Jump to content

Ik zag op mp een 1100 voorzien van 1300 remklauwen.

Ik loop al een tijdje met het plan om de voorremmen van 1300 klauwen te voorzien, de achterzijde remt voldoende, heeft iemand hier die truc al eens uitgehaald?

En dan wel abs-loos.

Featured Replies

Wat zou hier het voordeel van zijn? Meer remvermogen ga je er niet mee krijgen. De ST1100 remmen vertragen tot aan vast slaan zonder doorslippen en meer remdruk gaat dan niet veel doen. Geeft meer koeling maar dat heb je niet nodig behalve als je van plan bent bochtige races in de bergen te doen.
  • Author

Hmm, ik heb in mijn jonge jaren mijn mbx van grotere klauwen voorzien, dus groter raakopervlak, en dat ankerde weldegelijk stukken beter.

Ben benieuwd of er iemand ervaring mee heeft.

@Panhead. Agressiever aangrijpen ja maar meer remmen niet. Stel 0% is niet remmen en 100% is voluit vast slaan. De huidige remmen halen al 0-100% en meer rem vermogen gaat simpelweg niet uit maken. Meer dan 100% remmen bestaat niet en banden kunnen ook niet meer extra frictie aan en dus de kinetische energie niet sneller afvloeien. Op 99.9% remmen is sowieso efficiënter dan bij 100% blokkeren. Groter raak oppervlak grijpt sneller en agressiever omdat frictie sneller opbouwt maar het grijpt niet "meer" aan. Je verkleint wel hoe ver min en max remvermogen uit elkaar liggen. Minder makkelijk te doseren en zenuwachtiger aangrijpen. Maximale frictie blijft gelijk. Wil je agressiever aangrijpende remmen neem dan stalen remkabels en goede Dot4/5 remolie, ga je meer uit halen dan een heel remsysteem omgooien. (want je zal ook de master brake cilinder etc moeten omgooien). Paar remleidingen zijn tevens een stuk goedkoper. Wil je harder kunnen remmen neem dan banden die meer remvertraging kunnen omzetten naar het wegdek zonder te slippen. (Pilot5 ofzo)

Enige voordeel wat ik zie tussen grotere remmen t.o.v de huidige;

Minder slijtage (lees: meer materiaal om te verslijten)

Langzamere opwarming

Betere afvoer warmte

Minder hard knijpen voor max remvermogen

bron: Meerdere maar dit is een leuk stuk om te lezen

• Author

Bedankt voor deze zeer inzichtelijke info PandaBlack,zeer leerzaam.

Scheelt weer werk, staalomvlochten Hellset zit er ook al op, vindt de remmen nou niet echt top van de 1100erds.

Misschien dat er in het type remblokken nog wat te winnen valt.

Suggesties?

Qua blokken;

Zelf te weinig rij ervaring met diverse soorten. Ben zelf ook geen sleutel goeroe maar slechts een physics nerd. Zijn leden zoals @waffie of @panman1100 die veel meer kijk hebben op de verschillen en verkrijgbare. Zoals @Jan Koekepan aangaf even een pb.

Ik schat gesinteerde blokken zodat ze bij elke temperatuur goede performance leveren. Zou zelf blokken nemen die het vooral goed doen op lagere temperaturen. Meeste straatwerk zijn remmen namelijk koel. Puur racing blokken zoals bv DP Racing X-titanium moeten eigenlijk warm worden voor ze optimaal functioneren. Slijten ook een stuk sneller.

Misschien goed om aan te halen; Weet niet hoe goed jouw bussen lopen en pakkingen nog zijn. Zou aan inspectie en mits nodig een rem revisatie kunnen denken. Is alles in de klauw weer optimaal. Mooi startpunt.

• Author

Ik rammel graag bergje op en af,De Eifel, Harz e.d.. dus veel kort/stevig remmen ,met name trappetje af.

Vandaar mijn idee in het beginssel om een 1300 remmenset te monteren.

Blokken zijn een kortere weg naar succes ;)

Thanks Jan Koekepan!

