Jump to content

Primus multifuel welke brandstof werkt goed?

Even een algemene vraag, ik heb een Primus multifuel 3 en vroeg me af waar deze het goed/veilig op doet, behalve natuurlijk hun eigen brandstof.

in nood tap ik wat 98 brandstof uit de tank, werkt prima, stinkt als pleuris, maar vervuilt best wel.

heeft iemand als eens blanke lampenolie geprobeerd (wat volgens mij gewoon een soort petroleum is)

wasbenzine is erg vluchtig en daardoor wat linker denk ik zo, net als de 98 uit de tank overigens.

iemand enige “field experience” ?

Featured Replies

Heb er geen maar maar via de site is er best wat nfo van de fabrikant ;

"De MultiFuel III is een steenvaste kachel die gas, benzine, petroleum, diesel en zelfs kerosine of vliegtuigbrandstof verbrandt. De krachtige vlam brandt betrouwbaar, zelfs in extreme weersomstandigheden. De nieuwe pothouders klikken beter op hun plaats en kunnen worden ingeklapt om ruimte te besparen. De sproeiers voor de verschillende brandstoffen zijn duidelijker gemarkeerd en worden in de voetjes geschroefd zodat ze niet verloren gaan."

Lijkt mij dat zolang je de juiste sproeier voor de viscositeit en vloeiratio van de brandstof gebruikt de brander zelf wel brand. Toevoegingen in de alternatieve brandstof kan wel aanslag geven zoals excessief roetvorming.

Lampen olie zou misschien wat te dik kunnen zijn en langzaam brandend maar is een uit de peut catagorie. Wel meer roetvorming dan bv wasbenzine en zal dus meer onderhoud vragen.

• Author

Hoi @PandaBlack uiteraard heb ik die info ook, ik heb de vraag misschien niet goed gesteld. (Het ding fikt zo’n beetje alles wat je met een lucifer ook aankrijgt) alhoewel je bij petroleum wel je best moet doen ;)

het is meer of iemand ervaring heeft met deze brander en welke als het prettigst ervaren wordt. Ik las ergens dat @tManneke deze mee had op z’n reis.

Edited by Ray_308

Hier staat ook een en ander beschreven @Ray_308 https://www.hicle.nl/home/tips/53-multifuel-brander

Kan je kiezen wat voor jou een optie zou kunnen zijn.

Field expierience heb ik hierin niet.

Wel heb ik wat ervaring met primitief koken, maar dat stamt uit de tijd dat ik nog middeleeuwse reenactment deed.

Brandstof was toen hout, maar ik heb nog geen vloeibaar hout kunnen vinden in fles of blik wat in je brander zou kunnen passen. :)

• Author
Ik zal wasbenzine eens proberen en lampenolie (blank zonder toevoegingen) alleen heb je dan weer iets anders nodig om voor te verwarmen. (Spiritus of brandstof uit de tank)

@kcools Arboform is vloeibaar hout. Een semi natuurlijk plastic alternatief gemaakt van 90% ligine en cellulose. Wordt vloeibaar bij 95 graden en is stabiel tot rond de 170. Wel verdomd lastig in een bus te krijgen en geen idee hoe het fikt. Mja vloeibaar en chemisch gezien is het hout :p

Past alleen niet erg bij die middeleeuwse reenactment. Deed je dat trouwens via de SCA? Jamie was een viking mercenary bij de SCA in midrealm US.

Hoi @PandaBlack uiteraard heb ik die info ook, ik heb de vraag misschien niet goed gesteld. (Het ding fikt zo’n beetje alles wat je met een lucifer ook aankrijgt) alhoewel je bij petroleum wel je best moet doen ;)

het is meer of iemand ervaring heeft met deze brander en welke als het prettigst ervaren wordt. Ik las ergens dat @tManneke deze mee had op z’n reis.

M'n brander is op 2 manieren multifuel:

1. Kan zowel op tankje met een schroef- als op een met bajonetaansluiting. Handig als het ene of het andere systeem niet te vinden is.

2. Kan inderdaad zowel gas als benzine branden.

Ik heb met mijn huidige brander alleen maar gastankjes gebruikt omdat ik uit vorige ervaringen weet dat de meeste andere brandstoffen je leidingen en sproeier vooral vuil maken, met veel poetsen tot gevolg. Bovendien mag je niet vergeten dat je voor gas enerzijds en benzine/peut anderezijds telkens andere sproeiers moet installeren.

Lampenolie is perfect om licht te geven (vandaar de naam ook) en je kan er op koken: beetje olie in een potje, gaatje in deksel maken, stukje doek erdoor dat je eerst even in de olie drenkt, die "lont" door het gaatje trekken, deksel op het potje, lont in de olie en aansteken. Potje tussen stenen zetten waarop je je pannetje kan zetten en klaar.

Je kan tijdens het kamperen ook een gebruikt (drank)blikje en het deksel ervan gebruiken. Op de foto gebruik ik gewone maisolie uit de keuken en een afgescheurd stukje van een T-shirt als lont. Met olijfolie kan het ook. De mogelijkheden zijn eindeloos. Duurt effe eer je water kookt, maar het werkt wel.

olielampje.png.79a161cb8f8842fb0593cc9e6cbf25a2.png

Ik heb het vroeger regelmatig zo gebruikt. Wijzer geworden, zorg ik er tegenwoordig voor dat ik voldoende gas bij heb. :jin:

• Author
Bij het systeem wat ik heb, zitten de diverse sproeier in de pootjes geschroeft, als ik van brandstof moet wisselen dan heb ik die dus altijd bij me. Ook het gereedschap om de sproeiers door te prikken. Eens met @tManneke hoe schoner de brandstof hoe minder onderhoud. Lampenolie is zeer goed te doen, schoon als je een blanke olie hebt met zo min mogelijk toevoegingen. Echter moet ik daar weer iets anders bij me hebben om de stove voor te verwarmen.