Jump to content

Goedemorgen!

Nu ik sinds kort in het bezit ben van een Pan en een nieuwe Shoei Neotec 2 helm. Nu mijn vrouw ook al meteen enthousiast is geworden om af en toe mee achterop te gaan zit ik te denk aan de volgende aanschaf, namelijk een navigatie en/of intercom. Liefst beiden, maar dat is budgetair gezien nu wellicht nog een stap te ver. :)

Waar ik nu aan denk, is een Sena SRL systeem dat mooi in mijn helm past. Deze zou ik kunnen gebruiken als ik met een maatje rijd of wellicht met meerdere. Ik zou dan een 2e (eenvoudigere) Sena 3S Plus Universal kunnen doen voor mijn vrouw achterop. Dit voor intercom gebruik als we samen rijden. Volgens mij moet dat technisch werken behalve als we in een groep zouden rijden met mijn vrouw achterop? Als ik een intercom heb, zou ik (spraak) navigatie op mijn telefoon (iPhone) kunnen doen. Deze hoeft misschien nog niet eens op het stuur. Later eventueel nog een TomTom Rider 550 ofzo.

Of zou ik eerst voor een TomTom Rider moeten gaan? Dan heb ik navigatie op beeld, zonder geluid? En later nog eens kijken voor een intercom?

Wat is jullie ervaring met welk van de 2 je het beste kunt beginnen/waaraan je het meest plezier beleeft?

Featured Replies

Ik heb een TomTom en een Sena SMH5-FM duoset voor mij en mijn vrouw. Hiermee kan ik ook communiceren met mijn motormaatjes. De Sena is gekoppeld aan mijn telefoon voor de muziek. Ik kan de TomTom ook verbinden met de Sena maar dat heb ik nooit gedaan. Volgens mij wordt je dan gek van de vaak overbodige gesproken routeaanwijzingen (ervaring in de auto) tussen de muziek door. Ik rij al jaren alleen op het scherm van de TomTom, gaat prima!

NB: ik heb ook jaren genavigeerd met mijn telefoon in mijn jaszak, met muziekoortjes in mijn oor, dus alleen op gesproken instructies. Is ook best te doen behalve als de wegen heel ingewikkeld worden...

Ik zou dus eerst gaan voor de TomTom en pas daarna voor de communicatieset!

Edited by DuinPan

Ik geef de voorkeur aan navigatie met scherm. Ik heb bij alle navigatiedingen die ik gebruik het geluid uit staan, ik wil zien wat ik doe en ik wil de omgeving op de kaart zien zodat ik overzicht heb.

Ik heb in 2018 een goed intercomsysteem gekocht om op de trips met mijn vrienden te kunnen communiceren maar tot op de dag van vandaag heb ik die mogelijkheid nog nooit gebruikt. Ik geniet of van de stilte of van een muziekje. Als mijn vrouw of iemand anders bij mij achterop zit lukt het ook wel met een beetje schreeuwen af en toe. Juist het minder communiceren en alleen zijn in je hoofd vind ik fijn.

Ik dacht al toen ik de vraag van Peter las, 'dit gaat alle kanten op' en dat is precies wat er gebeurt, niet erg trouwens!

Ik denk dat het van belang is dat je bij jezelf goed nagaat wat je belangrijk vindt; rijd je vaak met groepen of meestal solo (al dan niet met duo achterop), rijd je je voorwiel achterna of vind je het leuk om routes te maken of te downloaden en die na te rijden, etc. ?

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou eens binnenlopen bij een Waypoint vestiging (bijv. in Moordrecht) en je laten voorlichten over het e.e.a. Zoek dan even een incourante tijd uit, zodat een medewerker tijd voor je heeft. Grote kans dat je met een navigatie apparaat én een Sena communicatie systeem de deur weer uitloopt.

Dan begint het grote ontdekken want wát een mogelijkheden!

Veel succes en vooral plezier bij je overwegingen en evt. aanschaf!