• Moderators

@Panhead jij hebt een 1100 zonder ABS , dus een tweezuiger remklauw ,

en dan wil je van een 1300 de remklauwen overzetten , deze hebben net zoals de 1100 ABS ( vanaf 1996 ) een driezuiger remklauw.

Weet waar je aan begint .

Het driezuigersysteem werkt in combinatie met de achterrem d.m.v. het Dual Brake System.

Dit gedeelte ontbreekt op jouw type motor , dus zal je andere veerpoten moeten plaatsen en het D.B.S.+ de leidingen naar de P.C.V.

( Proportial Control Valve) + het leidingwerk naar het achterste remvloeistofreservoir.

Voor een goed remmende werking zul je dus goed werkende remklauwen moeten hebben met de juiste remblokken.

Honda heeft standaard gesinterde remblokken , werken uitstekend , kosten wel wat meer als de organische .

Remblokken zijn er in twee versies: gesinterd en organisch.

Beide hebben hun voor én nadelen.

Gesinterde remblokken zijn opgebouwd uit een samensmelting van verschillende metalen.

Remmen beter dan organische remblokken (mits op temperatuur) .

Organische remblokken zijn prijstechnisch gunstiger en hebben op een lage temperatuur al goede remeigenschappen.

Het verschil in remmen merk je tijdens normaal weggebruik niet tot nauwelijks.

Rij je daarentegen erg sportief en/of op het circuit – waar de remmen een stuk warmer worden- dan raad ik je aan om voor gesinterde remblokken te kiezen.

Die behouden hun goede remeigenschappen ook op hoge temperaturen.

Sneller vertragen is mogelijk maar de grens is 1 G is feitelijk een vast gegeven

je hebt de volgende mogelijkheden:

grotere remschijven bijv gemaakt van materiaal dat meer en sneller kinetische energie kan omzetten in warmte.

Remschijven van roestvast staal zijn eigenlijk niet goed.....

Andere remblokken en grotere remklauwen ( meer zuigers)

Andere rempomp

maar neem daarbij ook de maximale grip van banden in acht(( sport versus toer versus race)

begin met de makkelijkste oplossing... de remblokken swap

En als het wat mag kosten,

een kit van PMF bijvoorbeeld

https://www.pfmbrakes.com/discs-and-kits-honda

( aanpasbaar)

maar pas dan ook je vering aan

je zult het nodig hebben

( ps ik heb dergelijk iets op mijn transalp ( ja ik weet het.... overkill)

Edited by waffie

• Author

Enorm bedankt voor de adviezen.

Ik ga beginnen met een setje gesinterde blokken, mocht het dan toch nog tegenvallen ga ik toch voor klauwen en pomp met meer capaciteit. (al dan niet van een 1300) , of van mijn part van een bmw ofzo.

En dat zal niet 12345 passen maar een Bridgeport freesbank biedt vast mogelijkheden.

probeer eens EBC remblokken bv FA261HH het remvermogen van EBC remblokken is ongeveer hetzelfde dan de orginele remblokken .. en als je goed uitkijkt koop je ze voor de helft van de honda blokken : maar altijd de HH ( HH is dubbel gesinterd ) ik heb er zo honderden vervangen en niemand was ontevreden ( zitten zelfs de piep plaatje's op zoals bij honda ) Brembo heeft ook goede blokken maar zet dat de piep plaatje's over van de orginele remblokken ! ik verkoop de EBC remblokken HH voor 38 € per set

De DP's kosten amper méér bij Waffie en remmen ook uitstekend (vergeleken met de OEM).

Wat dat betreft vermoed ik dat het (net als bij banden) niet meer neerkomt op de belangrijkste prestatie zelf.

Net als bij de banden zal het allemaal wel ongeveer even goed zijn.

Maar komt het meer nu vooral neer op zaken als slijtage en vervuiling.

Ik merk dus bewust op dat de OEM verschrikkelijk vervuilen .. mijn velgen als ook mijn klauwen zitten onder het fijne zwarte stof.

Poets mij een ongeluk.

Overigens zijn de EBC remblokken de volgende blokken die ik probeer na de OEM en nu de DPs.

