Jump to content

Hoi allemaal ik ben bezig met het aansluiten van een versnellingsindicator nu moet ik alleen de neutraal draad nog aansluiten maar ik kan de neutraalschakelaar op de bak niet vinden.

Weet iemand of ik op een andere plek deze draad kan vinden en/of aansluiten.

groet. Hans

Featured Replies

Neutraal schakelaar zit tussen zijn 1 en zn 2 :Biggrin (kon het niet laten)

Even zonder dollen; Werkplaats handboek staat de neutraal schakelaar er tussen.

1624290626774.png.e0205ecda155eea4865dfdc997714691.png

Diagram;

1624290718750.png.1791a92430fd7e3795c4f1749db4bb17.png

Plaatje van op de fiets;

1624290804310.png.a0399b1e9cbc2145fa3fae7844caa9eb.png

Hoop dat dit helpt

• Author

Net boven de dynamo als ik het goed zie.

Ga eens even op onderzoek uit.

PS. Is er nog onderscheid in leeftijd want ik zag ook fotoś op een andere plaats.

Aan de rechterkant van de motor?

• Author

Jij wel dan???

als jij er verstand van heb hoor ik het graag!

tis voor mij de eerste keer ,en niet gewend om aan een motor te sleutelen

alles is aangesloten behalve de neutraal.

Er zijn vele soorten versnellings indicatoren.

Bij de gipro heb je geen neutraal signaal nodig.

Deze meet de snelheid met een sensor en heeft het toerental nodig welke je kan aftakken van de signaal gever en dat werkt perfect.

Ik vermoed dat @Hansheijnen een heeft waarbij schakelaartjes bij de versnelling worden gemonteerd. Ik heb daar nog niet veel succesverhalen van gelezen. Welke indicator heb je?

Lees dit draadje maar eens goed door. https://st1100-1300.eu/threads/versnellingsindicator.6512/post-252744

De eerste welke in de tellers wordt ingebouwd is een hele fraaie oplossing, maar moeilijk verkrijgbaar.

Ik heb een andere gekozen welke prima werkt, gemakkelijk te installeren en in te leren. Maar minder fraai in het dashboard.

Zo zou je het wellicht kunnen lezen Eddy.

Ik echter heb geen moment gedacht dat Hans van mij verdere uitleg verwachtte.

Benieuwd wat voor systeem Hans probeert te installeren.

Wat Kees zegt is waar er zijn meerdere wegen naar Rome.

• Author

Ik heb er één met magneetje op schakelpookje en sensoren voor op en terug schakelen en met neutraal 0 punt functie.

echter neutraal is alleen zichtbaar bij contact aanzetten .

1tot6 en 6terug naar 1 werkt goed alleen komt hij niet meer op de neutraalstand.

Ik heb de neutraaldraad aangesloten op de lichtgroenedraad bij de diodes volgens het elektrische schema komt die van de neutraalschakelaar op de bak.

en toch werkt het niet??

iemand bekend met dit systeem weet niet of ik iets fout heb gedaan.

bvd. Hans

16243830245268114989907766805076.thumb.jpg.c256334a6bdb967529819249f09d4aff.jpg

16243830821016909711337680587364.thumb.jpg.f266689eb8b5cb08a96b12e31a43a854.jpg

@Hansheijnen,

Volgens het schema moet je lichtgroen/rood hebben voor het neutraal signaal naar de controlelamp.

Lichtgroen gaat van de schakelaar naar een diodebrug en van daaruit naar een aantal plaatsen waarvan ik niet weet wat het allemaal doet.

lichtgroen gaat naar ignition control module, en naar de clutchdiode en van daaruit weer naar allerlei andere zaken. Misschien krijg je vanaf lichtgroen niet het juiste signaal.

Ik zou het signaal pakken bij de controlelamp dat is een groen/rood draadje en zit gewoon in je dashboard. Ik vermoed dat het merendeel aan draadjes achter/aan je gear indicator display zit, dus dat is mooi dichtbij en redelijk toegankelijk.

Het nadeel van dat soort indicators is dat als je nog even probeert op te schakelen als je al in 5 zit, dat hij gewoon een 6 aangeeft.

Ook lijkt me het afstellen van de magneet en de schakelaartjes best een dingetje, maar dat is mijn mening.

Het geeft een indicatie en dat is wat je waarschijnlijk wil.

Mijn gear indicator kent ook een 6e versnelling @Portupan, is universeel spul, alleen is die gekoppeld aan het toerental en de snelheid en die rekent het allemaal zelf uit.

Na het inleren van de 5e versnelling wil hij graag naar 6, wacht dan op een lager toerental bij minstens dezelfde snelheid, om daarna een hoger toerental te zien als je gas bij geeft en dat krijg ik niet voor elkaar. Terwijl die dat uitrekent hoor ik hem bijna zeggen, als jij graag een 6e versnelling wil, zal je echt een andere motor moeten kopen vriend!

Dan geef ik hem maar gelijk en dan is het weer goed.

