Jump to content

FEMA heeft wat vraagjes aan motorrijders . .

Featured Replies

Bedankt voor het delen @Nosegear

Hoop zelf dat waterstof aanslaat voor motorfietsen en autos. Is toch het beste van twee werelden. Brandstof maar geen uitstoot en naast de brandstofcel maar beperkt accus nodig. Moet men wel tanken, aanbod en opslag fixen.

Benzine motoren zijn lang niet zo efficient als mogelijk is en veel Kj gaat verloren. Dit kan echt veel efficienter en men heeft in het verleden successen behaald. Zie dan ook liever dat men de Shell prototype benzine motor (1l:100/150km) combineert met hybride techniek. Dan rij je zo 1:200. Vol electrische is ook niet millieubewust en de accus kosten meer CO2 om te maken en te verwerken. Daarnaast gebruikt het huidige "nieuwe ontwerp" accu zeldzame legeringen waar we beperkt van kunnen delven en extractie is een aanslag op lokale millieu.

Ingevuld.

Doemscenario overigens wat ons mogelijk te wachten staat als je deze FEMA vragen moet geloven.

Naast zo'n elektrische fiets wil ik niet dood gevonden worden.

Naast zo'n elektrische fiets wil ik niet dood gevonden worden.

Dan moet je zorgen dat je de glimmende kant boven houdt, is er niks aan de hand.

Ik wil best emissieloos motorrijden maar ook zeker wel autorijden. Het probleem is alleen: wie gaat dat betalen? Ik heb even "ontoereikend saldo" voor een zoefmotor en een willekeurige elektrische gezisbak. Verduurzamen is mooi, de kosten zijn minder.

Ingevuld. Geen vervuilend electrisch.

Gezien over de hele levenscyclus is de CO2 uitstoot van een elektrische auto dus niet zoveel kleiner dan vaak wordt gezegd. De productie en de recyclage kosten veel meer energie dan bij een wagen op brandstof. Het zijn vervuilende processen die een nadelige impact hebben op het milieu.

(Bron: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/153243-elektrische-autos-toch-niet-zo-milieuvriendelijk.html)

Edited by Jan Koekepan

Ik heb nu dankzij deze enquête het (voor)gevoel gekregen dat dit is waar de Europese unie actief op voor wil sorteren.

Of motorrijders "gedwongen" laten stoppen of "gedwongen" laten overstappen op elektrisch via indirecte dwang.

Dit in combinatie met ons actief weren als recreatief rijder op dijken en andere plekken waar meerdere soorten (wel) milieu vriendelijke weggebruikers opduiken.

Dat ST1100 rijders over pak em beet 10 jaar? bewust gaan meemaken dat we met onze fossiele brandstof Pan verdomme nergens méér mogen komen dan misschien de provinciale wegen en de snelweg. Als we geluk hebben. Spijtig :(

Ik zal die link eens doorsturen naar de KNMV.

Edited by Tiesemans

Ik heb ‘m ingevuld, maar het is idd;

Of je gaat electrisch rijden

Of je stopt met motorrijden

ik mis wel een beetje het antwoord, ik blijf op brandstof rijden zolang het te koop is.

Ingevuld en ik hoop, eerlijk gezegd, niet mee te maken dat ik geen (benzine) motor meer mag rijden.

Ben er beetje trots op dat ik soms ook op (trap) fiets rij en dan op eentje zónder ondersteuningsmotor - levensgevaarlijke dingen zijn dat... maar het ultieme gevoel van vrijheid (ondanks helm en aangepaste kleding, jaja...) krijg je pas als er een al dan niet brullend blok in het frame onder je billen hangt.

En bij zeilen, maar dat is iets heel anders...

• Moderators

Elektrische motoren............hell yeah dat rijd zo fantastisch en bloedsnel . Zelfde als een tesla de meeste hebben een vooroordeel maar nog nooit in een tesla gereden.

Kortom ik wil best een e-bike of auto zolang het binnen MIJN portemonnee past . Ik hoop alleen dat waterstof de overhand krijgt veel minder millieu belastend en er veranderd bijna niks met hoe het nu gaat.........behalve schonere lucht........als ik deo gebruik :Biggrin o nee das ook weer slecht......

Ingevuld. Geen vervuilend electrisch.

Gezien over de hele levenscyclus is de CO2 uitstoot van een elektrische auto dus niet zoveel kleiner dan vaak wordt gezegd. De productie en de recyclage kosten veel meer energie dan bij een wagen op brandstof. Het zijn vervuilende processen die een nadelige impact hebben op het milieu.

(Bron: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/153243-elektrische-autos-toch-niet-zo-milieuvriendelijk.html)

Beste @Jan Koekepan , Ik rij zelf een auto en motor op benzine. Hoop ook van harte dat men voor motors niet ook allerlei milieumaatregelen gaat instellen, want het effect daarvan t.o.v. het aantal km's die met autos en vrachtwagens wordt gereden is bijna verwaarloosbaar. Echter, ik ken de bron die je aanhaalt, en die is m.i. niet zo accuraat. Ieder mag natuurlijk zijn eigen mening vormen, maar dit is wat de petrol-heads van Topgear, en de journalisten van TROS radar er over zeggen:

https://topgear.nl/autonieuws/hoe-milieuvriendelijk-is-een-elektrische-auto/

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/zijn-elektrische-autos-wel-zo-milieuvriendelijk/

Ook ingevuld. Mij lijkt het dat over x-aantal jaar waterstof toch vaker gaat voorkomen. Of is dat wishfull thinking?

