Jump to content

ST1100 - Ratelende cardan ?

Beste allemaal, zoals ik in mijn voorstelling als nieuw lid reeds beschreef, heb ik van een een goeie vriend van me een Pan ST1100 (geen ABS) gekregen (ja, gekregen en zomaar gratis en voor niets) Een oud beestje weliswaar ( 04/1990) en met 151.000 km op de teller maar die nog mooi oogt en die nog vlot start en rijdt. Ik zit echter met een probleem; vooral bij schakelen maakt (denk ik) de cardanas een ratelend geluid... Ik vertrouw dat zaakje niet en vermoed dat er onderdelen aan vervanging toe zijn. Ik ga seffens alvast eens kijken naar het oliepeil in de cardanas. Zijn er nog dingen die ikzelf kan nakijken in dit verband denken jullie ? Moet ik ook oliepeil versnellingsbak nakijken ? Kan daar niet veel van terugvinden in dit forum. Dank.

Featured Replies

@Peter B kleine tip. Schrijf bij je avatar ( je persoonlijke gegevens links boven )

je plaatsnaam, misschien wonen er techneuten in de buurt die even willen kijken,

scheelt een hoop energie en tijd

nu is het gokken waar je motor woont

alleen plaatsnaam is voldoende

succes ( ps ik kan zelf ook niet sleutelen )

:biker:

Eens met Elmo. Als de koppelingscilinder en daardoor ook de koppelingsplaten niet goed vrijkomen, komt het geratel tijdens het schakelen hoogstwaarschijnlijk uit de versnellingsbak. Oliepeil versnellingsbak controleren, doe je door de motorolie te checken (natte koppeling). De cardan is een continue draaiend onderdeel, dus als dat versleten zou zijn, moet je 'm continue horen. Vervangen cardanolie en splines smeren kan sowieso geen kwaad.
  • 4 weeks later...
  • Author
Ok, dat potje vet Moly 60 al enige tijd in mijn bezit (dank marcpan) maar er nog niet toe gekomen het achterwiel te demonteren en alles eens na te kijken. Wel gedaan: wat DOT4 extra in het reservoir van de koppeling bijgevuld. Stond zeker niet te laag, maar heb toch maar wat bijgevuld. Testrit gedaan en echt wel vrij spoedig, zeer rustig naar huis gereden... Dat 'gerammel' lijkt me erger te worden en zo kan je niet rijden. Ik moest continue 'spelen' met de koppeling om het gerammel min of meer weg te hebben. Het geeft zo'n gevoel alsof je met een kapotte cardanas aan het rijden bent en die elk moment er de brui zou kunnen aan geven. Heel voorzichtig dus terug huiswaarts gereden en achterwiel gedemonteerd. Zo op het eerste zicht zie ik niets speciaals. De 2 splines hebben nog mooi hun tanden en in het vet. Er is ook olie want de vuldop loopt over wanneer ik die losdraai. Zonder het achterwiel gestart en in alle versnellingen gezet. Alweer dat geratel en kloppen. Zou het toch het koppelingscylinder zijn dat de oorzaak is ? Waarschijnlijk valt die te vervangen of te reviseren ? Maar dat is niet meer voor dit weekend. Wordt vervolgd...