[automerge]1623489033[/automerge]

@petermdevries Je moet denk ik (wat @Raaipan ook al zei) eerst even goed overwegen wat je wilt en waarvoor je iets wilt. Afgezien van je budget natuurlijk.

Ik ben ooit gewoon begonnen met mijn iphone op een ali express mount, usb lader in de fiets gemonteerd en gaan. Voordeel, kost weinig , veel gratis navigatie apps te krijgen en je ziet wie er eventueel belt, kon er dan alleen even niets mee, want ik had nog niets in mijn helm.

Nadeel, voor mij. Als je de navigatie gebruikt en op een belangrijk moment (lees; wanneer je even wilde kijken hoe je moest rijden) stond er een weg te klikken item in m'n scherm. Dat lukt dus niet met handschoenen, dus stoppen, handschoen uit... je begrijpt het denk ik.

Uiteindelijk gekozen voor een TT Rider in combinatie met een FREEDCOM+1 headset. Zowel geluid telefoon als de tomtom kunnen over de headset. (ik heb geluid TT altijd uit en navigeer alleen op beeld) beetje Spotify of FM luisteren (FM zit ook op de FREECOM+1).

Ik maak heel af en toe een rit op de computer en deel die met mijn TT rider. Ik rijdt eigenlijk zo goed als altijd alleen, of alleen met mijn vriendin als passagier. Die vindt het weer lekker rustig dat ik niet de hele tijd tegen haar zit te ouwehoeren, dus daarom de FREECOM+1 (geen communicatie met andere rijders in de buurt)

Dus lang verhaal kort.. vindt eerst even uit wat je wel en niet gaat gebruiken.

Geen ervaringen met andere headsets, maar ik kan met de FREECOM+1 met het kinstuk van de helm open tot ca 120 km/h gewoon een telefoongesprek voeren. Waarbij ik, tot op de dag van vandaag denk, die ander kan mij toch nooooit verstaan zo. Echter ik krijg nooit commentaar, zit je in de auto, sta je in de wind enz.. heel apart, maar werkt dus.

Edited by Ray_308

Is dat niet 2x hetzelfde? ;)

Tikfoutje... Ik heb het al hersteld in het oorspronkelijke bericht. Ik bedoelde: "Ik zou eerst gaan voor de TomTom en daarna voor het communicatiesysteem".

Heb een universele Freedconn TMax intercom voor mij en mijn vrouw. 34,95 per stuk. Doet alles prima en dan heb jij makkelijk budget over voor een navigatie. Kan er 6 riders mee verbinden en is compatible met meerdere niet freedconn headsets. Bijna 1km bereik.

Kan uiteraard ook via bluetooth de telefoon en de navigatie er op aansluiten. Batterij gaat 10 uur mee en kan tijdens het gebruik met een accupack worden geladen.

Hoeft niet altijd duur om veel functionaliteit te hebbben.

Ik ben begonnen met communicatie set.

Gardo G4. Om dat ik ook tijdens het rijden wat muziek wilde horen. En soms telefoon aannemen.

Op de telefoon heb ik here we go staan.

Kaarten zijn gratis te downloaden.

Werkt prima met de G4

Later pas 2e hands garmin zumo 550 aangeschaft.

Om voor te rijden met uitzetten routes met mijn motor club (BMV)uit de Bilt.

Normaal rij ik mijn neus achterna.

Verdwalen doe je toch niet in Nederland.

Ik zou dus voor een communicatie set gaan.

@Max yes, die. Wel via Wish. Verkoper friendship009. Hebben er in totaal 3 gekocht. Buurman heeft #3 in zijn Evo helm hangen.

linkje van wish. 43 euro pst. Freedconn Tmax is ook verkrijgbaar met een afstandsbediening voor aan het stuur. Uit mijn hoofd de Freedconn Tmax S of E

Ik ben begonnen met een Tomtom Rider 40 die ik kocht bij de motor en ik had een Sena SMH5FM

De intercom werkt prima met telefoon en Tomtom en naar het schijnt ook met andere motorrijders als je vooraf koppelt en de systemen elkaar ondersteunen.

