in de auto).

Voor Nederland gelden alleen de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, voor zover niet anders of in andere wetgeving bepaald.

Bijvoorbeeld geluideisen, lichten, uitstoot, enz.