Jump to content

Mijn maatje (ST1100) moet echt met pensioen.... wat nu?

Beste mensen,

Mijn maatje (ST1100) moet hoognodig met pensioen.

Hij doet het nog goed en brengt me trouw dagelijks naar mijn werk en daarna weer terug naar mijn gezin, maar hij wordt echt oud.

Heb 'm exact 18 jaar (sinds 7-6-2003) en was toen 11 jaar oud; km-stand nu is bijn 2 ton.

Waar wil ik nu heen met dit verhaal:

Ik twijfel of ik niet een stapje terug moet doen naar bijvoorbeeld een deauville.... (hoop niet dat ik vloek hier ... hahaha).

Heb altijd gezegd dat ik niets liever meer zou willen, maar ik rijdt nu alleen nog maar woon-werk verkeer (wellicht vanwege gezinssituatie met een tweeling van 10).

Heeft er iemand ervaring met zo'n zelfde overstap / delima?

Groet, Eric

Featured Replies

Hoi Eric,

Mijn eerste ST100 kocht ik met bj 1991 173000 op de teller bij 244000 heb ik hem verkocht.

Als je motor regelmatig onderhoud geeft.

Dan kan hij nog lang mee.

Alleen de achterbrug goed in de gaten houden.

Gewoon lekker doorrijden.

Of hij moet te zwaar worden dan is het een ander verhaal.

Goedenavond Eric,ik zie dat je uit de buurt komt.Als je wilt heb ik een deauville staan om eens een vergelijkingsritje te maken.Groeten Alex

@Eric Alexander gaan in Godsnaam eerst proefrijden op een Deauville want ik ben van een Deauville (650) overgestapt naar de Pan en zou voor géén goud meer terug willen naar de Deauville.

Over een 700 kan ik niet oordelen.

Verder wat Bart D zegt ... Als je maatje goed onderhouden is dan zou het echt nog wel mee kunnen.

Mits je de kosten wil ophoesten zoals bijv. een nieuwe distributie als deze sinds de eerste ton op de teller niet meer is vervangen.

Zo ook al het andere dat sinds 2003 niet (meer) is vervangen.

Volg vooral je hart. Heb mijn Pan er uit gedaan omdat ie van 2006 was, bijna 135.000 km achter de kiezen had en ik geen zin had in grote reparaties. Heerlijk sturende en zuinige fiets was het, altijd fijn mee gereden.

Ingeruild voor een jonge XT1200Z uit 2018 met slechts 8000 km. Spijt dat ik dat niet (veel) eerder heb gedaan. Deze is nog zuiniger dan de Pan en doet er met zijn power niet voor onder. De zit is rechterop en dus lekkerder, meer ontspannen. Mijn lange kanjer heeft nog nooit zo lekker gezeten achterop een motor zei ze. Natuurlijk heb ik geen aandelen en moet je vooral zelf je knopen doorhakken, maar soms is afstand doen van sentiment erg verhelderend!!

Ter info:

Ik had een Deauville NT700. leuke fiets, niet te zwaar, gaat lekker tot zo'n 120-130 kmh, veilig voor mijn rijbewijs, kortom daar is niks mis mee.

Sinds ik lazy had daar reed @Ieniemienie mee. (medio 2014).

Na ongeveer een jaar heeft ze 1 keer een proefrit op een ST1300 gedaan en was meteen verkocht.

Grootste nadeel van de Deauville was het tekort aan vermogen (66pk). Die 100 pk ben je aan gewend.

Idd volg je hart....zelf de overstap gemaakt naar Triumph 800 XRX. Moet zeggen, blij dat ik dat gedaan heb, zo veel meer plezier in het rijden gekregen ; weegt weinig....stuurt super makkelijk, enorm stabiel op elke snelheid, koffers openen aan de bovenkant (wil nooooit meer anders), en 1 : 22 verbruik.

Maar mijn verhaal geldt voor vele andere lichtere motoren, o ja kettingfiets, maar met automatische ketting insmeer device....ook geen probleem dus.

Succes met je keuze!

gr

hans

Ik kan me helemaal voorstellen dat je lichter wil rijden.

Ooit ga ik mijn Pan ook te zwaar vinden.

Momenteel heb ik de grootste lol met mijn Dominator 250, man man man wat is dat leuk om met zoiets lichts rond te rijden. Natuurlijk totaal ongeschikt voor de snelweg of duogebruik maar in en om de stad, binnendoor en zoals ik doe: offroad, daar is 'ie echt geweldig.

