Jump to content

Goedemiddag,

Ik wilde nieuwe rem blokken monteren aan de achterkant van mijn ST1100.

Alles klaar maar nu blijkt dat de middelste zuiger er wel uitkomt en niet meer ingaat en de buitenste gaan helemaal niet uit.

Tevens loopt ook mijn ABS sensor aan, terwijl hij dit niet eerder deed. Aangezien de sensor muurvast zit kan ik die niet in hoogte dan wel laagte verzetten.

Iemand een oplossing voor dit probleem.

Featured Replies

Jaap, hier is al een hoop over geschreven. Duo bediening als ik het goed heb. Gebruik even de zoek functie op de site. Met een beetje geluk leest Pannman mee die weet er alles van.

Succes

• Moderators

Hier het schema om de st1100 met ABS/cbs te ontluchten.

Bovenste remreservoir vullen en dan de boel ontluchten

(houd niveau in de gaten tijdens ontluchten)

1e : Linkse boven nippel

2e : Rechtse boven nippel

Afvullen tot max. streep binnenkant reservoir

Remreservoir weer sluiten.

Achter remreservoir vullen (houd niveau in de gaten tijdens ontluchten)

3e : middelste nippel achterrem

4e : onderste nippel rechtsvoor

5e : onderste nippel linksvoor

6e : achterste nippel van de achterrem.

Belangrijk is om het systeem goed te ontluchten , dus van naar achter en weer terug.

Waardoor je abs-sensor nu ineens aanloopt , ja dat kan ik hier vandaan niet zien.

Maar is het achterwiel eruit geweest . zo ja zit dan alles wel correct gemonteerd.

De sensor kan niet zomaar uit zichzelf gaan zakken , dus controleer de bevestiging/ophanging.

• Author

Henk,

Begrijp ik goed uit jouw schema dat het dus "normaal" is dat wanneer je je achterblokken verwisselt je de boel ook moet ontluchten.

Ik vind het al vreemd dat ik mijn complete achterwiel eruit moet halen om enkel 2 blokken te verwisselen omdat je de zuigers niet simpel/gemakkelijk kan terugduwen.

Voor abs/cbs/tcs fiets

Bij achterrem wordt binnenste zuiger bediend door voetrem, en moet als zodanig dus terug gedrukt kunnen worden.

Buitenste zuigers achter worden indirect gestuurd door secudaire hoofdremcilinder die pas actief wordt als de motor geremd wordt door de voorrem. Door kanteling van remklauw links wordt secundaire hoofdremcilinder dus actief.

Bij alleen blokwissel zou je normaal geen systeem hoeven te ontluchten.

Hieronder plaatje die ik zelf ooit via dit forum heb ontvangen.

1624377723468.thumb.png.98e2478a8e24b78d42267dffa4b7022b.png

Zuigers terugduwen zonder schoonmaken doe ik liever niet.

Als ik remblokken wissel gaat de hele klauw eraf en uit elkaar om alles goed schoon te maken.

Maar ik begrijp prima dat niet iedereen zo rigoreus is als ik :) .

Jawel hoor Garfield, ik doe het ook zo zoals jij beschrijft, en het gaat altijd goed... ;) Alles weer ff lekker schoonmaken en evt de rubbertjes vervangen.