Na de EBC volgen de SBS en daarna de Ferodo en misschien daarna de Brembo's.

Nu zul je denken "ben je nog wel even bezig" ... Jazeker en dat geeft niet .. Heb alle tijd.

Feit is wel dat ik dan uiteindelijk over allen een onderbouwde mening kan geven uit eerste hand.

ik werk hier al 41 jaar met de EBC HH remblokken en nog nooit spijt van gehad . nooit geen vuile stof

voor met zijspan gebruik ik ook al eens de beste brembo blokken

• Author

Vanmiddag vanuit een klus in Mechelen bij Waffie/ Ad langs gereden om een set (Dubbele P#n%tratie? ) DP remblokken op te pikken.

Buiten dit om was het een prettige kennismaking, en even lekker over de remmelarij in het algemeen kunnen beppen en we zaten lekker op 1 lijn.Ook qua humor :)

Ik zat helaas niet royaal in mijn tijd ,gezien ik nog 2 reparatie klussen in de buurt van A'dam Noord moest afwerken anders had ik graag op de uitnodiging voor een sapje ingegaan.

Ben nogal druk dit weekend, maar van de week knex ik de dp blokken in de ST, en als ik een probeerrondje erop heb zitten laat ik mijn bevindingen via deze route aan jullie weten.

Panhoofd.

• 1 month later...
  • Author

Nou lieve mensen, van de "week" is 2 maanden later geworden, daar er nog voldoende vleesch op den oude remblokken heersde.

Gezien ons groepje van 4 oude motorrotten (ik met mijn 51 jaar de jongste en 64 de oudste) de 25e september drie daagjes in de Eifel gaan jakkeren ,het tempo ligt nog fors hoog, + het spul moet gewoon in top conditie zijn.

Duzzz, vanmorgen de DP blokken willen monteren en de Ali staalomvlochten leidingen voor een Hel setje willen vervangen..

Kløte.., remcilinders en afdichtingen hadden pensioenplannen zonder met mij te overleggen.

Duzzz, op naar Roukema (kleine 3/4 uur sturen met het blik,enkeltje ) , 114 euro's tegen 4 cilinders met ringelarij weten te ruilen .

Remmelarij, in en extern gereinigd 114 eurie erin, DP blokken via Waffie, erin .

Nog wat gedoetjes, koppelingschakelaar gangbaar gemaakt,leds in klokkenspel..enzovoort......

Na wat inremwerk........ Holyshit, zouden c.a. 851.853 bewoners westelijk over wat water zeggen. what a føcking brakepowermannnn!!

(alles in superlatieven hè die gasten)

Kortom, wat remt dit meesterlijk goed zeg, echt, geen belang bij maar DP voeringen zijn ècht top! Zelfs mr Honda kan hier wat van leren .

Dus de 1100 klauwtjes mogen (gelukig) blijven. D.P. is de bom, jojo! ofzo.

Resumé,remblokken en zuigers vervangen,plus nog wat. Maar dat klinkt zo saai hè.

Gewoon standard st1100

Vorige week 850km gereden met rem blokken van Brembo in winterberg op een st 1100 van 93 zonder abs overdag met nat weg dek top spul van Brembo. en dat voelde lekker en perfect aan ,je kon met twee vingers de rem doseren.

top top van Brembo. wil geen andere :vroem: ( En de snelste was bij ons een BMW 6 cilinder supermotor met alles erop en aan ) en die ging soms best snel,) om deze bij te houden.

Onderweg naar het laatste 'Gezellig Samenzijn' bij Waffie moest ik op de brug bij Gorinchem fors in de ankers omdat alles daar plotseling ineen schoof. Dacht nog 'ga ik dit redden?', maar geen enkel probleem en stond op tijd stil (met DP blokken van Waffie). Doen 't in mijn beleving veel beter dan de OEM en bevallen me uitstekend. Maar zoals bij zoveel dingen, zit de beleving vaak tussen de oren. Wil je weten welke combinatie het beste functioneert, zal je het moeten testen en meten.