Mijn punt: ik begrijp volledig dat je overweegt om lichter te gaan rijden. Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen. Al snap ik ook wel dat niet iedereen de luxe heeft om er meerdere motoren op na te houden. Als ik maar één motor zou kunnen hebben zou ik wel iets zwaarders willen hebben dan die 250, dat wel.

20210614_114931.jpg.80622c47a8f23df9898749829aa40093.jpg

20210614_114956.jpg.525ddd859b4f19838da8730b9e3a03e7.jpg

Terug in CC ' s of PK 's nee dat ik voor mij niet de oplossing. Woon-werk is in mijn geval vaak maar 20 tot 200 km, maar het bankstel zoals mijn collega's mijn Pan noemen, gaat voorlopig nog niet weg. Succes met de beslissing want die moet je echt zelf maken :vroem:

Heb ook de st1300 ingeruild voor een NC 750 DCT maakte geen lange afstanden meer ,en het uit de garage halen en er weer in was soms knap lastig het gewicht van 325 kg vond ik te veel. Daarom over gestapt op de nc , en deze pak ik met het grootste gemak (225kg). en hij is ook nog eens zuinig bij rustig rijden met gemak 1:30.

20210616_113102.jpg.bc8de2253e7f0ba57f48a80b327f205c.jpg

Maar mijn oude st1100 die blijft.

13-09-2020ritjebillerbeckmetdest1100(1).jpg.5dc245f19228343eddf3d482b0b72cd2.jpg

Edited by Freddy S

Mijn conclusie, gewoon lekker op dat ding doortuffen tot’ie ech de brui er aan geeft.

Met die km-stand krijg je er toch haas niets meer voor terug.

De st1100 is een trouwe fiets , maar met zijn +300 kg kan het voor sommige rijders te zwaar worden. Hou wel rekening bij het overstappen naar een deauville naar het power verschil.

Bij kleine ritjes ok maar met 2 in heuvelachtig gebied kom soms wat power tekort.

Ook ik ben van een Deauville gekomen, leuk voor woon/werk en ook nog 2x de Eifel mee in geweest. Maar vanaf de ST1300 is dat echt een hele stap terug! Motor maat is vanwege rugproblemen van een JFR overgestapt op een NC750 en maakt daar veel woonwerk kilometers mee, is daar bijzonder tevreden over.

Mijn maatje (ST1100) moet hoognodig met pensioen.

Hij doet het nog goed en brengt me trouw dagelijks naar mijn werk en daarna weer terug naar mijn gezin, maar hij wordt echt oud.

Heb 'm exact 18 jaar (sinds 7-6-2003) en was toen 11 jaar oud; km-stand nu is bijn 2 ton.

Ik lees hier geen argumenten om hem weg te doen.

Ik heb zelf een nc750 voor "erbij" dit omdat mijn pan ook al boven pensioen zit.

De Nc rijdt goed en voelt aan als een mountainbike

Maar als ik met mijn dochter(s) ga rijden (10 en 11) dan gaan die mee op de pan!

Geld krijg je er toch niet voor, en als het niet teveel kost om hem te houden zou ik zeker niet overstappen.

Mocht je nog geen beslissing hebben genomen: maak lekker wat proefritjes op verschillende fietsen, niet alleen Honda. Ik heb op de Deauville (NT700) van @Tommie gereden. Het was afzien als we gingen toeren want ik kon hem niet bijhouden. De nadelen vond ik: Doordat het een 2-cilinder is, trilt de fiets (en dus ook het stuur) veel meer en daar werd ik doodloof van. Ook gaat de NT heel gauw schimmieën als de wind verkeerd staat, zeker met topkoffer. Leuk gooi- en smijtfietsje maar als je écht poten wil maken op de snelweg dan kom je tekort. Verder is rijden in de storm geen lolletje met de NT.

De ST ligt als een blok op de weg, is koersvast (ook met volle koffers en dito topkoffer) >200 km/h op de Autobahn.

Het is niet alleen kommer en kwel met de NT hoor. Tanken is heel grappig want het brandstofverbruik is lager dan het verbruik van de ST (ST heeft dubbel aantal cilinders en dubbele motorinhoud). Het gewicht is lager (hoewel, als de ST rijdt dan heb je geen last meer van gewicht). In de stad is de NT in het voordeel tov een ST. En als je aan het poetsen bent hoef je van de NT maar één uitlaat blinkend te krijgen.