Volgens mij zit dat bij de Sena systemen wel goed. Ik ben inmiddels overgestapt op een Tomtom rider 550 en sinds kort heb ik een Sena 10C Evo intercom/camera.

Ik ben daar erg tevreden over, maar dat is geen goedkope keuze. Ik heb bij de navigatie het geluid wel aan staan, ik vind het prettig om te kijken waar ik naar toe moet en dan is het ook fijn dat als je op de weg moet letten er toch verteld wordt hoe je moet rijden.

Ik zou mijn keuze baseren op: hoe vaak rijd je samen met iemand of iemand achterop?

Hoe vaak rijd je in den vreemde en ben je afhankelijk van een navigatiesysteem?

• 3 weeks later...

Nog een verlate reactie mijnerzijds:

Ik zou eerst kiezen voor een navi en in tweede voor comm systeem. Why?

"Vroeger" kenden we routes op rolletjes of landkaarten op de tank geplakt.

Toen kwamen de eerste navigators op de markt; klauwen met geld kostten die eerste krengen maar beetje toerrijder ging er wel een halen...

Communiceren met je passagier is ook belangrijk, maar al doende leert men met korte kreten al dan niet aangevuld met stoempen op rug wat de duo wil. Als dat vervangen wordt door een of ander comm-sys moet je leren waar de uitknop zit---horendendol wordt je ervan...Zou ik dus als 2de pas aanschaffen.

Also ik ben er zéér tevreden mee dat het allemaal bestaat, als ik bv van punt A naar punt b rij bv naar Slovenien en daar vakantie maak met de Gps en mijn Navi op kronkel routes berekenen instel, wél die wegentjes zou je nooit vinden op de kaart laat staan gaan rijden, dat je alles via bluetooth in je helm kan beluisteren dat vind ik nog mooier ....top , dat is mijn mening er over .

Ik heb eerst de Cardo Peptalk Bolt gekocht samen met mijn dochter, mijn zoon had deze al.

Zo kunnen we met elkaar praten onderweg en ik ga mijn mobiel voorlopig wel gebruiken voor de navigatie...

Iedereen heeft zijn ervaringen. Met jouw achterpassagier communiceren is prio 1... navagatiesysteem... ik wil alleen zien waar ik heen ga ik hoef dat niet te horen. Inmiddels zoveel systemen op de markt. van telefoon in houder tot de duurste naviagatiesystemen met alle toeters en bellen erop.

ik heb dubbelset Sena 5 aangeschaft nadat de midland steeds problemen gaf met kabelbreukjes tussen speaker en microfoon. Daarnaast gewoon de Zumo 396 aangeschaft omdat de kaarten ook Noorwegen bevatten.

(check voordat je nav. aanschaft welke kaarten en landen erbij zitten)

Dan naar je budget kijken... beter even doorsparen dan te goedkoop...

Andere optie is...kijken of 2ehands navigatie

goedkoopste is met draad verbinding en stekkers... maar je moet altijd eerst ontkoppelen voordat je afstapt.....

Als ik alleen rijd dan gebruik ik de schubert helm met de Bluetooth intercom kraag.

Echter als Tiny mee gaat dan komt de tank tas erop...

De Shoei helm met ingebouwde Baehr helmset.

Tiny haar helm waar ook een Baehr hemset in is gemonteerd.

In de tank tas zit een Baehr intercom systeem.

Voor velen achterhaald en ouderwets...

Opstappen, inprikken en klaar, niks verbinden door Bluetooth oid.

Werkt altijd en hoeft niet opgeladen te worden.

Afhankelijk van je navigatie toestel kan je de luidspreker uitgang van je navigatie ook in de Baehr prikken.

Alleen als de navigatie dit niet heeft kan je een Bluetooth module in je Baehr prikken en die ontvangt dan je navigatie opdrachten en of muziek.

