Jump to content

wie o wie kan mij helpen. ik begreep dat het mogelijk moet zijn om een koppelbare zijspan te laten monteren aan de motor st1300. zodat als ik alleen rij ik alleen de motor mee heb en als mijn vrouw en dochter mee gaan de zijspan eraan kan. wie weet waar dat kan?

bij voorbaad dank

Featured Replies

Ik dacht dat motoren met zijspan helemaal aangepast werden aan het rijden met een zijspan met andere (auto-achtige) banden en ook een andere voorvering (zie foto met een ST1100 als voorbeeld)?

Panmetzijspan.jpg.793f8c466e3951010adf4e52ec3b46f9.jpg

Volgens mij zijn er ook behoorlijk wat aanpassingen om een zijspan op een motor te zetten. Zo ook bij een Pan. Andere voorvork, aansluiting rem en knipper verlichting, platte motorbanden ipv ronde motorbanden. Zijspan moet geloof ik ook alarmlichten hebben en dienheeft de pan standaard niet.

Alleen bij (leger) Oeral's verwijderbare spannen gezien. Al was dat meer snel vervangbaar. Rest van de setup was als bovenstaand.

@Eric R. ja zo een EML mag er best wezen. Een va de mooiere zijspannen imo.

Edited by PandaBlack

Zoals mijn oma altijd zei, als je vandaag wat hebt geleerd ga je toch slimmer slapen dan je opstond. ;-)

maar idd, je moet nogal wat aanpassen, ik geloof niet dat er een click-on / click-off oplossing bestaat. Bij geen enkele motor overigens. (Corrigeer me als dat niet zo is, dan leer ik ook weer wat)

soort van off-topic;

mocht je het leuk vinden met een zijspan, ga oefenen op een grote ruime parkeerplaats ofzo. Ik wist niet wat me overkwam de eerste keer op een zijspan. Bij de eerste bocht reedt ik zo de bosjes in ;-)

voor een beetje rij kwaliteiten wordt veel aangepast maar die afkopelbare bakjes.. ze zijn er en in mijn geval ken ik ook fysiek een eigenaar

maar het is en blijft erg basic

1625762021031.png.6a73ef18ee4895221c6edf087e1dfdbe.png

andere opties met een zijspan die relatief snel / gemakkelijk te verwijderen / aan te koppelen zijn, en minimale aanpassingen aan de motor. (over relatief snel kunnen de meningen veschillen ;) )

Bedankt @panman1100 altijd goed om bij te leren en aan de hand van dit topic heerlijk een zoektocht door de motorhistorie gemaakt. Zoals gezegd kende ik alleen de Oeral (van de zware motoren). Heb de eigenaar de bak zien verwijderen. Nu is mij duidelijk dat bijvoorbeeld DKW ze ook had. Totaal die BMW R75 vergeten. Heb ik ook wel eens naast gestaan en de span techniek bewonderd. Meeste is wel van voor 1975 of "all-road" maar er zijn dus ook een handje vol recentere. Op de EDU database zelfs 2 lopende studies naar nieuwe kantel en koppel mechanismes voor motorfietsen.

Toch de kracht van het forum. Had zelf niet snel in de zijspannen gedoken en nu met notitieblok er naast een heerlijke zoektocht gehad en een hoop bijgeleerd. Ga ik toch niet zo dom naar bed als ik er uit kwam. :gek:

• 3 weeks later...

@DuinPan ziet er futuristisch uit, maar is historisch (gebouwd in 1994, ontwikkeld in het midden van de jaren 80)

En omdat de Pan van 1992 is zal er voor volgend jaar een "H" op de kentekenplaat staan. Dan is er geen probleem met milieuzones, voor het geval iemand merkt dat de Duitse regels hier motorfietsen zijn vergeten.

@Silverwingrider : dat wist ik (dat zie je ook aan die mooie grote oranje knipperlichten die ik zo leuk vind, net zoals de Vetterkuip, de Honda GL1100/GL500 kuip, de Hymer B544 uit 1990), maar ik heb me dan niet goed uitgedrukt: wat ziet deze flexibele constructie uit de jaren 80-90 er nu nog steeds futuristisch uit. Net zoals bijvoorbeeld de Citroën DS uit 1955 er ook nu steeds futuristisch uitziet.
  • 1 year later...