Jump to content

Vorige week deed mijn st1100 van het ene op het andere moment niets meer en geen dashboard verlichting.

Ik had al eerder gemerkt dat ik de contactsleutel nog een keer extra op on moest draaien.

S, avonds voor de zekerheid druppellader een nacht erop en de volgende dag weer niks ,wel 12 volt gemeten op de accu.

Alle stekkers ,startrelais enz los gehad en nagelopen op corrosie o.i.d. Allemaal prima.

Dan contactslot maar nakijken. Tankkap en luchtfilter + huis verwijderd . Dan zitten er bij het balhoofd drie stekkers waarvan je de witte moet loshalen (zie foto) dan contact op on en doormeten met voltmeter op het piepgeluid. De meter gaf op een paar klemmen een piep, dus contactslot maakte inwendig contact.

Wat overbleef was de accu. Nieuwe accu erin en lopen. Met draaiende motor op 14,2 volt Prima dus.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je vaak het ergste vreest maar zeer eenvoudig is op te lossen en dat je rekening moet houden dat de accu niet jaren meegaat. Nu ga ik hem om de drie jaar vervangen.

Mijn accu was 4 jaar oud.

20210704_125257.thumb.jpg.d2fc02416ccbf17166f2d321c91cf0df.jpg

20210705_090440.thumb.jpg.b594bd0f8cc730a61a6eb8d879739fd2.jpg

Featured Replies

Toevallig had ik vorige week hetzelfde, dag ervoor nog gereden, volgende avond contact aan, start knop in, alles uit, ook geen dashboard meer.

Accu op 10.5v. accu was 6 jaar oud, eigenlijk afgezien van in de winter nooit aan de lader.