• Author

Ik had hem op de draad bij het dashboard gezet maar toen deed de indicator niets

dit kwam volgens de garage doordat de draad vanaf de bak negatief -- is en die achter het dashboard een positieve + is.

Dus er was een verkeerde impuls.

Vandaar dat ik hem op de lichtgroene heb gezet want die zou van de bak komen.

Ik sta open voor nog meer suggesties.

bvd.

Die lichtgroene komt in ieder geval van de bak af.

Als ik het goed heb gelezen werkt het op en terug schakelen wel, kan alleen geen neutraal detecteren.

Werkte dat ook toen je die draad bij het dashboard had aangesloten?

Heb je een montagehandleiding van jou gear indicator of weet je welk merk en type dit is, wellicht staat er online iets.

Kan dit het merk zijn Hans ?

‎ZJchao

8 Speed Universal LED Digital Gear Indicator Motorcycle Display Shift Lever Sensor

1624549046492.png.78a48f1ebfe9076a12e6809259f6402c.png

https://www.amazon.co.uk/ZJchao-TM-Universal-Indicator-Motorcycle/dp/B00N4OVL8E

Wat ik zou doen is even met een spanningzoeker of een draad met een lampje vanaf de plus min van je accu, zelf voor neutraalschakelaar spelen en deze verbinden met de witte draad. Het lampje zorgt ervoor dat je geen kortsluiting maakt door een draad van de plus direct naar een massa te trekken. 12 volt spanningzoekertje met scherp puntje en krokodillenbek voldoet prima.

1624550747205.png.3bfd85ed1374c8d1cec62ece31460b97.png

Voor zover ik kan inschatten heeft de indicator een signaaltje nodig om de neutraal positie te kunnen herkennen. Ik verwacht dus dat er een stroompje op de witte draad moet komen en dat dan op het display 0 of N wordt weergegeven. |

Daarom verwacht ik ook dat de witte draad prima op de controlelamp neutraal kan worden geschakeld, en dan op de draad die groen met rode streepjes heeft. Ook dit kan je vooraf testen door de witte draad in het klemmetje te zetten en dan prik je voorzichtig met het pennetje in de groen rode draad. Als de motor in neutraal staat, brand het lampje en moet er ook een signaaltje naar de indicator gaan en die moet dan ook neutraal aangeven.

Zodra je schakeld moet het neutraal signaal verdwijnen en worden geteld hoe vaak je het magneetje bij de hall sensor brengt en een ander cijfertje getoond.

Edited by kcools

Ik heb geen idee Martin ( @Portupan )

Als ik het schema volg dan gaat het draadje aan de rechterkant van het neutraal lampje naar de zekering op de hoofd zekeringkast op positie A.

En nou ga ik er vanuit dat van uit de zekering de stroom loopt naar de verbruikers. Dus volg ik de andere draad (groen/rood) bij de neutraallamp en die komt uit bij de diode van de koppeling. En nu weet ik niet hoe die tekening zich houd ten opzichte van de werkelijkheid, maar vanaf die draad kan de stroom alleen maar een verbinding maken met de lichtgroene draad, maar ik kan niet zien waar die dan weer uitkomt. Volgens mij is de massa donkergroen. Lichtgroen gaat door naar de neutraal schakelaar en die komt uit op massa. Dus ik vrees inderdaad dat Martin gelijk heeft en dat er naar massa wordt geschakeld.

1624560380183.png.5fee09d8cd3ee85af0c20c310f0add96.png

1624560468499.png.43ab68867d53549c9676c01c53126366.png

1624560925306.png.759d02757f18130916b83f5fdf05efaa.png

1624561064137.png.e24c28b407a0d6ccea96989d77986add.png

Maar als de bewering van Martin klopt, dan hoef je dus alleen het witte draadje tegen de massa te houden om een neutraal signaal te krijgen.

En zou je ook de witte draad bij de neutraal schakelaar moeten kunnen verbinden.

Ik ben blij dat er mensen zijn die meer verstand van electra hebben en ook meekijken hier.

Op mijn vroegere ST1100 heb ik ooit ook zo'n versnellingsindicator die op magneetjes werkt geïnstalleerd. Nooit een succes geweest. Altijd gedoe met de afstelling en de neutraal stand heb ik nooit aan de praat gekregen. Bij de 1100 kun je het schakelpedaal als 'ie in z'n 5 staat tegen de veerkracht omhoog drukken. Soms, als je dacht dat je nog een keer kon opschakelen (terwijl je al in z'n 5 reed) deed je dat weleens per ongeluk en gaf de indicator aan dat de bak in z'n 6 stond. Heel irritant want dat verdwijnt pas als je weer naar z'n 1 schakelt. Dan is de oplossing van @kcools toch mooier.

De Gipro van healtech die ik heb werkt prima, maar kost ook wel een paar centen meer.

Ik was voor het setje 120 euro kwijt, dat is de indicator + wire harnas (kabelset met snelheidsensor)

Het aansluiten is gemakkelijk, het plaatsen van de sensor kan op diverse manieren, beetje handigheid is wel nodig voor het maken/aanpassen van het bijgeleverde beugeltje.

Maar het is goed te doen.