Jump to content

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar oktober in bezit van een ST1100 abs/cbs/tcs van 1996 in de mooie rode kleur. Een fijne fiets die lekker stuurt en alle comfort heeft. Afgelopen winter is de voorvork voorzien van hyperpro vering en verder een verhoogd en iets breder stuur. Hierbij is dus ook een langere remleiding gemonteerd. Ondanks diverse keren ontluchten , is de remhandel ver in te trekken. Ik heb vervolgens nog een andere rempomp geprobeerd, zonder resultaat helaas.

Iemand een idee in welke hoek gezocht moet worden ?

groeten Sientjo

Featured Replies

• Moderators

Sientjo ,

Ontlucht je remsysteem volgens het onderstaande schema.

- remklauw linksvoor, bovenste nippel > reservoir op het stuur

- remklauw rechtsvoor, bovenste nippel > reservoir op het stuur

Haal nu de voorste linker remklauw los en hou hem in een hoek van tussen 0 en 15 graden t.o.v. de grond (voorover dus en niet achterover zoals gemonteerd).

- remklauw linksvoor, onderste nippel > reservoir achter

- remklauw rechtsvoor, onderste nippel > reservoir achter

- remklauw achter, voorste nippel > reservoir achter

- remklauw achter, achterste nippel > reservoir achter

Dan moeten je remmen weer perfect werken.

• Author

Hallo Henk,

Ik heb het rondje 2 keer gedaan, maar het heeft niets geholpen. Op de remhendel voor zit geen druk, trek de hendel tot aan het handvat. Ik zou niet weten wat te doen. De linkerremklauw wil wel wat draaien maar door de meerdere leidingen (ABS/CBS) ,niet veel.

groeten,

Sientjo

Zitten je remzuigers goed en op de juiste plaats en hoe is de conditie van de seals?!

Is je master cilinder nog goed? Ik lees her en der dat mensen soms wel tot 5 minuten moeten pompen om druk terug te krijgen?!

Ik zie soms forum leden de fiets een nachtje (na het aanpakken van de remvloeistof) met ingeknepen rem wegzetten ...

Ook las ik ergens dat iemand met een stukje rubber op z'n klauw zachtjes met een kunststof hamer tikte omdat hij meende dat er in z'n klauw zelf lucht bleef zitten.

OF anders toch lucht en dan andersom vullen?!

https://www.youtube.com/watch?v=6UCNWfA7dVs:4

Edited by Tiesemans

@Koevoet klinkt erg als dat er toch op een of andere manier lucht blijft hangen. Meermaals ontlucht maar het kan zijn dat er erg veel lucht geïntroduceerd is in het systeem. Soms wil pompen tot je een ons weegt dan niet meer helpen door de tegendruk. Is dat het niet dan kom je in de richting van defecte rem master cylinder.

Zou kunnen proberen de remhendel met een tierip of spanband aan te trekken en het stuur naar links of rechts te gooien (hoofdleiding rechts op meeste spanning) en laten staan voor een nachtje. Hopen dat dit dan het laatste beetje lucht in de bovenkant van het systeem naar boven brengt.

(Techneuten kennen vast meer tricks ik ben maar een toaster verkoper)

@Koevoet: Je hebt de remleiding vervangen en je hebt geen druk op je remhendel. Dit duidt erop dat er lucht in je rempomp zit. Is eenvoudig op te lossen. Verwijder het deksel van het reservoir en maak voorzichtig hele kleine slagen met het remhendel. Je ziet dan waarschijnlijk piepkleine luchtbelletjes omhoog komen. Probeer op die manier een klein beetje druk op te bouwen. Knijp vervolgens het hendel tegen het stuur en los de banjobout op de rempomp. Er zal remvloeistof én lucht naar buiten lekken (opvangen en schoonmaken want remvloeistof tast de lak aan). Draai de banjobout weer een beetje vast en laat het hendel los. Knijp het hendel weer in en herhaal de vorige stappen. Als het goed is ga je dan druk op je remhendel voelen. Zodra je voldoende druk voelt, ontlucht je het systeem zoals door Panman 1100 omschreven. Ik gebruik hiervoor dit apparaat (https://nl.aliexpress.com/item/33055824241.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dzuevoV). Scheelt je hoop 'gepomp' met je remhendel. Succes.

Edited by RRR

Heb je dot 4.1 of 5 gebruikt. Als je dot 5 gebruikt hebt en er zijn nog kleine resten van de oude rem vloeistof acter grbleven.

Kan de oude vloeistof gaan klonteren.

Wat tot verstoppingen kan leiden.

Ik wil graag terug naar het begin.

feit: Je kunt geen druk op de leiding en daarmee remklauw krijgen

Oorzaak : lucht aanwezig

tot zover de casus

je hebt de leiding vervangen maar heb je ook alle koperen en of aluminium afdichtingsringen vernieuwd en deze op de juiste manier aangezet.

( bedenk dat de dikte van de ringen erg belangrijk is(10 x 16x1,5)

lekkende afdichtingen komen voor en zeker als er oude opnieuw zijngebruikt ( reeds geplet)

mede daarom kun je ook niet even een banjo wat loszetten en weer vast zetten

dan ga je vragen om problemen

mogelijk heb je een ontluchtings nippel over het hoofd gezien

en voor alle andere gevallen,

je woonlocatie zichtbaar maken kan instant aan de deur hulp opleveren

ook dat kan een oplossing zijn

Je kan het ook zoeken in de remzuigers. Er is een kans dat die van 1 of meerdere klauwen vaststaan.

Ik heb dat onlangs ook met 2 motoren gehad. Bij de ene de boel goed schoon gemaakt en het werkte weer prima. Bij de andere kon ik de zuigers ook na het schoonmaken met geen mogelijkheid terug duwen. Voor die motor had Boonstra een goede gebruikte voor 45,-

• Author
Ik heb inderdaad geen nieuwe afdichtingsringen geplaatst (Fool ) Wat ik gedaan toen de hyperpro vering werd ingebouwd, is de remzuigers schoongemaakt, deze zijn allemaal gangbaar. Vervolgens nieuwe remblokken. Ik heb de ontluchtingsprocedure , waarbij er geen lucht uitkwam een aantal keer gedaan. Dus danig gespoeld dat er eigenlijk nieuwe remvloeistof in het systeem zit. Verder heb ik nu ook een abs storing in het systeem zitten. Deze ook uitgelezen volgen procedure, alleen er gaat niks 'zoemen' en kan de code niet uitlezen ( tot 8x knipperen) ,lampje 1 (links in abs lampje) knippert langzaam en niet te resetten. Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft of op zichzelf staat. Motor remt wel goed.

@Koevoet op basis van wat ik op het forum heb gelezen over koelvloeistof en ABS (pompen) heb je goed kans dat de ABS pomp nu ook meegaat in het verhaal van het ontluchten/doorspoelen.

@webster is er een pro in.

Lees dit eens:

https://st1100-1300.eu/threads/wat-is-nu-zo-een-abs-pomp-revisie.4109/#post-77988

https://st1100-1300.eu/threads/abs-probleem-honda-st1100-uit-1999.12657/post-255692