Van wat ik ervan weet ziet het ernaar uit dat waterstof de kleinste impact op het milieu zou hebben. Alleen viond ik nog nergens een goed antwoord waarom die piste dan niet gereden wordt.

@Odie: Heb weleens ergens gelezen dat het ontwikkelen, bouwen, rijden en slopen van een Toyota Prius in z'n totaliteit het milieu meer belast dan een Hummer (die qua verbruik en uitstoot veel vervuilender is dan een Prius).

Elektrische motoren............hell yeah dat rijd zo fantastisch en bloedsnel . Zelfde als een tesla de meeste hebben een vooroordeel maar nog nooit in een tesla gereden.

Kortom ik wil best een e-bike of auto zolang het binnen MIJN portemonnee past . Ik hoop alleen dat waterstof de overhand krijgt veel minder millieu belastend en er veranderd bijna niks met hoe het nu gaat.........behalve schonere lucht........als ik deo gebruik :Biggrin o nee das ook weer slecht......

Ik denk dat het vooral persoonlijke voorkeur is Elmo?

Heb gereden in een Tesla X een 3 en de S, Opel Volt, Nissan Leaf en binnenkort mag ik in de elektrische Golf van een vriend plaatsnemen.

Ja het rijdt fijn, vlot en heerlijk stil.

Op een elektrische motor heb ik nog niet gereden. *Edit* Dat ga ik dus nu ook maar eens regelen, zodat ik ook daar over kan meepraten.

Maar er is een reden waarom ik voor een ST1100 heb gekozen en dat is omdat ik geil op het Pannetje.

Daar komt niets of niemand tussen tenzij met een verbod.

Dat laatste (een verbod) dreigt blijkbaar nu waar mogelijk aan de horizon.

Zou niet lekker (meer) rijden op een elektrische motor als ik er via een verbod op moet eindigen.

Neig dan naar definitief afstappen. Een relatie zonder de gewenste passie en romantiek is wat mij betreft klaar.

Edited by Tiesemans

Ook ingevuld. Mij lijkt het dat over x-aantal jaar waterstof toch vaker gaat voorkomen. Of is dat wishfull thinking?

Van wat ik ervan weet ziet het ernaar uit dat waterstof de kleinste impact op het milieu zou hebben. Alleen viond ik nog nergens een goed antwoord waarom die piste dan niet gereden wordt.

Waterstof (H) en zuurstof (O2) worden door een membraan geperst onder hoge druk en zo ontstaat een fusie van de gassen die wordt samengevoegd tot H2O ofwel water. De chemische fusie van die 2 gassen laat electronen en ionen los van de nucleus die de brandstofcell membraam dan weer op pakt en in de overloop accu stort.

Electriciteit gaat naar de electromotor en het water wat niet meer bruikbaar is piest ie er uit. Voordeel waterstof is dat het met ontzilt zeewater kan worden gemaakt met groene energie. Deuterium platina goud etc etc kan bij dit proces ook gewonnen worden.

Waterstof kan ook als conventionele brandstof gebruikt worden in een waterstofverbrandingsmotor (wat ik hoop toekomst motoren gaan gebruiken). Dit heeft de rijeigenschappen zoals wij ze kennen van benzine maar haalt wel minder rendement uit de brandstof vergeleken met brandstofcel.

Eigenlijk belachelijk dat de hypothetische vragen en antwoorden nooit over deze techniek gingen. Was vooral over oplaadbaar accu spul.

Edit: linkje over deuterium extractie uit zeewater

Edited by PandaBlack

Och, een Pan met een heerlijke koppelrijke elektromotor lijkt me niet verkeerd, een actieradius van een paar honderd kilometer zou dan helemaal mooi zijn.

Best of both worlds zeg maar.

Wel ingevuld,

Mijns inziens is electrisch een eenzijdig beleid en te kortzichtig, voor diesel is er al een HVO variant die op kan, tegen electrisch. Electrisch wordt ook nog in NL opgewekt door kolen dus zo co2 neutraal is het helemaal niet. Los van productie van een electrische auto.

Dit geld overigens voor waterstof ook, alleen als het groen opgewekt wordt is het een voordeel anders niet.

Voor motoren heeft de overgeid probleem dat motoren een langere levensduur hebben doordat er minder kilometers mee gereden worden, dus kan beleid worden verbieden in bepaalde gebieden.

De motor die nu nieuw verkocht wordt rijden over 25 jaar ook nog.

Waardoor, elektrificatie van dit vervoersmiddel( modaliteit) te langzaam gaat.

Immers in 2030 moeten ze al 55% co2 uitstoot bespaard hebben.

Waar je weinig (niks) over hoort ( op een grote oliefabrikant na) dat al die chemische fabrieken een gigantische uitstoot van Co2 maar

Ook inname van niet-duurzame energie hebben.

Laat de overheid daar wat aan doen.

Uiteindelijk betalen we het toch allemaal, doordat de kostprijs van productie in de keten wordt doorgevoerd en bij de consument terecht komt.

ik ben voor verandering, en een beter klimaat, maar niet gestuurd, door foute rekenmodelletjes zoals die er nu zijn.

Ook op je fossiele brandstof zijn rekenmodelletjes en wordt er reeds co2 gecompenseerd... wat is nu de echte waarheid...