Succes met het nemen van de beslissing. Het thuisfront heeft hier waarschijnlijk ook een stem in. We horen wel welke keuze je uiteindelijk gaat maken.

• Author

Hoi Eric,

Mijn eerste ST100 kocht ik met bj 1991 173000 op de teller bij 244000 heb ik hem verkocht.

Als je motor regelmatig onderhoud geeft.

Dan kan hij nog lang mee.

Alleen de achterbrug goed in de gaten houden.

Gewoon lekker doorrijden.

Of hij moet te zwaar worden dan is het een ander verhaal.

Hi Bart,

Dank je wel voor je reactie.

Onderhoud is de laatste tijd wat achter gebleven; loop al wat langer met het idee om hem met pensioen te doen en telkens stel ik het maar uit (ook uitdaging uitgave voor een andere)

Achterbrug scijnt nog wel in orde te zijn

KEn je toevallig nog iemand die een oude Pan op zou willen kopen?

• Author

@Eric Alexander gaan in Godsnaam eerst proefrijden op een Deauville want ik ben van een Deauville (650) overgestapt naar de Pan en zou voor géén goud meer terug willen naar de Deauville.

Over een 700 kan ik niet oordelen.

Verder wat Bart D zegt ... Als je maatje goed onderhouden is dan zou het echt nog wel mee kunnen.

Mits je de kosten wil ophoesten zoals bijv. een nieuwe distributie als deze sinds de eerste ton op de teller niet meer is vervangen.

Zo ook al het andere dat sinds 2003 niet (meer) is vervangen.

Hi Tiesemans,

Onderhoud is de laatste tijd wat achter gebleven; loop al wat langer met het idee om hem met pensioen te doen en telkens stel ik het maar uit (ook uitdaging uitgave voor een andere)

Ook de kosten inderdaad voor een distributiesnaar voor de 2e ton zie ik niet meer zitten

KEn je toevallig nog iemand die een oude Pan op zou willen kopen

• Author

Mijn conclusie, gewoon lekker op dat ding doortuffen tot’ie ech de brui er aan geeft.

Met die km-stand krijg je er toch haas niets meer voor terug.

haha, dank je wel voor de tip.

Ben ik al bijna 2 jaar mee bezig, maar is niet kaopt te krijgen ...

Hi Tiesemans,

Ook de kosten inderdaad voor een distributiesnaar voor de 2e ton zie ik niet meer zitten

KEn je toevallig nog iemand die een oude Pan op zou willen kopen

Je kunt de Pan altijd hier op het forum aanbieden?!

• Author

Mocht je nog geen beslissing hebben genomen: maak lekker wat proefritjes op verschillende fietsen, niet alleen Honda. Ik heb op de Deauville (NT700) van @Tommie gereden. Het was afzien als we gingen toeren want ik kon hem niet bijhouden. De nadelen vond ik: Doordat het een 2-cilinder is, trilt de fiets (en dus ook het stuur) veel meer en daar werd ik doodloof van. Ook gaat de NT heel gauw schimmieën als de wind verkeerd staat, zeker met topkoffer. Leuk gooi- en smijtfietsje maar als je écht poten wil maken op de snelweg dan kom je tekort. Verder is rijden in de storm geen lolletje met de NT.

De ST ligt als een blok op de weg, is koersvast (ook met volle koffers en dito topkoffer) >200 km/h op de Autobahn.

Het is niet alleen kommer en kwel met de NT hoor. Tanken is heel grappig want het brandstofverbruik is lager dan het verbruik van de ST (ST heeft dubbel aantal cilinders en dubbele motorinhoud). Het gewicht is lager (hoewel, als de ST rijdt dan heb je geen last meer van gewicht). In de stad is de NT in het voordeel tov een ST. En als je aan het poetsen bent hoef je van de NT maar één uitlaat blinkend te krijgen.

Succes met het nemen van de beslissing. Het thuisfront heeft hier waarschijnlijk ook een stem in. We horen wel welke keuze je uiteindelijk gaat maken.

Dank je wel voor de tip / advies.

Heb inderdaad nog geen keuze gemaakt; thuisfront heeft (afgezien van de kosten) verder geen inspraak in mijn keuze hahaha.

Als ik de verhalen zo lees, blijf ik lekker bij de Pan.

Ken je wellicht nog iemand die een oude Pan wil opkopen?

[automerge]1624390161[/automerge]

Je kunt de Pan altijd hier op het forum aanbieden?!

Natuurlijk kan dat...

Ga zo ook nog eens kijken of er iemand een nieuwere Pan aanbied.