Nieuw is nog veel te krijgen, maar ook gebruikt wordt het steeds meer aangeboden. MP, Ebay en Ebay kleinanzeigen.

Inbouw helmsets is weer afhankelijk van je helm.

Wij zijn er (zeer) tevreden over.

Succes met je keuze.

(https://www.gps.nl/communicatie/baehr_intercom.html)

(https://www.hobbyist.nl/zoek_solr/?keyword=baehr)

Heb de TT550 en Shoei Neotec2 + SENA SRL1 headset

Als ik de navigatie/telefoon en headset aan elkaar koppelt (pair) komt de stem/informatie van de TomTom erg krakerig/irritant over, als ik m’n IPhone6 op de vluigtuigstand zet (TT550 direct op de SRL) is dit een stuk beter maar nog niet echt geweldig…. Iemand hier ook ervaring mee ?

De TT heeft twee bluetooth verbindings modi, een met lage en een met hoge kwaliteit, die kan je per verbinding kiezen, maakt bij mijn Android telefoon niet veel uit voor spraak, bij m'n headset wel!

Voor muziek staat hij bij mij altijd in de hoge kwaliteit.

• Author

Heb de TT550 en Shoei Neotec2 + SENA SRL1 headset

Als ik de navigatie/telefoon en headset aan elkaar koppelt (pair) komt de stem/informatie van de TomTom erg krakerig/irritant over, als ik m’n IPhone6 op de vluigtuigstand zet (TT550 direct op de SRL) is dit een stuk beter maar nog niet echt geweldig…. Iemand hier ook ervaring mee ?

Uiteindelijk kon ik niet kiezen en heb ik dus zowel een TT500 als een SRL2 headset aangeschaft. Maar ik ervaar dus exact zelfde probleem. Naast dit issue ook dat de bluetoothverbinding tussen de TomTom en de iPhone voor telefoonmeldingen instabiel is. Ik heb zelf een iPhone 12.

Heb vorige week 1x gereden en daarna niet meer verder geprobeerd.

Slechte kwaliteit van het geluid had ik ook (Iphone, Sena20S evo en een TT550).

Je moet even zoeken in de handleiding want je kan de intercom kwaliteit van je Sena op HD zetten. Dat scheelt een hoop.

BT tussen Iphone en Sena heeft af en toe een hikje. Het scheelt als ze wat dichter bij elkaar zitten. telefoon in een linker jaszak.

Ik heb er geen probleem mee, de communicatie met een telefoongesprek loopt vlekkeloos met de TT550, ik heb wel een android (samsung S7 oude ding) phone...

Heb je de update al gedaan? Eerst naar de Sena site gaan, dan het programma downloaden en de SRL aansluiten op computer. Je zult zien dat, als je dit nog niet hebt gedaan, er een update is. Wellicht dat dit helpt, ook voor @Boemerang . Ik hoop niet dat ik het topic verstoor bij dezen.

Zelf heb ik een 2e hands TT 400 gekocht en een 2e hands autocom. Heel lang en heel veel plezier van gehad. Maar goed, iets met draadjes en ouder wordende techniek. Over op Bluetooth. Ik heb ook zitten kijken naar de SRL, maar ik zag als nadeel dat de SRL "ouder was" dan bijvoorbeeld de 30K van Sena. Ik heb voor mij en mijn partner een set 30K en voor de kinderen de 10S. Ook is er een 2e hands 450 bijgekomen.

Wij rijden beide motor en zetten dan een MESH verbinding op voor ons en koppelen de kinderen er bij ons bij, dat wil zeggen:

Ik met MESH en 1 kind en @Panabeemer met MESH en 1 kind. Werkt goed, tot 80 km/h. Alles harder is gewoon knudde. Daar was mijn oude autocom echt veel beter. Het is mosterd na de maaltijd, maar wellicht heb je iets aan de tip om te updaten. Succes ermee.